Jeg overvejer at smide en lille maskine op til at hoste min egen hjemmeside.
-
Jeg overvejer at smide en lille maskine op til at hoste min egen hjemmeside. Jeg har ikke en fast ip, som er garanteret at holde. Kan man bruge noget dyndns-lignende og bruge det til at slå hul bag en almindelig hjemmerouter+hjemmeforbindelse?
@trezzer Det findes der måske nogen løsninger til. Men jeg har også tidligere betalt sådan noget som 10 kr. om måneden for en statisk IP fra en helt almindelig husstandsforbindelse, har du spurgt din internetudbyder om det er noget de gør?
Jeg bor lige nu et sted hvor vi deler en erhvervsforbindelse, men jeg bruger bare en helt almindelig router til et sende port 80 og 443 videre til en Linux-maskine som kører min hjemmeside. Det har 7-9-13 ikke givet nogen problemer. Endnu!
-
Det kan du godt - f.eks. med en dynamisk DNS via deSEC i Tyskland. Jeg bruger dem selv til min egen hjemmeserver, og det fungerer superfint.
Men.
Er du helt sikker på, at det kan betale sig? - og er du sikker på, at du er OK med, at der lige pludselig er åbent ind til dit lokale netværk fra det store internet?
Det er helt fint, hvis det mest er fordi du gerne vil og kan, men du skal virkelig være klar over, at du skal kunne håndtere en firewall og et lokalt netværk på en måde, så du ikke pludselig lægger lagerplads til noget, du overhovedet ikke har lyst til.
Når det er sagt, så er en lokal Proxmox server, hvor man sætter et DMZ op i sin lokale router og sørger for at isolere netværket 100% fra dit lokale netværk med dine egne computere, ikke den mest uoverskuelige opgave.
Jeg har valgt at lægge en LXC-server med Zoraxy på min Proxmox, og så er det den, der er sender forespørgsler videre til mine lokale LXC-services fra internettet. På den måde kan jeg sætte en firewall op på min Zoraxy, som kun tillader at den videresender HTTPS-trafik til mine specifikke virtuelle servere, og alle andre protokoller er lukket af.
Mail kan du ikke få i praksis, medmindre du har en ekstern mailserver, som kan bruges som udgående server - din IP vil være blokeret som mailserver overalt.
@madsenandersc Tanken var egentlig også bare ren web. Dvs. forwarde en port til en enkelt lokal IP (f.eks. en Pi Zero) uden at sætte den i DMZ. Jeg tænkte også statisk site uden scripting, så der er minimalt med angrebsvektorer og pres på systemressourcer.
-
Det tog mig virkelig flere gennemlæsninger, før det lykkedes mig at læse "hoste" som et engelsk låneord. Indtil da forstod jeg slet ikke, hvordan en maskine kunne hoste en hjemmeside.
Men det lød meget påfaldende for mit indre øre.
@SuneAuken Jeg tror lige jeg ville skulle vænne mig til at sige at min maskine beværter et websted.
Men jeg skal absolut begynde at kalde maskinen for en beværtning...
-
@SuneAuken Jeg tror lige jeg ville skulle vænne mig til at sige at min maskine beværter et websted.
@pmakholm @SuneAuken Den serverer

-
@pmakholm @SuneAuken @trezzer
Tænk at servere nogen du er vært for
-
@anderslund @pmakholm @trezzer
Ha, ja!
-
@anderslund @pmakholm @SuneAuken Jeg har skam serveret en del på beværtninger.
-
@anderslund @pmakholm @SuneAuken Jeg har skam serveret en del på beværtninger.
@trezzer @anderslund @pmakholm
Men har du hostet en hjemmeside? Ja, jeg spørger bare.
-
@SuneAuken @anderslund @pmakholm Jeg har i hvert fald fnyst over nogle, men jeg har hostesaft i skabet, så det går nok.
-
@SuneAuken @trezzer @pmakholm Mine hjemmesider er vist ret meget hosten

-
-
@madsenandersc Tanken var egentlig også bare ren web. Dvs. forwarde en port til en enkelt lokal IP (f.eks. en Pi Zero) uden at sætte den i DMZ. Jeg tænkte også statisk site uden scripting, så der er minimalt med angrebsvektorer og pres på systemressourcer.
Mnjah - jo, det kan du helt sikkert godt gøre, og det vil også være sikkert nok, så længe du holder dit system opdateret.
Men statisk side? - er du HELT sikker på, at det er en god idé i praksis?
Jeg mener, hvis det skal køre Kulturkvrn, tror jeg måske, du bliver træt af at sidde og møvle det hele ind i HTML og JavaScript manuelt - jeg siger det bare.
Men, igen - en portforward af port 80 og 443 til en Pi Zero, som kører nginx eller Apache vil godt kunne fungere, uden at du tager alt for store chancer.
Nåja - du skal nok regne med at forwarde port 80 også - LetsEncrypt forbinder sig først til port 80, når de skal lave et SSL-certifikat til dig.
-
Mnjah - jo, det kan du helt sikkert godt gøre, og det vil også være sikkert nok, så længe du holder dit system opdateret.
Men statisk side? - er du HELT sikker på, at det er en god idé i praksis?
Jeg mener, hvis det skal køre Kulturkvrn, tror jeg måske, du bliver træt af at sidde og møvle det hele ind i HTML og JavaScript manuelt - jeg siger det bare.
Men, igen - en portforward af port 80 og 443 til en Pi Zero, som kører nginx eller Apache vil godt kunne fungere, uden at du tager alt for store chancer.
Nåja - du skal nok regne med at forwarde port 80 også - LetsEncrypt forbinder sig først til port 80, når de skal lave et SSL-certifikat til dig.
@madsenandersc Nej, det er et andet domæne, jeg havde samlet nogle småting på. En overgang havde jeg bare en about.me-side der. Jeg tænker en mulighed for at linke til et par ting og måske have et par sider med småprojekter i noget i stil med Gemini-sider vil være fint.
-
@madsenandersc Nej, det er et andet domæne, jeg havde samlet nogle småting på. En overgang havde jeg bare en about.me-side der. Jeg tænker en mulighed for at linke til et par ting og måske have et par sider med småprojekter i noget i stil med Gemini-sider vil være fint.
Gemini-sider? Det ved jeg ikke, hvad er?
-
Gemini-sider? Det ved jeg ikke, hvad er?
@madsenandersc Gemini er lidt som en moderne Gopher; minimalistisk og primært tekstorienteret. Der er en lille præsentation her hvis du er nysgerrig. https://www.glukhov.org/post/2025/10/gemini-protocol/
-
@madsenandersc Gemini er lidt som en moderne Gopher; minimalistisk og primært tekstorienteret. Der er en lille præsentation her hvis du er nysgerrig. https://www.glukhov.org/post/2025/10/gemini-protocol/
@trezzer
Ahh - så er jeg med. Jeg kendte det faktisk godt.Gopher og Veronica var noget af det første, jeg brugte på internettet tilbage i 1993 - indtil da var mit forrygende hurtige 2400 baud modem blevet brugt til FIDO-net.
Forleden kiggede jeg på, hvad der egentlig var sket med de teknologier fra dengang, og der blev Gemini også nævnt.
EDIT: Checkede lige, og det kan ikke passe, at jeg brugte det i 1993, for jeg er ret sikker på, at det var i forbindelse med OS/2 Warp Connect, at jeg fik min egen internetforbindelse, og den kom først i 1995. Der var Gopher allerede ret meget på retræte, og Netscape Navigator var vejen frem.