Så har BEC implementeret Googles "sikkerhedssystem" mod rootede telefoner så jeg nu ikke længere kan bruge netbank på min telefon med /e/os.
-
Så har BEC implementeret Googles "sikkerhedssystem" mod rootede telefoner så jeg nu ikke længere kan bruge netbank på min telefon med /e/os. Det gør mig så vred at danske virksomheder kræver at danske borgere giver deres privatliv til Google og tillader at Google sælger ens profil til hvem der vil betale.
Digital uafhængighed min bare r...!@jeppe Din /e/os/ telefon er næppe rootet, selv om BEC påstår dette.
-
@jeppe Din /e/os/ telefon er næppe rootet, selv om BEC påstår dette.
@je5perl er der noget jeg så kan gøre?
-
Så har BEC implementeret Googles "sikkerhedssystem" mod rootede telefoner så jeg nu ikke længere kan bruge netbank på min telefon med /e/os. Det gør mig så vred at danske virksomheder kræver at danske borgere giver deres privatliv til Google og tillader at Google sælger ens profil til hvem der vil betale.
Digital uafhængighed min bare r...!@jeppe Jeg vil også gerne skrotte “det, man kender”
Min 11 år gamle OnePlus-telefon har jeg flashet med Ubuntu Touch, men jeg kan kun bruge den, hvis jeg anskaffer en kodeviser, som i sig selv er et sikkerhedsskridt nedad (intet login via biometri), så vi er stavnsbundet til techgiganter
-
@jeppe Jeg vil også gerne skrotte “det, man kender”
Min 11 år gamle OnePlus-telefon har jeg flashet med Ubuntu Touch, men jeg kan kun bruge den, hvis jeg anskaffer en kodeviser, som i sig selv er et sikkerhedsskridt nedad (intet login via biometri), så vi er stavnsbundet til techgiganter
@simonjust jeg bruger kodeviser. Det er træls særligt når jeg er på farten. Men jeg gennemlever gerne meget besvær for at gå ad den sti som andre har trådt, og som folk efter mig kan gøre til en hovedfærdselsåre.
-
Digital uafhængighed min bare r...!@jeppe Tilgås den ned en app eller som webside?
-
@jeppe Tilgås den ned en app eller som webside?
@mjj det kan man, men det kræver mit id til indlogning med kodeviser. Besværligt. Ideen med mobil er jo apps...
-
Digital uafhængighed min bare r...!@jeppe Høtyve og fakler? Hvem skal vi kime ned eller skrive mail til? Vi kan jo ikke tagge dem her i fediverset og gøre dem opmærkesommme på problemet.
-
@jeppe Høtyve og fakler? Hvem skal vi kime ned eller skrive mail til? Vi kan jo ikke tagge dem her i fediverset og gøre dem opmærkesommme på problemet.
@siggi din ide om at skrive til it ordførere er god. De kan findes på Folketingets hjemmeside. Når jeg sidder ved computer ser jeg om jeg kan finde dem. Du kan evt skrive en tekst vi andre kan bidrage til og underskrive?
-
Digital uafhængighed min bare r...!@jeppe er der med rimelighed et validt sikkerhedsperspektiv? Hvis man skulle prøve at være djævlens advokat?
-
@jeppe er der med rimelighed et validt sikkerhedsperspektiv? Hvis man skulle prøve at være djævlens advokat?
@andreasio det er der måske, jeg tænker at man kan give holdbare tekniske grunde. Men mon ikke det sikkerhedsmæssige kunne løses uden at resultatet var at brugerne skulle give Google adgang til alle aspekter af deres liv? Hvad er sikkerheden i det? Indgår det mon i afvejningen hos teknikkerne?
-
@andreasio det er der måske, jeg tænker at man kan give holdbare tekniske grunde. Men mon ikke det sikkerhedsmæssige kunne løses uden at resultatet var at brugerne skulle give Google adgang til alle aspekter af deres liv? Hvad er sikkerheden i det? Indgår det mon i afvejningen hos teknikkerne?
@jeppe jeg ved det ikke. Men vel noget med root = hack = kompromitteret telefon = snask? Bankerne har jo i forvejen problemet med identitetstyveri.
Men kan spørge: hvis vi kunne fraskrive os bankernes normale ansvar og erstaning ved identitetstyveri og scams, ville vi så vælge det, mod til gengæld at få lov til at bruge mitid på en rooted telefon?
-
@jeppe jeg ved det ikke. Men vel noget med root = hack = kompromitteret telefon = snask? Bankerne har jo i forvejen problemet med identitetstyveri.
Men kan spørge: hvis vi kunne fraskrive os bankernes normale ansvar og erstaning ved identitetstyveri og scams, ville vi så vælge det, mod til gengæld at få lov til at bruge mitid på en rooted telefon?
@andreasio @jeppe Jeg venter stadig med spænding på min nye Fairphone 6 med /e/OS. Det er godt nok irriterende hvis bank appen pludselig ikke virker. Ikke fordi det kommer til at ændre min beslutning. Jeg nægter at vende tilbage til et overvågningssystem, hvor mine data er til salg. Jeg hjælper også gerne med at skrive ind til ordførere etc.
-
@andreasio @jeppe Jeg venter stadig med spænding på min nye Fairphone 6 med /e/OS. Det er godt nok irriterende hvis bank appen pludselig ikke virker. Ikke fordi det kommer til at ændre min beslutning. Jeg nægter at vende tilbage til et overvågningssystem, hvor mine data er til salg. Jeg hjælper også gerne med at skrive ind til ordførere etc.
@Flatus @andreasio @jeppe jeg kunne godt tænke mig at høre hvordan det kommer til at gå med din Fairphone, jeg overvejer selv at gå samme vej. Det er nok mest interessant hvad *ikke* kan - bank, MitID, MobilePay, kørekort, sygesikringskort, rejsekort, osv.
-
@Flatus @andreasio @jeppe jeg kunne godt tænke mig at høre hvordan det kommer til at gå med din Fairphone, jeg overvejer selv at gå samme vej. Det er nok mest interessant hvad *ikke* kan - bank, MitID, MobilePay, kørekort, sygesikringskort, rejsekort, osv.
@mrtn @andreasio @jeppe
Aftale -
J jeppe@uddannelse.social shared this topic
-
@andreasio ja, helt klart. Og så skal bankerne til gengæld forklare hvordan de kan forsvare at støtte at Google samler al viden om deres (bankernes) kunder.
-
@mrtn @Flatus @andreasio @jeppe jeg er også nysgerrig! Jeg har kun min IPhone tilbage. Jeg har skiftet fra Google mail/kalender/drev til Protons løsninger. Jeg har fået Linux på min pc og er levet glad for Le Chat.
-
@mrtn @Flatus @andreasio @jeppe jeg er også nysgerrig! Jeg har kun min IPhone tilbage. Jeg har skiftet fra Google mail/kalender/drev til Protons løsninger. Jeg har fået Linux på min pc og er levet glad for Le Chat.
@VibekePichard @mrtn @andreasio @jeppe
Fedt at høre, du er godt i gang! Jeg har også taget springet: Tuta i stedet for Gmail, Linux kører og Meta er fortid. Mangler bare en telefon uden de sædvanlige bånd. Skal nok råbe op, når den lander. Og Le Chat skal helt sikkert også prøves
️
-
@andreasio ja, helt klart. Og så skal bankerne til gengæld forklare hvordan de kan forsvare at støtte at Google samler al viden om deres (bankernes) kunder.
@jeppe Segway: jeg bruger ikke Google wallet. Men det er også en overvejelse. Enten kan netto tracke hvad jeg køber på mit kreditkortnummer, eller også kan google se hvor jeg handler ( jeg mener google skjuler kreditkortnummer for den handlende).
-
@jeppe Segway: jeg bruger ikke Google wallet. Men det er også en overvejelse. Enten kan netto tracke hvad jeg køber på mit kreditkortnummer, eller også kan google se hvor jeg handler ( jeg mener google skjuler kreditkortnummer for den handlende).
@andreasio klart mindre indgribende at Netto kan se hvad du køber. Med mindre de sælger til en dataformidler.
-
@mrtn @andreasio @jeppe
Aftale@Flatus @mrtn @andreasio @jeppe
Jeg følger også meget gerne med.
Det kunne også være godt med et raportage fra en dansk CalyxOs bruger