Datafellesskap i Norge!
-
Oppdatering 25. september, Datafellesskap
(For mastodon-brukere: se hele diskusjonen på https://forum.fedi.dk/topic/154/datafellesskap-i-norge/)
Status
For å komme igang trenger vi å gjøre et par ting, i denne rekkefølgen:
- Innkalle til og avholde hybrid (digitalt/fysisk) stiftelsesmøte; hvor vi velger folk til ansvarsroller/styre, blir enige om vedtekter, medlemskontingent, årsplan og foreningens navn.
- Registrere foreningen og opprette bankkonto.
- Medlemmene må betale inn kontingent til foreningen slik at vi får et budsjett å arbeide med (penger å anskaffe mini-pc /datamaskin for, og betale for maskinens driftskostnader).
- Foreningen må anskaffe passende datamaskin.
- Foreningen må ordne med plass hvor maskinen kan kjøre. Hackeriet virker mest lovende.
Til å begynne med funker det nok greit å bruke data.coops infrastruktur-oppskrifter og nettside som de er, og bare endre nødvendige variabler. Vi oversetter fra dansk etterhvert. Inntil videre kan https://codeberg.org brukes for samarbeid på kildekoden/oppskriftene, fordi dem har åpen og gratis brukerregistrering og driftes av en ideell medlemsforening i Tyskland.
Det er nå et halvt år siden vi opprettet skjemaet hvor vi opplyser hvordan vi ønsker å delta i datafellesskapet, og jeg går ut fra at livsomstendighetene har endret seg for flere enn meg selv. Noen har mindre kapasitet til å bidra nå enn da, og andre har mer kapasitet til å bidra.
Med dét foreslår jeg at du som leser dette og kjenner du vil bidra, gjør én av to ting:- Tar fatt på å organisere stiftelsesmøte
- Avklarer kapasitet og ønske hos nok mange folk til å fylle nødvendige ansvarsroller/styre under valget på stiftelsesmøtet. Denne første styreperioden blir nok å vare til april/mai 2026, for å komme inn i ordinær årsmøtesyklus for foreninger. Til å begynne med kan vi si alle styremedlemmer velges for én periode, sånn at vi får prøvd oss i roller uten å forplikte oss for flere år med én gang. Etter første periode bør halvparten av styremedlemmene byttes ut med ferske folk hvert valg; for å bygge foreningsdemokrati, kompetanse og rekruttering.
Styret trenger
-
styreleder
-
nestleder
-
økonomiansvarlig
-
infrastrukturansvarlig
-
sekretær
-
to varamedlemmer
(Ps. Jeg trør gjerne til som sekretær i møter og andre kortvarige ‘sprint-aktige’ ansvar, men egner meg dårlig til langvarig ‘maraton-aktig’ ansvar som fast styremedlem)
Har også noen utdrag fra Einar Gerhardsens bok Tillitsmannen som går mer i dybden. Den er knall, med unntak av dens enfoldige bruk av kjønnspronomen.
Vår infrastruktur vil ha to aspekter; digital (nettside, tjenester) og fysisk (datamaskin).
Infra-tillitsvalgt/ansvarlig trenger ikke nødvendigvis være den som gjør mest innenfor begge områdene, men må koordinere de to aspektene. Infrastruktur-tillitsvalgt kan være samme person som har ansvar for datamaskinen på hackeriet, men behøver ikke være det.
Den som har ansvar for datamaskinen bør nok være del av styret (uansett rolle), siden de har et viktig ansvar for datafellesskapet.Kommende aktiviteter
Festivalen “Big Tech må vekk”
@attac og Elektronisk Forpost Norge arrangerer festivalen Big Tech må vekk 18. oktober på Hausmania i Oslo (samme hus som Hackeriet), og de ønsker at vi i initiativet for datafellesskap, sammen med Erlend Sogge Hansen i Attac, tar ansvar for en innledningsbolk om fellesskapsløsninger for skylagring, epost og digitale tjenester generelt.
Jeg har veldig lyst og har tentativt sagt ja til å stille for oss, men det er lang (og dyr) reisevei fra Steigen, og jeg er fattig. Attac kan tilby reisestipend opptil 2000kr, men turen t/r med tog, buss og hurtigbåt koster meg 5k.
Jeg setter stor pris på om noen vet om noen som kjører sørover mellom 12.-16. oktober, eller nordover mellom 19.-24. oktober som jeg kan haike med; eller om noen trenger å få kjørt en bil sør eller nord i de tider, så kan jeg med BE sertifikat sørge for at det blir gjort. Alternativt, dersom noen andre vil stille for oss og lettere kan komme seg dit, er det mulighet for det.Stiftelsesmøte
Siden festivalen blir første ‘offentlige opptreden’ for initiativet vårt, er det også en ypperlig anledning for å avholde stiftelsesmøte. Foreslår at noen kaller inn til stiftelsesmøte søndag 19. oktober, og spør Hackeriet, Hausmania, Folkets Hjørne (LO), og Anarres Bokkafé om vi kan låne lokale av dem til stiftelsesmøtet. Vi setter opp strømmeutstyr og storskjerm dersom tilgjengelig, sånn at det hybride møtet kan funke greit.
Passer formiddag eller ettermiddag best for deg? svar i kommentar.Møter jeg har deltatt på siden sist
12. august i Trondheim
Møtte @_michaljan@mastodon.social og @rwdf. Vi diskuterte initiativets status, nødvendigheter, muligheter og ønsker. De er begge småbarnsforeldre og går gjennom store endringsprosjekter på jobben, og hadde dermed begrenset kapasitet for tiden, men ønsker å bidra når ting roer seg for dem. Om jeg husker rett, er skylagring den tjenesten som er viktigst for dem i første rekke.
@audunmb@todon.nl @ahaldorsen@tutoteket.no @anderscs @attacnorge@snabelen.no @astridbg@mastodon.social @benjaoming@social.data.coop @derhagen@snabelen.no @eivind@mastodon.fjerland.no @erlend@writing.exchange @fredrik@fyksen.me @felixsb@mastodon.social @hallvors @hallvors@oslo.town @hjelmen@oslo.town @hopland@snabelen.no @jhamre@oslo.town @jostein@dmz.skyfritt.net @kfh@chaos.social @kolja@fribygda.no @kariesta @kristian@falk.cafe @letterbeen @lettosprey@tech.lgbt @ThatOsprey @thomasBE @ruben@social.cloudless.world @ruben@dmz.skyfritt.net @rsolva @Roy @roybohmer@snabelen.no @rwdf @rwdf@fribygda.no @redscare@snabelen.no @siljelb@snabelen.no @sjn@chaos.social @tk@mastodon.green @tom_fredrik@oslo.town @tanketom@tutoteket.no @thomaspfaff@snabelen.no @tim_jay @pilum@fribygda.no @perelling@mastodon.online @papiris@fribygda.no @zicon@fribygda.no @_michaljan@mastodon.social @finnmyrstad@eupolicy.social
Tagget fordi jeg tror dette vil være interessant for dem, ikke tagg dem videre om de ikke viser interesse: @maybeits3am@mastodon.social @nabilharchaouen@mastodon.social @atlebarcley@mastodon.social @vegard_berget@tutoteket.no @hildeaustlid@mastodon.online @jpknor@vivaldi.net @Primus@fribygda.no @XR_Norway@social.rebellion.global @tomidar@fribygda.no @amici@fribygda.no @mbergnordlie@samenet.social @Eivindtraedal@snabelen.no @midtsveen@social.linux.pizza @syklemil@snabelen.no @lisawe@snabelen.no @efn@eupolicy.social @rodt@oslo.town @gauteweb@mikrobloggen.no @ohnesorgband@mastodon.social @marta@oslo.town @aslakr@mastodon.social @baggetun@snabelen.no @Halsevesenet@snabelen.no @Lykkerik@fribygda.no @Anarres@oslo.town @sliteneliten@mastodon.social @RodtSondreNordstrand@oslo.town @Rudi@snabelen.no @LOiO@oslo.town @cmyrland@tutoteket.no @vegafjord@bustyvelbolet.no @makja@mastodon.social @torstein@andeby.city @ingeb@snabelen.no @lurhild@vivaldi.net @_Oyvind_@snabelen.no @3rik@oslo.town @kvisten@androiddev.social @slaeg@mastodon.online @aerror@hub.volse.no @gikkogkom@oslo.town @Fred_og_ro@snabelen.no @bjoernstaerk@snabelen.no @JosteinSN@oslo.town @worldwidewerner@mastodon.social @tiram@oslo.town @reisir@oslo.town @Vegard@fribygda.no @Ivarv93@snabelen.no @kgjengedal@snabelen.no @trondss@mastodon.social @TorgeirS@fribygda.no @Siljen@mastodon.social @odd@social.lol @baardhaveland@snabelen.no @majatomic@fribygda.no @km@babb.no @dalstroka@snabelen.no @abjupa@snabelen.no @dazo@infosec.exchange @matt@oslo.town @pir@snabelen.no @AlnaVenstre@oslo.town
-
P papiris@fribygda.no shared this topic
-
Oppdatering 25. september, Datafellesskap
(For mastodon-brukere: se hele diskusjonen på https://forum.fedi.dk/topic/154/datafellesskap-i-norge/)
Status
For å komme igang trenger vi å gjøre et par ting, i denne rekkefølgen:
- Innkalle til og avholde hybrid (digitalt/fysisk) stiftelsesmøte; hvor vi velger folk til ansvarsroller/styre, blir enige om vedtekter, medlemskontingent, årsplan og foreningens navn.
- Registrere foreningen og opprette bankkonto.
- Medlemmene må betale inn kontingent til foreningen slik at vi får et budsjett å arbeide med (penger å anskaffe mini-pc /datamaskin for, og betale for maskinens driftskostnader).
- Foreningen må anskaffe passende datamaskin.
- Foreningen må ordne med plass hvor maskinen kan kjøre. Hackeriet virker mest lovende.
Til å begynne med funker det nok greit å bruke data.coops infrastruktur-oppskrifter og nettside som de er, og bare endre nødvendige variabler. Vi oversetter fra dansk etterhvert. Inntil videre kan https://codeberg.org brukes for samarbeid på kildekoden/oppskriftene, fordi dem har åpen og gratis brukerregistrering og driftes av en ideell medlemsforening i Tyskland.
Det er nå et halvt år siden vi opprettet skjemaet hvor vi opplyser hvordan vi ønsker å delta i datafellesskapet, og jeg går ut fra at livsomstendighetene har endret seg for flere enn meg selv. Noen har mindre kapasitet til å bidra nå enn da, og andre har mer kapasitet til å bidra.
Med dét foreslår jeg at du som leser dette og kjenner du vil bidra, gjør én av to ting:- Tar fatt på å organisere stiftelsesmøte
- Avklarer kapasitet og ønske hos nok mange folk til å fylle nødvendige ansvarsroller/styre under valget på stiftelsesmøtet. Denne første styreperioden blir nok å vare til april/mai 2026, for å komme inn i ordinær årsmøtesyklus for foreninger. Til å begynne med kan vi si alle styremedlemmer velges for én periode, sånn at vi får prøvd oss i roller uten å forplikte oss for flere år med én gang. Etter første periode bør halvparten av styremedlemmene byttes ut med ferske folk hvert valg; for å bygge foreningsdemokrati, kompetanse og rekruttering.
Styret trenger
-
styreleder
-
nestleder
-
økonomiansvarlig
-
infrastrukturansvarlig
-
sekretær
-
to varamedlemmer
(Ps. Jeg trør gjerne til som sekretær i møter og andre kortvarige ‘sprint-aktige’ ansvar, men egner meg dårlig til langvarig ‘maraton-aktig’ ansvar som fast styremedlem)
Har også noen utdrag fra Einar Gerhardsens bok Tillitsmannen som går mer i dybden. Den er knall, med unntak av dens enfoldige bruk av kjønnspronomen.
Vår infrastruktur vil ha to aspekter; digital (nettside, tjenester) og fysisk (datamaskin).
Infra-tillitsvalgt/ansvarlig trenger ikke nødvendigvis være den som gjør mest innenfor begge områdene, men må koordinere de to aspektene. Infrastruktur-tillitsvalgt kan være samme person som har ansvar for datamaskinen på hackeriet, men behøver ikke være det.
Den som har ansvar for datamaskinen bør nok være del av styret (uansett rolle), siden de har et viktig ansvar for datafellesskapet.Kommende aktiviteter
Festivalen “Big Tech må vekk”
@attac og Elektronisk Forpost Norge arrangerer festivalen Big Tech må vekk 18. oktober på Hausmania i Oslo (samme hus som Hackeriet), og de ønsker at vi i initiativet for datafellesskap, sammen med Erlend Sogge Hansen i Attac, tar ansvar for en innledningsbolk om fellesskapsløsninger for skylagring, epost og digitale tjenester generelt.
Jeg har veldig lyst og har tentativt sagt ja til å stille for oss, men det er lang (og dyr) reisevei fra Steigen, og jeg er fattig. Attac kan tilby reisestipend opptil 2000kr, men turen t/r med tog, buss og hurtigbåt koster meg 5k.
Jeg setter stor pris på om noen vet om noen som kjører sørover mellom 12.-16. oktober, eller nordover mellom 19.-24. oktober som jeg kan haike med; eller om noen trenger å få kjørt en bil sør eller nord i de tider, så kan jeg med BE sertifikat sørge for at det blir gjort. Alternativt, dersom noen andre vil stille for oss og lettere kan komme seg dit, er det mulighet for det.Stiftelsesmøte
Siden festivalen blir første ‘offentlige opptreden’ for initiativet vårt, er det også en ypperlig anledning for å avholde stiftelsesmøte. Foreslår at noen kaller inn til stiftelsesmøte søndag 19. oktober, og spør Hackeriet, Hausmania, Folkets Hjørne (LO), og Anarres Bokkafé om vi kan låne lokale av dem til stiftelsesmøtet. Vi setter opp strømmeutstyr og storskjerm dersom tilgjengelig, sånn at det hybride møtet kan funke greit.
Passer formiddag eller ettermiddag best for deg? svar i kommentar.Møter jeg har deltatt på siden sist
12. august i Trondheim
Møtte @_michaljan@mastodon.social og @rwdf. Vi diskuterte initiativets status, nødvendigheter, muligheter og ønsker. De er begge småbarnsforeldre og går gjennom store endringsprosjekter på jobben, og hadde dermed begrenset kapasitet for tiden, men ønsker å bidra når ting roer seg for dem. Om jeg husker rett, er skylagring den tjenesten som er viktigst for dem i første rekke.
@audunmb@todon.nl @ahaldorsen@tutoteket.no @anderscs @attacnorge@snabelen.no @astridbg@mastodon.social @benjaoming@social.data.coop @derhagen@snabelen.no @eivind@mastodon.fjerland.no @erlend@writing.exchange @fredrik@fyksen.me @felixsb@mastodon.social @hallvors @hallvors@oslo.town @hjelmen@oslo.town @hopland@snabelen.no @jhamre@oslo.town @jostein@dmz.skyfritt.net @kfh@chaos.social @kolja@fribygda.no @kariesta @kristian@falk.cafe @letterbeen @lettosprey@tech.lgbt @ThatOsprey @thomasBE @ruben@social.cloudless.world @ruben@dmz.skyfritt.net @rsolva @Roy @roybohmer@snabelen.no @rwdf @rwdf@fribygda.no @redscare@snabelen.no @siljelb@snabelen.no @sjn@chaos.social @tk@mastodon.green @tom_fredrik@oslo.town @tanketom@tutoteket.no @thomaspfaff@snabelen.no @tim_jay @pilum@fribygda.no @perelling@mastodon.online @papiris@fribygda.no @zicon@fribygda.no @_michaljan@mastodon.social @finnmyrstad@eupolicy.social
Tagget fordi jeg tror dette vil være interessant for dem, ikke tagg dem videre om de ikke viser interesse: @maybeits3am@mastodon.social @nabilharchaouen@mastodon.social @atlebarcley@mastodon.social @vegard_berget@tutoteket.no @hildeaustlid@mastodon.online @jpknor@vivaldi.net @Primus@fribygda.no @XR_Norway@social.rebellion.global @tomidar@fribygda.no @amici@fribygda.no @mbergnordlie@samenet.social @Eivindtraedal@snabelen.no @midtsveen@social.linux.pizza @syklemil@snabelen.no @lisawe@snabelen.no @efn@eupolicy.social @rodt@oslo.town @gauteweb@mikrobloggen.no @ohnesorgband@mastodon.social @marta@oslo.town @aslakr@mastodon.social @baggetun@snabelen.no @Halsevesenet@snabelen.no @Lykkerik@fribygda.no @Anarres@oslo.town @sliteneliten@mastodon.social @RodtSondreNordstrand@oslo.town @Rudi@snabelen.no @LOiO@oslo.town @cmyrland@tutoteket.no @vegafjord@bustyvelbolet.no @makja@mastodon.social @torstein@andeby.city @ingeb@snabelen.no @lurhild@vivaldi.net @_Oyvind_@snabelen.no @3rik@oslo.town @kvisten@androiddev.social @slaeg@mastodon.online @aerror@hub.volse.no @gikkogkom@oslo.town @Fred_og_ro@snabelen.no @bjoernstaerk@snabelen.no @JosteinSN@oslo.town @worldwidewerner@mastodon.social @tiram@oslo.town @reisir@oslo.town @Vegard@fribygda.no @Ivarv93@snabelen.no @kgjengedal@snabelen.no @trondss@mastodon.social @TorgeirS@fribygda.no @Siljen@mastodon.social @odd@social.lol @baardhaveland@snabelen.no @majatomic@fribygda.no @km@babb.no @dalstroka@snabelen.no @abjupa@snabelen.no @dazo@infosec.exchange @matt@oslo.town @pir@snabelen.no @AlnaVenstre@oslo.town
@papiris Så bra det skjer ting. Tenker @hackeriet er det enkleste stedet å få til et stiftelsesmøte av de du nevner (kan dere svare her om det er mulig?).
Jeg har mye erfaring med å opprette foreninger, så kan gjerne hjelpe med det, men har begrenset kapasitet til å drive selve prosjektet framover nå. Samtidig så har jeg tro på at dette kan bli en ganske stor og viktig greie framover (jmf min sammenligning med Bilkollektivet tidligere).
-
@papiris Så bra det skjer ting. Tenker @hackeriet er det enkleste stedet å få til et stiftelsesmøte av de du nevner (kan dere svare her om det er mulig?).
Jeg har mye erfaring med å opprette foreninger, så kan gjerne hjelpe med det, men har begrenset kapasitet til å drive selve prosjektet framover nå. Samtidig så har jeg tro på at dette kan bli en ganske stor og viktig greie framover (jmf min sammenligning med Bilkollektivet tidligere).
Spurte i signal gruppa våres, men jeg kan si tentativt ja til å hoste dere hos Hackeriet 19 Oktober.
Merk at vi ikke har beste oppsette for et hybridmøter, så gjerne ta med webcam og/eller mikrofon eller det dere måtte trenge for dette.
Vi har dog skjermer.
-
H hopland@snabelen.no shared this topic
-
Spurte i signal gruppa våres, men jeg kan si tentativt ja til å hoste dere hos Hackeriet 19 Oktober.
Merk at vi ikke har beste oppsette for et hybridmøter, så gjerne ta med webcam og/eller mikrofon eller det dere måtte trenge for dette.
Vi har dog skjermer.
Supert @foxboron@chaos.social og @audunmb@todon.nl !
Skjønner at du er mer ‘sprint-orientert’ som meg for tida, Audun. Det vil være supert om du kan sørge for at innkalling, saksliste og forslag til vedtekter (foreslår vi legger data.coops’ til grunn, med ettårige perioder for styreverv første året) til stiftelsesmøte lages og er i henhold til lovkrav.
Hvor mange folk tror du kan delta fysisk på møtet om vi har det hos dere, Foxboron? Om jeg husker rett, sto det en lagerreol som en skillevegg midt i rommet. Kan den evt flyttes?
-
Skjønner at du er mer ‘sprint-orientert’ som meg for tida, Audun. Det vil være supert om du kan sørge for at innkalling, saksliste og forslag til vedtekter (foreslår vi legger data.coops’ til grunn, med ettårige perioder for styreverv første året) til stiftelsesmøte lages og er i henhold til lovkrav.
Hvor mange folk tror du kan delta fysisk på møtet om vi har det hos dere, Foxboron? Om jeg husker rett, sto det en lagerreol som en skillevegg midt i rommet. Kan den evt flyttes?
-
@foxboron@chaos.social herlig, masse plass! Det vil være kult å møtes hos dere
️
-
@papiris Her er forslag til dagsorden, kort innkalling (lesmeg.md) og vedtekter https://sky.attac.no/s/4MNMRAzXxwo9Foj
Har lagt data.coops vedtekter til grunn, men skrevet dem om litt og lagt til ting som jeg tenker er å greit å ha regler for.
-
@papiris Her er forslag til dagsorden, kort innkalling (lesmeg.md) og vedtekter https://sky.attac.no/s/4MNMRAzXxwo9Foj
Har lagt data.coops vedtekter til grunn, men skrevet dem om litt og lagt til ting som jeg tenker er å greit å ha regler for.
Oppdatering 5. oktober
Se hele forum-tråden på forum.fedi.dk
Stiftelsesmøte 19. oktober
Generelt
Audun har skrevet forslag til dagsorden her, med formell møtetid kl 13-15. Jeg tenker det blir bra. Vi kan begynne å samles fysisk på hackeriet en-to timers tid før møtestart for å bli kjent og gjøre klart til møtet. Videomøtet åpnes en times tid før møtestart, så også digitale deltakere får bli med på sosiale greier. Styremedlemmer og infrastrukturtillitsvalgte/arbeidsgrupper kan gjerne bli igjen etter stiftelsesmøtet for å kickstarte arbeidet.
Kom gjerne med innspill til endringer til dagsorden såvel som vedtekter. Forslag til sosiale greier?Informasjonsspredning
Invitér alle (ikke-fascister, ikke-rasister) du tenker kan være interessert i datafellesskapet. Sammenlikn det gjerne med et slags grendelag/idrettslag, men istedenfor felles eie, drift og bruk av fysisk infrastruktur som grendehus og idrettsarena; er det snakk om digitale tjenester som sosiale media, skylagring, videodeling, chat, videomøter og liknende.
Mange av tjenestene vil være nyttige for foreninger, selv om foreningene til å begynne med er avhengige av at deres medlemmer blir personmedlemmer av datafellesskapet.Jeg tenker å sende epost til klassekampen, dagsavisen, kode24 og lokalavisa mi, og invitere dem på Big Tech må vekk-festivalen (de som kan) og stiftelsesmøtet (eventuelt digitalt). Kontakt også gjerne din lokalavis. Vil vi invitere NRK til møtet, slik at budskapet og konseptet når ut bredt? Eller vil vi være selektive på hvilke (og hvor mange) folk vi vil ha med i starten?
Mange lokalaviser gir gratis annonseplass til ideelle lag og foreninger, men like mange er forsiktige med å publisere internett-lenker; særlig i papirutgaven. Spør om annonseplass dersom du organiserer en lokal fysisk samling, ellers hjelper det masse om du deler denne forum-tråden og den gamle mastodon-tråden med dem, og inviterer dem på stiftelsesmøtet.
Når vi har en plakat klar, hjelper det å henge den opp på digitale og fysiske oppslagstavler i ditt lokalsamfunn og nærmiljø.
Visuelt
Kan dere som ønsker og har kapasitet, designe en plakat for stiftelsesmøtet som kan henges opp og publiseres (i fødiverset/allheimen og aviser)?
@rsolva, @atlebarcley@mastodon.social og @vadisquo?Vedtekter
@audunmb@todon.nl har skrevet flott utkast/forslag til vedtekter og dagsorden her. Supert gjort, Audun!
Utover det Audun allerede har gjort for vedtektene, tror jeg vi gjør klokt i å ta med både @tim_jay sitt og mitt antifascistiske forslag.
Neste årsmøte kan vi eventuelt endre vedtektene for å legge opp til puljevis utskiftning i styret.
Forresten, er det interessant for oss å registrere foreningen i frivilligregisteret? Da kan vi få momskompensasjon, tippemidler og annet. Har ikke sjekket hvilke krav som stilles.
Fysisk aspekt av hybridmøte
Vi blir hos Hackeriet med mindre skikkelig mange (>25) ønsker å delta fysisk. I så fall kan det la seg gjøre å låne Folkets Hjørne med plass til 50 sittende folk.
Alle som vil delta fysisk bes melde seg på her, så vi får en pekepinn på hvor stort lokale som trengs.
Det er bra om folk som vil delta digitalt melder sin interesse, men det går også fint å droppe innom videomøtet.Det er fullt mulig og det oppfordres til å selvorganisere fysiske samlinger andre steder enn Oslo, og delta sammen på stiftelsesmøtet digitalt, for folk som bor utenfor hovedstaden. Ett av målene til initiativet vårt er at det dannes lokale datafellesskap, så det er positivt å så de frøene allerede nå.
Digitalt aspekt av hybridmøte
Våre venner i data.coop har et matrix-rom for samarbeid mellom datafellesskap med liknende mål (#data.coop-replicate:data.coop, hvor vi og det franske datafellesskapet deuxfleurs deltar. Deuxfleurs ble stiftet under starten av pandemien i 2020 og er del av det fransk-språklige Kollektivet av Uavhengige, Transparente, Åpne, Nøytrale og Solidariske digitale tjenestetilbydere CHATONS.
Deuxfleurs sier vi gjerne kan bruke deres jitsi-instans for det digitale aspektet av stiftelsesmøtet vårt. Denne løsningen bør testes med mange deltakere, i god tid før møtet.Deuxfleurs skal se på muligheter for å kunne “booke” en møte-lenke på forhånd slik at vi er sikre på at det er én av oss som får moderator-rollen i videomøtet. Dere som har tekniske ferdigheter og kapasitet, kan gjerne sjekke innom Deuxfleurs på matrix-rommet om dere kan bidra med innsatsen.
Dersom Deuxfleurs sin jitsi-instans ikke får denne funksjonen innen møtet, publiseres møte-lenken her på forumet på morgenen samme dag som møtet.
@ahaldorsen@tutoteket.no @anderscs @attacnorge@snabelen.no @atlebarcley@mastodon.social @astridbg@mastodon.social @aslakr@mastodon.social @benjaoming@social.data.coop @derhagen@snabelen.no @eivind@mastodon.fjerland.no @erlend@writing.exchange @fredrik@fyksen.me @felixsb@mastodon.social @hjelmen@oslo.town @hallvors @hallvors@oslo.town @hopland@snabelen.no @jhamre@oslo.town @jostein@dmz.skyfritt.net @kfh@chaos.social @kolja@fribygda.no @kariesta @kristian@falk.cafe @letterbeen @lulf@snabelen.no @lulf@hachyderm.io @lettosprey@tech.lgbt @ThatOsprey @majatomic@fribygda.no @nabilharchaouen@mastodon.social
@oyvindbs@nerdculture.de
@thomasBE @ruben@social.cloudless.world @ruben@dmz.skyfritt.net @rsolva @Roy @roybohmer@snabelen.no @rwdf @rwdf@fribygda.no @redscare@snabelen.no @siljelb@snabelen.no @sjn@chaos.social @tiram@oslo.town @tk@mastodon.green @tom_fredrik@oslo.town @tanketom@tutoteket.no @thomaspfaff@snabelen.no @tim_jay @pilum@fribygda.no
@papiris@fribygda.no @zicon@fribygda.no @_michaljan@mastodon.social @finnmyrstad@eupolicy.socialTagget fordi jeg tror dette vil være interessant for dem, ikke tagg dem videre om de ikke viser interesse:
@XR_Norway@social.rebellion.global @Eivindtraedal@snabelen.no @efn@eupolicy.social @rodt@oslo.town @Anarres@oslo.town @RodtSondreNordstrand@oslo.town @LOiO@oslo.town @Vegard@fribygda.no @km@babb.no @matt@oslo.town -
_ _michaljan@mastodon.social shared this topic
-
Oppdatering 5. oktober
Se hele forum-tråden på forum.fedi.dk
Stiftelsesmøte 19. oktober
Generelt
Audun har skrevet forslag til dagsorden her, med formell møtetid kl 13-15. Jeg tenker det blir bra. Vi kan begynne å samles fysisk på hackeriet en-to timers tid før møtestart for å bli kjent og gjøre klart til møtet. Videomøtet åpnes en times tid før møtestart, så også digitale deltakere får bli med på sosiale greier. Styremedlemmer og infrastrukturtillitsvalgte/arbeidsgrupper kan gjerne bli igjen etter stiftelsesmøtet for å kickstarte arbeidet.
Kom gjerne med innspill til endringer til dagsorden såvel som vedtekter. Forslag til sosiale greier?Informasjonsspredning
Invitér alle (ikke-fascister, ikke-rasister) du tenker kan være interessert i datafellesskapet. Sammenlikn det gjerne med et slags grendelag/idrettslag, men istedenfor felles eie, drift og bruk av fysisk infrastruktur som grendehus og idrettsarena; er det snakk om digitale tjenester som sosiale media, skylagring, videodeling, chat, videomøter og liknende.
Mange av tjenestene vil være nyttige for foreninger, selv om foreningene til å begynne med er avhengige av at deres medlemmer blir personmedlemmer av datafellesskapet.Jeg tenker å sende epost til klassekampen, dagsavisen, kode24 og lokalavisa mi, og invitere dem på Big Tech må vekk-festivalen (de som kan) og stiftelsesmøtet (eventuelt digitalt). Kontakt også gjerne din lokalavis. Vil vi invitere NRK til møtet, slik at budskapet og konseptet når ut bredt? Eller vil vi være selektive på hvilke (og hvor mange) folk vi vil ha med i starten?
Mange lokalaviser gir gratis annonseplass til ideelle lag og foreninger, men like mange er forsiktige med å publisere internett-lenker; særlig i papirutgaven. Spør om annonseplass dersom du organiserer en lokal fysisk samling, ellers hjelper det masse om du deler denne forum-tråden og den gamle mastodon-tråden med dem, og inviterer dem på stiftelsesmøtet.
Når vi har en plakat klar, hjelper det å henge den opp på digitale og fysiske oppslagstavler i ditt lokalsamfunn og nærmiljø.
Visuelt
Kan dere som ønsker og har kapasitet, designe en plakat for stiftelsesmøtet som kan henges opp og publiseres (i fødiverset/allheimen og aviser)?
@rsolva, @atlebarcley@mastodon.social og @vadisquo?Vedtekter
@audunmb@todon.nl har skrevet flott utkast/forslag til vedtekter og dagsorden her. Supert gjort, Audun!
Utover det Audun allerede har gjort for vedtektene, tror jeg vi gjør klokt i å ta med både @tim_jay sitt og mitt antifascistiske forslag.
Neste årsmøte kan vi eventuelt endre vedtektene for å legge opp til puljevis utskiftning i styret.
Forresten, er det interessant for oss å registrere foreningen i frivilligregisteret? Da kan vi få momskompensasjon, tippemidler og annet. Har ikke sjekket hvilke krav som stilles.
Fysisk aspekt av hybridmøte
Vi blir hos Hackeriet med mindre skikkelig mange (>25) ønsker å delta fysisk. I så fall kan det la seg gjøre å låne Folkets Hjørne med plass til 50 sittende folk.
Alle som vil delta fysisk bes melde seg på her, så vi får en pekepinn på hvor stort lokale som trengs.
Det er bra om folk som vil delta digitalt melder sin interesse, men det går også fint å droppe innom videomøtet.Det er fullt mulig og det oppfordres til å selvorganisere fysiske samlinger andre steder enn Oslo, og delta sammen på stiftelsesmøtet digitalt, for folk som bor utenfor hovedstaden. Ett av målene til initiativet vårt er at det dannes lokale datafellesskap, så det er positivt å så de frøene allerede nå.
Digitalt aspekt av hybridmøte
Våre venner i data.coop har et matrix-rom for samarbeid mellom datafellesskap med liknende mål (#data.coop-replicate:data.coop, hvor vi og det franske datafellesskapet deuxfleurs deltar. Deuxfleurs ble stiftet under starten av pandemien i 2020 og er del av det fransk-språklige Kollektivet av Uavhengige, Transparente, Åpne, Nøytrale og Solidariske digitale tjenestetilbydere CHATONS.
Deuxfleurs sier vi gjerne kan bruke deres jitsi-instans for det digitale aspektet av stiftelsesmøtet vårt. Denne løsningen bør testes med mange deltakere, i god tid før møtet.Deuxfleurs skal se på muligheter for å kunne “booke” en møte-lenke på forhånd slik at vi er sikre på at det er én av oss som får moderator-rollen i videomøtet. Dere som har tekniske ferdigheter og kapasitet, kan gjerne sjekke innom Deuxfleurs på matrix-rommet om dere kan bidra med innsatsen.
Dersom Deuxfleurs sin jitsi-instans ikke får denne funksjonen innen møtet, publiseres møte-lenken her på forumet på morgenen samme dag som møtet.
@ahaldorsen@tutoteket.no @anderscs @attacnorge@snabelen.no @atlebarcley@mastodon.social @astridbg@mastodon.social @aslakr@mastodon.social @benjaoming@social.data.coop @derhagen@snabelen.no @eivind@mastodon.fjerland.no @erlend@writing.exchange @fredrik@fyksen.me @felixsb@mastodon.social @hjelmen@oslo.town @hallvors @hallvors@oslo.town @hopland@snabelen.no @jhamre@oslo.town @jostein@dmz.skyfritt.net @kfh@chaos.social @kolja@fribygda.no @kariesta @kristian@falk.cafe @letterbeen @lulf@snabelen.no @lulf@hachyderm.io @lettosprey@tech.lgbt @ThatOsprey @majatomic@fribygda.no @nabilharchaouen@mastodon.social
@oyvindbs@nerdculture.de
@thomasBE @ruben@social.cloudless.world @ruben@dmz.skyfritt.net @rsolva @Roy @roybohmer@snabelen.no @rwdf @rwdf@fribygda.no @redscare@snabelen.no @siljelb@snabelen.no @sjn@chaos.social @tiram@oslo.town @tk@mastodon.green @tom_fredrik@oslo.town @tanketom@tutoteket.no @thomaspfaff@snabelen.no @tim_jay @pilum@fribygda.no
@papiris@fribygda.no @zicon@fribygda.no @_michaljan@mastodon.social @finnmyrstad@eupolicy.socialTagget fordi jeg tror dette vil være interessant for dem, ikke tagg dem videre om de ikke viser interesse:
@XR_Norway@social.rebellion.global @Eivindtraedal@snabelen.no @efn@eupolicy.social @rodt@oslo.town @Anarres@oslo.town @RodtSondreNordstrand@oslo.town @LOiO@oslo.town @Vegard@fribygda.no @km@babb.no @matt@oslo.town@papiris@forum.fedi.dk @atlebarcley @ahaldorsen @astridbg @aslakr @benjaoming @derhagen @eivind @erlend @felixsb @hjelmen @hallvors @hopland @jhamre @kfh @Kolja @kristian @lulf@snabelen.no @lulf@hachyderm.io @lettosprey @majatomic @nabilharchaouen @Oyvindbs @ruben@social.cloudless.world @ruben@dmz.skyfritt.net @roybohmer @rwdf @redscare @siljelb @sjn @tiram @tk @tom_fredrik @tanketom @thomaspfaff @pilum @papiris@fribygda.no @zicon @_michaljan angående frivillighetsregisteret så er det ikke nødvendig for å få momskompensasjon, men kan gi andre fordeler (som grasrotandelen fra Norsk Tipping). Samtidig så er det ikke gitt at en slik forening kan bli med i frivillighetsregisteret da vi først og fremst skal tilby tjenester til egne medlemmer, ikke drive frivillig aktivitet.
-
@papiris@forum.fedi.dk @atlebarcley @ahaldorsen @astridbg @aslakr @benjaoming @derhagen @eivind @erlend @felixsb @hjelmen @hallvors @hopland @jhamre @kfh @Kolja @kristian @lulf@snabelen.no @lulf@hachyderm.io @lettosprey @majatomic @nabilharchaouen @Oyvindbs @ruben@social.cloudless.world @ruben@dmz.skyfritt.net @roybohmer @rwdf @redscare @siljelb @sjn @tiram @tk @tom_fredrik @tanketom @thomaspfaff @pilum @papiris@fribygda.no @zicon @_michaljan angående frivillighetsregisteret så er det ikke nødvendig for å få momskompensasjon, men kan gi andre fordeler (som grasrotandelen fra Norsk Tipping). Samtidig så er det ikke gitt at en slik forening kan bli med i frivillighetsregisteret da vi først og fremst skal tilby tjenester til egne medlemmer, ikke drive frivillig aktivitet.
Den er god Audun, da legger vi registrering i frivillighetsregisteret tilside for nå, så kan vi se på det etterhvert.
Tror vi gjør klokt om lokale klynger av datafellesskapet samler seg til faste tider og har åpne kvelder med gjensidig teknologi-hjelp, slik ukrudt gjør. Det hjelper folk og organisasjoner med overgangen til fri, demokratisk og kollektivt drifta teknologi; bygger fellesskap og trivsel.
@audunmb@todon.nl @ahaldorsen@tutoteket.no @anderscs @attacnorge@snabelen.no @atlebarcley@mastodon.social @astridbg@mastodon.social @aslakr@mastodon.social @benjaoming@social.data.coop @derhagen@snabelen.no @eivind@mastodon.fjerland.no @erlend@writing.exchange @fredrik@fyksen.me @felixsb@mastodon.social @hjelmen@oslo.town @hallvors @hallvors@oslo.town @hopland@snabelen.no @jhamre@oslo.town @jostein@dmz.skyfritt.net @kfh@chaos.social @kolja@fribygda.no @kariesta @kristian@falk.cafe @letterbeen @lulf@snabelen.no @lulf@hachyderm.io @lettosprey@tech.lgbt @ThatOsprey @majatomic@fribygda.no @nabilharchaouen@mastodon.social
@oyvindbs@nerdculture.de
@thomasBE @ruben@social.cloudless.world @ruben@dmz.skyfritt.net @rsolva @Roy @roybohmer@snabelen.no @rwdf @rwdf@fribygda.no @redscare@snabelen.no @siljelb@snabelen.no @sjn@chaos.social @tiram@oslo.town @tk@mastodon.green @tom_fredrik@oslo.town @tanketom@tutoteket.no @thomaspfaff@snabelen.no @tim_jay @pilum@fribygda.no @perelling@mastodon.online
@XR_Norway@social.rebellion.global @Eivindtraedal@snabelen.no @efn@eupolicy.social @rodt@oslo.town @Anarres@oslo.town @RodtSondreNordstrand@oslo.town @LOiO@oslo.town @Vegard@fribygda.no @km@babb.no @matt@oslo.town -
F fred_og_ro@snabelen.no shared this topic
-
Eg prøver å laste opp en plakat eg har gjort men hver gang skjer en feil xD Får eg laste det opp på en annen plattform eller noe sånt?
-
Den er god Audun, da legger vi registrering i frivillighetsregisteret tilside for nå, så kan vi se på det etterhvert.
Tror vi gjør klokt om lokale klynger av datafellesskapet samler seg til faste tider og har åpne kvelder med gjensidig teknologi-hjelp, slik ukrudt gjør. Det hjelper folk og organisasjoner med overgangen til fri, demokratisk og kollektivt drifta teknologi; bygger fellesskap og trivsel.
@audunmb@todon.nl @ahaldorsen@tutoteket.no @anderscs @attacnorge@snabelen.no @atlebarcley@mastodon.social @astridbg@mastodon.social @aslakr@mastodon.social @benjaoming@social.data.coop @derhagen@snabelen.no @eivind@mastodon.fjerland.no @erlend@writing.exchange @fredrik@fyksen.me @felixsb@mastodon.social @hjelmen@oslo.town @hallvors @hallvors@oslo.town @hopland@snabelen.no @jhamre@oslo.town @jostein@dmz.skyfritt.net @kfh@chaos.social @kolja@fribygda.no @kariesta @kristian@falk.cafe @letterbeen @lulf@snabelen.no @lulf@hachyderm.io @lettosprey@tech.lgbt @ThatOsprey @majatomic@fribygda.no @nabilharchaouen@mastodon.social
@oyvindbs@nerdculture.de
@thomasBE @ruben@social.cloudless.world @ruben@dmz.skyfritt.net @rsolva @Roy @roybohmer@snabelen.no @rwdf @rwdf@fribygda.no @redscare@snabelen.no @siljelb@snabelen.no @sjn@chaos.social @tiram@oslo.town @tk@mastodon.green @tom_fredrik@oslo.town @tanketom@tutoteket.no @thomaspfaff@snabelen.no @tim_jay @pilum@fribygda.no @perelling@mastodon.online
@XR_Norway@social.rebellion.global @Eivindtraedal@snabelen.no @efn@eupolicy.social @rodt@oslo.town @Anarres@oslo.town @RodtSondreNordstrand@oslo.town @LOiO@oslo.town @Vegard@fribygda.no @km@babb.no @matt@oslo.townHei, jeg kan stille som styremedlem dersom stiftelsesmøtet ønsker å velge meg.
Jeg har erfaring fra forenings- og styrearbeid i ulike sammenhenger, bl.a. ca 10 år i styret i et skolekorps. Har også erfaring med bruk av Fiken og Siffer.no til regnskap. Programmerer (mest JS), men mangler erfaring med sysadmin-greier.@papiris @audunmb @ahaldorsen @attacnorge @atlebarcley @astridbg @aslakr @benjaoming @derhagen @eivind @erlend
-
Hei, jeg kan stille som styremedlem dersom stiftelsesmøtet ønsker å velge meg.
Jeg har erfaring fra forenings- og styrearbeid i ulike sammenhenger, bl.a. ca 10 år i styret i et skolekorps. Har også erfaring med bruk av Fiken og Siffer.no til regnskap. Programmerer (mest JS), men mangler erfaring med sysadmin-greier.@papiris @audunmb @ahaldorsen @attacnorge @atlebarcley @astridbg @aslakr @benjaoming @derhagen @eivind @erlend
(Hadde ikke plass til å @-e så mange..fortsettelse her:
@felixsb @hjelmen @hopland @jhamre @kfh @Kolja @kristian @lulf@snabelen.no @lulf@hachyderm.io @lettosprey @majatomic @nabilharchaouen @Oyvindbs @ruben @roybohmer @rwdf @redscare @siljelb @sjn @tiram @tk @tom_fredrik @tanketom @thomaspfaff @pilum @perelling @papiris @zicon @_michaljan @finnmyrstad
) -
Hei, jeg kan stille som styremedlem dersom stiftelsesmøtet ønsker å velge meg.
@hallvors@oslo.town Supert Hallvor!
-
Oppdatering 14. oktober
(Folk på mastodon: les hele diskusjonen på https://forum.fedi.dk/topic/154/datafellesskap-i-norge/)
Stiftelsesmøtets dagsorden
data.coop har på generalforsamling vedtatt et dokument som beskriver akseptabel og uakseptabel bruk av tjenestene, samt konsekvenser. På generalforsamling har de også vedtatt et dokument som beskriver deres moderasjon av allheimen, samt moderatorers rolle, oppgaver og prosesser. Disse dokumentene gir demokratisk forankring for moderasjon av mastodon-instansen deres, og tilrettelegger for stabil/uvilkårlig, (høvelig) transparent moderasjon.
Jeg tenker vi også bør vedta dokumenter som beskriver moderasjonsvilkår, -prosesser og roller på vårt stiftelsesmøte. Det er bedre om vi på direktedemokratisk vis blir enige om hvilke vilkår vi ønsker på våre sosiale media, enn om vi delegerer det til et styre eller moderatorhold; eller ikke kan moderere de ‘utadvente’ tjenestene vi tilbyr før vi avholder neste generalforsamling.Deuxfleurs har ganske mange medlemmer med “operatør”-rolle i datafellesskapet, altså administrator-tilgang på digital infrastruktur og/eller ansvar for fysisk infrastruktur.
De har vedtatt et dokument som beskriver forventninger og rammer for operatørene, samt konsekvenser for misbruk av tillitsverv.Jeg ønsker ikke at vi over-regulerer oss selv og ender opp som stive og gledesløse regelryttere. Men tydelige og transparente rammer og avtaler for vår kooperasjon, fostrer tillit innad såvel som utad (for potensielle nye medlemmer).
Blir vi enige om disse avtalene i gode dager, kan vi forebygge dårlige dager, og når dårlige dager eventuelt kommer står vi stødigere sammen.Hvilke avtaler vi ønsker å inngå i datafellesskapet vårt er opp til oss medlemmer. Initiativet har ingen ledelse som legger føringer. Jeg prøver kun å informere, koordinere innsatsen, og finne konsensus så vi sammen kan gå stødig videre i vår kooperasjon. Det er du som medlem, og medlemmene kollektivt, som avgjør hvilke rammer vi ønsker og aksepterer for samarbeidet vårt.
Datafellesskapets styre
Som skrevet tidligere, trenger vi fem styremedlemmer og to varamedlemmer. Til nå har to meldt sin interesse, @hallvors@oslo.town og @perelling@mastodon.online . Supert!
Si gjerne ifra her om du vil være med på styrets første periode, så vi andre kommende medlemmer kan bli kjent med deg på forhånd, at stiftelsesmøtet får en åpen demokratisk prosess + at vi vet hvorvidt vi klarer å fylle styret med motiverte folk som har kapasitet.Avisomtaler
Send gjerne epost til din lokalavis, og prøv å invitere til fysisk samling lokalt.
Jeg sendte variasjoner av denne eposten til Klassekampen, lokalavisa mi, Kode24 og NUUG; bruk gjerne som inspirasjon.Heia x!
Vil dere bli kjent med den velutprøvde, grasrotdemokratiske, antiautoritære måten å gjenvinne makta over vår digitale hverdag?
Jeg er del av initiativet for datafellesskap i Norge. Datafellesskap kan gjerne sammenliknes med grendelag eller idrettslag, men istedenfor felles eie og drift av grendehus og idrettsarena; er det felles eie og drift av digital infrastruktur og tjenester.
Vi er lei de store teknologiselskapenes brukerfiendtlige misbruk av den ensidige makta de har over de digitale tjenestene vi bruker hver dag; som Facebook, Twitter/X, Instagram, Messenger, Whatsapp, Youtube, nettsøk, skylagring, med flere.
De oversvømmer oss brukere med annonser, de splitter oss brukere med polariserende algoritmer som fremmer hat og løgn, de undergraver oss brukeres interesser ved å bøye seg for autoritære og reaksjonære regimer, og de skyr ingen midler for å utvinne profitt fra oss brukere på bekostning av oss og demokratiet.Initiativet vårt er å ta saken i våre egne hender, ved å gå sammen om å drifte alternative digitale tjenester for våre medlemmer, under våre medlemmers demokratiske kontroll.
Vi er inspirert av flere datafellesskap i nabolandene våre; som https://data.coop , https://ukrudt.net , https://konstellationen.org , https://collective.tools og https://deuxfleurs.fr .Det fins et mangfold av fullgode, fritt lisensierte programmer man kan bruke istedenfor de lukkede, profittmotiverte og plutokratisk kontrollerte tjenestene som er gjengs i dag.
Utfordringen ligger i at serverprogrammene må kjøres og vedlikeholdes, noe som krever mer tid og kompetanse jo flere tjenester man drifter selv.Det eneste svaret som bygger demokrati, som er motstandsdyktig mot sensur, hacking og autoritære krefter, og kan tilby fullverdige digitale tjenester til et stort antall folk; er at folk samler seg i demokratiske fellesskap hvor de samarbeider om å drifte de digitale tjenestene de selv bruker, basert på fri programvare og frie standarder.
Derfor starter vi 19. oktober en frivillig og ideell landsdekkende forening for drift av digitale tjenester.
Stiftelsesmøtet blir hybrid, med fysisk oppmøte hovedsaklig hos Hackeriet i Oslo. Det er fullt mulig, og det oppfordres til at lokale interesserte organiserer fysiske samlinger hvor lokalfolk deltar på stiftelsesmøtet digitalt. Bli gjerne med! Et av hovedmålene våre er at det dannes lokale datafellesskap, jamfør idrettslag og grendelag, som fyller behovene for digitale tjenester og teknologisk gjensidig/solidarisk hjelp lokalt, med lokalt medlemsdemokrati.Teknologisk ekspertise er ikke nødvendig for å være medlem.
I data.coop (det danske datafellesskapet vi samarbeider mest med), koster det 600kr i året å være medlem med tilgang på alle tjenestene; og det vil sannsynligvis koste noe rundt der for medlemskap i det norske datafellesskapet også.Vi planlegger å tilby medlemmer skylagring, sosiale media, videoplattform, bloggplattform, podkastplattform, chat, samarbeidsdokumenter, nettsøk og videomøter, og er åpne for andre ønsker.
De alternative digitale tjenestene vi bruker er fri programvare; de respekterer oss brukeres fire friheter og følger kollaborative og transparente utviklingsmodeller. Det vil si at vi ikke trenger å utvikle programvaren bak de digitale tjenestene selv, vi kan bruke det som fins der ute allerede og kjøre dem på vår egen server.
Diskusjonen vår hittil i initiativet finnes her: https://forum.fedi.dk/topic/154/datafellesskap-i-norge
Lettfordøyelig informasjon om stiftelsesmøtet finnes her: https://gjer.no/events/f2e0a6d7-beb8-4a07-adbf-4efabbc531bd
P.S.
Vi skal snakke om fellesskapsløsninger for digitale tjenester, deriblant vårt initiativ, på Attac og Elektronisk Forpost Norges festival Big Tech må vekk, 18. oktober (https://attac.no/arrangement/big-tech-ma-vekk/) på Hausmania i Oslo. Kom gjerne innom!Håper dere er interesserte i å komme på festivalen og stiftelsesmøtet, at dere vil lære mer og bli personlige medlemmer (løsning for gruppe- / organisasjonee kommer etterhvert), og at dere vil spre ordet.
Solidarisk hilsen
Jacob Dybvald Ludvigsen
del av initiativet for datafellesskap i NorgeReise
Når jeg sjekket prisene for å reise med buss og tog fra Bodø til Oslo i forrige uke, var det faktisk blitt høvelig fornuftig pris (850kr + 250kr for båt+buss fra Steigen), så jeg kjøpte billett sørover 14. oktober. Er fremme onsdag morgen 15. oktober og blir i hovedstadsområdet til 21. oktober tenker jeg, for å møte kjente og kjære, forberede til datafellesskapet og festivalen, og være med på hva annet kult som skjer. Ta kontakt for å møtes!
Møter jeg har deltatt på angående datafellesskapet siden sist
Alex, Attac
Digitalt, 2. oktober
Diskuterte opplegget på festivalen “Big Tech må vekk”, hvor jeg er invitert for å snakke om apper og digitale tjenester folk kan bruke i hverdagen sin for å bedre ivareta sjølråderett, personvern og demokrati. Mange av løsningene har en serverkomponent, som innebærer at den mest hensiktsmessige måten å bruke dem på, er gjennom kollektiv samdrift på demokratisk grunnlag. Dermed skal jeg også kort presentere datafellesskap, samt initiativet vårt for å bygge datafellesskap i Norge. Det blir spørsmålsrunde på slutten av dagen, og jeg henger igjen for å prate med folkTar gjerne imot hjelp for å lage presentasjon, jeg er dårlig på grafikk!
Per Elling Braseth-Ellingsen, Venstre
Hamarøy rådhus, 6. oktober
Han har brukt ulike tjenestetilbydere, organisert og finansiert på ulike vis. Bruker nå adminforge som holder til i Tyskland. Veldig fornøyd med det, SSO og lite knussel. Blir gjerne med i datafellesskapet som bruker, og stiller til vervet som varamedlem i styret.
For å få folk og organisasjoner med på å bygge en bred bevegelse over til kooperativt drifta digitale tjenester; mener han vi må finne gode eksempler på folk og organisasjoner som får behovene sine løst bedre på dette viset. Gjerne kjøre pilotprosjekter med mindre organisasjoner.
Digitaliseringsprosjekter undervurderer gjennomgående den menneskelige faktoren.
Det må være superenkelt å komme igang, med god dokumentasjon og hjelp å få. Det bør absolutt være kun én innlogging for alle tjenester (SSO).Liberale rettigheter, menneskerettigheter er under press. Avhengighet av store teknologiselskaper tilrettegger i stor grad for avdemokratisering av samfunn verden over.
Vi som samfunn har lagt alle eggene våre i et fåtall kurver, og et lite knippe veldig mektige folk danser på eggene våre; uten å være demokratisk ansvarliggjort.
Vi begge er enige om at digital bevissthet i politiske partier (vår erfaring: Venstre og Rødt) har forvitret de siste 20 årene.
Datafellesskapet bør samarbeide med likesinnede interesseorganisasjoner for å få politiske partier til å forbedre de digitale aspektene av de politiske programmene deres.Han planlegger å løfte digital sjølråderett for Venstres digitale infrastruktur på deres neste landsstyremøte.
Digital infrastruktur
Datafellesskapet deuxfleurs har bygd en robust og geografisk distribuert infrastruktur av ymse datamaskiner folk har hjemme. Det ser ut til å være litt krevende å konfigurere (nixos, nomad, consul, og trenger flere maskiner fra starten av) og har enkelte utfordringer (consul og nomad er ikke fri programvare, men bare tilgjengelig kildekode). Deuxfleurs anbefaler oss å ikke bruke prosjekter styrt av hashicorp pga. (bruker/utvikler-)samfunnsfiendtlige handlinger. Alternativ for distribuert infrastruktur er kubernetes-distribusjoner som hepto som utvikles av det solidariske pro-demokratiske tech-kollektivet Acides, eventuelt en annen distribusjon som k3s.
Ettersom vi er flere medlemmer med ledig maskinkapasitet, og data.coops digitale infra er mer satt opp for å kjøre på én maskin, kan det være lurt å sjekke etterhvert om vi skal migrere til å bruke deuxfleurs oppskrifter istedenfor data.coop sine. Til å begynne med tror jeg det blir enklere å basere oss på data.coop sine oppskrifter. Vi trenger like fullt flere separate maskiner (gjerne andre steder) for observerbarhet/status og backup, så det vil være god mulighet til å bidra til infrastrukturen selv om man ikke bor i Oslo
De store linjene for vår digitale infrastruktur (sentralisert vs distribuert, deling av (virtualisert) maskinkapasitet med andre datafellesskap vs hvert lokale datafellesskap kjører kun tjenester på sine lokale maskiner) finner vi våre svar på, demokratisk.
@audunmb@todon.nl @ahaldorsen@tutoteket.no @anderscs @attacnorge@snabelen.no @atlebarcley@mastodon.social @astridbg@mastodon.social @aslakr@mastodon.social @benjaoming@social.data.coop @derhagen@snabelen.no @eivind@mastodon.fjerland.no @erlend@writing.exchange @fredrik@fyksen.me @felixsb@mastodon.social @fred_og_ro@snabelen.no @hjelmen@oslo.town @hallvors @hallvors@oslo.town @hopland@snabelen.no @jhamre@oslo.town @jostein@dmz.skyfritt.net @kfh@chaos.social @kolja@fribygda.no @kariesta @kristian@falk.cafe @letterbeen
@LOiO@oslo.town @lulf@snabelen.no @lulf@hachyderm.io @lettosprey@tech.lgbt @ThatOsprey @majatomic@fribygda.no @nabilharchaouen@mastodon.social
@oyvindbs@nerdculture.de
@thomasBE @threedaloo @ruben@social.cloudless.world @ruben@dmz.skyfritt.net @rsolva @Roy @roybohmer@snabelen.no @rwdf @rwdf@fribygda.no @redscare@snabelen.no @siljelb@snabelen.no @sjn@chaos.social @tiram@oslo.town @tk@mastodon.green @tanketom@tutoteket.no @thomaspfaff@snabelen.no @tim_jay @pilum@fribygda.no @perelling@mastodon.online
@papiris@fribygda.no @zicon@fribygda.no @_michaljan@mastodon.social @finnmyrstad@eupolicy.social -
O oyvindbs@nerdculture.de shared this topic
H hopland@snabelen.no shared this topic