Skip to content
  • Hjem
  • Seneste
  • Etiketter
  • Populære
  • Verden
  • Bruger
  • Grupper
Temaer
  • Light
  • Brite
  • Cerulean
  • Cosmo
  • Flatly
  • Journal
  • Litera
  • Lumen
  • Lux
  • Materia
  • Minty
  • Morph
  • Pulse
  • Sandstone
  • Simplex
  • Sketchy
  • Spacelab
  • United
  • Yeti
  • Zephyr
  • Dark
  • Cyborg
  • Darkly
  • Quartz
  • Slate
  • Solar
  • Superhero
  • Vapor

• Default (No Skin)
  • No Skin
Kollaps
FARVEL BIG TECH
  1. Forside
  2. Ikke-kategoriseret
  3. Vi er i stand til at komme til månen, men ikke væk fra Meta.

Vi er i stand til at komme til månen, men ikke væk fra Meta.

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Ikke-kategoriseret
89 Indlæg 15 Posters 237 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • engedal@mstdn.dkE engedal@mstdn.dk

@bettina @LarsHenriksen @CarstenBoll

Mastodon og Friendica kræver åbenbart alt for meget (for mange). Det skal komme HELT uden friktion.

Man skal næsten bare kigge på Metas produkter, før man har en konto, man aldrig kommer fri af igen. Det opretter næsten sig selv.😱

marcusxms@friendica.dkM This user is from outside of this forum
    marcusxms@friendica.dkM This user is from outside of this forum
    marcusxms@friendica.dk
    wrote sidst redigeret af

@LarsHenriksen @bettina @engedal @CarstenBoll Jeg er ikke sikker på Mastodon kræver mere end Facebook, hvis en person startede på begge i dag, uden at kende til dem. Men de har årevis af erfaringer med Facebook som har udviklet sig langsomt dertil hvor det er nu, og det er meget let at finde folk med erfaring i at bruge Facebook blandt venner og familie, hvis man er ny.

Jeg tænker også det er en klar årsag til at Windows endnu ikke er uddøet ift. Linux, og hvorfor GIMP ikke har overtaget PhotoShops rolle i det større billede. Det er selvfølgelig ikke altid den eneste årsag, men jeg tror, den er central.

Jeg tror en anden årsag er at Mastodon ikke har alt dét, folk bruger på Facebook. Der er Friendica tættere på (dog stadig ikke med alt det samme), men der er der klare mangler ift. brugervenlighed, og jeg synes der er mange ting der virker på et basalt niveau, men stadig ikke godt. Eks. kalender, beskeder og grupper. Ift. sidstnævnte hælder jeg dog til at brugervenlighed er den største barriere. At vende sig til den måde fødiverset virker på er allerede en stor ting, men når man samtidig har mangler på brugervenlighed bliver det svært at få mange med, tror jeg. Den brugervenlighed er blevet bedre, men der mangler meget endnu.

1 Reply Last reply
    1
    0
    • bettina@mastodon.nuB This user is from outside of this forum
      bettina@mastodon.nuB This user is from outside of this forum
      bettina@mastodon.nu
      wrote sidst redigeret af

@marcusxms @LarsHenriksen @engedal @CarstenBoll Jeg tror du har helt ret ift hvis man startede fra scratch, men det tog er kørt... Og det betyder også meget, om man kan få hjælp. Folk der beder om hjælp, installerer det program hjælperen foreslår, for ellers kan man jo netop ikke få hjælp næste gang... Det er også derfor at IT-hjælpe-grupper på biblioteker kunne være en god indgangsvinkel - hvis man kunne få dem interesserede i open source...

Har i øvrigt skrevet dette: https://kai.nl.tab.digital/s/rc4JmqH9xKJn2gY

1 Reply Last reply
      0
      • benjaminlj@virup.socialB benjaminlj@virup.social

@simonjust @bettina@mastodon.nu @bettina@friendica.dk @marcusxms

@jeppe har lavet en på https://bonfire.folkeføderation.dk, men den er desværre nede lige nu. Og muligvis ikke opdateret.

jeppe@uddannelse.socialJ This user is from outside of this forum
        jeppe@uddannelse.social
        wrote sidst redigeret af

@benjaminlj @simonjust @bettina@mastodon.nu @bettina@friendica.dk @marcusxms
        Ja, jeg lagde den ned for at få friendica til at virke - men jo uden meget held.

Men jeg har en anden instans som jeg nu har opgraderet til community som har grupper. Så vil I ikke oprette en bruger her: https://dialog.horneland.dk og så kan I tjekke denne første gruppe ud: https://dialog.horneland.dk/group/Fremtidens_f_deration

og så kan vi prøve os frem og se hvad det kan. Nogen der vil være admin, så sig til. Indtil videre er det bare en legeplads.

jeppe@uddannelse.socialJ niels@social.data.coopN 2 Replies Last reply
        0
        • jeppe@uddannelse.socialJ jeppe@uddannelse.social

Ja, jeg lagde den ned for at få friendica til at virke - men jo uden meget held.

Men jeg har en anden instans som jeg nu har opgraderet til community som har grupper. Så vil I ikke oprette en bruger her: https://dialog.horneland.dk og så kan I tjekke denne første gruppe ud: https://dialog.horneland.dk/group/Fremtidens_f_deration

og så kan vi prøve os frem og se hvad det kan. Nogen der vil være admin, så sig til. Indtil videre er det bare en legeplads.

jeppe@uddannelse.social
          wrote sidst redigeret af

Bemærk i øvrigt at indtil videre er grupper kun noget man kan interagere med på bonfire selv - der er som bekendt ikke en activitypub-metode til at gøre det tilgængelig uden for bonfire.

1 Reply Last reply
          0
          • engedal@mstdn.dkE This user is from outside of this forum
            engedal@mstdn.dkE This user is from outside of this forum
            engedal@mstdn.dk
            wrote sidst redigeret af

@jrossstocholm

Vi er færdige 😳

1 Reply Last reply
            0

niels@social.data.coopN This user is from outside of this forum
              niels@social.data.coopN This user is from outside of this forum
              niels@social.data.coop
              wrote sidst redigeret af

@jeppe
              Er inde.

Forsøger at starte en bobslædekrig.

1 Reply Last reply
              0
              • jeppe@uddannelse.socialJ This user is from outside of this forum
                jeppe@uddannelse.social
                wrote sidst redigeret af

@jrossstocholm @marcusxms @engedal @bettina Ret kort tid. Jeg bruger deres anbefalede coopcloud (som @benjaminlj er ved at udvikle et alternativ til). Det tog mig noget tid at forstå hvad coopcloud er og hvordan det fungerer. Men når først man har forstået det, så er arbejdsgangen:
                > abra app new bonfire
                Opret domæne og skriv det som svar.
                > abra app config bonfire.domæne.dk
                skriv app_flavour=community
                > abra app deploy bonfire.domæne.dk

https://docs.coopcloud.tech/operators/tutorial

Jeg hjælper gerne!

benjaminlj@virup.socialB 1 Reply Last reply
                0

@jrossstocholm @marcusxms @engedal @bettina Ret kort tid. Jeg bruger deres anbefalede coopcloud (som @benjaminlj er ved at udvikle et alternativ til). Det tog mig noget tid at forstå hvad coopcloud er og hvordan det fungerer. Men når først man har forstået det, så er arbejdsgangen:
                  > abra app new bonfire
                  Opret domæne og skriv det som svar.
                  > abra app config bonfire.domæne.dk
                  skriv app_flavour=community
                  > abra app deploy bonfire.domæne.dk

https://docs.coopcloud.tech/operators/tutorial

Jeg hjælper gerne!

benjaminlj@virup.socialB This user is from outside of this forum
                  benjaminlj@virup.socialB This user is from outside of this forum
                  benjaminlj@virup.social
                  wrote sidst redigeret af

Må jeg spørge hvem du gerne vil lave en instans for @jrossstocholm? Jeg tænker bare om det er noget vi skal hjælpes ad om under projekt @folkefoderation eller om det bare er til dig selv for at prøve det af? Coopcloud er fint til hvis det bare er dig selv, men jeg arbejder som @jeppe siger på et lignende koncept til bedre at kunne være flere administratorer i Folkeføderation.

CC @marcusxms @engedal @bettina

1 Reply Last reply
                  0
                  • jramskov@helvede.netJ jramskov@helvede.net

@folfdk @CarstenBoll @bettina @simonjust @engedal @folfdk@friendica.dk @voss @kongputer Raccoon - den har jeg ikke hørt om og kan heller ikke lige finde den?

kongputer@social.data.coopK This user is from outside of this forum
                    kongputer@social.data.coop
                    wrote sidst redigeret af

@jramskov https://f-droid.org/packages/com.livefast.eattrash.raccoonforfriendica/

Den er ikke blevet opdateret i en længere periode.

@folfdk@helvede.net @CarstenBoll @bettina @simonjust @engedal @folfdk@friendica.dk @voss

1 Reply Last reply
                    0
                    • folfdk@helvede.netF folfdk@helvede.net

@jramskov @CarstenBoll @bettina @simonjust @engedal

Raccoon virker I princippet fint nok, men nej der findes nok ikke så mange.

Det er vel en af udfordringerne ved fediverset, at der er protokoller som kan implementeres på forskellige måder, der er ikke nogen der bestemmer 100% over det, og der er ikke de store poser med penge klar til at betale løn til udviklere.

Cc også til: @folfdk@friendica.dk @voss @kongputer

kongputer@social.data.coop
                      wrote sidst redigeret af

@folfdk@helvede.net @jramskov @CarstenBoll @bettina @simonjust @engedal @folfdk@friendica.dk @voss Jeg er også faldet over Relatica, som jeg har brugt lidt:

https://play.google.com/store/apps/details?id=social.myportal.relatica

Den største udfordring i at få folk fra Facebook grupper til Friendica grupper er, tror jeg, at det er bygget anderledes op, og man skal lige sætte sig ned og forstå den forskellighed, inden man opretter en gruppe. Den slags friktion er desværre tit det der stopper folk i at gå videre med det, fordi "det er jo ikke lisså nemt som Facebook".

1 Reply Last reply
                      1
                      0
                      Svar
                      • Svar som emne
                      Login for at svare
                      • Ældste til nyeste
                      • Nyeste til ældste
                      • Most Votes

• Log ind

• Har du ikke en konto? Tilmeld

• Login or register to search.