Kære danskere på Mastodon 👋😀På SMK – Statens Museum for Kunst overvejer vi at oprette museet på Mastodon.
-
@jonassmith Og ift rækkevidde så skal man også have øje for at Mastodon-brugere måske er mere end gennemsnitlige kultur-brugere (det er en ren formodning; har ingen data på det - måske @labeet har?)
@sorenhave @jonassmith @mikill
Ingen data og måske ikke ligefrem større kulturforbrugere, men en større nysgerrighed end hos gennemsnitsbefolkningen vil jeg godt vædde på. -
-
@jonassmith @saederup @ninawillburger denne ide vil jeg gerne stemme på også (ville lige læse tråden igennem inden jeg selv foreslog det). Jeg kommer ikke på SMK, bl.a. fordi jeg er utroligt sjældent i københavn, men posts, evt. Noget hvor forskellige medarbejdere fortæller om deres yndlingsværk, eller lignende, ville jeg synes var enormt interessant.
@miturian @saederup @ninawillburger Super, det kan vi levere!

-
@simonjust
noob gif -
Kære danskere på Mastodon

På SMK – Statens Museum for Kunst overvejer vi at oprette museet på Mastodon.
Helt overordnet: Vi skal skabe tilgængelighed. Vi går ind for åbne standarder. Og interesserede skal selvfølgelig kunne interagere med museet på frie og decentrale platforme.
Men jeg skal indrømme, at jeg også er lidt i tvivl. Er der interesse? Hvad skal vi formidle herinde? Kommer vi i problemer? Så: Jeg hører virkelig gerne jeres input
#dkmastodon #dansk #dkmuseum@jonassmith Fantastisk, i er meget velkomne, håber flere følger trop. -
F folfdk@helvede.net shared this topic
-
@jonassmith jeg ville elske at se indhold om kunst og udstillinger her på Mastodon

-
A alf149@social.data.coop shared this topic
-

Helt overordnet: Vi skal skabe tilgængelighed. Vi går ind for åbne standarder. Og interesserede skal selvfølgelig kunne interagere med museet på frie og decentrale platforme.
Men jeg skal indrømme, at jeg også er lidt i tvivl. Er der interesse? Hvad skal vi formidle herinde? Kommer vi i problemer? Så: Jeg hører virkelig gerne jeres input
#dkmastodon #dansk #dkmuseum@jonassmith Jeg vil virkelig sætte stor pris på hvis I deltager på Mastodon. D estatens Museum for Kunst kommer over så vil jeg med glæde læse jeres formidling. Jeg har holdt af og være besøgende de to gange jeg har været hos jer, og vil gerne følge med herfra!
-

#dkmastodon #dansk #dkmuseum@jonassmith
Denne tråd er måske det bedste billede på forskellen mellem kommercielle platforme og OS her i fedi
-

#dkmastodon #dansk #dkmuseumSå har vi SMK KBH, SMK THY og SMK Fødiverset. Perfekt.
Håber I gør det
Alt for mange skal lige se an først.
-

#dkmastodon #dansk #dkmuseum@jonassmith SMK har alltid varit min favoritplats i Hovedstaden. Måske kan det nu ligeledes blive det på Masto.

-
@boab @fideldonson Hvad har du sværest ved? Virker det fake?
@jonassmith @fideldonson sociale medier virker når der er tale om person til person, og ægte passion.
(Btw jeg ved godt dette ikke er den professionelle holdning, og mange brands har succes med hvad de gør) -

#dkmastodon #dansk #dkmuseum@jonassmith det ville være virkelig stærkt hvis I kom på Mastodon, det tror jeg vil få mange andre institutioner til også at overveje det.
Jeg ville synes det var virkelig stærkt hvis I gik self-hosted (altså det må gerne være ude i byen), men det med at være på egen Mastodon instans.
Ellers ville det også være sejt hvis I var i @jippi teknikskab, det ville der nærmest være noget poetisk i

-
@jonassmith det ville være virkelig stærkt hvis I kom på Mastodon, det tror jeg vil få mange andre institutioner til også at overveje det.
Jeg ville synes det var virkelig stærkt hvis I gik self-hosted (altså det må gerne være ude i byen), men det med at være på egen Mastodon instans.
Ellers ville det også være sejt hvis I var i @jippi teknikskab, det ville der nærmest være noget poetisk i

@mosgaard @jonassmith hvis serveren en dag dør så kan de få den ud og udstille lol
-
@mosgaard @jonassmith hvis serveren en dag dør så kan de få den ud og udstille lol
@jippi @jonassmith endnu bedre, vi kunne skrive historie her

-
@jippi @jonassmith endnu bedre, vi kunne skrive historie her

@mosgaard @jonassmith altså det fedeste kunne være hvis de havde deres egen server, som kørte på museet og ved i udstillingen - "du kan se dit sociale medie"
bonus, lav et lille hul i udstillingen så folk kan stikke en finger eller hånd igennem og røre ved den haha
-

#dkmastodon #dansk #dkmuseum@jonassmith jeg vil i hvert fald sætte pris på at kunne høre nyt fra jer
-
@mosgaard @jonassmith altså det fedeste kunne være hvis de havde deres egen server, som kørte på museet og ved i udstillingen - "du kan se dit sociale medie"
bonus, lav et lille hul i udstillingen så folk kan stikke en finger eller hånd igennem og røre ved den haha
-
@jonassmith Uh ja, og så glemmer jeg næsten det utopiske ideal, at SMK og andre offentlige institutioner ikke bare opretter fødikonti, men egne instanser. Det er jo fødererede medier, det her.
Det ville betyde, at I kunne separere f eks events, pluk fra samlingen, og andre specifikke emner ud på forskellige konti @smk.social, eller hvad der nu passer jer. Og folk kunne vælge de kanaler, der passede deres behov bedst.
Jeg ville tænke et underdomæne social.smk.dk eller sådan noget
,
men klart en god idé!Jeg faldt lige over dette toot med link som Fedi.Tips har skrevet, der er meget viden t hente der.
https://social.growyourown.services/@FediTips/116172033150497720Direkte link:
https://fedi.tips/tips-for-organisations-on-mastodon-and-the-fediverse/ -
Jeg ville tænke et underdomæne social.smk.dk eller sådan noget
,
men klart en god idé!Jeg faldt lige over dette toot med link som Fedi.Tips har skrevet, der er meget viden t hente der.
https://social.growyourown.services/@FediTips/116172033150497720Direkte link:
https://fedi.tips/tips-for-organisations-on-mastodon-and-the-fediverse/@folfdk @jonassmith Selvfølgelig har feditips tænkt på det også. Det er jo en guldgrube!
-

#dkmastodon #dansk #dkmuseum@jonassmith jeg ville med glæde følge flere kulturinstitutioner på fediverset. Jeg er ikke på andre ting og vender heller ikke tilbage til dem, og jeg tror jeg er en del af en større gruppe og bølge af folk der kun vil kunne nås her. Så jeg ser det som klygtig forretningssans at etablere sig snarest muligt på fediverset, om man så er kulturinstitution, kommune, fællesskab, boligforening, mv. :))