Skip to content
  • Hjem
  • Seneste
  • Etiketter
  • Populære
  • Verden
  • Bruger
  • Grupper
Temaer
  • Light
  • Brite
  • Cerulean
  • Cosmo
  • Flatly
  • Journal
  • Litera
  • Lumen
  • Lux
  • Materia
  • Minty
  • Morph
  • Pulse
  • Sandstone
  • Simplex
  • Sketchy
  • Spacelab
  • United
  • Yeti
  • Zephyr
  • Dark
  • Cyborg
  • Darkly
  • Quartz
  • Slate
  • Solar
  • Superhero
  • Vapor

• Default (No Skin)
  • No Skin
Kollaps
FARVEL BIG TECH
  1. Forside
  2. Ikke-kategoriseret
  3. Mensch, som er CEO hos Mistral hævder at vi bliver hægtet af hvis ikke vi handler nu.

Mensch, som er CEO hos Mistral hævder at vi bliver hægtet af hvis ikke vi handler nu.

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Ikke-kategoriseret
digitaluafhængi
64 Indlæg 13 Posters 213 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • jacobnordfalk@mastodon.socialJ jacobnordfalk@mastodon.social

@folfdk @benjaminlj @bettina @eskealler jeg bruger også Mistral Vibe, så resultatet skal nok ganges med 2. Men pluginnet sir at jeg i dag har brugt henad 600 g co2 til kodning med Claude. Så måske bruger jeg (hvis pluginnets vurderinger er korrekte) op til 2 kg co2 på en typisk arbejdsdag på AI til min programmering

benjaminlj@virup.socialB This user is from outside of this forum
    benjaminlj@virup.social
    wrote sidst redigeret af

@jacobnordfalk @folfdk @bettina @eskealler hmm, jeg ved ikke helt hvordan man bedst sammenligner det, men ifølge https://politiken.dk/rejser/art8482119/S%C3%A5-meget-CO2-udleder-det-n%C3%A5r-du-rejser-p%C3%A5-ferie-med-fly-bil-bus-eller-tog udleder man knap 200g co2 ved at køre en kilometer i en benzinbil. Så dit forbrug bare af Claude svarer vel til ca 3 kilometer?

E asbjornn@expressional.socialA 2 Replies Last reply
    1
    0
    • benjaminlj@virup.socialB benjaminlj@virup.social

@jacobnordfalk @folfdk @bettina @eskealler hmm, jeg ved ikke helt hvordan man bedst sammenligner det, men ifølge https://politiken.dk/rejser/art8482119/S%C3%A5-meget-CO2-udleder-det-n%C3%A5r-du-rejser-p%C3%A5-ferie-med-fly-bil-bus-eller-tog udleder man knap 200g co2 ved at køre en kilometer i en benzinbil. Så dit forbrug bare af Claude svarer vel til ca 3 kilometer?

E This user is from outside of this forum
      E This user is from outside of this forum
      eskealler@mastodon.social
      wrote sidst redigeret af

@benjaminlj @jacobnordfalk @folfdk @bettina jeg bliver mest af alt opmærksom på at jeg bør udskifte benzinbiler på et tidspunkt inden alt for længe...

1 Reply Last reply
      0

@benjaminlj @bettina @eskealler
        Tak for linket! Som tidligere 'Klimaminister' på mit arbejde er det klart noget jeg skal prøve, og få udbredt hvis det er godt. Ping mig meget gerne om et par uger, så deler jeg resultaterne.

davsebamse@helvede.netD This user is from outside of this forum
        davsebamse@helvede.net
        wrote sidst redigeret af

@jacobnordfalk @benjaminlj @bettina @eskealler jeg hører også meget gerne om resultaterne. Vil dog måske også gerne høre om dine erfaringer som udvikler og brug af en AI til den uddannelse jeg underviser på

jacobnordfalk@mastodon.socialJ 1 Reply Last reply
        0
        • davsebamse@helvede.netD davsebamse@helvede.net

@jacobnordfalk @benjaminlj @bettina @eskealler jeg hører også meget gerne om resultaterne. Vil dog måske også gerne høre om dine erfaringer som udvikler og brug af en AI til den uddannelse jeg underviser på

jacobnordfalk@mastodon.socialJ This user is from outside of this forum
          jacobnordfalk@mastodon.socialJ This user is from outside of this forum
          jacobnordfalk@mastodon.social
          wrote sidst redigeret af

@davsebamse @benjaminlj @bettina @eskealler gerne, hvilken uddannelse er det?

davsebamse@helvede.netD 1 Reply Last reply
          0

@davsebamse @benjaminlj @bettina @eskealler gerne, hvilken uddannelse er det?

davsebamse@helvede.net
            wrote sidst redigeret af

@jacobnordfalk IT-teknolog på EK

1 Reply Last reply
            0

asbjornn@expressional.socialA This user is from outside of this forum
              asbjornn@expressional.socialA This user is from outside of this forum
              asbjornn@expressional.social
              wrote sidst redigeret af

@benjaminlj @jacobnordfalk @folfdk @bettina @eskealler
              Mange tak. Endelig noget, der bidrager til at give forståelse af proportionerne.

benjaminlj@virup.socialB 1 Reply Last reply
              0
              • asbjornn@expressional.socialA asbjornn@expressional.social

@benjaminlj @jacobnordfalk @folfdk @bettina @eskealler
                Mange tak. Endelig noget, der bidrager til at give forståelse af proportionerne.

benjaminlj@virup.social
                wrote sidst redigeret af

@asbjornn @jacobnordfalk @folfdk @bettina @eskealler jeg tror konklusionen her må være at Claude bruger meget energi og udleder en del CO2 når man bruger det, men det er værre at køre bil. Et af mine primære argumenter for ikke at bruge AI er ellers energiforbruget, men jeg ville jo ikke tøve med at køre de 15 km ind til arbejdet. Så det giver mig lidt at tænke på.

mrmanor@social.data.coopM 1 Reply Last reply
                0

@asbjornn @jacobnordfalk @folfdk @bettina @eskealler jeg tror konklusionen her må være at Claude bruger meget energi og udleder en del CO2 når man bruger det, men det er værre at køre bil. Et af mine primære argumenter for ikke at bruge AI er ellers energiforbruget, men jeg ville jo ikke tøve med at køre de 15 km ind til arbejdet. Så det giver mig lidt at tænke på.

mrmanor@social.data.coopM This user is from outside of this forum
                  mrmanor@social.data.coop
                  wrote sidst redigeret af

@benjaminlj
                  Jeg har fulgt men I jeres tråd og er også overrasket over resultatet. Stadig med forbehold for at tallene er rigtige, må det så være at mængden af AI forespørgsler der gør teknologien til en frygtelig energi sluger. Som når "ligeglade" mennesker ikke gider tænke sig om og stiller hundrede spørgsmål til deres telefon, som de egentlig godt kender svaret på, eller kunne finde på traditionel vis.
                  @asbjornn @jacobnordfalk @folfdk @bettina @eskealler

valberg@social.data.coopV 1 Reply Last reply
                  0
                  • mrmanor@social.data.coopM mrmanor@social.data.coop

@benjaminlj
                    Jeg har fulgt men I jeres tråd og er også overrasket over resultatet. Stadig med forbehold for at tallene er rigtige, må det så være at mængden af AI forespørgsler der gør teknologien til en frygtelig energi sluger. Som når "ligeglade" mennesker ikke gider tænke sig om og stiller hundrede spørgsmål til deres telefon, som de egentlig godt kender svaret på, eller kunne finde på traditionel vis.
                    @asbjornn @jacobnordfalk @folfdk @bettina @eskealler

valberg@social.data.coopV This user is from outside of this forum
                    valberg@social.data.coop
                    wrote sidst redigeret af

@MrManor @benjaminlj @asbjornn @jacobnordfalk @folfdk @bettina @eskealler Jeg har også mest forstået at der hvor der sluges mest strøm er ved træningen af modellerne (men jeg kan tage fejl selvfølgelig). Og så er der også alle de maskiner der crawler internettet for data til at træne på, og de maskiner der serverer den data der bliver indsamlet. Vi har i hvert fald mærket det i @datacoop på vores maskine hvor vi har vores git hosting på.

mrmanor@social.data.coopM 1 Reply Last reply
                    0
                    • valberg@social.data.coopV valberg@social.data.coop

@MrManor @benjaminlj @asbjornn @jacobnordfalk @folfdk @bettina @eskealler Jeg har også mest forstået at der hvor der sluges mest strøm er ved træningen af modellerne (men jeg kan tage fejl selvfølgelig). Og så er der også alle de maskiner der crawler internettet for data til at træne på, og de maskiner der serverer den data der bliver indsamlet. Vi har i hvert fald mærket det i @datacoop på vores maskine hvor vi har vores git hosting på.

mrmanor@social.data.coop
                      wrote sidst redigeret af

@valberg
                      Mit gæt vil nu alligevel være, at der mange flere der trækker på modellen - end der er til at træne den, også selv der stadig trænes videre og optimeres.
                      Men under alle omstændigheder er det fedt at få nogen kvalificerede data på, forhåbentlig er/bliver claude-carbon og lignende værktøjer præcise med tiden.
                      @benjaminlj @asbjornn @jacobnordfalk @folfdk @bettina @eskealler @datacoop

benjaminlj@virup.socialB 1 Reply Last reply
                      0
                      • mrmanor@social.data.coopM mrmanor@social.data.coop

@valberg
                        Mit gæt vil nu alligevel være, at der mange flere der trækker på modellen - end der er til at træne den, også selv der stadig trænes videre og optimeres.
                        Men under alle omstændigheder er det fedt at få nogen kvalificerede data på, forhåbentlig er/bliver claude-carbon og lignende værktøjer præcise med tiden.

benjaminlj@virup.social
                        wrote sidst redigeret af

@MrManor @valberg @asbjornn @jacobnordfalk @folfdk @bettina @eskealler @datacoop
                        Faldt tilfældigvis over https://news.un.org/en/story/2026/06/1167658 (delt på Mastodon selvfølgelig) som siger at "Public debate has largely centred on the energy required to train advanced AI models, but the study finds that day-to-day usage accounts for roughly 80 to 90 per cent of total energy demand. "

valberg@social.data.coopV folfdk@helvede.netF 2 Replies Last reply
                        1
                        0

@MrManor @valberg @asbjornn @jacobnordfalk @folfdk @bettina @eskealler @datacoop
                          Faldt tilfældigvis over https://news.un.org/en/story/2026/06/1167658 (delt på Mastodon selvfølgelig) som siger at "Public debate has largely centred on the energy required to train advanced AI models, but the study finds that day-to-day usage accounts for roughly 80 to 90 per cent of total energy demand. "

valberg@social.data.coop
                          wrote sidst redigeret af

@benjaminlj @MrManor @asbjornn @jacobnordfalk @folfdk @bettina @eskealler @datacoop Tak for den! Ja det er nok "mange bække små, gør en stor å" der gælder her.
                          Udover elektricitet er der jo plads og vand som de her centre skal bruge, hvilket er værre end CO2 udledningen , den får vi stille og roligt bugt med sol og vind. Men det er svært at bare producere mere vand.

Og så er der hele den sociale påvirkning fra den forlorne intelligens, for ikke at nævne kvaliteten af det producerede.

mrmanor@social.data.coopM pascal_dher@mstdn.dkP 2 Replies Last reply
                          1
                          0

folfdk@helvede.netF This user is from outside of this forum
                            folfdk@helvede.netF This user is from outside of this forum
                            folfdk@helvede.net
                            wrote sidst redigeret af

@benjaminlj @MrManor @valberg @asbjornn @jacobnordfalk @bettina @eskealler @datacoop

Hvis man er interesseret i snakken om energi og planlægning af elnettet, så er der dette afsnit af Radar.

Og det er jo en helt anden måde at få data på.
                            De fleste af projekterne er jo "realistiske". Så uanset ens eget forbrug, så er det ikke foreneligt med en græn omstilling.

Radar: Datacentre presser det danske elnet: Tid til at prioritere hospitaler over AI?

Adresse på afsnit: https://radarpodcast.fireside.fm/36

klgn@expressional.socialK 1 Reply Last reply
                            1
                            0

@benjaminlj @MrManor @asbjornn @jacobnordfalk @folfdk @bettina @eskealler @datacoop Tak for den! Ja det er nok "mange bække små, gør en stor å" der gælder her.
                              Udover elektricitet er der jo plads og vand som de her centre skal bruge, hvilket er værre end CO2 udledningen , den får vi stille og roligt bugt med sol og vind. Men det er svært at bare producere mere vand.

Og så er der hele den sociale påvirkning fra den forlorne intelligens, for ikke at nævne kvaliteten af det producerede.

mrmanor@social.data.coop
                              wrote sidst redigeret af

@valberg Ja ja, vi har slet ikke været inde på alle de andre problemer der følger af AI, f.eks. at ingen gider lave offentligt tilgængeligt indhold mere. Det bliver bare scrapet af en LLM'r der ikke ulejliger sig med at kreditere hvor den har sin viden fra.
                              Det nævnte afsnit af radar, det kan anbefales. Der temmelig rystende hvor store mængder strøm der er lagt billet ind på bare her i landet.

1 Reply Last reply
                              1
                              0
                              • folfdk@helvede.netF folfdk@helvede.net

@benjaminlj @MrManor @valberg @asbjornn @jacobnordfalk @bettina @eskealler @datacoop

Hvis man er interesseret i snakken om energi og planlægning af elnettet, så er der dette afsnit af Radar.

Og det er jo en helt anden måde at få data på.
                                De fleste af projekterne er jo "realistiske". Så uanset ens eget forbrug, så er det ikke foreneligt med en græn omstilling.

Radar: Datacentre presser det danske elnet: Tid til at prioritere hospitaler over AI?

Adresse på afsnit: https://radarpodcast.fireside.fm/36

klgn@expressional.socialK This user is from outside of this forum
                                klgn@expressional.socialK This user is from outside of this forum
                                klgn@expressional.social
                                wrote sidst redigeret af

@folfdk @benjaminlj @MrManor @valberg @asbjornn @jacobnordfalk @bettina @eskealler @datacoop sandheden er, at vi ikke engang i dag producerer nok strøm til os selv. I 2030 ser vi ind i 50 timers strømafbrydelse om året, 5 år senere 150 timers strømafbrydelse. Vi kan ikke regne med at importere, fordi vores nabolande heller ikke producerer nok strøm.
                                Og det er den store udfordring ved vind og sol, en mørk, vindstille januardag er der ingen produktion.

Jeg er ikke sikker på, at datacentre bliver opført herhjemme, for der der simpelthen ikke kapacitet til det

1 Reply Last reply
                                1
                                0

pascal_dher@mstdn.dkP This user is from outside of this forum
                                  pascal_dher@mstdn.dk
                                  wrote sidst redigeret af

@valberg
                                  Hvorfor er det at man ikke bare forbyder evaporativ køling på industriel skala?
                                  Det er klart at det koster mere at lave, men det er jo det vi har lovgivning til. Ligesom arbejdsvilkår og alt mulig andet.

@benjaminlj @MrManor @asbjornn @jacobnordfalk @folfdk @bettina @eskealler @datacoop

1 Reply Last reply
                                  0
                                  • E eskealler@mastodon.social

@bettina @benjaminlj
                                    Jeg tror ikkke at det handler om et fravær af værdier, jeg tror det handler om, at Europa mangler de rette rammer for at tiltrække og fastholde talent. Hvis vi ikke skaber bedre vilkår for iværksættere f.eks. gennem fælles europæiske investeringsordninger, fælles virksomheds- og skatteregler, og støtte til tech, så ender vi med at miste for mange af de bedste hoveder til steder, hvor rammerne er til stede. Så vil jeg hellere beholde dem her og præge dem med vores værdier.

pascal_dher@mstdn.dk
                                    wrote sidst redigeret af

@eskealler
                                    Det er klart et problem med f.eks. at køre løn for folk i flere lande. Forestil dig at skulle holde styr på g-dage, store bededagstillæg, ferietillæg og alskens regler for flere lande. Det er ikke nemt at løse, men bliver håndteret af services som deel.com (amerikansk) og det koster mange penge.
                                    EU kan sikkert godt gøre systemerne mere kompatible men det er helt sikkert et virkelig svært problem. Jeg burde jo bare kunne ansætte og køre løn for min spanske ansat gennem danløn med min danske virksomhed.
                                    @bettina @benjaminlj

1 Reply Last reply
                                    0
                                    Svar
                                    • Svar som emne
                                    Login for at svare
                                    • Ældste til nyeste
                                    • Nyeste til ældste
                                    • Most Votes

• Log ind

• Har du ikke en konto? Tilmeld

• Login or register to search.