Den bedste måde at beskære og binde dine tomater op – få stærke planter og større høst
-
Hvordan får du mest ud af dine tomater? Skal du fjerne sideskud – eller lade dem være? Der findes mange gode råd, og hvis du leder efter den ene rigtige måde at beskære og binde dine tomater op på… så må jeg desværre skuffe dig. Den findes ikke.
Men du kan finde din måde. I denne video deler jeg, hvordan jeg selv beskærer og opbinder mine tomater – ikke som en facitliste, men som inspiration.
Det handler om at lære, prøve sig frem og finde det, der fungerer i din have, med dine planter.
Del gerne dine egne erfaringer i kommentarfeltet – måske kan vi inspirere hinanden til endnu bedre tomater.
#Tomater #Beskæring #Sideskud #Opbinding #Selvforsyning #Haveglæde #Hjemmedyrket #TomatTips #Grøntsagsdyrkning #PreppingMedSmag
00:00 Den bedste måde at opbinde og beskærer dine tomater
00:33 Hvorfor og hvordan jeg beskærer og opbinder mine tomater
01:50 Forskellen på determinate og indeterminante tomatplanter
02:44 Hvordan du genkender et sideskud
04:48 Valg af snor til at binde tomaterne op
05:23 Mit tomatknob eller tomatknude
05:52 Hvordan binder du en tomat op
06:35 Beskæring af lange blade
06:49 Ompotning af sideskud til nye planter
07:15 Hvor dybt skal tomater sættes?
07:39 Begrave snoren under roden
08:00 Tomatklips
08:33 Mit bedste tomatråd til dig!@peter_ringholm fantastiske videoer, Peter! Nu kan vi begynde at følge influencere uden at blive profileret🥰
-
@peter_ringholm fantastiske videoer, Peter! Nu kan vi begynde at følge influencere uden at blive profileret🥰
@jeppe@uddannelse.social Tak Jeppe, jeg har det bare svært ved begrebet influencere, jeg associere det altid til affiliate bondefangeri og clickbait. Men det er bare mig. Jeg forstår betydningen og er virkelig glad for hoppet ud i fediverset. Det er helt rart at have følelsen af at skrive med rigtige mennesker igen OG slippe for at blive profileret! Det er ren win-win-win!
-
A anderslund@expressional.social shared this topic
-
@peter_ringholm @jeppe Åh ja. Det er også det jeg forstår ved influencere: mennesker med jord i hovedet der gør alt hvad de kan for at tjene penge på at lufte deres dumme holdninger og promovere produkter, scams, osv.
-
@peter_ringholm @jeppe Åh ja. Det er også det jeg forstår ved influencere: mennesker med jord i hovedet der gør alt hvad de kan for at tjene penge på at lufte deres dumme holdninger og promovere produkter, scams, osv.
@rasmus91 @peter_ringholm Okay, jeg trækker betegnelsen tilbage :-). Jeg ville bare sige at jeg synes det var fedt at Peter laver en god, velproduceret og afslappet række videoer som er lærerige og humoristiske, og at det er rart at kunne følge og se dem uden at blive profileret og solgt til svinagtige virksomheder og indflydelsesagenter. Hvad skal vi kalde sådan nogle gode folk som Peter?
-
@rasmus91 @peter_ringholm Okay, jeg trækker betegnelsen tilbage :-). Jeg ville bare sige at jeg synes det var fedt at Peter laver en god, velproduceret og afslappet række videoer som er lærerige og humoristiske, og at det er rart at kunne følge og se dem uden at blive profileret og solgt til svinagtige virksomheder og indflydelsesagenter. Hvad skal vi kalde sådan nogle gode folk som Peter?
@jeppe @peter_ringholm Tja. Jeg ved det ikke.
Det er sikkert også en fejlagtig forståelse af ordet influencer, ligesom folk i al almindelighed tror AI betyder chatgpt.
-
@jeppe @peter_ringholm Tja. Jeg ved det ikke.
Det er sikkert også en fejlagtig forståelse af ordet influencer, ligesom folk i al almindelighed tror AI betyder chatgpt.
@rasmus91 @jeppe @peter_ringholm Alle lærere er da pr. definition influencere - forhåbentlig!
-
Hvordan får du mest ud af dine tomater? Skal du fjerne sideskud – eller lade dem være? Der findes mange gode råd, og hvis du leder efter den ene rigtige måde at beskære og binde dine tomater op på… så må jeg desværre skuffe dig. Den findes ikke.
Men du kan finde din måde. I denne video deler jeg, hvordan jeg selv beskærer og opbinder mine tomater – ikke som en facitliste, men som inspiration.
Det handler om at lære, prøve sig frem og finde det, der fungerer i din have, med dine planter.
Del gerne dine egne erfaringer i kommentarfeltet – måske kan vi inspirere hinanden til endnu bedre tomater.
#Tomater #Beskæring #Sideskud #Opbinding #Selvforsyning #Haveglæde #Hjemmedyrket #TomatTips #Grøntsagsdyrkning #PreppingMedSmag
00:00 Den bedste måde at opbinde og beskærer dine tomater
00:33 Hvorfor og hvordan jeg beskærer og opbinder mine tomater
01:50 Forskellen på determinate og indeterminante tomatplanter
02:44 Hvordan du genkender et sideskud
04:48 Valg af snor til at binde tomaterne op
05:23 Mit tomatknob eller tomatknude
05:52 Hvordan binder du en tomat op
06:35 Beskæring af lange blade
06:49 Ompotning af sideskud til nye planter
07:15 Hvor dybt skal tomater sættes?
07:39 Begrave snoren under roden
08:00 Tomatklips
08:33 Mit bedste tomatråd til dig!@peter_ringholm Jeg kunne ikke finde din webshop på din peertube-side eller her, men jeg fandt den på Kagi. Måske skulle du dele den lidt mere
. Har bestilt godt ind til forårets tomatdyrkning. -
@rasmus91 @jeppe @peter_ringholm Alle lærere er da pr. definition influencere - forhåbentlig!
@LarsHenriksen @rasmus91 @jeppe
Jeg ser det som en tegn på sygeliggørelsen af vores medieforbrug. Der er altid profit i fokus, der først gav os clickbait og nu AI genereret skrald. Deraf det negative i begrebet. Men det burde ikke være sådan, jeg elsker at lære fra mig, det er vel kernebegrebet af at influerer. Så jeg må nok bare erkende min titel, haha... Tak for de pæne ord. Mit mantra er at jeg kun laver noget, som jeg selv har lyst til at se.
-
@peter_ringholm Jeg kunne ikke finde din webshop på din peertube-side eller her, men jeg fandt den på Kagi. Måske skulle du dele den lidt mere
. Har bestilt godt ind til forårets tomatdyrkning.Tak @jeppe@uddannelse.social - jeg er stadig lidt ny i fediverset, aner ikke hvad kagi er
Men tak for tilliden, jeg har sendt pakken - håber du får en fantastisk høst!
-
Tak @jeppe@uddannelse.social - jeg er stadig lidt ny i fediverset, aner ikke hvad kagi er
Men tak for tilliden, jeg har sendt pakken - håber du får en fantastisk høst!@peter_ringholm Undskyld! https://kagi.com er en søgemaskine der koster penge at bruge - så bliver man fri for reklamer. Den har også gode chatbot- og oversættelsesfunktioner.