Mensch, som er CEO hos Mistral hævder at vi bliver hægtet af hvis ikke vi handler nu.
-
@eskealler @bettina det her er fine argumenter, men det handler jo så ikke (kun) om AI. Jeg køber gerne et argument om at suverænitet ikke kun handler om det digitale, men også det fysiske hardware. Jeg stejler bare over hvad jeg tror er ekstremt overforbrug ud fra forventningen om at vi har *brug* for mere computerkraft i fremtiden til AI for AIs skyld. Eller ud fra en vag frygt for at "komme bagud".
Nej, det handler ikke kun om AI. Men AI er en interessant case fordi det er så mudret. Jeg er enig i at vi har et ekstremt overforbrug og at LLM'er oversælges. Men jeg tænker ikke at det er en vag fornemmelse af at komme bagud. Se eks. Yann LeCuns AMI-labs(Paris) https://en.wikipedia.org/wiki/Advanced_Machine_Intelligence_Labs de har fået en mia i investeringer, men fra Bezos og Nvidia. Jeg ville gerne at de skulle træne modeller et andet sted end hos Amazon/nvidia. Jeg ville hellere at det var vores penge.
-
@bettina @benjaminlj
Hvis vi vil bygge et samfund baseret på trivsel, inklusion og grøn omstilling tror jeg ikke vi kan gøre det uden at vi selv ejer fundamentet det står på. Ellers bliver vores sociale innovation betinget af udenlandske tech-giganter og stater med helt uforudsigelige værdier.Så jeg ser det ikke som modsætninger, jeg tænker absolut også på trivsel og biodiversitet. Men jeg tror vi skal begge dele.
4/4@eskealler @benjaminlj Jeg er er jo enig! Og tak for at folde det ud
Ville sådan ønske at vores nyvalgte politikere havde brugt de sidste to måneder på at invitere Danmark til visionscamps frem for at sidde i deres lønkammer og lave guderne må vide hvad... -
@bahn @bettina @eskealler @benjaminlj
Helt enig. Derfor kommer jeg nok altid til også at kode noget manuelt, for at holde det ved lige.
På linje med manuel stavekontrol/korrektur, hovedregning og løse formler i hånden, det er også vigtigt for at holde sig skarp.@jacobnordfalk @bettina @eskealler @benjaminlj og det kan du gøre fordi du allerede har lært at tænke selv. Men de nye generationer får måske aldrig den træning.. den langsigtede omkostning ved AI er at det selvstændigt tænkende individ vi har kendt siden renæssancen forsvinder. Men ok, hvem har ikke længtes efter en retake af den mørke middelalder? /s
-
@jacobnordfalk @bettina @eskealler @benjaminlj og det kan du gøre fordi du allerede har lært at tænke selv. Men de nye generationer får måske aldrig den træning.. den langsigtede omkostning ved AI er at det selvstændigt tænkende individ vi har kendt siden renæssancen forsvinder. Men ok, hvem har ikke længtes efter en retake af den mørke middelalder? /s
@bahn @jacobnordfalk @bettina @eskealler @benjaminlj
>>
ej, det må være en overdrivelse, for at du fremmer min forståelse. Nuvel, lad os se på vores 9. klassers afgangseksamner, og så sammenligne resultaterne mellem to grupper. De elever der har udliciteret deres evne til selv at tænke, til en generisk-output-sansynlighedsberegner, med dem der ikke har.
...
Nå for dælen..
<<Når man udlicitere opgaver, så mister man langsomt evnen til selv at udføre dem. Købmænd i dag kan ikke hovedregne, som dem for 400 år siden, og det er fint nok. Behovet har ændret sig.
Men man skal ikke sætte ai til at udføre opgaver som kræver den menneskelig ånd(/hånd, bestem selv), eksempelvis som at forstå en tekst. -
@benjaminlj @bettina @eskealler
Tak for linket! Som tidligere 'Klimaminister' på mit arbejde er det klart noget jeg skal prøve, og få udbredt hvis det er godt. Ping mig meget gerne om et par uger, så deler jeg resultaterne.@jacobnordfalk @benjaminlj @bettina @eskealler
"Ping om et par uger"

Jeg er spændt på hvordan det ser ud
-
@jacobnordfalk @benjaminlj @bettina @eskealler
"Ping om et par uger"

Jeg er spændt på hvordan det ser ud
@folfdk @benjaminlj @bettina @eskealler jeg bruger også Mistral Vibe, så resultatet skal nok ganges med 2. Men pluginnet sir at jeg i dag har brugt henad 600 g co2 til kodning med Claude. Så måske bruger jeg (hvis pluginnets vurderinger er korrekte) op til 2 kg co2 på en typisk arbejdsdag på AI til min programmering
-
@folfdk @benjaminlj @bettina @eskealler jeg bruger også Mistral Vibe, så resultatet skal nok ganges med 2. Men pluginnet sir at jeg i dag har brugt henad 600 g co2 til kodning med Claude. Så måske bruger jeg (hvis pluginnets vurderinger er korrekte) op til 2 kg co2 på en typisk arbejdsdag på AI til min programmering
@jacobnordfalk @folfdk @bettina @eskealler hmm, jeg ved ikke helt hvordan man bedst sammenligner det, men ifølge https://politiken.dk/rejser/art8482119/S%C3%A5-meget-CO2-udleder-det-n%C3%A5r-du-rejser-p%C3%A5-ferie-med-fly-bil-bus-eller-tog udleder man knap 200g co2 ved at køre en kilometer i en benzinbil. Så dit forbrug bare af Claude svarer vel til ca 3 kilometer?
-
@jacobnordfalk @folfdk @bettina @eskealler hmm, jeg ved ikke helt hvordan man bedst sammenligner det, men ifølge https://politiken.dk/rejser/art8482119/S%C3%A5-meget-CO2-udleder-det-n%C3%A5r-du-rejser-p%C3%A5-ferie-med-fly-bil-bus-eller-tog udleder man knap 200g co2 ved at køre en kilometer i en benzinbil. Så dit forbrug bare af Claude svarer vel til ca 3 kilometer?
@benjaminlj @jacobnordfalk @folfdk @bettina jeg bliver mest af alt opmærksom på at jeg bør udskifte benzinbiler på et tidspunkt inden alt for længe...
-
@benjaminlj @bettina @eskealler
Tak for linket! Som tidligere 'Klimaminister' på mit arbejde er det klart noget jeg skal prøve, og få udbredt hvis det er godt. Ping mig meget gerne om et par uger, så deler jeg resultaterne.@jacobnordfalk @benjaminlj @bettina @eskealler jeg hører også meget gerne om resultaterne. Vil dog måske også gerne høre om dine erfaringer som udvikler og brug af en AI til den uddannelse jeg underviser på
-
@jacobnordfalk @benjaminlj @bettina @eskealler jeg hører også meget gerne om resultaterne. Vil dog måske også gerne høre om dine erfaringer som udvikler og brug af en AI til den uddannelse jeg underviser på
@davsebamse @benjaminlj @bettina @eskealler gerne, hvilken uddannelse er det?
-
@davsebamse @benjaminlj @bettina @eskealler gerne, hvilken uddannelse er det?
@jacobnordfalk IT-teknolog på EK
-
@benjaminlj @jacobnordfalk @folfdk @bettina @eskealler
Mange tak. Endelig noget, der bidrager til at give forståelse af proportionerne. -
@benjaminlj @jacobnordfalk @folfdk @bettina @eskealler
Mange tak. Endelig noget, der bidrager til at give forståelse af proportionerne.@asbjornn @jacobnordfalk @folfdk @bettina @eskealler jeg tror konklusionen her må være at Claude bruger meget energi og udleder en del CO2 når man bruger det, men det er værre at køre bil. Et af mine primære argumenter for ikke at bruge AI er ellers energiforbruget, men jeg ville jo ikke tøve med at køre de 15 km ind til arbejdet. Så det giver mig lidt at tænke på.
-
@asbjornn @jacobnordfalk @folfdk @bettina @eskealler jeg tror konklusionen her må være at Claude bruger meget energi og udleder en del CO2 når man bruger det, men det er værre at køre bil. Et af mine primære argumenter for ikke at bruge AI er ellers energiforbruget, men jeg ville jo ikke tøve med at køre de 15 km ind til arbejdet. Så det giver mig lidt at tænke på.
@benjaminlj
Jeg har fulgt men I jeres tråd og er også overrasket over resultatet. Stadig med forbehold for at tallene er rigtige, må det så være at mængden af AI forespørgsler der gør teknologien til en frygtelig energi sluger. Som når "ligeglade" mennesker ikke gider tænke sig om og stiller hundrede spørgsmål til deres telefon, som de egentlig godt kender svaret på, eller kunne finde på traditionel vis.
@asbjornn @jacobnordfalk @folfdk @bettina @eskealler -
@benjaminlj
Jeg har fulgt men I jeres tråd og er også overrasket over resultatet. Stadig med forbehold for at tallene er rigtige, må det så være at mængden af AI forespørgsler der gør teknologien til en frygtelig energi sluger. Som når "ligeglade" mennesker ikke gider tænke sig om og stiller hundrede spørgsmål til deres telefon, som de egentlig godt kender svaret på, eller kunne finde på traditionel vis.
@asbjornn @jacobnordfalk @folfdk @bettina @eskealler@MrManor @benjaminlj @asbjornn @jacobnordfalk @folfdk @bettina @eskealler Jeg har også mest forstået at der hvor der sluges mest strøm er ved træningen af modellerne (men jeg kan tage fejl selvfølgelig). Og så er der også alle de maskiner der crawler internettet for data til at træne på, og de maskiner der serverer den data der bliver indsamlet. Vi har i hvert fald mærket det i @datacoop på vores maskine hvor vi har vores git hosting på.
-
@MrManor @benjaminlj @asbjornn @jacobnordfalk @folfdk @bettina @eskealler Jeg har også mest forstået at der hvor der sluges mest strøm er ved træningen af modellerne (men jeg kan tage fejl selvfølgelig). Og så er der også alle de maskiner der crawler internettet for data til at træne på, og de maskiner der serverer den data der bliver indsamlet. Vi har i hvert fald mærket det i @datacoop på vores maskine hvor vi har vores git hosting på.
@valberg
Mit gæt vil nu alligevel være, at der mange flere der trækker på modellen - end der er til at træne den, også selv der stadig trænes videre og optimeres.
Men under alle omstændigheder er det fedt at få nogen kvalificerede data på, forhåbentlig er/bliver claude-carbon og lignende værktøjer præcise med tiden.
@benjaminlj @asbjornn @jacobnordfalk @folfdk @bettina @eskealler @datacoop -
@valberg
Mit gæt vil nu alligevel være, at der mange flere der trækker på modellen - end der er til at træne den, også selv der stadig trænes videre og optimeres.
Men under alle omstændigheder er det fedt at få nogen kvalificerede data på, forhåbentlig er/bliver claude-carbon og lignende værktøjer præcise med tiden.
@benjaminlj @asbjornn @jacobnordfalk @folfdk @bettina @eskealler @datacoop@MrManor @valberg @asbjornn @jacobnordfalk @folfdk @bettina @eskealler @datacoop
Faldt tilfældigvis over https://news.un.org/en/story/2026/06/1167658 (delt på Mastodon selvfølgelig) som siger at "Public debate has largely centred on the energy required to train advanced AI models, but the study finds that day-to-day usage accounts for roughly 80 to 90 per cent of total energy demand. " -
@MrManor @valberg @asbjornn @jacobnordfalk @folfdk @bettina @eskealler @datacoop
Faldt tilfældigvis over https://news.un.org/en/story/2026/06/1167658 (delt på Mastodon selvfølgelig) som siger at "Public debate has largely centred on the energy required to train advanced AI models, but the study finds that day-to-day usage accounts for roughly 80 to 90 per cent of total energy demand. "@benjaminlj @MrManor @asbjornn @jacobnordfalk @folfdk @bettina @eskealler @datacoop Tak for den! Ja det er nok "mange bække små, gør en stor å" der gælder her.
Udover elektricitet er der jo plads og vand som de her centre skal bruge, hvilket er værre end CO2 udledningen , den får vi stille og roligt bugt med sol og vind. Men det er svært at bare producere mere vand.Og så er der hele den sociale påvirkning fra den forlorne intelligens, for ikke at nævne kvaliteten af det producerede.
-
@MrManor @valberg @asbjornn @jacobnordfalk @folfdk @bettina @eskealler @datacoop
Faldt tilfældigvis over https://news.un.org/en/story/2026/06/1167658 (delt på Mastodon selvfølgelig) som siger at "Public debate has largely centred on the energy required to train advanced AI models, but the study finds that day-to-day usage accounts for roughly 80 to 90 per cent of total energy demand. "@benjaminlj @MrManor @valberg @asbjornn @jacobnordfalk @bettina @eskealler @datacoop
Hvis man er interesseret i snakken om energi og planlægning af elnettet, så er der dette afsnit af Radar.
Og det er jo en helt anden måde at få data på.
De fleste af projekterne er jo "realistiske". Så uanset ens eget forbrug, så er det ikke foreneligt med en græn omstilling.Radar: Datacentre presser det danske elnet: Tid til at prioritere hospitaler over AI?
Adresse på afsnit: https://radarpodcast.fireside.fm/36
-
@benjaminlj @MrManor @asbjornn @jacobnordfalk @folfdk @bettina @eskealler @datacoop Tak for den! Ja det er nok "mange bække små, gør en stor å" der gælder her.
Udover elektricitet er der jo plads og vand som de her centre skal bruge, hvilket er værre end CO2 udledningen , den får vi stille og roligt bugt med sol og vind. Men det er svært at bare producere mere vand.Og så er der hele den sociale påvirkning fra den forlorne intelligens, for ikke at nævne kvaliteten af det producerede.
@valberg Ja ja, vi har slet ikke været inde på alle de andre problemer der følger af AI, f.eks. at ingen gider lave offentligt tilgængeligt indhold mere. Det bliver bare scrapet af en LLM'r der ikke ulejliger sig med at kreditere hvor den har sin viden fra.
Det nævnte afsnit af radar, det kan anbefales. Der temmelig rystende hvor store mængder strøm der er lagt billet ind på bare her i landet.
@benjaminlj @asbjornn @jacobnordfalk @folfdk @bettina @eskealler @datacoop