Skip to content
  • Hjem
  • Seneste
  • Etiketter
  • Populære
  • Verden
  • Bruger
  • Grupper
Temaer
  • Light
  • Cerulean
  • Cosmo
  • Flatly
  • Journal
  • Litera
  • Lumen
  • Lux
  • Materia
  • Minty
  • Morph
  • Pulse
  • Sandstone
  • Simplex
  • Sketchy
  • Spacelab
  • United
  • Yeti
  • Zephyr
  • Dark
  • Cyborg
  • Darkly
  • Quartz
  • Slate
  • Solar
  • Superhero
  • Vapor

• Default (No Skin)
  • No Skin
Kollaps
FARVEL BIG TECH
  1. Forside
  2. Ikke-kategoriseret
  3. Vel vel, solbærvinen er satt, så nå er det bare å la gjærsoppen få mumse sukker og mangedoble seg over de neste par dagene, før gjæringa tar til for fullt mot slutten av helga..

Vel vel, solbærvinen er satt, så nå er det bare å la gjærsoppen få mumse sukker og mangedoble seg over de neste par dagene, før gjæringa tar til for fullt mot slutten av helga..

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Ikke-kategoriseret
heimkunnskapallheimennorsktut
7 Indlæg 3 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • cmyrland@tutoteket.noC This user is from outside of this forum
    cmyrland@tutoteket.noC This user is from outside of this forum
    cmyrland@tutoteket.no
    wrote sidst redigeret af

Vel vel, solbærvinen er satt, så nå er det bare å la gjærsoppen få mumse sukker og mangedoble seg over de neste par dagene, før gjæringa tar til for fullt mot slutten av helga..

Oppskrift:
    1,5L vann/kg bær
    0,5kg sukker/kg bær

Grovt sett denne fremgangsmåten: https://www.instructables.com/Blackcurrant-Wine-DIY-Recipe/

#heimkunnskap #allheimen #norsktut

leneeeide@oslo.townL 1 Reply Last reply
    0
    • cmyrland@tutoteket.noC cmyrland@tutoteket.no

Oppskrift:
      1,5L vann/kg bær
      0,5kg sukker/kg bær

Grovt sett denne fremgangsmåten: https://www.instructables.com/Blackcurrant-Wine-DIY-Recipe/

#heimkunnskap #allheimen #norsktut

leneeeide@oslo.townL This user is from outside of this forum
      leneeeide@oslo.townL This user is from outside of this forum
      leneeeide@oslo.town
      wrote sidst redigeret af

@cmyrland oi, kanskje det er det vi skal gjøre med solbærene! Det hørtes godt ut.

cmyrland@tutoteket.noC 1 Reply Last reply
      0
      • leneeeide@oslo.townL leneeeide@oslo.town

@cmyrland oi, kanskje det er det vi skal gjøre med solbærene! Det hørtes godt ut.

cmyrland@tutoteket.no
        wrote sidst redigeret af

@leneeeide Ja, jeg synes flere folk burde prøve å lage alkohol av hva de enn har i hagen 😅 Kjøp gjerne boka til Johan Setnes: https://www.ark.no/produkt/boker/hobbyboker-og-fritid/vin-med-smaker-fra-naturen-9788202618780 og om du har anledning, besøk vingården hans i Romsdalen: http://www.tuenvin.no/

Fwiw, vinen jeg lager nå er spontanfermentert, altså bruker jeg villgjæra som sitter på bæra i stedet for å kjøpe vingjær. Setnes ville nok rynket på nesen av denslags, men jeg er generelt fan av spontanfermentert øl og vin.. 😅

tanketom@tutoteket.noT 1 Reply Last reply
        0

@leneeeide Ja, jeg synes flere folk burde prøve å lage alkohol av hva de enn har i hagen 😅 Kjøp gjerne boka til Johan Setnes: https://www.ark.no/produkt/boker/hobbyboker-og-fritid/vin-med-smaker-fra-naturen-9788202618780 og om du har anledning, besøk vingården hans i Romsdalen: http://www.tuenvin.no/

Fwiw, vinen jeg lager nå er spontanfermentert, altså bruker jeg villgjæra som sitter på bæra i stedet for å kjøpe vingjær. Setnes ville nok rynket på nesen av denslags, men jeg er generelt fan av spontanfermentert øl og vin.. 😅

tanketom@tutoteket.noT This user is from outside of this forum
          tanketom@tutoteket.no
          wrote sidst redigeret af

@cmyrland @leneeeide Eg prøvde meg på “ginger bug” for ingefærøl for nokre år sidan, men det var dårleg tima med ei heitebølgje og øite moglegheit for temperaturregulering så den spontaneksplosjonsfermenterte :,(

0
          • tanketom@tutoteket.noT tanketom@tutoteket.no

@cmyrland @leneeeide Eg prøvde meg på “ginger bug” for ingefærøl for nokre år sidan, men det var dårleg tima med ei heitebølgje og øite moglegheit for temperaturregulering så den spontaneksplosjonsfermenterte :,(

cmyrland@tutoteket.no
            wrote sidst redigeret af

@tanketom ups.. sånt skjer av og til, ja. Nå er vel ikke den type fermentering veldig hissig i utgangspunktet, men jeg stusser veldig på at disse ginger bug-fermenteringene ol. som regel gjøres i lukkede beholdere. Få på en gjærlås, så har man bedre kontroll på denslags. Hos meg står bøtta åpen med bare en kopphåndduk over seg, slik at CO2-en kan stikke av uten problem når det drar seg til 😅 det blir bra fres etterhvert... @leneeeide

tanketom@tutoteket.noT 1 Reply Last reply
            0

@tanketom ups.. sånt skjer av og til, ja. Nå er vel ikke den type fermentering veldig hissig i utgangspunktet, men jeg stusser veldig på at disse ginger bug-fermenteringene ol. som regel gjøres i lukkede beholdere. Få på en gjærlås, så har man bedre kontroll på denslags. Hos meg står bøtta åpen med bare en kopphåndduk over seg, slik at CO2-en kan stikke av uten problem når det drar seg til 😅 det blir bra fres etterhvert... @leneeeide

tanketom@tutoteket.no
              wrote sidst redigeret af

@cmyrland @leneeeide Orsak, eg burde ha vore meir nøyaktig. Det var meir at fermenteringa "eksploderte" – AKA villgjæren++ blei til eit grønt lag på toppen.

0
              • tanketom@tutoteket.noT tanketom@tutoteket.no

@cmyrland @leneeeide Orsak, eg burde ha vore meir nøyaktig. Det var meir at fermenteringa "eksploderte" – AKA villgjæren++ blei til eit grønt lag på toppen.

cmyrland@tutoteket.no
                wrote sidst redigeret af

@tanketom å sånn nå 😅 ja, det er kjedelig. Har mistet noen brygg til acetobakter-oppblomstring, mugg og annet faenskap. Det er skikkelig drit. Mye jobb og pes for ingenting.. @leneeeide

1 Reply Last reply
                0
                Svar
                • Svar som emne
                Login for at svare
                • Ældste til nyeste
                • Nyeste til ældste
                • Most Votes

• Log ind

• Har du ikke en konto? Tilmeld

• Login or register to search.