Skip to content
  • Hjem
  • Seneste
  • Etiketter
  • Populære
  • Verden
  • Bruger
  • Grupper
Temaer
  • Light
  • Brite
  • Cerulean
  • Cosmo
  • Flatly
  • Journal
  • Litera
  • Lumen
  • Lux
  • Materia
  • Minty
  • Morph
  • Pulse
  • Sandstone
  • Simplex
  • Sketchy
  • Spacelab
  • United
  • Yeti
  • Zephyr
  • Dark
  • Cyborg
  • Darkly
  • Quartz
  • Slate
  • Solar
  • Superhero
  • Vapor

• Default (No Skin)
  • No Skin
Kollaps
FARVEL BIG TECH
  1. Forside
  2. Ikke-kategoriseret
  3. Der begynder at komme en masse fede værktøjer til håndtering af AppImages på Linux.

Der begynder at komme en masse fede værktøjer til håndtering af AppImages på Linux.

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Ikke-kategoriseret
12 Indlæg 5 Posters 21 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • simonjust@mstdn.dkS simonjust@mstdn.dk

RE: https://mstdn.dk/@opensourceguiden/116041000166280470

Der begynder at komme en masse fede værktøjer til håndtering af AppImages på Linux.

Jeg har en forhåbning om, at de på et tidspunkt bliver sidestillet med Flatpaks som distributionsformat på Linux, for de er virkelig nemme at håndtere for folk, der prøver kræfter med Linux for første gang.

simonjust@mstdn.dkS This user is from outside of this forum
    simonjust@mstdn.dk
    wrote sidst redigeret af

Det var dælme mange gange, jeg fik skrevet Linux i det opslag...

Linux Torvalds 😉

mosgaard@uddannelse.socialM 1 Reply Last reply
    0

Det var dælme mange gange, jeg fik skrevet Linux i det opslag...

Linux Torvalds 😉

mosgaard@uddannelse.socialM This user is from outside of this forum
      mosgaard@uddannelse.socialM This user is from outside of this forum
      mosgaard@uddannelse.social
      wrote sidst redigeret af

@simonjust jeg er klart mere fan af Flatpak (til alt andet end audio), især med Bazaar. Men når det er sagt bruger jeg også Gear Lever, så tror jeg skal give AppManager et skud.

Har du prøvet Bazaar? Når jeg søger på en app jeg er kommet til at slette, kommer Bazaar linket frem på nul komma fem, så jeg kan installere det igen.

simonjust@mstdn.dkS 1 Reply Last reply
      0
      • mosgaard@uddannelse.socialM mosgaard@uddannelse.social

@simonjust jeg er klart mere fan af Flatpak (til alt andet end audio), især med Bazaar. Men når det er sagt bruger jeg også Gear Lever, så tror jeg skal give AppManager et skud.

Har du prøvet Bazaar? Når jeg søger på en app jeg er kommet til at slette, kommer Bazaar linket frem på nul komma fem, så jeg kan installere det igen.

simonjust@mstdn.dk
        wrote sidst redigeret af

@mosgaard Jep, jeg bruger stort set ikke andet 😃

1 Reply Last reply
        0

Jeg har en forhåbning om, at de på et tidspunkt bliver sidestillet med Flatpaks som distributionsformat på Linux, for de er virkelig nemme at håndtere for folk, der prøver kræfter med Linux for første gang.

arildsen@mastodon.greenA This user is from outside of this forum
          arildsen@mastodon.green
          wrote sidst redigeret af

@simonjust jeg må erkende, at jeg skal have sat mig bedre ind i det "installationslandskab".
          I de første år med Linux blev jeg vant til Red Hat-baserede distroer og RPM-pakker. Senere gik jeg over til Debian-baserede og blev vant til DEB-pakker.
          Der er jeg ligesom gået i stå. Jeg kan ikke lide Snap, som jeg synes, jeg er blevet presset ind i af Ubuntu. De virker lidt for sand-boxed til min smag, og opdateringer fejler ofte.

arildsen@mastodon.greenA 1 Reply Last reply
          0
          • arildsen@mastodon.greenA arildsen@mastodon.green

@simonjust jeg må erkende, at jeg skal have sat mig bedre ind i det "installationslandskab".
            I de første år med Linux blev jeg vant til Red Hat-baserede distroer og RPM-pakker. Senere gik jeg over til Debian-baserede og blev vant til DEB-pakker.
            Der er jeg ligesom gået i stå. Jeg kan ikke lide Snap, som jeg synes, jeg er blevet presset ind i af Ubuntu. De virker lidt for sand-boxed til min smag, og opdateringer fejler ofte.

arildsen@mastodon.green
            wrote sidst redigeret af

@simonjust Flatpak har jeg endnu aldrig prøvet, og AppImages ved jeg ikke, hvordan jeg bør installere ud over, at jeg markerer dem som eksekverbare og finder dem et sted i mit filsystem og eksekverer dem, når jeg skal bruge dem. De må vel for pokker kunne integreres bedre med desktop-miljøet? Forhåbentlig kan de opdateres nemmere end at skulle downloade en ny version fra udgiverens hjemmeside hver gang (jeg kigger på dig Nextcloud Files...)

0
            • arildsen@mastodon.greenA arildsen@mastodon.green

@simonjust Flatpak har jeg endnu aldrig prøvet, og AppImages ved jeg ikke, hvordan jeg bør installere ud over, at jeg markerer dem som eksekverbare og finder dem et sted i mit filsystem og eksekverer dem, når jeg skal bruge dem. De må vel for pokker kunne integreres bedre med desktop-miljøet? Forhåbentlig kan de opdateres nemmere end at skulle downloade en ny version fra udgiverens hjemmeside hver gang (jeg kigger på dig Nextcloud Files...)

simonjust@mstdn.dk
              wrote sidst redigeret af

@arildsen Jeg startede også min "karriere" med hhv. RPM- og DEB-pakker. Flatpaks og AppImages er en velsignelse i den sammenhæng 😂 .. De volder stadig lidt problemer for enkelte package-maintainers ift. sandkasse-rettigheder, men jeg synes det går udmærket.

Jeg ved, Fedora leger med system-level flatpaks, så måske ser vi rene flatpak-distros på et tidspunkt

Og nu hvor jeg har solgt dem så meget ... Du skal næsten prøve Flatpaks så - du får lidt friskere pakker 😀 Hvis du kører Ubuntu nu, så prøv at installere standard Gnome Software og så det Flatpak-plugin der hører til.

(Hmm, burde lave en flatpak-guide på OSG)

mshdk@mastodon.socialM 1 Reply Last reply
              0

@arildsen Jeg startede også min "karriere" med hhv. RPM- og DEB-pakker. Flatpaks og AppImages er en velsignelse i den sammenhæng 😂 .. De volder stadig lidt problemer for enkelte package-maintainers ift. sandkasse-rettigheder, men jeg synes det går udmærket.

Jeg ved, Fedora leger med system-level flatpaks, så måske ser vi rene flatpak-distros på et tidspunkt

Og nu hvor jeg har solgt dem så meget ... Du skal næsten prøve Flatpaks så - du får lidt friskere pakker 😀 Hvis du kører Ubuntu nu, så prøv at installere standard Gnome Software og så det Flatpak-plugin der hører til.

(Hmm, burde lave en flatpak-guide på OSG)

mshdk@mastodon.socialM This user is from outside of this forum
                mshdk@mastodon.socialM This user is from outside of this forum
                mshdk@mastodon.social
                wrote sidst redigeret af

@simonjust @arildsen hvordan er flatpack bedre end en deb pakke? Jeg spørger af ren nysgerrighed da jeg svært ved at se det (udover hvis man kun har en den pakke og vil køre den på et system der ikke understøtter dem).

0
                • mshdk@mastodon.socialM mshdk@mastodon.social

@simonjust @arildsen hvordan er flatpack bedre end en deb pakke? Jeg spørger af ren nysgerrighed da jeg svært ved at se det (udover hvis man kun har en den pakke og vil køre den på et system der ikke understøtter dem).

simonjust@mstdn.dk
                  wrote sidst redigeret af simonjust@mstdn.dk

@mshdk @arildsen En Flatpak er en self-contained container "sandbox", der trækker på en fælles runtime som hhv. OpenDesktop, Gnome og KDE laver.

En .deb-pakke bliver i princippet bare plasket ind i systemet på nogle standardplaceringer, og så skal enten pakkesystemet eller du selv holde styr på pakkens øvrige dependencies.

Det er derfor, man kan opleve at en .deb-installation knækker. Når en Flatpak indimellem fejler, er det fordi den oftest ikke har de rette permissions ud af sandkassen.

Links:
                  https://docs.flathub.org/docs/for-app-authors/runtimes
                  https://docs.flatpak.org/en/latest/under-the-hood.html

1 Reply Last reply
                  0
                  • jeppe@uddannelse.socialJ jeppe@uddannelse.social shared this topic

benjaminlj@virup.socialB This user is from outside of this forum
                    benjaminlj@virup.social
                    wrote sidst redigeret af

@simonjust tak for tippet, det må afprøves. Bruger kun et enkelt program som skal installeres som appimage, og det er vildt irriterende at skulle hente en ny fil fra hjemmesiden hver gang der er en opdatering.

benjaminlj@virup.socialB 1 Reply Last reply
                    0
                    • benjaminlj@virup.socialB benjaminlj@virup.social

@simonjust tak for tippet, det må afprøves. Bruger kun et enkelt program som skal installeres som appimage, og det er vildt irriterende at skulle hente en ny fil fra hjemmesiden hver gang der er en opdatering.

benjaminlj@virup.social
                      wrote sidst redigeret af

@simonjust fedt... Det virker ikke med Nextclouds desktop sync klient... 😖

0
                      • benjaminlj@virup.socialB benjaminlj@virup.social

@simonjust fedt... Det virker ikke med Nextclouds desktop sync klient... 😖

simonjust@mstdn.dk
                        wrote sidst redigeret af

@benjaminlj Øv!

1 Reply Last reply
                        0
                        Svar
                        • Svar som emne
                        Login for at svare
                        • Ældste til nyeste
                        • Nyeste til ældste
                        • Most Votes

• Log ind