Kære med-adhd'ere, hvordan får I dyrket motion?
-
@infonauten jeg træner med min søster. Fordi det er godt for hende at træne, så jeg kan godt dame mig op for hendes skyld. Hun kommer ikke afsted uden mig. Jeg har også til gode at træne uden hende.
@sinebastian yeah, min længste motionsstreak var dengang min midterste havde det svært og det var vigtigt at komme til træning. Jeg kan godt, når det er for andres skyld, ikke for min egen
️ -
@infonauten Dette virker for mig:
1. Det skal ikke være en pligt, ingen skal nudge mig den mindste smule, ingen skal nogensinde kritisere at jeg aflyser
2. Det skal være en aktivitet jeg kan li at lave, et sted jeg kan li at være, og alene eller med folk jeg kan li
3. Meget gerne noget, der kan kombineres med transport fra A til B (cykle, trave, lunte)
4. Helst ikke på faste tidspunkter, og hvis det ikke kan undgås, så på tidspunkter der ikke er helt håbløse for mig
1/
@ondekvinde tak Lisa, der er meget godt at hente i din svar-tråd.

-
@infonauten det er noget med at lave en plan for det, og snyde sin dovenskab.
Jeg løber fx før morgenmaden, for efter er jeg for tung og doven. Til gengæld løber jeg så en relativt kort tur, så jeg tænker det er overkommeligt og hurtigt overstået.En anden teknik er at leve efter min 10-10-10-reglen. At ture på under 10 km, med under 10 kg eller 10 dm3 last foregår til fods eller på cykel.
- at have en ladcykel gør det nemmere.@michammel jeg er virkeligt dårlig til at snyde mig selv (med vilje!), alternativt er jeg virkeligt god til ikke at blive snydt af mig selv. Jeg gør også noget ud af at tage gåben / cykel, og det går virkeligt godt. Det er bare ikke så tit jeg har ærinder udenfor

-
@fanden @infonauten jeg ville foreslå at du bestille dine biblioteksbøger til Bolbro eller Dalum, og får en længere gåtur. Men jeg kan godt se at @fanden slår den ide med længder.
@Moleguard @fanden jeg bestiller mine biblioteksbøger via fruens bibliotek og så tager hun dem med hjem. Fordelene ved at være gift med en bibliotekar.

-
@infonauten Den eneste fysiske udfoldelse, der bærer lønnen i sig selv. Hvis jeg var skabt til at løbe, ville der være orgasmer involveret.
@fanden du smider om dig med t-shit-citater.
(nedtælling til en eller anden kommer og fortæller om "Runners high". Til vedkommende vil jeg sige, manner, du har noget kedeligt sex)
-
@Moleguard @infonauten Arbejder din hustru stadig på biblo, Ulf? Måske der kan kombineres.
@fanden @Moleguard i Faaborg. Det er alligevel ret meget motion.
-
@infonauten
Jeg hader at løbe. Det hjælper, hvis der er en bold at løbe efter@notsoloud jeg hader begge dele
️ -
@notsoloud jeg hader begge dele
️@infonauten
Det anede mig.Du kan jo spille høvdingebold eller sådan noget. Så er der en bold at løbe FRA

-
@infonauten
Det anede mig.Du kan jo spille høvdingebold eller sådan noget. Så er der en bold at løbe FRA

@notsoloud kan ikke lide hold og sport og noget med at vinde.

-
@mosgaard jeg er også på lange gåture, af mange årsager. Men det får jeg ikke helt gjort nok i hverdagen.
Jeg har overvejet motionscykel, men dels har vi ikke rigtig plads og dels frygter jeg det bliver endnu en "det brugte vi penge på, nu står den ubrugt"-ting.@infonauten det har været historien om mange verdens motionscykler. For mig var det et sprøgsmål om at give mig så nem en mulighed som muligt, for at kunne forbrænde nogle kalorier og få pulsen op.
Jeg ved jeg gerne vil se noget, og jeg ved jeg ikke gider sidde ned imens - for det gør jeg hele dagen - så op på motionscyklen og trille afsted. Det ville ikke fungere, hvis jeg "kun" skulle cykle, det er kun fordi det bliver det sted jeg holder mig ajour med serier.
-
@notsoloud kan ikke lide hold og sport og noget med at vinde.

@infonauten
Jeg tænkte mere på frygt og smerte som umiddelbar motivation. Det lyder ikke godt? -
@infonauten det har været historien om mange verdens motionscykler. For mig var det et sprøgsmål om at give mig så nem en mulighed som muligt, for at kunne forbrænde nogle kalorier og få pulsen op.
Jeg ved jeg gerne vil se noget, og jeg ved jeg ikke gider sidde ned imens - for det gør jeg hele dagen - så op på motionscyklen og trille afsted. Det ville ikke fungere, hvis jeg "kun" skulle cykle, det er kun fordi det bliver det sted jeg holder mig ajour med serier.
@mosgaard det er en god pointe med at frame det på en anden måde, så jeg føler at jeg laver noget meningsfyldt. Tak.
-
@infonauten
Jeg tænkte mere på frygt og smerte som umiddelbar motivation. Det lyder ikke godt? -
@sinebastian yeah, min længste motionsstreak var dengang min midterste havde det svært og det var vigtigt at komme til træning. Jeg kan godt, når det er for andres skyld, ikke for min egen
️@infonauten kæmpe kender
-
Kære med-adhd'ere, hvordan får I dyrket motion? Jeg kan simpelthen ikke motivere mig selv, ligemeget hvad jeg gør. Der er sgu altid noget, der er langt mere spændende.
@infonauten En i min familie med ADHD bruger just dance på Wii. 20 min med den er fuldt så godt som en løbetur for hjertet. Og faktisk sjovt.
Om man kan få noget til det spil, der passer til din musiksmag er jeg så lidt usikker på.
-
@mosgaard det er en god pointe med at frame det på en anden måde, så jeg føler at jeg laver noget meningsfyldt. Tak.
@infonauten @mosgaard Jeg har ikke ADHD så jeg ved ikke om dette vil virke. Men jeg har øvet mig i at være meget nærværende i de ting, jeg ikke elsker at lave, såsom opvask eller visse motionsformer. Inspireret af denne bog af Jon Kabatt-Zin, Lige meget hvor du går hen, er du der: https://www.saxo.com/dk/lige-meget-hvor-du-gaar-hen-er-du-der_jon-kabat-zinn_haeftet_9788721013325
Jeg øver mig også i at vælge "mellemveje". Hvis jeg normalt laver 21 gentagelser, men er træt i dag, så laver jeg fem i stedet for ingen at lave. Nogle gange glemmer jeg så, at jeg er træt!
-
@infonauten En i min familie med ADHD bruger just dance på Wii. 20 min med den er fuldt så godt som en løbetur for hjertet. Og faktisk sjovt.
Om man kan få noget til det spil, der passer til din musiksmag er jeg så lidt usikker på.
@asbjornn haha, det er jo altid det. Men det er en god ide.
-
Kære med-adhd'ere, hvordan får I dyrket motion? Jeg kan simpelthen ikke motivere mig selv, ligemeget hvad jeg gør. Der er sgu altid noget, der er langt mere spændende.
@infonauten
Helt ærligt, jeg KAN ikke finde ud af sådan noget “motion”.Der hvor det virker for mig, er, hvis det er en integreret del af det, jeg alligevel gør hver dag.
Det har tidligere været sådan noget “cykle på arbejde hver dag”, men nu arbejder jeg ikke længere.Hvis Motion=Bevægelse, kan det jo tage mange former. Jeg har den type ADHD, hvor jeg hele tiden er i gang, så jeg er faktisk på fødderne det meste af dagen.
-
@infonauten
Helt ærligt, jeg KAN ikke finde ud af sådan noget “motion”.Der hvor det virker for mig, er, hvis det er en integreret del af det, jeg alligevel gør hver dag.
Det har tidligere været sådan noget “cykle på arbejde hver dag”, men nu arbejder jeg ikke længere.Hvis Motion=Bevægelse, kan det jo tage mange former. Jeg har den type ADHD, hvor jeg hele tiden er i gang, så jeg er faktisk på fødderne det meste af dagen.
Jeg har besluttet, at jeg får “motion” ved at gå i haven, sætte en hylde op, gå tur med hunden, gøre rent, bevæge mig rundt i huset og lave forskellige gøremål… osv.
Der er både løft, og buk mod jorden og hvad ved jeg.
Men sådan noget bevidst, målrettet fokus på f.eks. kondi, eller særlige muskelgrupper, det har jeg ikke findet en opskrift til, som dur.
-
@infonauten Jeg har ofte tanker om at få hund igen, og meningsfulde gåture er en af pro'sene
@svedigtype Hvis du har brug til meningsfulde gåture, kan jeg anbefale Streetcomplete appen. Det er en app til at forbedre Openstreetmap-kort. Det viser en kort af området med små opgaver. For eksempel spørger appen efter åbningstider af butikkerne eller om en ampel har ledelinje og akustiske signale for blinde. Når man besvarer spørgsmålene i appen, opdaterer det Openstreetmap.