Så hvis man gerne vil stoppe med at bruge chrome browseren, hvad er der så af muligheder?
-
@fanden @jrossstocholm Kæmpe arbejde
-
Så hvis man gerne vil stoppe med at bruge chrome browseren, hvad er der så af muligheder? Jeg vil gerne have om en browser der ikke beder mig oprette en profil så snart jeg åbner den og som virker med lidt af hvert også halvdårligt kodede sites. F.eks har jeg lige været inde i et pisse skodsystem for at taste blodtryksmålinger ind i et skema til min læge. Det virkede ikke i duckduckgo fordi den ikke kunne slå sit kalendermodul op i dns. Chrome kan finde ud af at retry'e dns.
Jeg er overrasket. Jeg havde regnet med at folk ville foreslå ti niche-browsere. Men så må jeg jo selv i gang med at lede.
-
@fanden @jrossstocholm Kæmpe arbejde
@hunspirillen @jrossstocholm Ikke rigtig. For mig var det fem minutters justering af indstillinger, og en "AI"-fri brugeroplevelse fremover. Det er en god investering af din tid, og du slipper for Chrome/ium.
-
Jeg er overrasket. Jeg havde regnet med at folk ville foreslå ti niche-browsere. Men så må jeg jo selv i gang med at lede.
@hunspirillen Men er det virkelig en nichebrowser hvis det bare er firefox eller chrome med bittesmå patches ovenpå? Så kan man kalde sig librewolf eller waterfox eller konqueror eller angelfish, men ...
Dem der ikke er det er jo
- Ladybird som er et par unge hvide mænd der har et teknisk projekt og kun er politiske når det handler om at støtte røvhullerne
- netsurf som i praksis ikke virker
- servo som stadig er halvfærdig
- dillo som i praksis ikke virker
- lynx ... -
Jeg er overrasket. Jeg havde regnet med at folk ville foreslå ti niche-browsere. Men så må jeg jo selv i gang med at lede.
@hunspirillen Foretrukket browser er meget individuelt.
Du går ikke helt galt i byen med at afprøve en af de foreslåede fra Danmark Skifter kampagnen:
https://danmarkskifter.dk/skift-platform-skiftekit-til-browser/
Ecosia's browser lyder måske også som et godt valg til dig -- Chromium baseret så virker med de fleste skod sites; skånsom blokering af reklamer og tracking, men uden at alting knækker.
https://www.ecosia.org/browser
Selv er jeg på LibreWolf, men her skal man forvente at enkelte ting ikke spiller til gengæld for privacy.
-
@hunspirillen @jrossstocholm Ikke rigtig. For mig var det fem minutters justering af indstillinger, og en "AI"-fri brugeroplevelse fremover. Det er en god investering af din tid, og du slipper for Chrome/ium.
@fanden @jrossstocholm Ah så du mener bare så det fra. Ikke bearbejde deres organisation. Det havde jeg jo gjort før jeg skiftede til duckduckgo.
-
@hunspirillen Foretrukket browser er meget individuelt.
Du går ikke helt galt i byen med at afprøve en af de foreslåede fra Danmark Skifter kampagnen:
https://danmarkskifter.dk/skift-platform-skiftekit-til-browser/
Ecosia's browser lyder måske også som et godt valg til dig -- Chromium baseret så virker med de fleste skod sites; skånsom blokering af reklamer og tracking, men uden at alting knækker.
https://www.ecosia.org/browser
Selv er jeg på LibreWolf, men her skal man forvente at enkelte ting ikke spiller til gengæld for privacy.
@oldrup Tak eg vil kigge på ecosia
-
@hunspirillen @jrossstocholm Ikke rigtig. For mig var det fem minutters justering af indstillinger, og en "AI"-fri brugeroplevelse fremover. Det er en god investering af din tid, og du slipper for Chrome/ium.
@fanden @hunspirillen @jrossstocholm Jeg har en user.js fil jeg har lært mit dotfile installations script at smide det rigtige sted. Så har jeg ikke nogen trælse AI oplevelser i Firefox, uden at skulle slå 18 forskellige ting fra der er så langt fra hinanden som muligt.
-
Jeg er overrasket. Jeg havde regnet med at folk ville foreslå ti niche-browsere. Men så må jeg jo selv i gang med at lede.
cURL? Men det er selvfølgelig envejs

-
@fanden @hunspirillen @jrossstocholm Jeg har en user.js fil jeg har lært mit dotfile installations script at smide det rigtige sted. Så har jeg ikke nogen trælse AI oplevelser i Firefox, uden at skulle slå 18 forskellige ting fra der er så langt fra hinanden som muligt.
@liebach @fanden @jrossstocholm Men nu har jeg ditched firefox for duckduckgo, og det er ikke duckduckgo jeg er ude efter at erstatte. Det er chrome.
-
cURL? Men det er selvfølgelig envejs

@folfdk Jeg tror ikke jeg er klog nok til at logge ind med mitid og udfylde en webform med curl.
-
@liebach @fanden @jrossstocholm Men nu har jeg ditched firefox for duckduckgo, og det er ikke duckduckgo jeg er ude efter at erstatte. Det er chrome.
@hunspirillen @fanden @jrossstocholm Prøv Vivaldi, det virker til mange er meget glade for den browser. Selv finder jeg den træls, den har lidt Netscape Navigator tendensen, den har alt inkluderet og er ikke kun browser.
-
@hunspirillen Foretrukket browser er meget individuelt.
Du går ikke helt galt i byen med at afprøve en af de foreslåede fra Danmark Skifter kampagnen:
https://danmarkskifter.dk/skift-platform-skiftekit-til-browser/
Ecosia's browser lyder måske også som et godt valg til dig -- Chromium baseret så virker med de fleste skod sites; skånsom blokering af reklamer og tracking, men uden at alting knækker.
https://www.ecosia.org/browser
Selv er jeg på LibreWolf, men her skal man forvente at enkelte ting ikke spiller til gengæld for privacy.
@oldrup @hunspirillen Der er noget vidunderligt paradoksalt i, at #danmarkskifter kampagnen anbefaler produkter, der direkte understøtter Googles forretningsmodel
-
@folfdk Jeg tror ikke jeg er klog nok til at logge ind med mitid og udfylde en webform med curl.
Nej, det var mere for at byde ind med niche-forslag så du ikke skulle blive alt for skuffet

Jeg bruger stadig Firefox, og har forsøgt at ændre indstillinger. Det lade rtil at fungere...
https://justthebrowser.com har jeg skelet til feks
-
Jeg er overrasket. Jeg havde regnet med at folk ville foreslå ti niche-browsere. Men så må jeg jo selv i gang med at lede.
@hunspirillen Snakker folk ikke om Opera længere?
-
Jeg er overrasket. Jeg havde regnet med at folk ville foreslå ti niche-browsere. Men så må jeg jo selv i gang med at lede.
@hunspirillen Hvis det skal være niche er der vel LadyBird (i en alpha eller sådan noget).
Det er en helt ny engine - men den virker stensikkert ikke med alting!
Der er også Zen Browser, men det er jo også "bare" en firefox spinoff med samme engine.
Det er desværre et af de der steder hvor der faktisk ikke er ret meget at vælge imellem hvis man kigger under overfladen. FireFox-ish eller Chrome-ish.
-
@hunspirillen Hvis det skal være niche er der vel LadyBird (i en alpha eller sådan noget).
Det er en helt ny engine - men den virker stensikkert ikke med alting!
Der er også Zen Browser, men det er jo også "bare" en firefox spinoff med samme engine.
Det er desværre et af de der steder hvor der faktisk ikke er ret meget at vælge imellem hvis man kigger under overfladen. FireFox-ish eller Chrome-ish.
Status på LadyBird i øvrigt - tror Corey er kommet til lige at hardcode en path. Så MEGET early days...
-
Status på LadyBird i øvrigt - tror Corey er kommet til lige at hardcode en path. Så MEGET early days...
@CarstenBoll @hunspirillen
ladybird-chef:
https://nitter.net/awesomekling/status/1874518295350837401
https://nitter.net/awesomekling/status/1969350008538370216
og der er meget mere af den slags. -
@hunspirillen Snakker folk ikke om Opera længere?
@wolf opera er jo bare kinesisk chrome i norsk indpakning @hunspirillen
-
@CarstenBoll @hunspirillen
ladybird-chef:
https://nitter.net/awesomekling/status/1874518295350837401
https://nitter.net/awesomekling/status/1969350008538370216
og der er meget mere af den slags.@svuorela @hunspirillen med andre ord, også andre rigtigt gode grunde til at undgå browseren ud over at den simpelthen ikke virker.