"Dansk chatbot lover digital suverænitet · Dataetisk Tænkehandletank"
-
@jwcph @pernillet Jeg ved ikke helt hvad dine kriterier for kvantificerbar værdi er, men jeg har i mange sammenhænge oplevet at de gav mig værdi både i arbejde og fritid. Jeg har også oplevet at det var spild af tid og værre.
Jeg tænker at det er et ekstremt kompliceret og nuanceret svar på dit spørgsmål. Jeg har læst mange videnskabelige artikler/omtaler af sådanne der viste med nuancer at der var positivt udkomme af brug af disse generative ai-maskiner.@jeppe @pernillet Jeg har hørt utrolig mange sige "det skaber værdi for mig", men ingen har fremvist et overbevisende eksempel...
Til gengæld har jeg alene i denne uge tre gange oplevet at nogen lige ville løse en opgave med AI, og fejlede fuldstændig.
FTR så medregner jeg ikke "minor conveniences"; der skal altså være et minimum af kød på. Det tætteste jeg har set er grovsortering af dokumenter, hvis kvaliteten er i orden, men igen, det har ingen kunnet dokumentere, at den er.
-
@jeppe @pernillet Jeg har hørt utrolig mange sige "det skaber værdi for mig", men ingen har fremvist et overbevisende eksempel...
Til gengæld har jeg alene i denne uge tre gange oplevet at nogen lige ville løse en opgave med AI, og fejlede fuldstændig.
FTR så medregner jeg ikke "minor conveniences"; der skal altså være et minimum af kød på. Det tætteste jeg har set er grovsortering af dokumenter, hvis kvaliteten er i orden, men igen, det har ingen kunnet dokumentere, at den er.
@jeppe @pernillet - men jeg er for nuværende generøs nok til ikke at hænge mig alt for meget i, at opgaven kunne have været løst lige så godt & med nogenlunde samme ressource-investering uden at bruge AI.
Det kan vi vende tilbage til, når der rent faktisk er nogle eksempler at arbejde med.
-
@jwcph @pernillet Jeg ved ikke helt hvad dine kriterier for kvantificerbar værdi er, men jeg har i mange sammenhænge oplevet at de gav mig værdi både i arbejde og fritid. Jeg har også oplevet at det var spild af tid og værre.
Jeg tænker at det er et ekstremt kompliceret og nuanceret svar på dit spørgsmål. Jeg har læst mange videnskabelige artikler/omtaler af sådanne der viste med nuancer at der var positivt udkomme af brug af disse generative ai-maskiner.@jeppe @pernillet (du må selvfølgelig meget gerne dele de omtalte artikler / omtaler - jeg tænker ikke at jeg behøver at dele mine eksempler på det modsatte; vi befinder os trods alt i fødiverset, der burde dukke mindst én op i dit feed inden for den næste time
) -
@jeppe @pernillet (du må selvfølgelig meget gerne dele de omtalte artikler / omtaler - jeg tænker ikke at jeg behøver at dele mine eksempler på det modsatte; vi befinder os trods alt i fødiverset, der burde dukke mindst én op i dit feed inden for den næste time
)@jwcph @pernillet her er et ret interessant eksempel: https://www.vive.dk/da/nyheder-og-debat/2025/forskere-faar-tid-til-mere-meningsfuld-forskning-med-kunstig-intelligens/
-
@jwcph @pernillet her er et ret interessant eksempel: https://www.vive.dk/da/nyheder-og-debat/2025/forskere-faar-tid-til-mere-meningsfuld-forskning-med-kunstig-intelligens/
-
@pernillet @jeppe Det er sådan et "tættest på"-eksempel jeg nævnte - de ligger i skuffen mærket "OK, men kan vi opnå et lige så godt resultat uden at brænde planet & samfund ned til grunden m.m.?".
- fordi når/hvis vi har et ordentligt udvalg af reelle værdiskabende eksempler at arbejde med, så er dét jo det næste spørgsmål; jeg har aldrig sagt, at tre gode eksempler = så er AI en god ting jeg aldrig mere vil være kritisk over for

-
@pernillet @jwcph ja, men den tager også beslutninger: skal med/ikke med. Så nu du spørger tænker jeg: hvorfor egentlig bruge generativ. Det må vi spørge Mikkel Vembye om. Han er vist desværre ikke på Mastodon endnu.
-
@jwcph @pernillet her er et ret interessant eksempel: https://www.vive.dk/da/nyheder-og-debat/2025/forskere-faar-tid-til-mere-meningsfuld-forskning-med-kunstig-intelligens/
@jeppe Gad vide om man ikke ville kunne opnå næsten lige så gode resultater med Bayes Classifiers trænet på langt mindre data?
Eller en anden tidligere velkendt algoritme for statistisk klassificering.
LLM er godt nok blevet den mukkert, som folk ønskee at slå alle mulige skruer i med.
-
@jeppe Gad vide om man ikke ville kunne opnå næsten lige så gode resultater med Bayes Classifiers trænet på langt mindre data?
Eller en anden tidligere velkendt algoritme for statistisk klassificering.
LLM er godt nok blevet den mukkert, som folk ønskee at slå alle mulige skruer i med.
@pmakholm @jeppe @pernillet Jeg ville ikke nævne det for ikke at lyde som om jeg flytter målstolperne, men ja, det er også en vigtig faktor i spørgsmålet om værdiskabelse, om man går en lang (og dyr & på andre måder problematisk) omvej for at opnå hvad man opnår.
Man kan sikkert godt lave tandstikker med en kædesav, men hvor mange ekstra træer kommer det til at koste...?
-
@pmakholm @jeppe @pernillet Jeg ville ikke nævne det for ikke at lyde som om jeg flytter målstolperne, men ja, det er også en vigtig faktor i spørgsmålet om værdiskabelse, om man går en lang (og dyr & på andre måder problematisk) omvej for at opnå hvad man opnår.
Man kan sikkert godt lave tandstikker med en kædesav, men hvor mange ekstra træer kommer det til at koste...?
@pmakholm @jeppe @pernillet Man kan også i nogen grad argumentere for, at adgangen er blevet for nem - jeg mener, det har været muligt at eksperimentere med disse teknikker i mere end 10 år via åbne modeller m.m., så hvis man var seriøs, så kunne man have gjort indsatsen forlængst...
-
@jeppe @pernillet Jeg har hørt utrolig mange sige "det skaber værdi for mig", men ingen har fremvist et overbevisende eksempel...
@jwcph Jeg har prøvet at bruge LLM'er til at skrive C kode, ISO sikkerhedspolitikker og være DM for mig i D&D. Intet af det var i nærheden af godt nok.
Lige så snart der er åbenlyse rigtigt/forkerte svar, falder LLMs helt til jorden.
Hvis de var sådan nogle brugbare værktøjer ville OpenAI og venner ikke behøve opfordre os til at bruge værktøjet, og de ville ikke sende de samme penge i en cirkel i deres venneflok.