Leger med rødkål
-
Leger med rødkål.
Mangler afløbsrens...Salmiakspiritus lugtede lidt for meget, så jeg havde lige døren åben

Hvilke dagligdags ting ville du tænke giver mening at teste af?
(Og er der nogen der ved om Monster drik er gennemsigtig som Faxe Kondi, eller grålig som Schweppes Lemon?)
@folfdk Ville der være noget sjovt ved rababer/oxalsyre?
-
Hmm, spændende. Jeg ville forvente at det var ca neutralt, fordi det i forvejen mest er vand, men måske det ikke er tilfældet

Jeg har desværre ikke noget i den stil. (Ltså hvis det hele skal være japansk kvæde, jeg har noget te og tebreve dog...)
@folfdk det er ikke det samme som almindelig kvæde. Jeg lavede te på nogle skrog jeg havde tilovers, så afkalkede de koppen så det boblede

-
@folfdk Ville der være noget sjovt ved rababer/oxalsyre?
Ah! Ja, det kan godt være!
Men måske mere at skifte pH på noget rabarberafkog?

Farven fra rabarberne kan jo godt påvirke resultatet.
Det er selvfølgelig svært at gøre det jeg gerne vil, med mange fødevarer, fordi de har en farve i sig selv, så man ligesom skal tage højde for det.Kalkfjerneren fra Borup var feks brunlig i sig selv, så det påvirkede farven.
-
@folfdk det er ikke det samme som almindelig kvæde. Jeg lavede te på nogle skrog jeg havde tilovers, så afkalkede de koppen så det boblede

-
Ah! Ja, det kan godt være!
Men måske mere at skifte pH på noget rabarberafkog?

Farven fra rabarberne kan jo godt påvirke resultatet.
Det er selvfølgelig svært at gøre det jeg gerne vil, med mange fødevarer, fordi de har en farve i sig selv, så man ligesom skal tage højde for det.Kalkfjerneren fra Borup var feks brunlig i sig selv, så det påvirkede farven.
@folfdk Jeg ved ikke lige om det er let at vise effekten af en disyre i dit setup, men det var netop på grund af farven at jeg overvejede om det var lettere med ren oxalsyre.
Ikke et helt dagligdagss produkt, men kan dog købes i Matas.
-
@folfdk Jeg ved ikke lige om det er let at vise effekten af en disyre i dit setup, men det var netop på grund af farven at jeg overvejede om det var lettere med ren oxalsyre.
Ikke et helt dagligdagss produkt, men kan dog købes i Matas.
Den kommer med i samlingen!
Jeg har både prøvet at lave et afkog (den klare væske med en rabarber foran) samt bare puttet små stykker rabarber direkte i en kold opløsning (det kan man se på billedet).
Som du siger kan man man også finde oxalsyre direkte, men det her ser ud til at virke fint. Afkoget er ikke særlig farvet, og hvis endelig der er noget er det mest grønt, fordi jeg har taget den del af stænglen.
Tak

-
Leger med rødkål.
Mangler afløbsrens...Salmiakspiritus lugtede lidt for meget, så jeg havde lige døren åben

Hvilke dagligdags ting ville du tænke giver mening at teste af?
(Og er der nogen der ved om Monster drik er gennemsigtig som Faxe Kondi, eller grålig som Schweppes Lemon?)
Citron er selvfølgelig også oplagt

Hurtigt at se forskellen og det er selvfølgelig ret let at få saft ud af en citron.

-
Citron er selvfølgelig også oplagt

Hurtigt at se forskellen og det er selvfølgelig ret let at få saft ud af en citron.

Vand, agurk, tomat, rabarber.
Måske jeg skal gøre noget andet med agurken, jeg bruge hel agurk, så den er nok lidt vandet, og måske ikke så kraftig pH måling.
Men sjovt at tomaterne tydeligt er sure.
-
Vand, agurk, tomat, rabarber.
Måske jeg skal gøre noget andet med agurken, jeg bruge hel agurk, så den er nok lidt vandet, og måske ikke så kraftig pH måling.
Men sjovt at tomaterne tydeligt er sure.
Hvad med sæber og opvaskemiddel?
Det bliver i hvert fald ikke til den grønlige side synes jeg, så ikke sådan rigtigt i retning af det basiske, som jeg havde håbet (leder efter gode eksempler på noget basisk).
Så jeg må finde noget lud/trægulv vask

Men nu er jeg løbet tør for rødkålsafkog for nu, jeg må lave noget mere i morgen

-
Det bliver i hvert fald ikke til den grønlige side synes jeg, så ikke sådan rigtigt i retning af det basiske, som jeg havde håbet (leder efter gode eksempler på noget basisk).

Men nu er jeg løbet tør for rødkålsafkog for nu, jeg må lave noget mere i morgen

@folfdk Vi har noget uldvaskemiddel der siger pH på 8,6 og en probat olietræsæbe der siger pH 10,2 ufortyndet og 9,6 i brugsopløsningen.
-
S simonjust@mstdn.dk shared this topic
-

@folfdk Vaskemiddel, opvaskemaskinemiddel.
-

@folfdk Håndsæbe og sår’n bliver så vidt jeg ved surhedsreguleret, så det rammer så tæt på hudens egen pH-værdi for at være så skånsomme som muligt, og opvaskemiddel får vist som regel også et godt skud citronsyre (muligvis for at kunne tage lette kalkaflejringer?).
-
@folfdk Håndsæbe og sår’n bliver så vidt jeg ved surhedsreguleret, så det rammer så tæt på hudens egen pH-værdi for at være så skånsomme som muligt, og opvaskemiddel får vist som regel også et godt skud citronsyre (muligvis for at kunne tage lette kalkaflejringer?).
Det skulle jeg jo lige have vidst på forhånd, så var jeg ikke blevet skuffet da jeg prøvede det af

Men det er altså lidt sjovt at man kan teste det selv så forholdsvis let.
-
F folfdk@helvede.net shared this topic