Hvilken office-pakke bruger vi, hvis det ikke skal være Google Drev, som jeg bruger nu, og heller ikke skal være Microsoft?
-
@MThaastrup @asgeraabenhus @mosgaard @mjj @holsta jeg lavede et deepmdive den seneste uge på cloud + office, og endte med at det bedste for mig var IONOS managed nextcloud med integreret office.
Hvis man kan leve med mindre plads - jeg bruger en del plads til backup - så er der mange andre muligheder, vi diskuterede en del af dem på feddit.dk's teknologi-community, hvis det er interessant.
@EvilCartyen @asgeraabenhus @mosgaard @mjj @holsta Jeg bruger også en del plads til backup. Tak for indsparket, jeg ser på det!
-
@EvilCartyen @asgeraabenhus @mosgaard @mjj @holsta Jeg bruger også en del plads til backup. Tak for indsparket, jeg ser på det!
@MThaastrup @asgeraabenhus @mosgaard @mjj @holsta det var ret irriterende at sætte op, lidt lang ventetid, men det virker godt når det er oppe.
Jeg havde egentligt tænkt mig at bruge hetzner nextcloud fordi det er billigere, men der skulle man have sin egen collabora (libreoffice online) server ved siden af og ain't nobody got time for that.
Hvis det volder dig problemer så sig til, hjælper gerne.
-
@MThaastrup @asgeraabenhus @mosgaard @mjj @holsta det var ret irriterende at sætte op, lidt lang ventetid, men det virker godt når det er oppe.
Jeg havde egentligt tænkt mig at bruge hetzner nextcloud fordi det er billigere, men der skulle man have sin egen collabora (libreoffice online) server ved siden af og ain't nobody got time for that.
Hvis det volder dig problemer så sig til, hjælper gerne.
@EvilCartyen @asgeraabenhus @mosgaard @mjj @holsta Tusind tak. Jeg skal bruge noget, der ikke kræver tid eller viden. Eller jo, noget viden har jeg jo, men jeg ved intet om DET hjørne af It, og jeg har ingen tid eller ressourcer til overs at lægge i det.
Så jeg kommer til at finde MVP-løsninger.
-
Cryptpad er et ret godt bud. Det er krypteret, åben source, udviklet i Frankrig og fungerer godt.
-
@malte Cryptpad bruger Collabora som deres office program. Det kan du også køre op mod nextcloud eller owncloud.
@bobslaede Er det du siger at man ville kunne køre "sin egen" Cryptpad på Nextcloud? (Eller for mig nok at data.coop kunne integrere det i sin Nextcloud). Det ville jo være rigtig godt og så kunne man samle både sit eget drev, sine fælles grupper (drev, dokumenter at skrive i, kalender) det samme sted.
-
Vil lige tilføje collective.tools, som er et svensk kooperativ der tilbyder nextcloud med god office-integration. Det er nextcloud-office, kan ikke lige huske hvad det hedder. men er meget ligesom word/onlyoffice, og let at at kollaborere uden at folk skal være medlemmer mm.
-
@bobslaede Er det du siger at man ville kunne køre "sin egen" Cryptpad på Nextcloud? (Eller for mig nok at data.coop kunne integrere det i sin Nextcloud). Det ville jo være rigtig godt og så kunne man samle både sit eget drev, sine fælles grupper (drev, dokumenter at skrive i, kalender) det samme sted.
-
@bobslaede Måske kan @datacoop@social.data.coop afklare - svarer NextClouden på vores servere allerede til en slags Cryptpad?
-
svarer NextClouden på vores servere allerede til en slags Cryptpad?
Det korte svar: Nej.
For det første har vi ikke de kontorpakke-apps installeret i vores Nextcloud. For det andet er end-to-end-kryptering ikke slået til i vores Nextcloud, så hvis krypteringen er vigtig for den enkelte bruger kan det være en deal breaker, selv hvis vi havde det.
Vi har et forslag liggende om at installere Cryptpad til medlemmerne. Hvis det er noget man som medlem ønsker sig, vil jeg anbefale at man går ind og skriver en kommentar eller smider en
eller noget, for at indikere sin interesse.
-
svarer NextClouden på vores servere allerede til en slags Cryptpad?
Det korte svar: Nej.
For det første har vi ikke de kontorpakke-apps installeret i vores Nextcloud. For det andet er end-to-end-kryptering ikke slået til i vores Nextcloud, så hvis krypteringen er vigtig for den enkelte bruger kan det være en deal breaker, selv hvis vi havde det.
Vi har et forslag liggende om at installere Cryptpad til medlemmerne. Hvis det er noget man som medlem ønsker sig, vil jeg anbefale at man går ind og skriver en kommentar eller smider en
eller noget, for at indikere sin interesse.
@decibyte Ville det være en relativt simpel ting at slå kontorpakke-apps og kryptering til eller er det en større omgang?
Jeg bruger Cryptpad en hel del med flere grupper. Ulempen ved det er (1) Der er begrænsning på antallet teams man kan have, (2) Loading-tiderne er undertiden ret lange ift at det er simple tekst-dokumenter, især på Team-drevene.
Tak for svar! Vi har snart så jævnlige spørgsmål til data.coop at det er svært at vide hvem man skal prikke til. Så du spørgsmålet fordi jeg taggede forenings-kontoen?