Skip to content
  • Hjem
  • Seneste
  • Etiketter
  • Populære
  • Verden
  • Bruger
  • Grupper
Temaer
  • Light
  • Brite
  • Cerulean
  • Cosmo
  • Flatly
  • Journal
  • Litera
  • Lumen
  • Lux
  • Materia
  • Minty
  • Morph
  • Pulse
  • Sandstone
  • Simplex
  • Sketchy
  • Spacelab
  • United
  • Yeti
  • Zephyr
  • Dark
  • Cyborg
  • Darkly
  • Quartz
  • Slate
  • Solar
  • Superhero
  • Vapor

• Default (No Skin)
  • No Skin
Kollaps
FARVEL BIG TECH
  1. Forside
  2. Ikke-kategoriseret
  3. Jeg merker at alt AI-pushet går bokstavelig talt på nattesøvnen løs.

Jeg merker at alt AI-pushet går bokstavelig talt på nattesøvnen løs.

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Ikke-kategoriseret
18 Indlæg 8 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • kly@snabelen.noK kly@snabelen.no

En ting er nyhetsbildet, det kan jeg leve med, men det er tilsvarende på jobb og. Og de som står for pushet annerkjenner ikke en gang at det er mye.

Til tross for at en av målepunktene på årets medarbeidersamtale er "AI: Jeg er tar aktivt initiativ til å eksperimentere, skape verdi ved å forbedre prosesser og dele kunnskap om AI".

Dette kommer til å bli et stort tema på medarbeidersamtale, for dette finner jeg meg ikke i.

andersgo@oslo.townA This user is from outside of this forum
    andersgo@oslo.town
    wrote sidst redigeret af

@kly Hadde en KI relatert friksjonsøvelse i går med Gjensidige. Skulle melde inn utgifter til veterinær. De brukte KI til å analysere alle linjene i kvitteringen. All jobben med å kvalitetssikre dette, ble overlatt til meg. Jeg avbrøt og la sluttsummen inn manuelt. Summen av arbeid jeg måtte gjøre, var den samme.

andersgo@oslo.townA 1 Reply Last reply
    0
    • andersgo@oslo.townA andersgo@oslo.town

@kly «Jeg er aktiv engasjert og eksperimenterer gjerne med å la KI forvalte brannmurregler»

phreaknerd@social.tchncs.deP This user is from outside of this forum
      phreaknerd@social.tchncs.deP This user is from outside of this forum
      phreaknerd@social.tchncs.de
      wrote sidst redigeret af

@andersgo 🤦‍♂️ @kly

1 Reply Last reply
      0

Jeg ble senest i går bedt om å involvere meg mer i AI "fordi jeg setter pris på meningene dine".

Ok, hvis det skal være sånn så får dere faktisk akseptere at meningene mine ikke er populære.

Jeg mener dere gjør en gigantisk feil når dere bruker så mye tid på verktøy vi har liten innflytelse over.

Jeg mener det vil skape store problemer i årene som kommer.

Jeg har begrenset slike synspunkter til privaten opp til nå, men hvis man VIL jeg skal mene noe, så vær forberedt på at jeg MENER NOE.

kly@snabelen.noK This user is from outside of this forum
        kly@snabelen.no
        wrote sidst redigeret af

Det er en realitet at nesten ALL kode som faktisk er i bruk faktisk er fri programvare. Men dette får ingen oppmerksomhet fordi denne måten å utvikle på er helt UFATTELIG mye mer effektiv enn den proprietære modellen. Når hele verden samarbeider om å lage noe så blir resultatet så selvsagt at ingen en gang tenker over det.

Og det brukes mye mye mye mye mer penger på å utvikle det tynne proprietære laget på toppen. Fordi det må gjøres gang på gang på gang p å gang.

kly@snabelen.noK pilum@fribygda.noP 2 Replies Last reply
        0

Det er en realitet at nesten ALL kode som faktisk er i bruk faktisk er fri programvare. Men dette får ingen oppmerksomhet fordi denne måten å utvikle på er helt UFATTELIG mye mer effektiv enn den proprietære modellen. Når hele verden samarbeider om å lage noe så blir resultatet så selvsagt at ingen en gang tenker over det.

Og det brukes mye mye mye mye mer penger på å utvikle det tynne proprietære laget på toppen. Fordi det må gjøres gang på gang på gang p å gang.

kly@snabelen.no
          wrote sidst redigeret af

Men det meste som skrives av kode er middelmådig. Det er veggmalerier du gjør med rulle, ikke kunstpensel.

Til en viss grad er det greit, men det er ikke det jeg driver med, og det er ikke bærekraftig at alle skal holde på sånn.

Effekten av å bruke AI er at vi kjører på med rulle overalt, og mister evnen til å male med tynn pensel.

Finessen forsvinner.

I en bransje som alt undervurderte verdien av finesse. Av å løse problemer en gang for alle, ikke hver gang på nytt.

lemmus@social.vivaldi.netL 1 Reply Last reply
          1
          0

pilum@fribygda.noP This user is from outside of this forum
            pilum@fribygda.noP This user is from outside of this forum
            pilum@fribygda.no
            wrote sidst redigeret af

@kly 💯

Eg meiner all programvare det offentlege får utvikla må vere open kjeldekode (okei, kanskje NSM, PST og E-tenesta få lov til å ha *enkelte* ting internt, men utanom det… Og det bør uansett reviderast av kompetente utviklarar på oppdrag frå relevante kontrollorgan).

piraya@oslo.townP 1 Reply Last reply
            0
            • pilum@fribygda.noP pilum@fribygda.no

@kly 💯

Eg meiner all programvare det offentlege får utvikla må vere open kjeldekode (okei, kanskje NSM, PST og E-tenesta få lov til å ha *enkelte* ting internt, men utanom det… Og det bør uansett reviderast av kompetente utviklarar på oppdrag frå relevante kontrollorgan).

piraya@oslo.townP This user is from outside of this forum
              piraya@oslo.townP This user is from outside of this forum
              piraya@oslo.town
              wrote sidst redigeret af

@pilum @kly

Og dersom man har gode ideer for open source eller åpen infrastruktur - søk støtte fra NUUG foundation- www.nuugfoundation.no

#nuugfoundation

1 Reply Last reply
              0
              • andersgo@oslo.townA andersgo@oslo.town

@kly Hadde en KI relatert friksjonsøvelse i går med Gjensidige. Skulle melde inn utgifter til veterinær. De brukte KI til å analysere alle linjene i kvitteringen. All jobben med å kvalitetssikre dette, ble overlatt til meg. Jeg avbrøt og la sluttsummen inn manuelt. Summen av arbeid jeg måtte gjøre, var den samme.

andersgo@oslo.town
                wrote sidst redigeret af

@kly Mulig jeg hadde blitt mindre sur om de hadde sagt “scannet med OCR…” eller noe annet. (Ja jeg erkjenner at KI er så mangt»

1 Reply Last reply
                0

Men det meste som skrives av kode er middelmådig. Det er veggmalerier du gjør med rulle, ikke kunstpensel.

Til en viss grad er det greit, men det er ikke det jeg driver med, og det er ikke bærekraftig at alle skal holde på sånn.

Effekten av å bruke AI er at vi kjører på med rulle overalt, og mister evnen til å male med tynn pensel.

Finessen forsvinner.

I en bransje som alt undervurderte verdien av finesse. Av å løse problemer en gang for alle, ikke hver gang på nytt.

lemmus@social.vivaldi.netL This user is from outside of this forum
                  lemmus@social.vivaldi.net
                  wrote sidst redigeret af

@kly Eg har møtt mange unge programmerarar som trur «programmering» er lage ein CRUD føre ein SQL-base, som dermed er så trivielt og uinteressant at ein ung, glup hjerne keier seg. Og dermed gjer dei... ting, og svelger veldig underlege påstandar. Veldig, veldig mykje kommersiell programmering er tre post-it-lappar og SQL-base, eg har møtt folk som seriøst ikkje skjønte kor mykje programvare som ikkje er i nærleiken av ein SQL-base. For, vel, det har dei jo berre fått gratis som nissen på lasset, og det dei hadde vorte sett til var skrive den pittelille biten kommersiell forretningslogikk på toppen.

1 Reply Last reply
                  0

Jeg ble senest i går bedt om å involvere meg mer i AI "fordi jeg setter pris på meningene dine".

Ok, hvis det skal være sånn så får dere faktisk akseptere at meningene mine ikke er populære.

Jeg mener dere gjør en gigantisk feil når dere bruker så mye tid på verktøy vi har liten innflytelse over.

Jeg mener det vil skape store problemer i årene som kommer.

Jeg har begrenset slike synspunkter til privaten opp til nå, men hvis man VIL jeg skal mene noe, så vær forberedt på at jeg MENER NOE.

lemmus@social.vivaldi.net
                    wrote sidst redigeret af

@kly Dei sett mao ikkje pris på meiningane dine. Dei sett pris på at du innordnar deg, og vil høyre sine meiningar med din stemme.

Vennleg helsing konstant sint hatar av generativ AI.

1 Reply Last reply
                    0

En ting er nyhetsbildet, det kan jeg leve med, men det er tilsvarende på jobb og. Og de som står for pushet annerkjenner ikke en gang at det er mye.

Til tross for at en av målepunktene på årets medarbeidersamtale er "AI: Jeg er tar aktivt initiativ til å eksperimentere, skape verdi ved å forbedre prosesser og dele kunnskap om AI".

Dette kommer til å bli et stort tema på medarbeidersamtale, for dette finner jeg meg ikke i.

anchr@snabelen.noA This user is from outside of this forum
                      anchr@snabelen.noA This user is from outside of this forum
                      anchr@snabelen.no
                      wrote sidst redigeret af

@kly
                      Lemmen-løpet i retning KI pleide mest å irritere meg.

Men nå er jeg skremt i tillegg, for jeg tror jeg etterhvert forstår motivasjonen til mange av brukerne.

De ser hva som tross alt er mulig med prompting av chat-boter, og de får visjoner om at de fremover kan lage IT-løsningene sine selv, uten å kunne kode ... dvs at de tror at chatting med LLM'er vil frigjøre dem fra IT-avdelingene sine. Og de jubler.

Intrikate tangkvaser av Excel-makroer er ingenting mot hva som kan komme fremover.

1 Reply Last reply
                      0
                      • tofticles@helvede.netT tofticles@helvede.net shared this topic
                      Svar
                      • Svar som emne
                      Login for at svare
                      • Ældste til nyeste
                      • Nyeste til ældste
                      • Most Votes

• Log ind

• Har du ikke en konto? Tilmeld

• Login or register to search.