Skip to content
  • Hjem
  • Seneste
  • Etiketter
  • Populære
  • Verden
  • Bruger
  • Grupper
Temaer
  • Light
  • Brite
  • Cerulean
  • Cosmo
  • Flatly
  • Journal
  • Litera
  • Lumen
  • Lux
  • Materia
  • Minty
  • Morph
  • Pulse
  • Sandstone
  • Simplex
  • Sketchy
  • Spacelab
  • United
  • Yeti
  • Zephyr
  • Dark
  • Cyborg
  • Darkly
  • Quartz
  • Slate
  • Solar
  • Superhero
  • Vapor

• Default (No Skin)
  • No Skin
Kollaps
FARVEL BIG TECH
  1. Forside
  2. Ikke-kategoriseret
  3. Vores venner søger folk til at dele deres bofælleskab med

Vores venner søger folk til at dele deres bofælleskab med

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Ikke-kategoriseret
boostwelcomedanskertrut
3 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • toooobeeee@social.linux.pizzaT This user is from outside of this forum
    toooobeeee@social.linux.pizzaT This user is from outside of this forum
    toooobeeee@social.linux.pizza
    wrote sidst redigeret af

Vores venner søger folk til at dele deres bofælleskab med.
    Artikel fra KunThy
    #boostwelcome #DanskerTrut

**Halvdelen af deres paradis er til salg – nu leder Peter og Tatiana efter de helt rigtige mennesker**
    72-årige Peter fandt i Frøstrup det bofællesskab, han havde søgt efter i årevis.
    Nu er halvdelen af Højbo til salg, og der er plads til nye ejere. De skal være med til at forme livet på den ni hektar store ejendom tæt på Kirsten Kjærs Museum.
    Tatiana Zuccolotto og Peter Beckmann. Foto: Katrine Hedegaard
    Af: Katrine Hedegaard
    FRØSTRUP: Regnen tager til. Dråber pisker ned over grusvejen og skaber dis over engen. Peter Beckmann åbner døren ind til sin varme entre. Han er iklædt en solgul, langærmet trøje, hvorpå der står: “Nyd hverdagens eventyr.”
    En smilende 72-årig mand, der efter alt at dømme insisterer på at se positivt på livet.
    Inde fra stuen kommer en kat listede, mens der lyder endnu en venlig stemme.
    – Velkommen. Ja, jeg er bare på besøg – jeg bor i det andet hus.
    Stemmen tilhører 29-årige Tatiana Zuccolotto.
    Inde i stuen har de dækket op med figner fra et træ i haven, hjemmebagt kage med mirabeller, nødder, chokolade og appelsinskal. På bordet ligger der to krystaller, og fra vinduet er der udsigt over et hedelandskab og skov.
    Tatiana peger mod højre.
    – Se, man kan også se Vesterhavet. Vi har det hele her. Vi er tæt på alt det væsentlige.
    Bofællesskabet består af Peters lille, kalkmalede hus samt et andet stort hus, der kan deles op i forskellige boligenheder. Og så er der noget særligt ved Kirsten Kjærs Museum og lige netop den her plet.
    – Det er som en magnet. Det er som om stedet her tiltrækker hele verden, siger Tatiana er selv er opvokset i Buenos Aires.
    **Fandt det i Frøstrup**
    Peter er tysker og har boet i Californien de seneste 40 år, hvor han blandt andet har drevet et bageri. Det har han i øvrigt stadig. Da han fyldte 70, begyndte han at tænke over, hvor og hvordan han ville tilbringe de næste årtier.

toooobeeee@social.linux.pizzaT 1 Reply Last reply
    0
    • toooobeeee@social.linux.pizzaT toooobeeee@social.linux.pizza

Vores venner søger folk til at dele deres bofælleskab med.
      Artikel fra KunThy
      #boostwelcome #DanskerTrut

**Halvdelen af deres paradis er til salg – nu leder Peter og Tatiana efter de helt rigtige mennesker**
      72-årige Peter fandt i Frøstrup det bofællesskab, han havde søgt efter i årevis.
      Nu er halvdelen af Højbo til salg, og der er plads til nye ejere. De skal være med til at forme livet på den ni hektar store ejendom tæt på Kirsten Kjærs Museum.
      Tatiana Zuccolotto og Peter Beckmann. Foto: Katrine Hedegaard
      Af: Katrine Hedegaard
      FRØSTRUP: Regnen tager til. Dråber pisker ned over grusvejen og skaber dis over engen. Peter Beckmann åbner døren ind til sin varme entre. Han er iklædt en solgul, langærmet trøje, hvorpå der står: “Nyd hverdagens eventyr.”
      En smilende 72-årig mand, der efter alt at dømme insisterer på at se positivt på livet.
      Inde fra stuen kommer en kat listede, mens der lyder endnu en venlig stemme.
      – Velkommen. Ja, jeg er bare på besøg – jeg bor i det andet hus.
      Stemmen tilhører 29-årige Tatiana Zuccolotto.
      Inde i stuen har de dækket op med figner fra et træ i haven, hjemmebagt kage med mirabeller, nødder, chokolade og appelsinskal. På bordet ligger der to krystaller, og fra vinduet er der udsigt over et hedelandskab og skov.
      Tatiana peger mod højre.
      – Se, man kan også se Vesterhavet. Vi har det hele her. Vi er tæt på alt det væsentlige.
      Bofællesskabet består af Peters lille, kalkmalede hus samt et andet stort hus, der kan deles op i forskellige boligenheder. Og så er der noget særligt ved Kirsten Kjærs Museum og lige netop den her plet.
      – Det er som en magnet. Det er som om stedet her tiltrækker hele verden, siger Tatiana er selv er opvokset i Buenos Aires.
      **Fandt det i Frøstrup**
      Peter er tysker og har boet i Californien de seneste 40 år, hvor han blandt andet har drevet et bageri. Det har han i øvrigt stadig. Da han fyldte 70, begyndte han at tænke over, hvor og hvordan han ville tilbringe de næste årtier.

wrote sidst redigeret af

Han havde længe drømt om et bofællesskab.
      – Jeg ville bo tæt på gode venner. Jeg ville have adgang til naturen lige uden for min dør. Og så ville jeg bo i en kultur, der giver noget til min sjæl, fortæller han.
      For to et halvt år siden førte søgningen ham til Højbo i Frøstrup. Senere købte han halvdelen af den ni hektar store ejendom.
      Den anden halvdel tilhørte Lena, der gik bort for et lille års tid siden. På et bord i stuen står der et fint fotografi af Lena.
      – Hun blev kun 62, så det var alt for tidligt, siger Peter og fortæller, at hendes to sønner har arvet hende, men deres liv ligger andre steder. Den ene er flyttet til Frankrig, mens den anden studerer medicin i Østrig.
      Derfor er deres halvdel nu til salg for 125.000 euro. Det er omkring 930.000 danske kroner.
      **Plads til flere**
      Halvdelen kan deles op i mindre ejerandele, og Peter og Tatiana forestiller sig op mod tre nye parter: en familie, et par og måske en enkelt person.
      – Vi kan dele det i tre forskellige størrelser. Det kommer an på, hvilke mennesker, der dukker op, og hvordan vi kan få det hele til at gå op, siger Peter.
      Man køber en andel af hele ejendommen, og beboerne finder sammen ud af, hvilke boliger og rum der passer til hvem.
      – Det skal være de rigtige personer, selvfølgelig, siger Peter med et venligt smil og tilføjer,
      – Og alle skal have det godt.
      Medskabere og jordforvaltere
      Bofællesskabet Højbo beskriver sig selv som et lille internationalt kollektiv. Peter og Tatiana kalder de mennesker, de håber at få ind, for “medskabere og jordforvaltere”.
      På de ni hektar arbejder beboerne med en frugtplantage, køkkenhave, biavl og dyrkning af marken. Samtidig renoverer de bygningerne og udvikler nye muligheder for stedet.
      – Vi passer på naturen. Vi forsøger at efterlade den bedre, end den var, siger Peter.
      Kunst, bagning, dyrkning og fællesskab fylder allerede på Højbo. Den enkelte har sit private rum, sin egen økonomi og sine egne interesser, mens jord og bygninger giver fælles opgaver.

toooobeeee@social.linux.pizzaT 1 Reply Last reply
      0
      • toooobeeee@social.linux.pizzaT toooobeeee@social.linux.pizza

Han havde længe drømt om et bofællesskab.
        – Jeg ville bo tæt på gode venner. Jeg ville have adgang til naturen lige uden for min dør. Og så ville jeg bo i en kultur, der giver noget til min sjæl, fortæller han.
        For to et halvt år siden førte søgningen ham til Højbo i Frøstrup. Senere købte han halvdelen af den ni hektar store ejendom.
        Den anden halvdel tilhørte Lena, der gik bort for et lille års tid siden. På et bord i stuen står der et fint fotografi af Lena.
        – Hun blev kun 62, så det var alt for tidligt, siger Peter og fortæller, at hendes to sønner har arvet hende, men deres liv ligger andre steder. Den ene er flyttet til Frankrig, mens den anden studerer medicin i Østrig.
        Derfor er deres halvdel nu til salg for 125.000 euro. Det er omkring 930.000 danske kroner.
        **Plads til flere**
        Halvdelen kan deles op i mindre ejerandele, og Peter og Tatiana forestiller sig op mod tre nye parter: en familie, et par og måske en enkelt person.
        – Vi kan dele det i tre forskellige størrelser. Det kommer an på, hvilke mennesker, der dukker op, og hvordan vi kan få det hele til at gå op, siger Peter.
        Man køber en andel af hele ejendommen, og beboerne finder sammen ud af, hvilke boliger og rum der passer til hvem.
        – Det skal være de rigtige personer, selvfølgelig, siger Peter med et venligt smil og tilføjer,
        – Og alle skal have det godt.
        Medskabere og jordforvaltere
        Bofællesskabet Højbo beskriver sig selv som et lille internationalt kollektiv. Peter og Tatiana kalder de mennesker, de håber at få ind, for “medskabere og jordforvaltere”.
        På de ni hektar arbejder beboerne med en frugtplantage, køkkenhave, biavl og dyrkning af marken. Samtidig renoverer de bygningerne og udvikler nye muligheder for stedet.
        – Vi passer på naturen. Vi forsøger at efterlade den bedre, end den var, siger Peter.
        Kunst, bagning, dyrkning og fællesskab fylder allerede på Højbo. Den enkelte har sit private rum, sin egen økonomi og sine egne interesser, mens jord og bygninger giver fælles opgaver.

wrote sidst redigeret af

– Så lærer vi fra hinanden. Det er spændende, når der kommer andre mennesker, som bringer noget med sig, man aldrig selv har set, siger Peter.
        – Vi er meget åbne over for idéer, der er så mange muligheder her.
        **Tæt forbundet med museet**
        Højbo ligger lige ved Kirsten Kjærs Museum, og forbindelsen mellem de to steder går mange år tilbage.
        Husene blev tidligere brugt som boliger for kunstnere på ophold ved museet. Peter møder stadig mennesker, der fortæller, at de engang har boet her. Bofællesskabet bliver drevet i de tidligere ejere af museet Harald og Johns ånd. Man giver og tager det man kan og formår.
        – Nogle har fået familie her og er blevet forelskede her. Der er så mange historier på det her sted, siger Tatiana.
        Det var også gennem Kirsten Kjærs Museum, at hun fandt vej til Højbo.
        Hun er argentinsk-italiensk og skuespiller og kom oprindeligt til Danmark for at arbejde med teater. Hun endte med et tre måneder langt kunstnerophold på Kirsten Kjærs Museum og flyttede senere ind på Højbo.
        – Ret hurtigt blev jeg forelsket i stedet, fortæller hun.
        Hun arbejder fortsat med dans, performance og kunstprojekter. For få måneder siden havde hun kunstnere fra Barcelona, Taiwan og Argentina boende på Højbo i tre uger. Projektet mundede ud i performances på Kirsten Kjærs Museum.
        – Det er vigtigt for mig at samle mennesker, som ellers aldrig ville have mødt hinanden.
        **En del af Frøstrup**
        Højbo har også forbindelser ud i Frøstrup. Der bliver sunget kor med venner og naboer, og Peter er frivillig på Kirsten Kjærs Museum, hjælper i den lokale Dagli’Brugs og har meldt sig som kistebærer ved kirken.
        – For mig er noget af det første, når jeg kommer et sted: Hvor kan jeg hjælpe?
        Han ser samme tanke i livet på Højbo.
        – Når du giver, så bliver det også modtaget. Der kommer altid noget tilbage.
        Udenfor pisker regnen stadig ned over grusvejen. Heden, marken og skoven er sløret i disen.
        Peter kigger ud og smiler.
        –Nu håber vi, at de helt rigtige mennesker, der passer lige til vores sted, dukker op. Det skal de nok. Bare vent og se.

1 Reply Last reply
        0
        • tofticles@helvede.netT tofticles@helvede.net shared this topic
        Svar
        • Svar som emne
        Login for at svare
        • Ældste til nyeste
        • Nyeste til ældste
        • Most Votes

• Log ind

• Har du ikke en konto? Tilmeld

• Login or register to search.