Alternativ til Google calender
-
Så CalDAV er vigtigt
Hvad med redigering: Skal en enkelt kalender også kunne redigeres af mere end 1 person, eller er det nok at den bare kan deles med andre? Og er det vigtigt at man også kan begge dele: Nogle kan redigere, andre kan kun læse?
@decibyte Jeg bliver helt glad af din måde at spørge og samle op på.
For folk som mig er det vigtigtste med det første. At alle i gruppen kan redigere. Den anden del, at nogle kan redigere og andre ikke, er ikke noget jeg bruger. Så ville vi formentlig lægge det op som event på dukop eller lignende.
-
Cool. Alle de mange spørgsmål er fordi jeg har tænkt mig at teste de forskellige muligheder lidt grundigere af og så lave en form for indstilling til at vi sætter en af dem op til medlemmerne i data.coop
Det kan være nogle af jer har lyst til at være med til at afprøve?
-
Jeg har ikke selv prøvet det, men der findes Feber der er lavet til netop delte kalendre (til fx mødelokaler og andre fælles resurser). På Febers side nævnes også Baïkal og Radicale.
Alle 3 kræver at man finder et sted at hoste det. Måske det er noget vi kunne se på i data.coop, hvis der er efterspørgsmål på det.
@decibyte sagde i Alternativ til Google calender:
[…] På Febers side nævnes også Baïkal og Radicale.
Jeg elsker Baïkal. Og ikke bare fordi den kan køre på hosting, der koster det samme som to pakker rugbrød.
Men den er til gengæld bare en kalender-server, så man skal indlæse den i et andet program med CalDAV.
Bemærk, at kalenderdeling ikke er et fokus med Baïkal. Til gengæld kan man oprette ligeså mange kalendere, som man vil. -
Jeg sad og rodede med Feber, Baïkal og Radicale i går. Det er ikke rigtigt nogle af dem der lader til at være lige præcis Løsningen. Feber har ingen CalDAV. De to andre er ikke bygget til at flere brugere (med hvert sit login) kan tilgå og redigere de samme kalendre. Så hvis man vil bruge dem, er det noget med at dele login, og det er sjældent en særligt god løsning.
-
Jeg sad og rodede med Feber, Baïkal og Radicale i går. Det er ikke rigtigt nogle af dem der lader til at være lige præcis Løsningen. Feber har ingen CalDAV. De to andre er ikke bygget til at flere brugere (med hvert sit login) kan tilgå og redigere de samme kalendre. Så hvis man vil bruge dem, er det noget med at dele login, og det er sjældent en særligt god løsning.
-
Nextcloud (NC) er som sådan glimrende til formålet.
Problemet ligger i hvordan vi konkret i data.coop har arrangeret os: For at få adgang til NC skal man være medlem. Er du en fodboldklub der gerne vil dele en kalender, skal alle være medlem af data.coop. Det er ikke smart.
Det peger tilbage på at vi skal se at finde ud af hvordan vi:
- Kan arrangere os så foreninger og andre ikke-mennesker kan være medlemmer, og
- Finde en model for hvordan vi kan sælge en dedikeret service (fx NC) som tillægsydelse til medlemmer (fx en foreningen), sådan at man har mulighed for at få sin egen at råde over.
Det er som sådan ikke super svært. Det vigtigste er at finde en måde der også praktisk fungerer for vores frivillige administratorhold. Og nå frem til hvad nye typer af medlemskaber og dedikerede services skal koste.
-
Jeg vil gerne være med til at designe foreningspakker
Fedt! Det lyder som en oplagt snak på en kommende hej-dag.
Det er mere om der er kræfter til at servicere foreninger?
Hvis der er tilpas mange, kan vi også begynde at betale nogen for at tage sig af det.