Nye anbefalinger om AI i folkeskolen fra UVM.
-
Nye anbefalinger om AI i folkeskolen fra UVM.
Aner intet om, hvordan det pt administreres rundt omkring, men det er da godt der er en melding på det. Især den med GDPR er interessant – det må udelukke en hel del løsninger. Er en hvidliste næsten ikke mest realistiske løsning?
edit: glemte link: https://www.uvm.dk/aktuelt/nyheder/uvm/2025/juni/250626-offentliggoerelse-af-anbefalinger-om-brug-af-generativ-ai-i-undervisningen-i-folkeskolen
-
J jeppe@uddannelse.social shared this topic
-
Nye anbefalinger om AI i folkeskolen fra UVM.
Aner intet om, hvordan det pt administreres rundt omkring, men det er da godt der er en melding på det. Især den med GDPR er interessant – det må udelukke en hel del løsninger. Er en hvidliste næsten ikke mest realistiske løsning?
edit: glemte link: https://www.uvm.dk/aktuelt/nyheder/uvm/2025/juni/250626-offentliggoerelse-af-anbefalinger-om-brug-af-generativ-ai-i-undervisningen-i-folkeskolen
-
Nye anbefalinger om AI i folkeskolen fra UVM.
Aner intet om, hvordan det pt administreres rundt omkring, men det er da godt der er en melding på det. Især den med GDPR er interessant – det må udelukke en hel del løsninger. Er en hvidliste næsten ikke mest realistiske løsning?
edit: glemte link: https://www.uvm.dk/aktuelt/nyheder/uvm/2025/juni/250626-offentliggoerelse-af-anbefalinger-om-brug-af-generativ-ai-i-undervisningen-i-folkeskolen
@tokeriis @jeppe Ja det er udmærket med retningslinjerne. Det med GDPR forstår jeg ikke. Det er jo ikke primært løsningerne, der skal overholde GDPR, det er brugerne. Og hvad betyder det overhovedet, at løsningerne skal det - det betyder jo ikke, at der skal foreligge en databehandleraftale.
Det er et problem, at der ikke eksplicit står kompetenceudvikling, som er et krav i EUs AI Act kapitel 4 -
Nye anbefalinger om AI i folkeskolen fra UVM.
Aner intet om, hvordan det pt administreres rundt omkring, men det er da godt der er en melding på det. Især den med GDPR er interessant – det må udelukke en hel del løsninger. Er en hvidliste næsten ikke mest realistiske løsning?
edit: glemte link: https://www.uvm.dk/aktuelt/nyheder/uvm/2025/juni/250626-offentliggoerelse-af-anbefalinger-om-brug-af-generativ-ai-i-undervisningen-i-folkeskolen
-
@tokeriis @jeppe Ja det er udmærket med retningslinjerne. Det med GDPR forstår jeg ikke. Det er jo ikke primært løsningerne, der skal overholde GDPR, det er brugerne. Og hvad betyder det overhovedet, at løsningerne skal det - det betyder jo ikke, at der skal foreligge en databehandleraftale.
Det er et problem, at der ikke eksplicit står kompetenceudvikling, som er et krav i EUs AI Act kapitel 4@Ove @jeppe Handler det med GDPR ikke blot om, at løsningerne skal garantere, at de ikke anvender brugernes uploadede data til træning af nye modeller? AAU har fx skrevet, at deres MS CoPilot er GDPR-clearet i deres vejledning til studerende, i modsætning til fx ChatGPT, som de ikke har en aftale med. Det bliver godt nok svært at få landet skoleelever til at overholde GDPR.
-
@svedigtype @jeppe @Ove Efter at have læst en del uni.opgaver i år, vil jeg sige, at 5) kan give mening, men netop kun i de tilfælde, hvor 6) ikke bare er, at man har "talt med" dem, men givet kvalificeret træning i det, under vejledning af en forsker med særlig viden om det. Jeg kan slet ikke se, hvordan det kan fungere i folkeskoleregi uden massiv investering i 4). Men altså, jeg ved det ikke. Udover GDPR kunne man også nævne ophavsret.
-
@Ove @jeppe Handler det med GDPR ikke blot om, at løsningerne skal garantere, at de ikke anvender brugernes uploadede data til træning af nye modeller? AAU har fx skrevet, at deres MS CoPilot er GDPR-clearet i deres vejledning til studerende, i modsætning til fx ChatGPT, som de ikke har en aftale med. Det bliver godt nok svært at få landet skoleelever til at overholde GDPR.