Skip to content
  • Hjem
  • Seneste
  • Etiketter
  • Populære
  • Verden
  • Bruger
  • Grupper
Temaer
  • Light
  • Brite
  • Cerulean
  • Cosmo
  • Flatly
  • Journal
  • Litera
  • Lumen
  • Lux
  • Materia
  • Minty
  • Morph
  • Pulse
  • Sandstone
  • Simplex
  • Sketchy
  • Spacelab
  • United
  • Yeti
  • Zephyr
  • Dark
  • Cyborg
  • Darkly
  • Quartz
  • Slate
  • Solar
  • Superhero
  • Vapor

• Default (No Skin)
  • No Skin
Kollaps
FARVEL BIG TECH
  1. Forside
  2. Ikke-kategoriseret
  3. Idag har vi udstrålet en erklæring i solidaritet med det italienske techkollektiv Autistici/Inventati:

Idag har vi udstrålet en erklæring i solidaritet med det italienske techkollektiv Autistici/Inventati:

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Ikke-kategoriseret
30 Indlæg 14 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • bettina@mastodon.nuB bettina@mastodon.nu

@ukrudt Det haster virkelig med at gøre os fri af Big Tech! Men det er også svært at være fælles online - både fordi mange brugere ikke er teknisk kapable til at bruge de alternative løsninger. Men også fordi vi har brug for at gå på kompromis for at gå sammen og udvikle noget, der virker for flere? Jeg tror også at ordet "autonom" har en lidt negativ klang for flertallet af danskere. Så det er nok vigtigt at forklare hvad man mener, og at man eks. ikke tolererer vold, så ingen er i tvivl.

magnus@venner.networkM This user is from outside of this forum
    magnus@venner.network
    wrote sidst redigeret af

@bettina @ukrudt det er interessant med ordet "autonom" og dets konnotationer på dansk. Trumps brug af "terrorisme"-stemplet søger at isolere politiske modstandere. Den samme strategi forsøger den danske stat at bruge på sine modstandere: Den autonome bevægelse karikeres som voldelige og useriøse. Den autonome bevægelse har til tider taget denne karikatur på sig, hvilket komplicerer situationen. Men din impuls til at ville distancere sig fra "vold" risikerer at gå samme ærinde som Trump og den danske stat, nemlig at isolere radikale fløje af modstandsbevægelserne. Selvfølgelig skal vi ikke stå skulder ved skulder med hvemsomhelst, men det må vel kræve en lidt dybere granskning end om der forefindes "vold"..? Jeg er selv for ung til at have oplevet meget andet end efterdønningerne af den autonome bevægelse, men hvad jeg har set er primært massiv politivold og af og til vage forsøg på selvforsvar.

bettina@mastodon.nuB 1 Reply Last reply
    0
    • pelle@veganism.socialP pelle@veganism.social shared this topic
    • magnus@venner.networkM magnus@venner.network

@bettina @ukrudt det er interessant med ordet "autonom" og dets konnotationer på dansk. Trumps brug af "terrorisme"-stemplet søger at isolere politiske modstandere. Den samme strategi forsøger den danske stat at bruge på sine modstandere: Den autonome bevægelse karikeres som voldelige og useriøse. Den autonome bevægelse har til tider taget denne karikatur på sig, hvilket komplicerer situationen. Men din impuls til at ville distancere sig fra "vold" risikerer at gå samme ærinde som Trump og den danske stat, nemlig at isolere radikale fløje af modstandsbevægelserne. Selvfølgelig skal vi ikke stå skulder ved skulder med hvemsomhelst, men det må vel kræve en lidt dybere granskning end om der forefindes "vold"..? Jeg er selv for ung til at have oplevet meget andet end efterdønningerne af den autonome bevægelse, men hvad jeg har set er primært massiv politivold og af og til vage forsøg på selvforsvar.

bettina@mastodon.nuB This user is from outside of this forum
      bettina@mastodon.nu
      wrote sidst redigeret af

@magnus @ukrudt "Min impuls til at distancere mig fra vold risikerer at gå samme ærinde som Trump og den danske stat, nemlig at isolere radikale fløje af modstandsbevægelserne". Øh, nej? Hvorfor er det svært at sige: Vi gør civil modstand, men ikke med fysisk vold eller ved at overtræde landets love (på nær måske uanmeldte demonstrationer)?

Jeg synes faktisk netop din bemærkning får mig til at tænke: OK, de bruger vold / har tænkt sig at gøre det, siden de ikke vil sige nej til det...

0

@magnus @ukrudt "Min impuls til at distancere mig fra vold risikerer at gå samme ærinde som Trump og den danske stat, nemlig at isolere radikale fløje af modstandsbevægelserne". Øh, nej? Hvorfor er det svært at sige: Vi gør civil modstand, men ikke med fysisk vold eller ved at overtræde landets love (på nær måske uanmeldte demonstrationer)?

Jeg synes faktisk netop din bemærkning får mig til at tænke: OK, de bruger vold / har tænkt sig at gøre det, siden de ikke vil sige nej til det...

bettina@mastodon.nu
        wrote sidst redigeret af

@magnus @ukrudt På den måde gør du det samme, som du beskylder mig for...

og at politiet bruger vold er uacceptabelt, men ikke argumentation for selv at gøre det.

magnus@venner.networkM 1 Reply Last reply
        0

@ukrudt Har i øvrigt lige i dag oprettet denne gruppe, for at teste friendica-grupper af, måske kan den bruges til noget?

NB - efter notifikation fra @s_d_brath gør jeg opmærksom på, at gruppen hedder: digitalsovereignty@social.netdynamics.eu

https://social.netdynamics.eu/contact/43583/conversations

s_d_brath@mastodon.socialS This user is from outside of this forum
          s_d_brath@mastodon.socialS This user is from outside of this forum
          s_d_brath@mastodon.social
          wrote sidst redigeret af

@bettina oprettede en profil på friendica.dk for at teste det af og upraktisk nok ledte dit link til en anden instans med sit eget login. Det var lidt omstændligt at finde gruppen igennem dk da gruppens navn ikke engang fremgår af linket. Ikke enormt bruger venligt. Men det lykkedes 🙂

1 Reply Last reply
          0
          • folfdk@helvede.netF folfdk@helvede.net shared this topic

@magnus @ukrudt På den måde gør du det samme, som du beskylder mig for...

og at politiet bruger vold er uacceptabelt, men ikke argumentation for selv at gøre det.

magnus@venner.network
            wrote sidst redigeret af

@bettina @ukrudt det er ikke min mening at skubbe dig væk. Og tag endelig ikke de autonome til indtægt for mine skriverier, jeg er ikke talsmand for nogen ejheller identificerer jeg mig som autonom. God lørdag

1 Reply Last reply
            0

@ukrudt Det haster virkelig med at gøre os fri af Big Tech! Men det er også svært at være fælles online - både fordi mange brugere ikke er teknisk kapable til at bruge de alternative løsninger. Men også fordi vi har brug for at gå på kompromis for at gå sammen og udvikle noget, der virker for flere? Jeg tror også at ordet "autonom" har en lidt negativ klang for flertallet af danskere. Så det er nok vigtigt at forklare hvad man mener, og at man eks. ikke tolererer vold, så ingen er i tvivl.

trezzer@social.linux.pizzaT This user is from outside of this forum
              trezzer@social.linux.pizzaT This user is from outside of this forum
              trezzer@social.linux.pizza
              wrote sidst redigeret af

@bettina @ukrudt Det største problem lader til at være ICANN. Hvordan skal man gøre sig fri af amerikanere på internettet, hvis de kan fjerne, hvem de har lyst til udover de øvrige angreb, som vi også så udført mod ICC? Når USAs instanser ikke kan være en global opgave voksen, må der nye midler til.

bettina@mastodon.nuB kramse@helvede.netK 2 Replies Last reply
              0
              • trezzer@social.linux.pizzaT trezzer@social.linux.pizza

@bettina @ukrudt Det største problem lader til at være ICANN. Hvordan skal man gøre sig fri af amerikanere på internettet, hvis de kan fjerne, hvem de har lyst til udover de øvrige angreb, som vi også så udført mod ICC? Når USAs instanser ikke kan være en global opgave voksen, må der nye midler til.

bettina@mastodon.nu
                wrote sidst redigeret af

@trezzer @ukrudt Ud fra det @je5perl nævnte, så synes jeg måske ikke, at ICANN var det største problem (det er forholdsvis nemt at skifte domæner væk fra USA, selv om det der er irriterende). Men at europæiske banker så lukker folks bankkonti, det er jo helt i skoven.

1 Reply Last reply
                0
                • malte@radikal.socialM malte@radikal.social shared this topic
                  jeppe@uddannelse.socialJ jeppe@uddannelse.social shared this topic

malte@radikal.socialM This user is from outside of this forum
                  malte@radikal.social
                  wrote sidst redigeret af

@bettina Foreslår du at autonome begynder at kalde sig noget andet, eller annoncere erklæringer om "vi tolererer ikke vold", for at få mere støtte fra flertallet af danskere og ikke blive skydeskive for fascister? @ukrudt

0

@je5perl @ukrudt Jesper, tak for uddybning! Det er godt nok vildt, at man også mister sin europæiske bankkonto.

Men det understreger egentlig bare det, jeg startede med at sige: At det haster med at få bygget infrastrukturer så vi kollektivt i Europa kan komme væk fra amerikansk Big Tech. Og at det igen kræver, at vi kan samarbejde på tværs af mange overbevisninger, kompetencer, typer, etc.

#DanmarkSkifter

jeppe@uddannelse.socialJ This user is from outside of this forum
                    jeppe@uddannelse.socialJ This user is from outside of this forum
                    jeppe@uddannelse.social
                    wrote sidst redigeret af jeppe@uddannelse.social

@bettina @je5perl @ukrudt jeg har skrevet til en journalist på information. Håber de tager sagen op. Det er forhåbentlig også en sag for Ingeniøren, @LouiseOlifent

1 Reply Last reply
                    0
                    • jowek@autonomous.zoneJ jowek@autonomous.zone shared this topic

frrreddy@radikal.socialF This user is from outside of this forum
                      frrreddy@radikal.socialF This user is from outside of this forum
                      frrreddy@radikal.social
                      wrote sidst redigeret af

@bettina @ukrudt

Jeg kender et trick til ord:

https://ordnet.dk/ddo/ordbog/autonomi

"(udstrakt) ret til at styre og bestemme over sig selv; (delvis) selvstændighed bl.a. om (del)stater og landområder."

(Lært i den danske folkeskole. Mange borgere - på tværs af etno-raciale tilhørsforhold - vil være stødt på dette trick.)

0
                      • malte@radikal.socialM malte@radikal.social

@bettina Foreslår du at autonome begynder at kalde sig noget andet, eller annoncere erklæringer om "vi tolererer ikke vold", for at få mere støtte fra flertallet af danskere og ikke blive skydeskive for fascister? @ukrudt

bettina@mastodon.nu
                        wrote sidst redigeret af bettina@mastodon.nu

@malte @ukrudt Det er et frit land. Men ja, jeg synes godt man kan tænke over, at sprog danner virkeligheden. Og at visse ord provokerer. Og er dette en tid hvor man vil provokere eller samle?
                        Jeg synes at når man har vigtige emner, som bevarelse af demokratiet, så må man godt tænke over, hvordan man kan tale for sin sag uden at støde folk fra sig. Og man kan næsten altid sige ting på flere måder. At være anti noget er ikke det samme som at være for noget. Freds-elskende, demokratibevarende...

0

@malte @ukrudt Det er et frit land. Men ja, jeg synes godt man kan tænke over, at sprog danner virkeligheden. Og at visse ord provokerer. Og er dette en tid hvor man vil provokere eller samle?
                          Jeg synes at når man har vigtige emner, som bevarelse af demokratiet, så må man godt tænke over, hvordan man kan tale for sin sag uden at støde folk fra sig. Og man kan næsten altid sige ting på flere måder. At være anti noget er ikke det samme som at være for noget. Freds-elskende, demokratibevarende...

bettina@mastodon.nu
                          wrote sidst redigeret af

@malte @ukrudt ...sender nogle andre vibes end autonom og anti-fascistisk. Jeg er eks. for helhedstænkning, trivselsøkonomi, IDG'er og SDG'er, samt Redesign af Samfundet hvor vi indfører selvledende grupper og organiske netværk (frem for traditionelle hierarkier, hvor een bestemmer i toppen), inspireret af Teal & Reinventing Organisations. Og at demokratiet skal demokratiseres yderligere, eks. med borgerting og borgere i politiske udvalg. Jeg er også meget selvberoende https://ordnet.dk/ddo/ordbog/autonom

0

@malte @ukrudt ...sender nogle andre vibes end autonom og anti-fascistisk. Jeg er eks. for helhedstænkning, trivselsøkonomi, IDG'er og SDG'er, samt Redesign af Samfundet hvor vi indfører selvledende grupper og organiske netværk (frem for traditionelle hierarkier, hvor een bestemmer i toppen), inspireret af Teal & Reinventing Organisations. Og at demokratiet skal demokratiseres yderligere, eks. med borgerting og borgere i politiske udvalg. Jeg er også meget selvberoende https://ordnet.dk/ddo/ordbog/autonom

bettina@mastodon.nu
                            wrote sidst redigeret af

@malte @ukrudt ... men ville aldrig kalde mig selv autonom og selv om jeg absolut heller ikke synes vi skal gå den fascistiske vej: https://videnskab.dk/kultur-samfund/hvad-er-fascisme/ - ville jeg alligevel ikke kalde mig anti-fascistisk, for hvad vil jeg så? Jeg ville altid snarere kalde mig FOR demokratiet, for så er man ikke i tvivl om hvor jeg vil hen. Hvis man vil rive noget ned bare for at ødelægge det, vil der opstå et vacuum, som hurtigt fyldes af laveste fællesnævner, hvis man ikke har lagt en positiv vision inden

bettina@mastodon.nuB malte@radikal.socialM 2 Replies Last reply
                            0
                            • frrreddy@radikal.socialF frrreddy@radikal.social

@bettina @ukrudt

Jeg kender et trick til ord:

https://ordnet.dk/ddo/ordbog/autonomi

"(udstrakt) ret til at styre og bestemme over sig selv; (delvis) selvstændighed bl.a. om (del)stater og landområder."

(Lært i den danske folkeskole. Mange borgere - på tværs af etno-raciale tilhørsforhold - vil være stødt på dette trick.)

bettina@mastodon.nu
                              wrote sidst redigeret af

@frrreddy @ukrudt Men så skal du også slå det rigtige ord op? Du slår autonomi op, ikke autonom: https://ordnet.dk/ddo/ordbog/autonom

dilemmagoldman@radikal.socialD 1 Reply Last reply
                              0

@malte @ukrudt ... men ville aldrig kalde mig selv autonom og selv om jeg absolut heller ikke synes vi skal gå den fascistiske vej: https://videnskab.dk/kultur-samfund/hvad-er-fascisme/ - ville jeg alligevel ikke kalde mig anti-fascistisk, for hvad vil jeg så? Jeg ville altid snarere kalde mig FOR demokratiet, for så er man ikke i tvivl om hvor jeg vil hen. Hvis man vil rive noget ned bare for at ødelægge det, vil der opstå et vacuum, som hurtigt fyldes af laveste fællesnævner, hvis man ikke har lagt en positiv vision inden

bettina@mastodon.nu
                                wrote sidst redigeret af

@malte @ukrudt Man kan jo også prøve at slå anti-fascisme op... det er altså ikke noget, der ringer positivt. Jeg kender jo ikke gruppen, måske er de bare for unge til at huske det, men det er vi mange der ikke er... https://lex.dk/antifascisme

Så jeg ville hellere finde nogle positive visioner, og advokere for dem.

reynir@social.data.coopR 1 Reply Last reply
                                0

malte@radikal.social
                                  wrote sidst redigeret af

@bettina Der er en grund til at fascisterne går efter autonome projekter som A/I først. Masser af velmenende demokrater som dig tænker ikke at de bliver angrebet. Og A/I kunne jo kalde sig noget andet, blive mere bevidste om sit sprog og ikke tilbyde kommunikationsplatform til aktivister der sætter ild til fascisternes biler og lignende. Fascisterne brugte en lignende syndebuk i 30'erne. Først kom de for at tage kommunisterne, men jeg protesterede ikke, jeg var jo ikke kommunist. @ukrudt

0

@bettina Der er en grund til at fascisterne går efter autonome projekter som A/I først. Masser af velmenende demokrater som dig tænker ikke at de bliver angrebet. Og A/I kunne jo kalde sig noget andet, blive mere bevidste om sit sprog og ikke tilbyde kommunikationsplatform til aktivister der sætter ild til fascisternes biler og lignende. Fascisterne brugte en lignende syndebuk i 30'erne. Først kom de for at tage kommunisterne, men jeg protesterede ikke, jeg var jo ikke kommunist. @ukrudt

bettina@mastodon.nu
                                    wrote sidst redigeret af

@malte @ukrudt OK, du forholder dig jo slet ikke konkret til det jeg skriver. Er du en troll?

malte@radikal.socialM 1 Reply Last reply
                                    0

@malte @ukrudt OK, du forholder dig jo slet ikke konkret til det jeg skriver. Er du en troll?

malte@radikal.social
                                      wrote sidst redigeret af

@bettina Nej. Jeg gav det en chance og svarede igen. Nu vil jeg gerne bruge min energi på noget andet.

0

@bettina Nej. Jeg gav det en chance og svarede igen. Nu vil jeg gerne bruge min energi på noget andet.

bettina@mastodon.nu
                                        wrote sidst redigeret af

@malte Jeg gav det også en chance. Det er nok et meget godt eksempel på, hvor svært det er at samarbejde om demokratiets bevarelse, når os der egentlig er for det (=?) ikke kan forstå hinanden og tale sammen.

ruben@venner.networkR 1 Reply Last reply
                                        0

@malte @ukrudt Man kan jo også prøve at slå anti-fascisme op... det er altså ikke noget, der ringer positivt. Jeg kender jo ikke gruppen, måske er de bare for unge til at huske det, men det er vi mange der ikke er... https://lex.dk/antifascisme

Så jeg ville hellere finde nogle positive visioner, og advokere for dem.

reynir@social.data.coopR This user is from outside of this forum
                                          reynir@social.data.coopR This user is from outside of this forum
                                          reynir@social.data.coop
                                          wrote sidst redigeret af

@bettina @malte @ukrudt er det afsnittet om hvordan udtrykket blev brugt i Sovjet og DDR der ikke klinger positivt? Eller er det "[a]ntifascisme er modstand mod fascisme og nazisme" der ikke klinger positivt?

0
                                          Svar
                                          • Svar som emne
                                          Login for at svare
                                          • Ældste til nyeste
                                          • Nyeste til ældste
                                          • Most Votes

• Log ind

• Har du ikke en konto? Tilmeld

• Login or register to search.