Der begynder at komme en masse fede værktøjer til håndtering af AppImages på Linux.
-
Det var dælme mange gange, jeg fik skrevet Linux i det opslag...
Linux Torvalds

@simonjust jeg er klart mere fan af Flatpak (til alt andet end audio), især med Bazaar. Men når det er sagt bruger jeg også Gear Lever, så tror jeg skal give AppManager et skud.
Har du prøvet Bazaar? Når jeg søger på en app jeg er kommet til at slette, kommer Bazaar linket frem på nul komma fem, så jeg kan installere det igen.
-
@simonjust jeg er klart mere fan af Flatpak (til alt andet end audio), især med Bazaar. Men når det er sagt bruger jeg også Gear Lever, så tror jeg skal give AppManager et skud.
Har du prøvet Bazaar? Når jeg søger på en app jeg er kommet til at slette, kommer Bazaar linket frem på nul komma fem, så jeg kan installere det igen.
@mosgaard Jep, jeg bruger stort set ikke andet

-
RE: https://mstdn.dk/@opensourceguiden/116041000166280470
Der begynder at komme en masse fede værktøjer til håndtering af AppImages på Linux.
Jeg har en forhåbning om, at de på et tidspunkt bliver sidestillet med Flatpaks som distributionsformat på Linux, for de er virkelig nemme at håndtere for folk, der prøver kræfter med Linux for første gang.
@simonjust jeg må erkende, at jeg skal have sat mig bedre ind i det "installationslandskab".
I de første år med Linux blev jeg vant til Red Hat-baserede distroer og RPM-pakker. Senere gik jeg over til Debian-baserede og blev vant til DEB-pakker.
Der er jeg ligesom gået i stå. Jeg kan ikke lide Snap, som jeg synes, jeg er blevet presset ind i af Ubuntu. De virker lidt for sand-boxed til min smag, og opdateringer fejler ofte. -
@simonjust jeg må erkende, at jeg skal have sat mig bedre ind i det "installationslandskab".
I de første år med Linux blev jeg vant til Red Hat-baserede distroer og RPM-pakker. Senere gik jeg over til Debian-baserede og blev vant til DEB-pakker.
Der er jeg ligesom gået i stå. Jeg kan ikke lide Snap, som jeg synes, jeg er blevet presset ind i af Ubuntu. De virker lidt for sand-boxed til min smag, og opdateringer fejler ofte.@simonjust Flatpak har jeg endnu aldrig prøvet, og AppImages ved jeg ikke, hvordan jeg bør installere ud over, at jeg markerer dem som eksekverbare og finder dem et sted i mit filsystem og eksekverer dem, når jeg skal bruge dem. De må vel for pokker kunne integreres bedre med desktop-miljøet? Forhåbentlig kan de opdateres nemmere end at skulle downloade en ny version fra udgiverens hjemmeside hver gang (jeg kigger på dig Nextcloud Files...)
-
@simonjust Flatpak har jeg endnu aldrig prøvet, og AppImages ved jeg ikke, hvordan jeg bør installere ud over, at jeg markerer dem som eksekverbare og finder dem et sted i mit filsystem og eksekverer dem, når jeg skal bruge dem. De må vel for pokker kunne integreres bedre med desktop-miljøet? Forhåbentlig kan de opdateres nemmere end at skulle downloade en ny version fra udgiverens hjemmeside hver gang (jeg kigger på dig Nextcloud Files...)
@arildsen Jeg startede også min "karriere" med hhv. RPM- og DEB-pakker. Flatpaks og AppImages er en velsignelse i den sammenhæng
.. De volder stadig lidt problemer for enkelte package-maintainers ift. sandkasse-rettigheder, men jeg synes det går udmærket.Jeg ved, Fedora leger med system-level flatpaks, så måske ser vi rene flatpak-distros på et tidspunkt
Og nu hvor jeg har solgt dem så meget ... Du skal næsten prøve Flatpaks så - du får lidt friskere pakker
Hvis du kører Ubuntu nu, så prøv at installere standard Gnome Software og så det Flatpak-plugin der hører til.(Hmm, burde lave en flatpak-guide på OSG)
-
@arildsen Jeg startede også min "karriere" med hhv. RPM- og DEB-pakker. Flatpaks og AppImages er en velsignelse i den sammenhæng
.. De volder stadig lidt problemer for enkelte package-maintainers ift. sandkasse-rettigheder, men jeg synes det går udmærket.Jeg ved, Fedora leger med system-level flatpaks, så måske ser vi rene flatpak-distros på et tidspunkt
Og nu hvor jeg har solgt dem så meget ... Du skal næsten prøve Flatpaks så - du får lidt friskere pakker
Hvis du kører Ubuntu nu, så prøv at installere standard Gnome Software og så det Flatpak-plugin der hører til.(Hmm, burde lave en flatpak-guide på OSG)
@simonjust @arildsen hvordan er flatpack bedre end en deb pakke? Jeg spørger af ren nysgerrighed da jeg svært ved at se det (udover hvis man kun har en den pakke og vil køre den på et system der ikke understøtter dem).
-
@simonjust @arildsen hvordan er flatpack bedre end en deb pakke? Jeg spørger af ren nysgerrighed da jeg svært ved at se det (udover hvis man kun har en den pakke og vil køre den på et system der ikke understøtter dem).
@mshdk @arildsen En Flatpak er en self-contained container "sandbox", der trækker på en fælles runtime som hhv. OpenDesktop, Gnome og KDE laver.
En .deb-pakke bliver i princippet bare plasket ind i systemet på nogle standardplaceringer, og så skal enten pakkesystemet eller du selv holde styr på pakkens øvrige dependencies.
Det er derfor, man kan opleve at en .deb-installation knækker. Når en Flatpak indimellem fejler, er det fordi den oftest ikke har de rette permissions ud af sandkassen.
Links:
https://docs.flathub.org/docs/for-app-authors/runtimes
https://docs.flatpak.org/en/latest/under-the-hood.html -
J jeppe@uddannelse.social shared this topic
-
RE: https://mstdn.dk/@opensourceguiden/116041000166280470
Jeg har en forhåbning om, at de på et tidspunkt bliver sidestillet med Flatpaks som distributionsformat på Linux, for de er virkelig nemme at håndtere for folk, der prøver kræfter med Linux for første gang.
@simonjust tak for tippet, det må afprøves. Bruger kun et enkelt program som skal installeres som appimage, og det er vildt irriterende at skulle hente en ny fil fra hjemmesiden hver gang der er en opdatering.
-
@simonjust tak for tippet, det må afprøves. Bruger kun et enkelt program som skal installeres som appimage, og det er vildt irriterende at skulle hente en ny fil fra hjemmesiden hver gang der er en opdatering.
@simonjust fedt... Det virker ikke med Nextclouds desktop sync klient...

-
@simonjust fedt... Det virker ikke med Nextclouds desktop sync klient...

@benjaminlj Øv!