Jeg har set en video her til formiddag hvor der blev snakket om at man kun kan skubbe sin performance op nedefra, ikke hive den op oppefra.
-
Jeg har set en video her til formiddag hvor der blev snakket om at man kun kan skubbe sin performance op nedefra, ikke hive den op oppefra.
Altså, hvis mit tempo på min hurtigste 10km er omkring 5:25/km så skal jeg træne i eller omkring det tempo for lige så stille at skubbe det opad.
Hvis jeg træner i 5:00/km, så hjælper det ikke rigtigt, for jeg kan ikke hive mit 10 km tempo opad oppefra.
Jeg synes den forklaring gav mening for mig
-
Altså, hvis mit tempo på min hurtigste 10km er omkring 5:25/km så skal jeg træne i eller omkring det tempo for lige så stille at skubbe det opad.
Hvis jeg træner i 5:00/km, så hjælper det ikke rigtigt, for jeg kan ikke hive mit 10 km tempo opad oppefra.
Jeg synes den forklaring gav mening for mig
Jeg tænkte på det lidt ligesom tyngdekraften og en menneskelig pyramide, hvor det er meget lettere at have styrke og bære fra bunden, og logisk kan man selvfølgelig ikke bære noget vægt hvis man er oppe i toppen af pyramiden.
Der er man afhængig af en solid base som skal styrkes og der kræves også flere i bunden (mere træning i bunden) end i toppen.

Nørde nørde nørde... 🤪