Skip to content
  • Hjem
  • Seneste
  • Etiketter
  • Populære
  • Verden
  • Bruger
  • Grupper
Temaer
  • Light
  • Cerulean
  • Cosmo
  • Flatly
  • Journal
  • Litera
  • Lumen
  • Lux
  • Materia
  • Minty
  • Morph
  • Pulse
  • Sandstone
  • Simplex
  • Sketchy
  • Spacelab
  • United
  • Yeti
  • Zephyr
  • Dark
  • Cyborg
  • Darkly
  • Quartz
  • Slate
  • Solar
  • Superhero
  • Vapor

• Default (No Skin)
  • No Skin
Kollaps
FARVEL BIG TECH
  1. Forside
  2. Ikke-kategoriseret
  3. Der er 12 "MitId-brokere" (ja, det er et rigtig flot dansk ord ...).

Der er 12 "MitId-brokere" (ja, det er et rigtig flot dansk ord ...).

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Ikke-kategoriseret
10 Indlæg 3 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • jeppe@uddannelse.socialJ This user is from outside of this forum
    jeppe@uddannelse.socialJ This user is from outside of this forum
    jeppe@uddannelse.social
    wrote sidst redigeret af

Der er 12 "MitId-brokere" (ja, det er et rigtig flot dansk ord ...). Vi skal vælge én af dem og kode op imod. Jeg har fundet en pris hos Cripto Verify på 480 kr. pr. måned med op til 1000 logins. Det er jo ikke gratis... men mon ikke vi kan finde midlerne til at håndtere det? Hvis alt går godt, så får vi brug for flere logins, men den tid den fornøjelse.

4/

jeppe@uddannelse.socialJ 1 Reply Last reply
    0
    • jeppe@uddannelse.socialJ jeppe@uddannelse.social

Der er 12 "MitId-brokere" (ja, det er et rigtig flot dansk ord ...). Vi skal vælge én af dem og kode op imod. Jeg har fundet en pris hos Cripto Verify på 480 kr. pr. måned med op til 1000 logins. Det er jo ikke gratis... men mon ikke vi kan finde midlerne til at håndtere det? Hvis alt går godt, så får vi brug for flere logins, men den tid den fornøjelse.

4/

jeppe@uddannelse.social
      wrote sidst redigeret af

Jeg har tidligere udviklet login op mod unilogin - det var lidt kompliceret, men det lykkedes. Mon ikke det kan lade sig gøre her også?

Så er der selvfølgelig udfordringen med at udvikle en integration med Mastodon osv. Men det er en udfordring som vi kan klare 🙂

Så nu er mit spørgsmål: Er I med på den? Og hvad har jeg glemt at tænke på?

5/5

jeppe@uddannelse.socialJ S 2 Replies Last reply
      0

Jeg har tidligere udviklet login op mod unilogin - det var lidt kompliceret, men det lykkedes. Mon ikke det kan lade sig gøre her også?

Så er der selvfølgelig udfordringen med at udvikle en integration med Mastodon osv. Men det er en udfordring som vi kan klare 🙂

5/5

jeppe@uddannelse.social
        wrote sidst redigeret af

@benjamin måske dette er en anden måde at gå til de udfordringer du vil løse med en whitelist? Fx kan nye brugere som standard have en indstilling der siger bloker eller tavsgør alle ikke-mitid-certificerede.
        Så kan de selv slå det fra, hvis de vil.

Eller brugere de vælger at følge, er ikke tavse længere eller tilsvarende.

https://virup.social/@benjamin/statuses/01K7BDQHPBQCXPQG73E66AMTHF

benjamin@virup.socialB 1 Reply Last reply
        0

5/5

S This user is from outside of this forum
          svuorela@helvede.net
          wrote sidst redigeret af

@jeppe kan man validere flere konti? Kan man deltage i debatten under pseudonym? Kan man deltage anonymt?

0
          • S svuorela@helvede.net

@jeppe kan man validere flere konti? Kan man deltage i debatten under pseudonym? Kan man deltage anonymt?

jeppe@uddannelse.social
            wrote sidst redigeret af

@svuorela Ja, det tænker jeg man ville skulle kunne. Alle konti man validerer peger tilbage på den samme id på valideringsserveren.

Og de instanser som ønsker det, kan tillade anonyme brugere.

S 1 Reply Last reply
            0

@svuorela Ja, det tænker jeg man ville skulle kunne. Alle konti man validerer peger tilbage på den samme id på valideringsserveren.

Og de instanser som ønsker det, kan tillade anonyme brugere.

svuorela@helvede.net
              wrote sidst redigeret af

@jeppe kunne man ikke bare have en officieltnavn.domaene.eksempel/uuid og en mitidloginside hvor man selv kan indtaste en liste af url'er - og hvis man putter den i sin Mastodonprofil, så er den automatisk med grønt mærke

0
              • S svuorela@helvede.net

@jeppe kunne man ikke bare have en officieltnavn.domaene.eksempel/uuid og en mitidloginside hvor man selv kan indtaste en liste af url'er - og hvis man putter den i sin Mastodonprofil, så er den automatisk med grønt mærke

jeppe@uddannelse.social
                wrote sidst redigeret af

@svuorela jo! @ah foreslog noget tilsvarende.

1 Reply Last reply
                0

@benjamin måske dette er en anden måde at gå til de udfordringer du vil løse med en whitelist? Fx kan nye brugere som standard have en indstilling der siger bloker eller tavsgør alle ikke-mitid-certificerede.
                  Så kan de selv slå det fra, hvis de vil.

Eller brugere de vælger at følge, er ikke tavse længere eller tilsvarende.

https://virup.social/@benjamin/statuses/01K7BDQHPBQCXPQG73E66AMTHF

benjamin@virup.socialB This user is from outside of this forum
                  benjamin@virup.socialB This user is from outside of this forum
                  benjamin@virup.social
                  wrote sidst redigeret af

@jeppe jeg må starte med at sige at jeg er ikke rigtig fan af idéen om at blande MitId ind i sociale medier. Jeg tror primært at jeg synes jeg at man skal kunne være den man har lyst på fødiverset. Desuden tænker jeg at MidId er en centralisering, lidt som @svuorela lige har advaret mig imod i den tråd du linker til.
                  Når det så er sagt har jeg et par mere konkrete spørgsmål til hvordan det skulle fungere.

Hvis du sætter en instans op til at autentificere med MitId vil det kun være brugere på den ene instans som er "verificerede", ikke sandt? (Medmindre andre gør det samme) Vil du så tillade alle med MitId at logge ind eller begrænse der på en eller anden måde? Vil du lade nogle brugere logge ind med MitId og andre uden?

0
                  • benjamin@virup.socialB benjamin@virup.social

@jeppe jeg må starte med at sige at jeg er ikke rigtig fan af idéen om at blande MitId ind i sociale medier. Jeg tror primært at jeg synes jeg at man skal kunne være den man har lyst på fødiverset. Desuden tænker jeg at MidId er en centralisering, lidt som @svuorela lige har advaret mig imod i den tråd du linker til.
                    Når det så er sagt har jeg et par mere konkrete spørgsmål til hvordan det skulle fungere.

Hvis du sætter en instans op til at autentificere med MitId vil det kun være brugere på den ene instans som er "verificerede", ikke sandt? (Medmindre andre gør det samme) Vil du så tillade alle med MitId at logge ind eller begrænse der på en eller anden måde? Vil du lade nogle brugere logge ind med MitId og andre uden?

jeppe@uddannelse.social
                    wrote sidst redigeret af

@benjamin @svuorela jeg synes meningspunket har gjort det smart: opret en bruger, verificer på MitID én gang. Derefter logger du ind med brugeren.
                    Instanser kan gøre det præcis som de vil. Bestemme hvem der kan oprette sig, og hvem der ikke kan.
                    1/2

0

@benjamin @svuorela jeg synes meningspunket har gjort det smart: opret en bruger, verificer på MitID én gang. Derefter logger du ind med brugeren.
                      Instanser kan gøre det præcis som de vil. Bestemme hvem der kan oprette sig, og hvem der ikke kan.
                      1/2

jeppe@uddannelse.social
                      wrote sidst redigeret af

@benjamin @svuorela Så dine brugere på virup skal bo i Virup, mine på uddannelse.social skal være i uddannelsesfeltet osv. Men alle har et brugernavn verificeret af MitID. Det betyder at vi igen kan lukke op for direkte tilmelding og efterfølgende tjekke om brugeren opfylder krav, uden at være nervøs for at nogen lige pludselig sender robotter på overfald.

1 Reply Last reply
                      0
                      Svar
                      • Svar som emne
                      Login for at svare
                      • Ældste til nyeste
                      • Nyeste til ældste
                      • Most Votes

• Log ind

• Har du ikke en konto? Tilmeld

• Login or register to search.