Skip to content
  • Hjem
  • Seneste
  • Etiketter
  • Populære
  • Verden
  • Bruger
  • Grupper
Temaer
  • Light
  • Brite
  • Cerulean
  • Cosmo
  • Flatly
  • Journal
  • Litera
  • Lumen
  • Lux
  • Materia
  • Minty
  • Morph
  • Pulse
  • Sandstone
  • Simplex
  • Sketchy
  • Spacelab
  • United
  • Yeti
  • Zephyr
  • Dark
  • Cyborg
  • Darkly
  • Quartz
  • Slate
  • Solar
  • Superhero
  • Vapor

  • Default (No Skin)
  • No Skin
Kollaps
FARVEL BIG TECH
  1. Forside
  2. Ikke-kategoriseret
  3. Jeg er for nyligt (i går!) begyndt at spise tofu, og det er en stor succes.

Jeg er for nyligt (i går!) begyndt at spise tofu, og det er en stor succes.

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Ikke-kategoriseret
56 Indlæg 13 Posters 94 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • ibenchristiane@helvede.netI ibenchristiane@helvede.net

    Jeg er for nyligt (i går!) begyndt at spise tofu, og det er en stor succes. Men jeg er lidt på bar bund og især udebane med selv at opfinde måder at få det på. Så. Må jeg ikke få din allerbedste yndlingsopskrift med tofu?

    toooobeeee@social.linux.pizzaT This user is from outside of this forum
    toooobeeee@social.linux.pizzaT This user is from outside of this forum
    toooobeeee@social.linux.pizza
    wrote sidst redigeret af
    #11

    @IbenChristiane Vi køber (fast) tofu hos Lidl som regel.
    Den skærer vi i terninger, drysser lidt kartoffelmel over og vender i rasp eller kikærtemel. Derefter steger vi dem i olie. De stegte terninger bruger vi i mange forskellige retter, fra nudler til grøntsager eller supper.
    En gang imellem får vi fat i silketofu (den bløde udgave). Den bruger jeg gerne til en vegan Mousse au chocolat.
    Bare blend sammen: en blok silketofu, en moden banan, kakao, kanel, vanilje, lidt salt, peber, chilli, akaciehonning efter smag og behag. Til sidst en halv plade smeltet chokolade med i blenderen.
    Pyntes med flødeskum, så er den bare ikke vegan længere... 🙂

    ibenchristiane@helvede.netI 1 Reply Last reply
    0
    • ibenchristiane@helvede.netI ibenchristiane@helvede.net

      @michammel okay, takker.

      michammel@mastodon.socialM This user is from outside of this forum
      michammel@mastodon.socialM This user is from outside of this forum
      michammel@mastodon.social
      wrote sidst redigeret af
      #12

      @IbenChristiane Jeg hører lige mine lokale veganere, hvad de ellers gør med tofu (ud over at marinere det)

      ibenchristiane@helvede.netI 1 Reply Last reply
      0
      • ibenchristiane@helvede.netI ibenchristiane@helvede.net

        Jeg er for nyligt (i går!) begyndt at spise tofu, og det er en stor succes. Men jeg er lidt på bar bund og især udebane med selv at opfinde måder at få det på. Så. Må jeg ikke få din allerbedste yndlingsopskrift med tofu?

        ondekvinde@helvede.netO This user is from outside of this forum
        ondekvinde@helvede.netO This user is from outside of this forum
        ondekvinde@helvede.net
        wrote sidst redigeret af
        #13

        @IbenChristiane mariner tern i tamari, sesamolie (ristet), hvidløg, chili, peber - eller steg tern i samme blanding.
        Steg også forårsløg, gulerod i skiver, courgette, pak choi, andet godt fra køleskabet. Kogte hvide ris til, evt et spejlæg.

        ibenchristiane@helvede.netI 1 Reply Last reply
        0
        • ibenchristiane@helvede.netI ibenchristiane@helvede.net

          Jeg er for nyligt (i går!) begyndt at spise tofu, og det er en stor succes. Men jeg er lidt på bar bund og især udebane med selv at opfinde måder at få det på. Så. Må jeg ikke få din allerbedste yndlingsopskrift med tofu?

          fanden@helvede.netF This user is from outside of this forum
          fanden@helvede.netF This user is from outside of this forum
          fanden@helvede.net
          wrote sidst redigeret af
          #14

          @IbenChristiane Friterede bidder i wok, f eks thairetter. Smuldret som (tilskud til anden) vegefars, eller i stedet for røræg! Tofu er genialt, man kan så meget med det.

          fanden@helvede.netF ibenchristiane@helvede.netI 2 Replies Last reply
          0
          • fanden@helvede.netF fanden@helvede.net

            @IbenChristiane Friterede bidder i wok, f eks thairetter. Smuldret som (tilskud til anden) vegefars, eller i stedet for røræg! Tofu er genialt, man kan så meget med det.

            fanden@helvede.netF This user is from outside of this forum
            fanden@helvede.netF This user is from outside of this forum
            fanden@helvede.net
            wrote sidst redigeret af
            #15

            @IbenChristiane Kan du finde røget tofu kan det skives og bruges som pålæg.

            ibenchristiane@helvede.netI 1 Reply Last reply
            0
            • nerdd@mstdn.socialN nerdd@mstdn.social

              @IbenChristiane Jeg bruger også af og til tofu i stedet for kød, når jeg laver indisk-ish curry.

              ibenchristiane@helvede.netI This user is from outside of this forum
              ibenchristiane@helvede.netI This user is from outside of this forum
              ibenchristiane@helvede.net
              wrote sidst redigeret af
              #16

              @nerdd oh, der plejer jeg bare at gå helt grøntsag, men tofu er en god ide her også!

              nerdd@mstdn.socialN 1 Reply Last reply
              0
              • nerdd@mstdn.socialN nerdd@mstdn.social

                @IbenChristiane Når det skal være nemt og ret godt, laver jeg tofu, (grøn) peberfrugt, chili, løg og hvidløg med ris og soya.

                Start med at vippe tofu-tern på en meget varm pande med olie, når de er ved at være gyldne, tilsæt peberfrugt i strimler og chili. Når det får farve, på med løg i strimler, til de er begyndt at blive klare. Det sidste halve minut på med hvidløg i tynde skiver.

                Skal det være fancy, dropper jeg soya og laver en stir-fry sauce og hælder på panden til allersidst.

                ibenchristiane@helvede.netI This user is from outside of this forum
                ibenchristiane@helvede.netI This user is from outside of this forum
                ibenchristiane@helvede.net
                wrote sidst redigeret af
                #17

                @nerdd åh, det lyder dejligt. Det giver mig en god fornemmelse af, hvordan jeg lige bruger det som ingrediens og ikke bare en ting ved siden af. Tak!

                (Hvis du har en go to stir fry -sauce, må du gerne dele engang.)

                nerdd@mstdn.socialN 1 Reply Last reply
                0
                • toooobeeee@social.linux.pizzaT toooobeeee@social.linux.pizza

                  @IbenChristiane Vi køber (fast) tofu hos Lidl som regel.
                  Den skærer vi i terninger, drysser lidt kartoffelmel over og vender i rasp eller kikærtemel. Derefter steger vi dem i olie. De stegte terninger bruger vi i mange forskellige retter, fra nudler til grøntsager eller supper.
                  En gang imellem får vi fat i silketofu (den bløde udgave). Den bruger jeg gerne til en vegan Mousse au chocolat.
                  Bare blend sammen: en blok silketofu, en moden banan, kakao, kanel, vanilje, lidt salt, peber, chilli, akaciehonning efter smag og behag. Til sidst en halv plade smeltet chokolade med i blenderen.
                  Pyntes med flødeskum, så er den bare ikke vegan længere... 🙂

                  ibenchristiane@helvede.netI This user is from outside of this forum
                  ibenchristiane@helvede.netI This user is from outside of this forum
                  ibenchristiane@helvede.net
                  wrote sidst redigeret af
                  #18

                  @toooobeeee takker, det er også sådan, jeg indtil videre har tænkt det - med nudler og den slags. Dejligt.

                  1 Reply Last reply
                  0
                  • michammel@mastodon.socialM michammel@mastodon.social

                    @IbenChristiane Jeg hører lige mine lokale veganere, hvad de ellers gør med tofu (ud over at marinere det)

                    ibenchristiane@helvede.netI This user is from outside of this forum
                    ibenchristiane@helvede.netI This user is from outside of this forum
                    ibenchristiane@helvede.net
                    wrote sidst redigeret af
                    #19

                    @michammel jep, især marinade er jeg interesseret i!

                    1 Reply Last reply
                    0
                    • ondekvinde@helvede.netO ondekvinde@helvede.net

                      @IbenChristiane mariner tern i tamari, sesamolie (ristet), hvidløg, chili, peber - eller steg tern i samme blanding.
                      Steg også forårsløg, gulerod i skiver, courgette, pak choi, andet godt fra køleskabet. Kogte hvide ris til, evt et spejlæg.

                      ibenchristiane@helvede.netI This user is from outside of this forum
                      ibenchristiane@helvede.netI This user is from outside of this forum
                      ibenchristiane@helvede.net
                      wrote sidst redigeret af
                      #20

                      @ondekvinde oh, så er jeg da godt på vej - blandede selv tamari og sesamolie i går, men skal da lige have tilføjet hvidløg og chili. Takker!

                      1 Reply Last reply
                      0
                      • fanden@helvede.netF fanden@helvede.net

                        @IbenChristiane Friterede bidder i wok, f eks thairetter. Smuldret som (tilskud til anden) vegefars, eller i stedet for røræg! Tofu er genialt, man kan så meget med det.

                        ibenchristiane@helvede.netI This user is from outside of this forum
                        ibenchristiane@helvede.netI This user is from outside of this forum
                        ibenchristiane@helvede.net
                        wrote sidst redigeret af
                        #21

                        @fanden jamen, det er netop det; man kan så meget. Jeg ved bare ikke så meget endnu 😅

                        1 Reply Last reply
                        0
                        • fanden@helvede.netF fanden@helvede.net

                          @IbenChristiane Kan du finde røget tofu kan det skives og bruges som pålæg.

                          ibenchristiane@helvede.netI This user is from outside of this forum
                          ibenchristiane@helvede.netI This user is from outside of this forum
                          ibenchristiane@helvede.net
                          wrote sidst redigeret af
                          #22

                          @fanden tjek! Takker.

                          1 Reply Last reply
                          0
                          • ibenchristiane@helvede.netI ibenchristiane@helvede.net

                            @nerdd oh, der plejer jeg bare at gå helt grøntsag, men tofu er en god ide her også!

                            nerdd@mstdn.socialN This user is from outside of this forum
                            nerdd@mstdn.socialN This user is from outside of this forum
                            nerdd@mstdn.social
                            wrote sidst redigeret af
                            #23

                            @IbenChristiane Egentlig opfører det sig nok i virkeligheden lidt mere som paneer end som kød, når det er i curry, så måske skulle jeg have sammenlignet tofu med paneer 😅

                            ibenchristiane@helvede.netI 1 Reply Last reply
                            0
                            • nerdd@mstdn.socialN nerdd@mstdn.social

                              @IbenChristiane Egentlig opfører det sig nok i virkeligheden lidt mere som paneer end som kød, når det er i curry, så måske skulle jeg have sammenlignet tofu med paneer 😅

                              ibenchristiane@helvede.netI This user is from outside of this forum
                              ibenchristiane@helvede.netI This user is from outside of this forum
                              ibenchristiane@helvede.net
                              wrote sidst redigeret af
                              #24

                              @nerdd jeg får også en ret paneer fornemmelse af det stegt, så det tænkte jeg faktisk ikke engang over. Eller allerede på. 🤪

                              nerdd@mstdn.socialN 1 Reply Last reply
                              0
                              • ibenchristiane@helvede.netI ibenchristiane@helvede.net

                                @nerdd åh, det lyder dejligt. Det giver mig en god fornemmelse af, hvordan jeg lige bruger det som ingrediens og ikke bare en ting ved siden af. Tak!

                                (Hvis du har en go to stir fry -sauce, må du gerne dele engang.)

                                nerdd@mstdn.socialN This user is from outside of this forum
                                nerdd@mstdn.socialN This user is from outside of this forum
                                nerdd@mstdn.social
                                wrote sidst redigeret af
                                #25

                                @IbenChristiane Det er altid impro, når jeg laver stir fry sauce, men det er altid med samme udgangspunkt: noget salt/umami (soya, miso…), noget sødt (oftest sukker), noget surt (oftest riseddike), vand og maizena.

                                ibenchristiane@helvede.netI 1 Reply Last reply
                                0
                                • ibenchristiane@helvede.netI ibenchristiane@helvede.net

                                  @nerdd jeg får også en ret paneer fornemmelse af det stegt, så det tænkte jeg faktisk ikke engang over. Eller allerede på. 🤪

                                  nerdd@mstdn.socialN This user is from outside of this forum
                                  nerdd@mstdn.socialN This user is from outside of this forum
                                  nerdd@mstdn.social
                                  wrote sidst redigeret af
                                  #26

                                  @IbenChristiane Uh, jeg har aldrig prøvet at stege paneer. Det må jeg prøve engang!

                                  Jeg har til gengæld nogle gange lavet paneer selv. Det er ret nemt 🥳

                                  ibenchristiane@helvede.netI svuorela@helvede.netS 2 Replies Last reply
                                  0
                                  • nerdd@mstdn.socialN nerdd@mstdn.social

                                    @IbenChristiane Uh, jeg har aldrig prøvet at stege paneer. Det må jeg prøve engang!

                                    Jeg har til gengæld nogle gange lavet paneer selv. Det er ret nemt 🥳

                                    ibenchristiane@helvede.netI This user is from outside of this forum
                                    ibenchristiane@helvede.netI This user is from outside of this forum
                                    ibenchristiane@helvede.net
                                    wrote sidst redigeret af
                                    #27

                                    @nerdd Uh, du må ikke friste - jeg har virkelig ikke brug for flere køkkenprojekter 😂

                                    nerdd@mstdn.socialN mutter01@mastodon.socialM 2 Replies Last reply
                                    0
                                    • nerdd@mstdn.socialN nerdd@mstdn.social

                                      @IbenChristiane Det er altid impro, når jeg laver stir fry sauce, men det er altid med samme udgangspunkt: noget salt/umami (soya, miso…), noget sødt (oftest sukker), noget surt (oftest riseddike), vand og maizena.

                                      ibenchristiane@helvede.netI This user is from outside of this forum
                                      ibenchristiane@helvede.netI This user is from outside of this forum
                                      ibenchristiane@helvede.net
                                      wrote sidst redigeret af
                                      #28

                                      @nerdd det lyder godt. Jeg er også altid ret impro, så det er godt bare at have sådan grundlæggende typer af ingredienser. Takker!

                                      nerdd@mstdn.socialN 1 Reply Last reply
                                      0
                                      • nerdd@mstdn.socialN nerdd@mstdn.social

                                        @IbenChristiane Uh, jeg har aldrig prøvet at stege paneer. Det må jeg prøve engang!

                                        Jeg har til gengæld nogle gange lavet paneer selv. Det er ret nemt 🥳

                                        svuorela@helvede.netS This user is from outside of this forum
                                        svuorela@helvede.netS This user is from outside of this forum
                                        svuorela@helvede.net
                                        wrote sidst redigeret af
                                        #29

                                        @nerdd hva' er paneer? @IbenChristiane

                                        ibenchristiane@helvede.netI 1 Reply Last reply
                                        0
                                        • svuorela@helvede.netS svuorela@helvede.net

                                          @nerdd hva' er paneer? @IbenChristiane

                                          ibenchristiane@helvede.netI This user is from outside of this forum
                                          ibenchristiane@helvede.netI This user is from outside of this forum
                                          ibenchristiane@helvede.net
                                          wrote sidst redigeret af
                                          #30

                                          @svuorela @nerdd en slags ost. Og jeg indser nu, at jeg da faktisk tænkte på halloumi.

                                          nerdd@mstdn.socialN 1 Reply Last reply
                                          0
                                          Svar
                                          • Svar som emne
                                          Login for at svare
                                          • Ældste til nyeste
                                          • Nyeste til ældste
                                          • Most Votes


                                          • Log ind

                                          • Har du ikke en konto? Tilmeld

                                          • Login or register to search.
                                          Powered by NodeBB Contributors
                                          Graciously hosted by data.coop
                                          • First post
                                            Last post
                                          0
                                          • Hjem
                                          • Seneste
                                          • Etiketter
                                          • Populære
                                          • Verden
                                          • Bruger
                                          • Grupper