Boka jeg akkurat har begynt på har allerede lært meg at "å bu", som i å holde til en plass, er gangbar mynt på bokmål.
-
Boka jeg akkurat har begynt på har allerede lært meg at "å bu", som i å holde til en plass, er gangbar mynt på bokmål.
Det samme er visst fargen "kvit".
-
Det samme er visst fargen "kvit".
@eivind Det er nok det ordet som har mest skyld i at folk av og til trur jeg skriver nynorsk. Og "trur", da

-
@eivind Det er nok det ordet som har mest skyld i at folk av og til trur jeg skriver nynorsk. Og "trur", da

@tiram trur er jo naturlig i standard østnorsk, men bu/budde/busette stakk seg ut for meg såpass at jeg måtte i ordboka for å sjekke

-
@tiram trur er jo naturlig i standard østnorsk, men bu/budde/busette stakk seg ut for meg såpass at jeg måtte i ordboka for å sjekke

@eivind Jeg kjenner jo noen Oslo-folk som har tatt i bruk noen radikale former på bokmål. Om det er på trass eller hva, veit jeg ikke
Som etnisk nordmøring faller de meg ofte naturlig. -
@eivind Jeg kjenner jo noen Oslo-folk som har tatt i bruk noen radikale former på bokmål. Om det er på trass eller hva, veit jeg ikke
Som etnisk nordmøring faller de meg ofte naturlig.@tiram jeg skriver radikalt bokmål. Det ligner mest på talemålet til de fleste her nede, sjøl om ungdommene nærmer seg vestkantmål både her og der. Forfatteren ser jeg i hvert fall er født i Haugesund, man hu skriver ganske likt som meg med noen iøyenfallende unntak

-
@tiram jeg skriver radikalt bokmål. Det ligner mest på talemålet til de fleste her nede, sjøl om ungdommene nærmer seg vestkantmål både her og der. Forfatteren ser jeg i hvert fall er født i Haugesund, man hu skriver ganske likt som meg med noen iøyenfallende unntak

-
-
-
-
@tiram @tanketom @eivind Dette er jo grunnen til at jeg som født og oppvokst i Oslo blir så oppgitt over at folk:
1. tror man kan snakke bokmål
2. tror jeg gjør det
3. tror folk på Montebello har samme dialekt som folk på Mortensrud.tråden om raga rokkers i går var jo et nydelig eksempel.
Det er folk i Oslo som på ramme alvor sier "buksen" med -en endelse, og de vil jeg på ingen måte bli assosiert med.
-
@tiram @tanketom @eivind Dette er jo grunnen til at jeg som født og oppvokst i Oslo blir så oppgitt over at folk:
1. tror man kan snakke bokmål
2. tror jeg gjør det
3. tror folk på Montebello har samme dialekt som folk på Mortensrud.tråden om raga rokkers i går var jo et nydelig eksempel.
Det er folk i Oslo som på ramme alvor sier "buksen" med -en endelse, og de vil jeg på ingen måte bli assosiert med.
Eg har ein kompis frå sandefjordtraktene som snakkar ganske breidt til tider, kjekt å høyre mangfaldet.