Vi kan nu endelig tilbyde Nextcloud til folket: KONTOR, TAK!
-
Vi kan nu endelig tilbyde Nextcloud til folket: KONTOR, TAK! er en fuldt udstyret office- og samarbejdsløsning baseret på Nextcloud, drevet af Teknologisk Arbejderkooperativ.
(Nextcloud er en god erstatning for Micro$soft Office 365/Team$/OndeDrive/Goofgle Drive/Docs)
Den er tilgængelig for privatpersoner, såvel som større grupper, foreninger, organiseringer og virksomheder.
Det er teknologi i menneskelig skala - bragt til jer af jeres lokale sydfynske tech-kooperativ, som hjælper og understøtter hele vejen. Vi holder fx workshops i Nextcloud.
TAK er jo stadig en ny lille størrelse og vi kan godt bruge jeres hjælp til at sprede ordet. Så hvis I har nogen i jeres netværk der trænger til noget uafhængig lokal kontor-infrastruktur, så send dem endeligt vores vej
Det kan både være private, men også meget gerne vores hjerteblod: civilsamfundets foreninger og organiseringer. -
Vi kan nu endelig tilbyde Nextcloud til folket: KONTOR, TAK! er en fuldt udstyret office- og samarbejdsløsning baseret på Nextcloud, drevet af Teknologisk Arbejderkooperativ.
(Nextcloud er en god erstatning for Micro$soft Office 365/Team$/OndeDrive/Goofgle Drive/Docs)
Den er tilgængelig for privatpersoner, såvel som større grupper, foreninger, organiseringer og virksomheder.
Det er teknologi i menneskelig skala - bragt til jer af jeres lokale sydfynske tech-kooperativ, som hjælper og understøtter hele vejen. Vi holder fx workshops i Nextcloud.
TAK er jo stadig en ny lille størrelse og vi kan godt bruge jeres hjælp til at sprede ordet. Så hvis I har nogen i jeres netværk der trænger til noget uafhængig lokal kontor-infrastruktur, så send dem endeligt vores vej
Det kan både være private, men også meget gerne vores hjerteblod: civilsamfundets foreninger og organiseringer.@tak Megafedt!

-
S simonjust@mstdn.dk shared this topic
-
Det kan både være private, men også meget gerne vores hjerteblod: civilsamfundets foreninger og organiseringer.@tak køber man en kontor-tak instans eller bare en konto i en delt instans ?
-
@tak køber man en kontor-tak instans eller bare en konto i en delt instans ?
@svuorela Priserne på siden er til en konto på en delt instans - kontor.tak.coop - den er sat op så man ikke "smitter af" på hinanden.
Hvis du har behov for din helt egen instans because reasons - så gør vi også det.
-
@svuorela Priserne på siden er til en konto på en delt instans - kontor.tak.coop - den er sat op så man ikke "smitter af" på hinanden.
Hvis du har behov for din helt egen instans because reasons - så gør vi også det.
@tak @MrManor skrev et sted at delte instanser kan give problemer, for eksempel ved at invitere 'for mange' med ved en fejl.
Selv har jeg lige nu en familie-nextcloud hostet i tyskland med et antal brugere jeg selv administrerer og en del 100gb plads som jeg da ikke vil have noget i mod at flytte til danmark en dag, men jeg tror ikke lige det bliver til den standarløsning I tilbyder.
-
@tak @MrManor skrev et sted at delte instanser kan give problemer, for eksempel ved at invitere 'for mange' med ved en fejl.
Selv har jeg lige nu en familie-nextcloud hostet i tyskland med et antal brugere jeg selv administrerer og en del 100gb plads som jeg da ikke vil have noget i mod at flytte til danmark en dag, men jeg tror ikke lige det bliver til den standarløsning I tilbyder.
@svuorela
Ja det var det jeg tænkte du mente. Det kan indstilles sådan at man ikke deler opslag på grupper og brugere - det er det vi har gjort. -
P pvrahbek@expressional.social shared this topic
-
Det kan både være private, men også meget gerne vores hjerteblod: civilsamfundets foreninger og organiseringer.@tak stærkt! Det vil jeg anbefale alt og alle 🥳
-
T tofticles@helvede.net shared this topic
T tanyakaroli@expressional.social shared this topic
-
@svuorela
Ja det var det jeg tænkte du mente. Det kan indstilles sådan at man ikke deler opslag på grupper og brugere - det er det vi har gjort.@tak @svuorela Ja, det er mit indtryk at man mister mange af Nextclouds muligheder med en delt instans. Det lyder interessant, hvis I har arbejdet jer udenom: Har I underopdelt gruppe/team håndtering?
Hvordan håndterer hvilke Apps brugerne kan få, jeg forestiller mig der hurtigt kan opstå situationer hvor nogen gerne vil have App X men andre hellere vil have App Y. Alene til at optage noter er der jo f.eks. en håndfuld Apps.
Og hvad med backup, kan man flytte til en anden leverandør/selfhost? -
A abekonge@venner.network shared this topic
M malte@radikal.social shared this topic
-
Det kan både være private, men også meget gerne vores hjerteblod: civilsamfundets foreninger og organiseringer.@tak Hvordan er krypteringen hvis man har en delt drive som gruppe/organisation - er det E2EE og krypteret at-rest?
-
J jeppe@uddannelse.social shared this topic
-
@tak Megafedt!

@simonjust @tak ja, MEGA!
-
K koefoed@helvede.net shared this topic
J jwcph@helvede.net shared this topic
-
Det kan både være private, men også meget gerne vores hjerteblod: civilsamfundets foreninger og organiseringer.@tak Har I installeret funktionen Cooperatives og måske endda nogle erfaringer med den?
-
Det kan både være private, men også meget gerne vores hjerteblod: civilsamfundets foreninger og organiseringer.@tak meget interessant!! Apropos hvilke office app bruger I på Nextcloud (collabora office eller onlynoffice?)
Jeg deler beskeden (boost)!
-
@tak meget interessant!! Apropos hvilke office app bruger I på Nextcloud (collabora office eller onlynoffice?)
Jeg deler beskeden (boost)!
@antoniovr collabora
-
@tak @svuorela Ja, det er mit indtryk at man mister mange af Nextclouds muligheder med en delt instans. Det lyder interessant, hvis I har arbejdet jer udenom: Har I underopdelt gruppe/team håndtering?
Hvordan håndterer hvilke Apps brugerne kan få, jeg forestiller mig der hurtigt kan opstå situationer hvor nogen gerne vil have App X men andre hellere vil have App Y. Alene til at optage noter er der jo f.eks. en håndfuld Apps.
Og hvad med backup, kan man flytte til en anden leverandør/selfhost? -
@tak Har I installeret funktionen Cooperatives og måske endda nogle erfaringer med den?
@malte Hej Malte, du får lige et svar på hvert spørgsmål for sig.
Vi har gerne ville kunne tilbyde et velfungerende alternativ til go0ogel drev. Det betyder at vi på KONTOR, TAK! instansen kun tilbyder følgende apps:
- Filer (Opbevaring af ens filer og dokumenter)
- Collabora office (Online redigering af ens filer - en office pakke)
- Talk (aka. "Snak"). (Super velfungerende "M$ Teams" alternativ, til videomøder og chat)
- Forms (Til at lave spørgeskemaer (Det kræver ikke at man har google logind for at kunne besvare))
- Calendar (kalender-app)
- Deck ("Opslag" - en slags Kan-ban board)
Vi vil gerne sikre at der ikke sker "spill-over", hvor man som bruger kan komme til at invitere/dele filer med andre brugere (ufrivilligt) på instansen. Så det betyder også at vi skal teste apps'ne af inden vi installere/tilbyder dem.
Ift. til Cooperatives så har vi ikke installeret det, eller nogen erfaringer med det umiddelbart.
Hvis man ønsker sin egen instans, kan vi skræddersy det til de behov.

-
@tak Hvordan er krypteringen hvis man har en delt drive som gruppe/organisation - er det E2EE og krypteret at-rest?
@malte Hej igen Malte!
Filerne er ikke E2EE krypteret pt. da det ikke er muligt at kryptere mappen i browser-appen (Vi håber på at det bliver muligt snart
og så er vi spændte på om det fortsat vi køre smooth på ældre devices, når alt lige skal dekrypteres først ). Vi vil gerne gøre det nemt for folk at skifte fra google drev, og derfor har vi valgt at prioritere adgang til filerne og filredigering gennem browser.
Og filerne er heller ikke krypteret at-rest. Da vi ikke selv har fysisk adgang til serverne. Vi vil også gerne sørge for højest mulig oppetid, i forhold til at skulle gøre skiftet nemt. Og derfor har vi det heller ikke på ukrudt-serveren.
Hvis man ønsker opsætning på egen hardware med encryption at rest og E2EE uden browser, så kan vi også godt hjælpe med det

-
@tak @svuorela Ja, det er mit indtryk at man mister mange af Nextclouds muligheder med en delt instans. Det lyder interessant, hvis I har arbejdet jer udenom: Har I underopdelt gruppe/team håndtering?
Og hvad med backup, kan man flytte til en anden leverandør/selfhost?Vi har valgt at prioritere en grundlæggende pakke, som fungerer som et godt alternativ til google drev. Derfor har vi også en begrænsning på, hvilke apps vi tilbyder på den delte instans.
Se hvad vi har valgt at prioriterer her: https://sydfyn.social/@tak/116441875318230718
Vi har afskærmet alle brugere fra hinanden, ved at man kun kan dele direkte til andre brugere med den gruppe man er i. Man kan selvfølgelig også dele filer med link og mail stadig til, hvem som helst. Men for at ungå at man risikere at dele filer med andre ved en fejl.
-
@valberg @svuorela @MrManor @datacoop
Vores "trick" er at vi kun tilbyder en bestemt række apps til alle, og at alle brugere er isoleret fra hinanden via standardindstillingerne. Så kun hvis de tilføjes i samme gruppe, kan de se og dele direkte med hinanden.
Vi har ikke nogen fælles-gruppe, hvilket gør dette muligt for vores setup, i forhold til, hvordan jeg forestiller mig jeres som forening.
Jeg synes at have set nogle apps inde nextcloud som angiveligt tillader mere granulær adgangsjustering bruger til bruger. Men har ikke testet det af. Vi vil hellere være lidt på den sikre side her, og minimere risikoen for at have implementeret noget som pludselig bliver abandonware.
-
@valberg @svuorela @MrManor @datacoop
Vores "trick" er at vi kun tilbyder en bestemt række apps til alle, og at alle brugere er isoleret fra hinanden via standardindstillingerne. Så kun hvis de tilføjes i samme gruppe, kan de se og dele direkte med hinanden.
Vi har ikke nogen fælles-gruppe, hvilket gør dette muligt for vores setup, i forhold til, hvordan jeg forestiller mig jeres som forening.
Jeg synes at have set nogle apps inde nextcloud som angiveligt tillader mere granulær adgangsjustering bruger til bruger. Men har ikke testet det af. Vi vil hellere være lidt på den sikre side her, og minimere risikoen for at have implementeret noget som pludselig bliver abandonware.
@tak @valberg @svuorela @datacoop Tak for svarene.
Jeg har fuld forståelse for at man er nød til at lægge nogen begrænsninger på, når man er en lille organisation med begrænsede ressourcer.
Hvad angår backup kan brugeren jo selv sikkerhedskopiere sine filer via f.eks. desktop klienten. Men findes der en metode at overføre fil historik, chat om den enkelte fil, alle gruppechat, indhold på kanban, hvis man flytter? -
S snue@radikal.social shared this topic
-
@malte Hej igen Malte!
Filerne er ikke E2EE krypteret pt. da det ikke er muligt at kryptere mappen i browser-appen (Vi håber på at det bliver muligt snart
og så er vi spændte på om det fortsat vi køre smooth på ældre devices, når alt lige skal dekrypteres først ). Vi vil gerne gøre det nemt for folk at skifte fra google drev, og derfor har vi valgt at prioritere adgang til filerne og filredigering gennem browser.
Og filerne er heller ikke krypteret at-rest. Da vi ikke selv har fysisk adgang til serverne. Vi vil også gerne sørge for højest mulig oppetid, i forhold til at skulle gøre skiftet nemt. Og derfor har vi det heller ikke på ukrudt-serveren.
Hvis man ønsker opsætning på egen hardware med encryption at rest og E2EE uden browser, så kan vi også godt hjælpe med det

@tak Tak for svar! Håber det kommer en dag. Jeg tror der er en del grupper der godt kunne lokkes over på NC hvis der var kryptering.