I forlængelse af gårsdagens fantastiske diskussion om digital selvbestemmelse.
-
Jeg opdager det her for tiden, fordi jeg er på boligmarkedet. Det var jeg også for ca 20 år siden, og forskellen er vild i forhold til spørgsmålet om boligers energiforsyning.
Det gør en kæmpe forskel på prisen, om boligen er energiøkonomisk, og forslag til energiforbedringer inkluderer i langt de fleste tilfælde solceller og gerne varmepunmper.
En almindelig energirapport på en villa lyder som et politisk statement fra UltraWokeØkoTosseLand anno 2005.
Mange mindre handlinger .,,
Over tid akkumulerer mindre handlinger.
-
@SuneAuken Jeg kiggede en del på solceller da hype var sit absolutely højeste. MEN, situationen skreg af at være en boble. Den lokale motorcykelforhandler solgte også solceller. Så jeg knaldede bremserne i.
Jeg har et kæmpe tag der vender imod syd og en elbil så vi kommer nok tilbage til emnet.Det forstår jeg godt. Det med bremsen. Men udviklingen ser ud til bare at gå afsindig hurtigt - vi er røget over et positivt tipping point - så jeg er ikke spor skeptisk selv.
Et stort sydvendt tag og en elbil lyder jo virkelig som en invitation.
-
Det forstår jeg godt. Det med bremsen. Men udviklingen ser ud til bare at gå afsindig hurtigt - vi er røget over et positivt tipping point - så jeg er ikke spor skeptisk selv.
I øvrigt - motiver er en sjov ting - jeg er selv en lille smule ligeglad med rentabiliteten. Jeg har levet så længe med lammende klimaangst, at der er et vist mål af katharsis i simpelthen bare at bevæge sig imod at være mindre afhængig af fossile brændstoffer. Tjener det sig ikke hjem i kroner og ører, tjener det sig hjem i terapi, jeg kan undvære.
-
Det forstår jeg godt. Det med bremsen. Men udviklingen ser ud til bare at gå afsindig hurtigt - vi er røget over et positivt tipping point - så jeg er ikke spor skeptisk selv.
@SuneAuken Kombinationen af elbil og solceller har været noget tricky i lang tid pga. afgifter osv. MEN nu er elafgiften jo nærmest væk så det kan være at situationen bliver simplere.
-
@SuneAuken Kombinationen af elbil og solceller har været noget tricky i lang tid pga. afgifter osv. MEN nu er elafgiften jo nærmest væk så det kan være at situationen bliver simplere.
Det er godt, der er nogle, som har praktiske hoveder, når jeg mest er i stand til at tænke med idealerne forrest. Det betyder, at man faktisk bliver nødt til at tænke sig om.
-
M maiathecyberwitch@helvede.net shared this topic
-
I øvrigt - motiver er en sjov ting - jeg er selv en lille smule ligeglad med rentabiliteten. Jeg har levet så længe med lammende klimaangst, at der er et vist mål af katharsis i simpelthen bare at bevæge sig imod at være mindre afhængig af fossile brændstoffer. Tjener det sig ikke hjem i kroner og ører, tjener det sig hjem i terapi, jeg kan undvære.
Jeg har leget med solceller i snart 20 år og kan attestere til den terapeutiske virkning (se link nedenfor), men økonomien er nu heller ikke helt tosset.
F.eks er solcellers m²-pris på linie med et tegltag, som aldrig vil bidrage aktivt til husholdningen.
-
@SuneAuken Jeg kiggede en del på solceller da hype var sit absolutely højeste. MEN, situationen skreg af at være en boble. Den lokale motorcykelforhandler solgte også solceller. Så jeg knaldede bremserne i.
Jeg har et kæmpe tag der vender imod syd og en elbil så vi kommer nok tilbage til emnet.Vi har elbil og solceller, og det er desværre et ringere match, end man måske lige umiddelbart ville tro.
Problemet? - bilen er som regel ikke hjemme, når solen skinner mest, og så langt er vores ladekabel altså heller ikke...
Vi kigger ind i en udvidelse med et batterilager, når vores nuværende aftale om levering af solcellestrøm udløber den 1. juli (vi havde en ti-årig aftale til en fast pris), og jeg tror egentlig, at selve batterilageret i sig selv kan vise sig at være en bedre forretning end solcellerne, bare fordi man kan lade dem op, når der er rigelig med billig strøm, og bruge fra dem, når strømmen er dyr (typisk i kogespidserne).
Og ja, jeg ser lidt frem til at vi bliver delvist uafhængige af elnettet, og kan reducere vores personlige belastning i de perioder, hvor der virkelig er drøn på. Alt andet lige vil det være med til at reducere toppen af forbruget, hvis tilstrækkelig mange gør noget tilsvarende, og alternativet er at lave aftensmad kl. 14 - det bliver lidt noget rod...
-
Vi har elbil og solceller, og det er desværre et ringere match, end man måske lige umiddelbart ville tro.
Problemet? - bilen er som regel ikke hjemme, når solen skinner mest, og så langt er vores ladekabel altså heller ikke...
Vi kigger ind i en udvidelse med et batterilager, når vores nuværende aftale om levering af solcellestrøm udløber den 1. juli (vi havde en ti-årig aftale til en fast pris), og jeg tror egentlig, at selve batterilageret i sig selv kan vise sig at være en bedre forretning end solcellerne, bare fordi man kan lade dem op, når der er rigelig med billig strøm, og bruge fra dem, når strømmen er dyr (typisk i kogespidserne).
Og ja, jeg ser lidt frem til at vi bliver delvist uafhængige af elnettet, og kan reducere vores personlige belastning i de perioder, hvor der virkelig er drøn på. Alt andet lige vil det være med til at reducere toppen af forbruget, hvis tilstrækkelig mange gør noget tilsvarende, og alternativet er at lave aftensmad kl. 14 - det bliver lidt noget rod...
@madsenandersc @johnrohde @SuneAuken jeg har ikke fulgt med i priserne på batterier, men da jeg fik installeret solceller for et par år siden, synes jeg ikke det gav mening økonomisk/jeg havde ikke råd. Men de er vist faldet i pris? Hvornår er udgiften tjent hjem for dig?
-
J jeppe@uddannelse.social shared this topic
-
@SuneAuken Vi er i gang med at skifte vinduer og terrasedør på tre sider af huset. Det bliver 3 lag etc.
Den sidste side af huset vil medføre ombygning af køkken og bryggers så den del venter vi liiiige lidt med.
Fjernvarme er rimelig billig her så varmepumpe er ikke på programmet pt.@johnrohde @SuneAuken fjernvarme er ubetinget det bedste. Så der giver varmepumpe ikke mening. Bedre også er jordvarme fordi det ikke larmer.
-
J jwcph@helvede.net shared this topic
-
@madsenandersc @johnrohde @SuneAuken jeg har ikke fulgt med i priserne på batterier, men da jeg fik installeret solceller for et par år siden, synes jeg ikke det gav mening økonomisk/jeg havde ikke råd. Men de er vist faldet i pris? Hvornår er udgiften tjent hjem for dig?
Et anlæg med en hybrid-inverter, ø-drift og 7-10 kWh batterilager kan købes og monteres for omkring 45.000 kr., og tilbagebetalingstiden afhænger rigtig meget af elpriserne.
Nogle hurtige fakta og antagelser:
Alt kører på el hos os. Huset er bygget med elvarme i 1974, så lys, vand og varme kører på strøm. Og så selvfølgelig elbilen (48.000 km. årligt indtil nu).
Vi køber p.t. 18.000 kWh om året og forbruger omkring 21.000 kWh.
Jeg antager, at der i gennemsnit vil være omkring 75 øres forskel på strømprisen fra lavest til højest hver dag.
Hvis vi kan skubbe 10 kWh fra dyr til billig hvert døgn, er tilbagebetalingstiden godt 16 år, og det er nok lidt konservativt sat i vores tilfælde - både morgen og aften går der en del strøm igennem systemet.
Hvis vi ikke selv kan bruge den billige strøm, sælger jeg den tilbage til elnettet til den høje pris, og på den måde kan vi skubbe noget mere fra dyr til billig, og i praksis få tilbagebetalingstiden ned i nærheden af 10 år, stadig ved en forskel på 75 øre pr. kWh i indkøb
Min salgspris er lavere end min kostpris, så jeg kan ikke få halveret min tilbagebetalingstid fra de 16 år ved at sælge dyrt i stedet for selv at forbruge - men omvendt kan en forskel på mere end 75 øre gøre regnestykket bedre, og tilbagebetalingstiden kortere.