🇩🇰🪧🌱 er det tilladt i #danmark at holde et #vegansk skilt i nærheden af en #pølsevogn?
-
🪧
er det tilladt i #danmark at holde et #vegansk skilt i nærheden af en #pølsevogn?svaret vil overraske dig: https://veganism.social/@ask/115928631688765204
#vegan #govegan #demokrati #ytringsfrihed #dkpol #dkpoliti -
det ligner umiddelbart at aktivisten har fundet en meget effektiv måde at dræne politiets ressourcer på.
hvad var sigtelsen? -
det ligner umiddelbart at aktivisten har fundet en meget effektiv måde at dræne politiets ressourcer på.
hvad var sigtelsen?@dj_brevet
har lige spurgt dem: ingen sigtelse. endnu såkaldt "adminstrativ frihedsberøvelse."i #danmark behøver #politiet ikke sigte een for at have brudt nogen lov for at tage een med på stationen.
har selv prøvet det.
hvis aktivisten nu i stedet havde pakket en koran ind i bacon og sat ild til den og råbt noget racistisk lort, så ville politiet stolt have stået vagt om deres ret til at demonstrere.
lidt anderledes sted og emne, men en aktivist satte det virkli på spidsen, hvilke skilte panserne er okay med: https://mastodon.ie/@2legged/115624581149392915
-
tak for svar. var der noget før videoen der kan forklare politiets indgriben? hvis jeg stiller mig op i dag ved siden af en pølsevogn på strøget med samme skilt, vil jeg så blive administrativt frihedsberøvet?
-
tak for svar. var der noget før videoen der kan forklare politiets indgriben? hvis jeg stiller mig op i dag ved siden af en pølsevogn på strøget med samme skilt, vil jeg så blive administrativt frihedsberøvet?
@dj_brevet forklaringen fra politiet var, at pølsemanden følte sig "utryg," så han ringede til politiet.
jeg ved ikke med den dybere forklaring, men jeg synes at kunne se en parallel til fx sydney-betjenten, som stoppede en bil, fordi den havde en "antisemitisk" vandmelon.

altså, hvad vi kan kalde for våbengørelse af #utryghed, eller #crybullying. ( hvad er et tilsvarende dansk ord? pivebølle? )
der er nok 50:50 at det samme vil ske for dig, hvis du står nær en #pølsevogn med et lignende skilt.
men det skal være #vegansk skilt. det gælder ikke med »køb øko & friland

« -
tak for uddybningen. ordet du leder efter kunne være "safety-isme". forestillingen om at institutioner skal tage ansvar for om nogen har nogle bestemte følelser, typisk af utryghed. https://en.wiktionary.org/wiki/safetyism
studerende af israelsk herkomst på amerikanske universiteter der føler sig utrygge ved tilstedeværelsen af sympatitilkendegivelser til fordel for palæstinenserne. gamle mennesker i storbyen der føler sig utrygge ved tilstedeværelsen af grupper af (typisk brune) unge mennesker.
det er rimelig håbløst at forsøge at skabe institutioner og lovgivning på baggrund af følelser. vi kan lissom være helt 100% sikre på at der kommer til at være nogle følelser på den ene eller anden måde. -
helt med på »pivebølle« !
-
P pelle@veganism.social shared this topic on
-
@dj_brevet @pelle Det er mig i videoen ... Måske pølsemanden sagde, han var utryg, fordi han tænkte, det kunne få politiet til at flytte mig. Vi stod bare med skilte stille og roligt. Men hvis politiet først har besluttet, at de vil flytte én, så vil de frihedsberøvelse én for at stå helt stille og roligt på gaden det "forkerte sted", hvilket er vanvittigt. Vi var to, der blev frihedsberøvet for det samme.