Hvis der findes en kulturel elite i Danmark, hvem er så i toppen af pyramiden?
-
@anport Lydmor er godt, resten af det på listen er lort. Hvad det har med kulturel elite ved jeg ikke lige.
-
@anport Lydmor er godt, resten af det på listen er lort. Hvad det har med kulturel elite ved jeg ikke lige.
@liebach det ved jeg heller ikke

-
@anport
Udefra hvor meget reel indflydelse de har. Eller hvor de selv tror de er placeret?
-
@anport hm. Bortset fra nogle få kunstnere i toppen af hierarkiet er det gatekeeperne, der udgør eliten. Fx redaktører på de store forlag, fondsbestyrelser, museumsdirektører…
-
@anport
Udefra hvor meget reel indflydelse de har. Eller hvor de selv tror de er placeret?
@alf149 min fantasi spekulerede over, hvilke fire danske kunstnere, der skulle samles i morgen, hvis man på Borgen ville lave en tænketank, der skulle skrive en rapport med temaet 'Åndelig oprustning'

-
@anport hm. Bortset fra nogle få kunstnere i toppen af hierarkiet er det gatekeeperne, der udgør eliten. Fx redaktører på de store forlag, fondsbestyrelser, museumsdirektører…
@labeet ja - og det er jo lidt trist, men sådan har det måske altid været? Men hvem har mest kulturel kapital pt. af de udøvende? På den litterære scene ville jeg umiddelbart sige Solvej Balle, men måske er det bare et skud i tågen ... På musikscenen er det måske Lydmor? Inden for kunst/billedkunst er jeg èt stort spørgsmålstegn ... Dahn Võ???
-
@labeet ja - og det er jo lidt trist, men sådan har det måske altid været? Men hvem har mest kulturel kapital pt. af de udøvende? På den litterære scene ville jeg umiddelbart sige Solvej Balle, men måske er det bare et skud i tågen ... På musikscenen er det måske Lydmor? Inden for kunst/billedkunst er jeg èt stort spørgsmålstegn ... Dahn Võ???
@anport jeg synes, det er svært med forfatterne. Fordi deres indflydelse gør sig gældende i forskellige sfærer. Jeg hænger ved hvert et ord, der kommer fra Solveig Balles læber, men jeg kender mange, der aldrig nogensinde har hørt om hende. Mange mange flere har f.eks. hørt om Morten Pape eller Glenn Beck.
I kunstverdenen ku’ man pege på John Kørner eller Jesper Christiansen eller Michael Kvium. Desværre kan jeg ikke komme på kvindelige kunstnere med lige så stor indflydelse! -
@anport jeg synes, det er svært med forfatterne. Fordi deres indflydelse gør sig gældende i forskellige sfærer. Jeg hænger ved hvert et ord, der kommer fra Solveig Balles læber, men jeg kender mange, der aldrig nogensinde har hørt om hende. Mange mange flere har f.eks. hørt om Morten Pape eller Glenn Beck.
I kunstverdenen ku’ man pege på John Kørner eller Jesper Christiansen eller Michael Kvium. Desværre kan jeg ikke komme på kvindelige kunstnere med lige så stor indflydelse!@labeet Lilibeth Cuenca Rasmussen - måske til samlingen af danske kvindelige kunstnere?
Men ja, der er mange nuancer i det her, komplekse sager i den analoge/digitale offentlighed og kampen om den kulturelle kapital (der så kan veksles til fondsansøgninger, når man er "inde i varmen"). Jeg tror, jeg savner nogle intellektuelle spydspidser som forebilleder - eller folkelige, sidst jeg hørte nogen sige noget sejt i den brede offentlighed var da dronningen sagde: Gør noget unyttigt ... -
@labeet Lilibeth Cuenca Rasmussen - måske til samlingen af danske kvindelige kunstnere?
Men ja, der er mange nuancer i det her, komplekse sager i den analoge/digitale offentlighed og kampen om den kulturelle kapital (der så kan veksles til fondsansøgninger, når man er "inde i varmen"). Jeg tror, jeg savner nogle intellektuelle spydspidser som forebilleder - eller folkelige, sidst jeg hørte nogen sige noget sejt i den brede offentlighed var da dronningen sagde: Gør noget unyttigt ...@anport jeg tror ikke Lilibeth har ret meget clout. Desværre.
Rune Lykkeberg er et intellektuelt forbillede for mig. Og Anders Søgaard. Og egentlig også Svend Brinkmann – han stiller så gode spørgsmål i sit program.
-
@anport jeg tror ikke Lilibeth har ret meget clout. Desværre.
Rune Lykkeberg er et intellektuelt forbillede for mig. Og Anders Søgaard. Og egentlig også Svend Brinkmann – han stiller så gode spørgsmål i sit program.
@labeet ja, jeg tænkte også på Svend Brinkmann tidligere som én, som rammer ret bredt i offentligheden.