Skip to content
  • Hjem
  • Seneste
  • Etiketter
  • Populære
  • Verden
  • Bruger
  • Grupper
Temaer
  • Light
  • Brite
  • Cerulean
  • Cosmo
  • Flatly
  • Journal
  • Litera
  • Lumen
  • Lux
  • Materia
  • Minty
  • Morph
  • Pulse
  • Sandstone
  • Simplex
  • Sketchy
  • Spacelab
  • United
  • Yeti
  • Zephyr
  • Dark
  • Cyborg
  • Darkly
  • Quartz
  • Slate
  • Solar
  • Superhero
  • Vapor

• Default (No Skin)
  • No Skin
Kollaps
FARVEL BIG TECH
  1. Forside
  2. Ikke-kategoriseret
  3. Jeg holder virkelig meget af serien Kig Op hos @videnskabdk som hjælper mig med at lære hvad der sker i himmelrummet, og som jeg kan se med mine øjne, hvis jeg går ud kigger på himmelen i løbet af året.

Jeg holder virkelig meget af serien Kig Op hos @videnskabdk som hjælper mig med at lære hvad der sker i himmelrummet, og som jeg kan se med mine øjne, hvis jeg går ud kigger på himmelen i løbet af året.

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Ikke-kategoriseret
naturenskalende
7 Indlæg 3 Posters 15 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • malte@radikal.socialM This user is from outside of this forum
    malte@radikal.socialM This user is from outside of this forum
    malte@radikal.social
    wrote on sidst redigeret af

Jeg holder virkelig meget af serien Kig Op hos @videnskabdk som hjælper mig med at lære hvad der sker i himmelrummet, og som jeg kan se med mine øjne, hvis jeg går ud kigger på himmelen i løbet af året. Jeg vidste ikke at den her bidende kolde kyndelmissetid var den bedste tid at se Mælkevejen fx. Jeg tænker det må være fordi det stadig er relativt mørkt og at der er gode chancer for skyfri nattehimmel med de her kolde, kolde højtryk. https://videnskab.dk/rummet/kig-op-i-februar-bevaeg-dig-ud-i-vinterens-bidende-kulde-og-oplev-aarets-smukkeste-maelkevej

#NaturensKalender

tokeriis@helvede.netT 1 Reply Last reply
    0
    • malte@radikal.socialM malte@radikal.social

Jeg holder virkelig meget af serien Kig Op hos @videnskabdk som hjælper mig med at lære hvad der sker i himmelrummet, og som jeg kan se med mine øjne, hvis jeg går ud kigger på himmelen i løbet af året. Jeg vidste ikke at den her bidende kolde kyndelmissetid var den bedste tid at se Mælkevejen fx. Jeg tænker det må være fordi det stadig er relativt mørkt og at der er gode chancer for skyfri nattehimmel med de her kolde, kolde højtryk. https://videnskab.dk/rummet/kig-op-i-februar-bevaeg-dig-ud-i-vinterens-bidende-kulde-og-oplev-aarets-smukkeste-maelkevej

#NaturensKalender

tokeriis@helvede.netT This user is from outside of this forum
      tokeriis@helvede.net
      wrote on sidst redigeret af

@malte @videnskabdk Kold luft = mindre turbulens mellem os og stjernerne.
      + mørke

malte@radikal.socialM 1 Reply Last reply
      0
      • tokeriis@helvede.netT tokeriis@helvede.net

@malte @videnskabdk Kold luft = mindre turbulens mellem os og stjernerne.
        + mørke

malte@radikal.social
        wrote sidst redigeret af

@tokeriis Så vil du sige at det er korrekt antaget? Jeg gættede bare @videnskabdk

tokeriis@helvede.netT 1 Reply Last reply
        0
        • malte@radikal.socialM malte@radikal.social

@tokeriis Så vil du sige at det er korrekt antaget? Jeg gættede bare @videnskabdk

tokeriis@helvede.net
          wrote sidst redigeret af

@malte @videnskabdk Det er mig bekendt ideen med at placere observatorier på højtbeliggende, øde steder, som fx ESO's i Chiles bjerge – der er mindre atmosfære mellem, det er koldere, og der er mindre lysforurening. Måske en astronom som @Thriveth kan sige mere?

thriveth@mastodon.socialT 1 Reply Last reply
          0
          • tokeriis@helvede.netT tokeriis@helvede.net

@malte @videnskabdk Det er mig bekendt ideen med at placere observatorier på højtbeliggende, øde steder, som fx ESO's i Chiles bjerge – der er mindre atmosfære mellem, det er koldere, og der er mindre lysforurening. Måske en astronom som @Thriveth kan sige mere?

thriveth@mastodon.socialT This user is from outside of this forum
            thriveth@mastodon.social
            wrote sidst redigeret af

@tokeriis @malte @videnskabdk

Ugh, jeg er blevet nørd snipet... 🤓

Det handler om en kombination af 1) luftfugtighed (mere vand i luften = mindre skarphed), 2) turbulens (stillestående luft eller luft der flytter sig ensartet - "laminar flows" - giver bedre skarphed), og 3) endelig som Toke siger er luft *mængden* afgørende: Jo tyndere luftlag, jo skarpere billede.... 1/

1
            0
            • thriveth@mastodon.socialT thriveth@mastodon.social

Ugh, jeg er blevet nørd snipet... 🤓

Det handler om en kombination af 1) luftfugtighed (mere vand i luften = mindre skarphed), 2) turbulens (stillestående luft eller luft der flytter sig ensartet - "laminar flows" - giver bedre skarphed), og 3) endelig som Toke siger er luft *mængden* afgørende: Jo tyndere luftlag, jo skarpere billede.... 1/

thriveth@mastodon.social
              wrote sidst redigeret af

For os nede ved havoverfladen har vi kun de første to knapper at skrue på (bortset fra at vi kan regulere luftmængden ved at se lige op, vi skal se igennem mere luft når vi er nærmer horisonten).
              Så selvom der strengt taget er mørkere i December, så kan vejrforholdende godt være så fugtige, skyede og turbulente at det opvejer det ekstra mørke.

0
              • thriveth@mastodon.socialT thriveth@mastodon.social

For os nede ved havoverfladen har vi kun de første to knapper at skrue på (bortset fra at vi kan regulere luftmængden ved at se lige op, vi skal se igennem mere luft når vi er nærmer horisonten).
                Så selvom der strengt taget er mørkere i December, så kan vejrforholdende godt være så fugtige, skyede og turbulente at det opvejer det ekstra mørke.

thriveth@mastodon.social
                wrote sidst redigeret af

Som Toke ganske rigtigt siger, så placeres de kraftigste teleskoper højt oppe for at gøre luftlaget man kigger igennem tyndere, men vejrforhold spiller også en vigtig rolle. For eksempel er Mauna Kea på Hawaii en unikt god placering på den nordlige halvkugle pga. en kombination af stabilt vejr og ualmindeligt påligelige laminære luftstrømme. Kun overgået af Chiles Andesbjerge ved Atacama-plateauet.

1 Reply Last reply
                0
                • malte@radikal.socialM malte@radikal.social shared this topic
                Svar
                • Svar som emne
                Login for at svare
                • Ældste til nyeste
                • Nyeste til ældste
                • Most Votes

• Log ind

• Har du ikke en konto? Tilmeld

• Login or register to search.