God morgen Danmark har inviteret mig til at tale med dem om enshitification i morgen.
-
God morgen Danmark har inviteret mig til at tale med dem om enshitification i morgen. Er der nogen gode danske eksempler på tilmøgede tjenester?
@jeppe internatioale er de første jeg tænker på ..Microsoft 365 er et eksempel alle kan relatere til. Facebooks algoritme er også relaterbar, Googles søgefuntion der er forringet. Dertil hårde hvidevarer: vaskemaskiner hvor karret er svejset sammen. Vin locking af reservedele til biler. Københavnske lejeboliger, blackrock! Vikingbus/Flixbus, Fitness World, og jeg tror også at Molslinjen kan regnes i samme kategori. Efter hånden bliver så få produkter produceret i dk at jeg dårligt kan nævne dem.
-
God morgen Danmark har inviteret mig til at tale med dem om enshitification i morgen. Er der nogen gode danske eksempler på tilmøgede tjenester?
@jeppe Domæneregistering. Vi er på vej fra en central enhed (DK Hostmaster/Punktum DK) til "fri konkurrence".
Priserne kommer til at stige vildt (65 -> 109), udbydere vil kunne holde kunderne gidsler hvor vi før kunne tage vores domæne og gå til en anden leverandør, og ingen af udbyderne er motiveret til at sikre deres kunders domæner.
-
@jeppe Domæneregistering. Vi er på vej fra en central enhed (DK Hostmaster/Punktum DK) til "fri konkurrence".
Priserne kommer til at stige vildt (65 -> 109), udbydere vil kunne holde kunderne gidsler hvor vi før kunne tage vores domæne og gå til en anden leverandør, og ingen af udbyderne er motiveret til at sikre deres kunders domæner.
-
@jeppe Spørgsmålet er om du reelt set kan komme i tanke om nogle digitale tjenester der _ikke_ lider under enshittification?
Det tror jeg bliver svært. Udover selvfølgelig vores herlige frie fødererede digitale univers, som stort set ingen 'almene borgere' kender til 🫶
-
@jeppe E-boks. Deres app viser kun de nyeste 4 beskeder, og resten af 'forsiden' er reklamer for tilkøb og andre udbydere.
Digital Signatur/NemID/MidID. Vi bruger tid og energi på et helt nyt udbud hvert 5 år - når alle børnesygdommene er overstået - i stedet for at staten selv driver og udvikler. Det tager som bekendt ~10 år at lave god software.
-
@jeppe DRTV's loginkrav?
-
@jeppe Rejsekort -> basis kort. Hvis du ikke bruger Rejsekort appen, er det nu endnu mere besværligt at rejse rundt end før. Der er for få standere, og de fortæller ikke, hvor meget ens rejse har kostet. De har heller ikke en kontant løsning, så man er tvunget til at bruge et betalingskort.
-
@jeppe Rejsekort -> Basiskort
-
@jeppe PostNord
-
Tusind tak for alle jeres gode pointer! Vidste jeg bare skjule spørge her🥰
Jeg overvejer at foreslå at Vi kalder det fluepapir ... Hvad tænker I? -
Jeg overvejer at foreslå at Vi kalder det fluepapir ... Hvad tænker I?@jeppe Alle tjenester, der bruger chatbots til kundeservice i stedet for mennesker (f.eks PostNord).
Tjenesterne kalder det "effektivisering", jeg vil kalde det "distancering" fra den gode kundeoplevelse
-
@jeppe Alle tjenester, der bruger chatbots til kundeservice i stedet for mennesker (f.eks PostNord).
Tjenesterne kalder det "effektivisering", jeg vil kalde det "distancering" fra den gode kundeoplevelse
@jeppe Alle* supermarkederne (Netto, Kvickly, 365, Lidl) her på Nørrebro har indført scan-selv-dine-varer-og-betal-med-vores-kodylt-fede-app og gider man ikke det, så skal man stå i alenlang kø ved kassen sammen med andre app-nægtere, folk med små børn barnevogne og pensionister …
——
*Rema1000 er det eneste supermarked tilbage, hvor de fluks åbner ekstra kasse, hvis der er mere end fem i kø. -
@jeppe Alle* supermarkederne (Netto, Kvickly, 365, Lidl) her på Nørrebro har indført scan-selv-dine-varer-og-betal-med-vores-kodylt-fede-app og gider man ikke det, så skal man stå i alenlang kø ved kassen sammen med andre app-nægtere, folk med små børn barnevogne og pensionister …
——
*Rema1000 er det eneste supermarked tilbage, hvor de fluks åbner ekstra kasse, hvis der er mere end fem i kø. -
@jeppe har ingen nævnt Aula?

Måske fordi den var enshittified fra begyndelsen?
-
——
@anderslund @jeppe ja, men det er stadig lort
-
@jeppe e-Boks
-
Jeg overvejer at foreslå at Vi kalder det fluepapir ... Hvad tænker I?@jeppe hvis du med fluepapir mener at vi er "klistret" fast til services som Facebook, så kan jeg ret godt lide metaforen. Vi har selv valgt at lande der, men kan ikke komme fri. Det mangler måske lidt den dimension at der ikke som sådan er noget lim på fluepapiret, vi bliver kun hængende fordi alle andre gør. Altså facebook, tiktok og YouTube er vanedannende, men det er trods de færreste der på den måde er afhængige.
Måske kan man sammenligne det med rygning? Der var en gang hvor alle røg, altid, alle steder. Det tog lang tid for lovgivningen at skære igennem lobbyismen, og det krævede også en langsom kulturændring. Det er så jo så vidt jeg forstår også en meget social aktivitet at ryge, så det har nok været svært at melde sig ud af det fællesskab. Men siden er vi gradvist blevet mere og mere beskyttet fra noget som er sundhedsskadeligt. Det er måske det samme der er nødt til at ske med Facebook.
-
@jeppe hvis du med fluepapir mener at vi er "klistret" fast til services som Facebook, så kan jeg ret godt lide metaforen. Vi har selv valgt at lande der, men kan ikke komme fri. Det mangler måske lidt den dimension at der ikke som sådan er noget lim på fluepapiret, vi bliver kun hængende fordi alle andre gør. Altså facebook, tiktok og YouTube er vanedannende, men det er trods de færreste der på den måde er afhængige.
Måske kan man sammenligne det med rygning? Der var en gang hvor alle røg, altid, alle steder. Det tog lang tid for lovgivningen at skære igennem lobbyismen, og det krævede også en langsom kulturændring. Det er så jo så vidt jeg forstår også en meget social aktivitet at ryge, så det har nok været svært at melde sig ud af det fællesskab. Men siden er vi gradvist blevet mere og mere beskyttet fra noget som er sundhedsskadeligt. Det er måske det samme der er nødt til at ske med Facebook.
@benjaminlj @jeppe Jeg tænkte lige på, at når nu det bliver forbudt for børn at være på Meta, så er de stadig "passive rygere", fordi de ser deres forældres afhængighed - klistret til deres Instagram - og det at have en Instagram bliver tegn på at man er voksen.
Børn gør ikke som vi siger, de gør ligesom vi gør. Øh.. viser international forskning *host.
-
@jeppe ChatGPT viser snart reklamer. Og gad vide om chathistorik + søgehistorik ikke vil indgå i udregningen af hvad der vil få brugeren til at komme igen og se mere l.... ?