Servicemeddelelse: Hvis man inden for de næste ca 10 år på et givent tidspunkt gerne vil vide, hvad jeg foretager mig, er der en ret god sandsynlighed i dagtimerne for, at jeg er i færd med enten at skrive eller tænke over en bog om Grundtvigs salmer.
-
Grunde til at elske Wikipedia (ja, jeg ved godt, jeg præker)
Hvis et eller andet mangler, og man i øvrigt nogenlunde ved, hvad man taler om, så kan man oprette artiklen om det. Her mit første take på Grundtvigs sene salmeværk "Sang-Værk til Den Danske Kirke-Skole".
https://da.wikipedia.org/wiki/Sang-V%C3%A6rk_til_Den_Danske_Kirke-Skole
@SuneAuken kæmpe respekt! Jeg taler meget om at man burde bidrage med sin viden til wikipedia, men jeg har ikke ægte gjort det. Dette er en presbold jeg vil se om jeg kan tage ned og drible videre med.
-
Godt nytår også fra Grundtvig-tråden. I årets løb er dokumentet på min bog om Grundtvigs salmer vokset til det punkt, hvor det virkelig bliver sjovt at skrive.
Der er stadg næsten uendelig langt i mål, men der også så megen tekst, at jeg ved, at det faktisk er en bog, jeg er ved at skrive.
Derudover er der nu så så mange steder i bogen, hvor jeg ved nogenlunde, hvad der skal stå, og derfor er det hele tiden muligt at komme videre uden de helt store frustrationer.
@SuneAuken - O, min sjæl! sig, hvad klynker du over?

-
@SuneAuken kæmpe respekt! Jeg taler meget om at man burde bidrage med sin viden til wikipedia, men jeg har ikke ægte gjort det. Dette er en presbold jeg vil se om jeg kan tage ned og drible videre med.
Tak. Det kræver mere tilvænning, end man lige tror. Forskere snubler tit over to af Wikipedias normer: Neutral Point of View (jamen, jeg ved sgu det her!) og kravet om ikke at bedrive førstehåndsforskning på sitet (jamen jeg siger dig jo; jeg ved sgu det her!). Det kræver at man skalerer sig selv lidt ned og forstår, at normerne overordnet er til gavn.
-
@SuneAuken - O, min sjæl! sig, hvad klynker du over?

Klynke og klage ... nå nej.
-
Tak. Det kræver mere tilvænning, end man lige tror. Forskere snubler tit over to af Wikipedias normer: Neutral Point of View (jamen, jeg ved sgu det her!) og kravet om ikke at bedrive førstehåndsforskning på sitet (jamen jeg siger dig jo; jeg ved sgu det her!). Det kræver at man skalerer sig selv lidt ned og forstår, at normerne overordnet er til gavn.
Det er ofte – hør mig prædike – en god idé at begynde med fejlrettelser og med at udvide artikler, man ved noget om, med et par sætninger. Wikipedianerne er ofte (og med rette) nervøse over helt nye artikler. Jeg starter dem kun, hvis jeg mere eller mindre med det samme kan sætte dem op på nogle hundrede ord.
-
Klynke og klage ... nå nej.
@SuneAuken - nej, Grundtvig gik virkelig ikke ind for first world problems:
De grånende skyer, det vildene hav,
hvi gør de ej fuglene bange?
Med kraftløse vinger i bundløse grav
dér sank og dér synker jo mange.
Uden knur, uden frygt,
liden fugl flyver trygt.
O min sjæl! sig, hvad klynker du over? -
Uden knur, uden frygt,
liden fugl flyver trygt.
O min sjæl! sig, hvad klynker du over?Ha nej.. Absolut ikke hans ting.
-
Efter længere tids tilløb – hvorfor kræver den slags tilløb? –downloadede jeg Libre Office i går, og nu er Grundtvigbogen blevet åbnet og omdannet til deres format "odt".
Det er et ret kompliceret dokument med mange underoverskrifter, som jeg løbende orienterer mig i. Men indtil videre har jeg ingen problemer set.
Grundtvig er en frihedstænker par excellence - Selvfølgelig skal man bruge fri software, når man skriver om ham.
@SuneAuken beklager - det er en gammel indgroet refleks - men jeg kan næsten ikke lade være med at foreslå, du skulle prøve LaTeX til at skrive bøger i. Jeg ved, det er lidt gammeldags og lidt op ad bakke at lære, men det sparker bare alt andet, jeg har prøvet, langt ud af banen, hvad angår krydsreferencer, litteraturhenvisninger, bibliografier, index samt pæn opsætning. Men det har du sikkert overvejet engang og for længst afskrevet
️ -
Uden knur, uden frygt,
liden fugl flyver trygt.
O min sjæl! sig, hvad klynker du over?Hm, nu blev jeg nysgerrig.
Digtet ser ikke ud til at være helt sikkert placeret i 1845, hvor salmebogen opgiver det til. Grundtvig-bibliografen Steen Johansen er kun rimeligt sikker og baserer dateringen på Svend Grundtvig, som JEG på min side slet ikke er sikker på.
Måske får vi mere at vide, når vi får Grundtvigarkivet dirket ordentligt op her over de næste år.
-
@SuneAuken beklager - det er en gammel indgroet refleks - men jeg kan næsten ikke lade være med at foreslå, du skulle prøve LaTeX til at skrive bøger i. Jeg ved, det er lidt gammeldags og lidt op ad bakke at lære, men det sparker bare alt andet, jeg har prøvet, langt ud af banen, hvad angår krydsreferencer, litteraturhenvisninger, bibliografier, index samt pæn opsætning. Men det har du sikkert overvejet engang og for længst afskrevet
️Har mødt LaTeX-prædikanter før. I er et sødt og sympatisk folkefærd. Men dér får I mig altså ikke flyttet hen. Jeg kan indtil videre sagtens holde styr på, hvad jeg skal holde styr på.
-
Hm, nu blev jeg nysgerrig.
Digtet ser ikke ud til at være helt sikkert placeret i 1845, hvor salmebogen opgiver det til. Grundtvig-bibliografen Steen Johansen er kun rimeligt sikker og baserer dateringen på Svend Grundtvig, som JEG på min side slet ikke er sikker på.
Måske får vi mere at vide, når vi får Grundtvigarkivet dirket ordentligt op her over de næste år.
@SuneAuken
Nu bliver jeg nysgerrig. Hvad mener du med at dirke arkivet op?
@mortendd -
@SuneAuken
Nu bliver jeg nysgerrig. Hvad mener du med at dirke arkivet op?
@mortenddDet er det her projekt:
https://grundtvigsmanuskripteronline.dk
Når de er kommet lidt videre (jeg sidder indtil videre mest på sidelinjen) kan vi finde rundt i hans håndskrifter* på en helt ny måde.
* 90.000 siders hartad ulæselig gotisk skråskrift.