Oljefondet er en sær ting.
-
Oljefondet er en sær ting. Burde vi ha det i det hele tatt? Hvorfor skal vi sitte der og suge ut overskuddet av resten av verdens arbeid? Er det et alternativ å bare gi det bort til formål som trenger penga?
Dumme spørsmål, kanskje, men interessante i huet mitt.
-
Oljefondet er en sær ting. Burde vi ha det i det hele tatt? Hvorfor skal vi sitte der og suge ut overskuddet av resten av verdens arbeid? Er det et alternativ å bare gi det bort til formål som trenger penga?
@hallvors Nødvendig? Oh, yes! Greeeed i våre hjerter!
Men ja, jeg vet hva jeg hadde gjort med en milliard iallefall. Formål som jevner ut forskjeller og tjener samfunnet for ettertida.
-
@hallvors Nødvendig? Oh, yes! Greeeed i våre hjerter!
Men ja, jeg vet hva jeg hadde gjort med en milliard iallefall. Formål som jevner ut forskjeller og tjener samfunnet for ettertida.
@TorgeirS den der grådigheta er lite sympatisk, altså
Får lyst til å spørre hva det tjener mennesket å kunne kjøpe all verdens aksjer om det tar skade på sjela.. -
@TorgeirS den der grådigheta er lite sympatisk, altså
Får lyst til å spørre hva det tjener mennesket å kunne kjøpe all verdens aksjer om det tar skade på sjela..@hallvors @TorgeirS Tenk så flott hvis oljefondet bare investerte i grønn energi, og trakk investeringen ut av all krig og lignende. Det ligger mye makt i penger (dessverre) og Oljefondet kunne ha vært en kjempe kraft for forbedring i verden gjennom hva de investerte i. Det er de ikke.... tvers imot fjerner de heller "etikk"rådet i stedet for å faktisk trekke seg skikkelig ut av selskaper som helt KLART er medskyldige i folkemord... og det er bare toppen av kransekaka...
-
J jeppe@uddannelse.social shared this topic
-
Dette indlæg er slettet! -
@hallvors omlæg den til en grøn omstillings- og biodiversitetsfond
🤩 -
Dette indlæg er slettet!
@MThaastrup vistnok er planen ca 274,5 milliarder norske kroner fram til 2030. https://www.regjeringen.no/no/tema/utenrikssaker/humanitart-arbeid/naboland_hjelp/id2908141/
Jeg tror ikke noen lenger snakker om at Norge gir lite. Dette er en særdeles stor pengesekk. Noen interessante spørsmål knytta til det også – har Ukraina systemer robuste nok til å håndtere en slik pengeflom, eller blir mye borte i ulike sprekker?