Jeg bliver helt nedslået af at se @informeren have 4-siders lang artikel om en LLM-virksomhed der virker som én lang reklamesøjle for den industri.
-
Jeg bliver helt nedslået af at se @informeren have 4-siders lang artikel om en LLM-virksomhed der virker som én lang reklamesøjle for den industri. Samme drejebog med at få journalister med på katastrofescenarierne (AI er så magtfuld at den kan ødelægge verden) som de så bliver nyttige fjolser for. Budskabet er stadig de samme løgne om at LLM-bots er så kloge, de kan udføre arbejde på ph.d. niveau med lynets hast osv.
@malte @informeren Ja, det er virkelig bullshit på højt/lavt niveau.
-
M malte@radikal.social shared this topic
-
@malte @informeren Ja, det er virkelig bullshit på højt/lavt niveau.
@mjj Det sidste jeg gider er at skrive en lang kronik for at pille alt det her vanvid fra hinanden - og jeg ville heller ikke være den mest kompetente til det. Men det gør mig i stigende grad desperat at perspektivet på AI-slop ikke findes mere i den brede danske offentlighed. Og selv ellers fornuftige journalister på Information lader til at være helt uoplyste om det. Hvem skriver den kronik? Jeg vil virkelig gerne være fri og forestiller mig at jeg har bedre ting at bruge min energi på.
-
@mjj Det sidste jeg gider er at skrive en lang kronik for at pille alt det her vanvid fra hinanden - og jeg ville heller ikke være den mest kompetente til det. Men det gør mig i stigende grad desperat at perspektivet på AI-slop ikke findes mere i den brede danske offentlighed. Og selv ellers fornuftige journalister på Information lader til at være helt uoplyste om det. Hvem skriver den kronik? Jeg vil virkelig gerne være fri og forestiller mig at jeg har bedre ting at bruge min energi på.
@malte Det er en interessant udvikling.
For måske 15-20 år siden havde vi diskussionen, om open source var modent til mainstream. Og ja, samtalen i dag ligner, men vi er trods alt længere.
Men manuskriptet var noget i stil med:
* Entusiast afprøver Thunderbird
* Entusiast bliver glad for den og føler alle sine behov dækket af den
* Entusiast udbasunerer sin værdsættelse og prøver at få folk med, kommer muligvis til at droppe open source eller Fri Software som salgsargumenter
* Bedrevidende erhvervsperson eller central bureaukrat siger, at det jo er meget fint, at man er glad for sit hobbyprodukt, men det er komplet urealistisk i erhvervsskala.
* The endMen det er helt klart det, der er min oplevelse af LLMer. De er ikke modne til noget helt.
Jeg har aldrig set tegn på, at de med alle plusser og minusser kommer ud med et resultat over nul. De er en omkostning. ALT skal eftercheckes og tilpasses på mindst lige så meget tid.
Og det endda uden a havet taget hul på miljø-slagsiden. -
@malte @mjj jeg blev også virkelig led af at læse den tekst, for Jørgen Steen Nielsen er en af mine helt store helte. Han skriver ekstremt vigtige artikler om klima og bæredygtighed. Og så skal man læse det vrøvl. Det er meget skræmmende når så klog en person som han, er faldet i endnu en af de lede techfeudalherrers AGI-gryde med begge ben.
Så Malte, skriv den kronik, selv om det er hårdt og træls. Vi har brug for at folk forstår både lidt mere.
-
A anderslund@expressional.social shared this topic
-
Jeg bliver helt nedslået af at se @informeren have 4-siders lang artikel om en LLM-virksomhed der virker som én lang reklamesøjle for den industri. Samme drejebog med at få journalister med på katastrofescenarierne (AI er så magtfuld at den kan ødelægge verden) som de så bliver nyttige fjolser for. Budskabet er stadig de samme løgne om at LLM-bots er så kloge, de kan udføre arbejde på ph.d. niveau med lynets hast osv.
@malte @informeren jeg tror man skal passe lidt på med ikke at ende i et anti-AI-ekkokammer. Jeg har en PhD som ikke var på helt flade hjul, og jeg ser ofte AIer levere arbejde på højere end mit eget niveau.
-
@malte @informeren jeg tror man skal passe lidt på med ikke at ende i et anti-AI-ekkokammer. Jeg har en PhD som ikke var på helt flade hjul, og jeg ser ofte AIer levere arbejde på højere end mit eget niveau.
@jacobgorm Jeg gider ikke at høre på, at "man" skal passe på med at lave et anti-LLM-ekkokammer, når der er så lidt kritik af det i offentligheden, som ikke forstærker ovennævnte katastrofeforestillinger.
-
@jacobgorm @malte @informeren Hverken artiklen eller Malte er vist i noget anti-AI-ekkokammer. Men Nielsen har læst lidt for ukritisk hvad chefen for Anthropic har skrevet om hvor menneskeagtige maskinerne er. De er ikke menneskeagtige, de har ingen "generel" intelligens. Men de kan selvfølgelig løse masser af opgaver bedre end mennesker - sådan som maskiner jo kan. Vi skal i den grad være kritiske over for AI - særligt fordi flere af dem der ejer dem, er nogle virkelig klamme proto-fascister.
-
@jacobgorm Jeg gider ikke at høre på, at "man" skal passe på med at lave et anti-LLM-ekkokammer, når der er så lidt kritik af det i offentligheden, som ikke forstærker ovennævnte katastrofeforestillinger.
@malte hvis du har ikke er her for at lytte til andres erfaringer, hvad er så formålet?
-
@jacobgorm @malte @informeren Hverken artiklen eller Malte er vist i noget anti-AI-ekkokammer. Men Nielsen har læst lidt for ukritisk hvad chefen for Anthropic har skrevet om hvor menneskeagtige maskinerne er. De er ikke menneskeagtige, de har ingen "generel" intelligens. Men de kan selvfølgelig løse masser af opgaver bedre end mennesker - sådan som maskiner jo kan. Vi skal i den grad være kritiske over for AI - særligt fordi flere af dem der ejer dem, er nogle virkelig klamme proto-fascister.
@jeppe @malte @informeren vi vælger jo selv, om de skal have eneret til teknologien, fordi vi andre sidder med hovedet i sandet eller kun fokuserer på hullerne i osten.
-
@jeppe @malte @informeren vi vælger jo selv, om de skal have eneret til teknologien, fordi vi andre sidder med hovedet i sandet eller kun fokuserer på hullerne i osten.
@jacobgorm @malte @informeren Var det bare så enkelt. "Vi" er jo mange personer. Jeg personligt sidder ikke med hovedet i noget sand. Og mange fortsætter med at være naivt tillidsfulde over for techfeudalherrerne. Og så er det jo uafklaret hvad det er for en teknologi - altså hvad den kan gøre for os, og hvad den forværrer for os.
Og når nogle bruger den teknologi, har det konsekvenser for os andre. Fx er internettet jo i vid udstrækning smadret af ai-genereret tekst. -
@malte hvis du har ikke er her for at lytte til andres erfaringer, hvad er så formålet?
@jacobgorm Jeg lytter masser af erfaringer og lærer en masse. Dine er indtil videre ret uinteressante og følger et forudsigeligt mønster, der keder mig.