#FV26 Jeg har lagt sammen, og Theresa Scavenius fik 1749 stemmer.
-
@mosgaard @oerum Det her er jo et kæmpe spørgsmål og svært at tale om på 500 karakterer! Jeg ville også ønske der fandtes ideelle mennesker, der kunne kommunikere let, forståeligt, fangende og humoristisk om alle emner, og være gode forandringsskabere, uden at lyve, misrepræsentere eller ignorere love, fakta, interessenter, osv. De er bare ret sjældne. Blandt politikere ser vi typisk mere veltalenhed, og mindre af resten. Og i partipolitik er organisatorsegmentet overrepræsenteret, dvs. at (1/)
-
@pedersen @mosgaard @oerum Ja, det er måske en del af det, men det løser ikke alt det med bias og mange andre strukturelle udfordringer. For det er også måden vi har vænnet os til at kommunikere og samarbejde på, der fejler. Og enkeltpersoner kan alle blive forråede etc. Så vi er nødt til at gentænke organisering, beslutningstagen, kommunikation osv. Vi kan eks lade os inspirere af sociokratiet og Teori U, men vi er også nødt til at introducere aspekter af stilletid a la Bastian Overgaard.
-
@mjj skuffe. Fandt jeg ud af da jeg forsøgte at engagere mig i hans DJØF projekt, Inst for Vilde probl, INVI. Hvilket bare viser, at en vis kognitiv forståelse langt fra er nok. Og jeg kunne se han fik det fysisk dårligt når jeg kom indenfor ti skridt af ham. For hele hans væsen ville jo væk fra det jeg kom med. Så jeg kan vist godt sætte mig lidt ind i, hvordan TS måske har haft det. I mine øjne er hun en helt. Perfekt, nej. Hun straffes for at være uperfekt, fordi hun er det på en anden måde.
@bettina Ja, hun er ikke så spiselig for dem alle.
-
@bettina Ja, hun er ikke så spiselig for dem alle.
@mjj Sådan er det for mange kloge kvinder, der ikke vil acceptere "det plejer vi ikke" argumenter. Inden for Lean skal man svare på 5 x Hvorfor, men i Folketinget og embedsværket (og det meste af landet) klarer de knap een.
-
@oerum @mosgaard Jeg har tænkt over det, og indgået i demokratiske hhv mindre demokratiske sammenhænge i årtier. Fordi jeg også blev kaldt hysterisk, skarp, osv. Typisk af dem, der synes at de bestående strukturer virker fint, for de har det jo selv udmærket...
Forskellen på mig og Theresa er bare, at forandringsledelse inkl. samarbejde mod mål mv er en af mine kernekompetencer og noget jeg har gjort professionelt. Det forventer jeg ikke af alle folkevalgte, for vi er meget få med de specialer.
@bettina @oerum jeg er overhovedet ikke uenig i det du siger Bettina, og jeg synes det er virkelig godt formuleret.
Jeg kender om nogen med min ADHD, at folk kan føle sig overmandet af mine tanker og holdninger, og jeg hader som pesten at det altid ender med at være mig med handikappet der skal tilpasse.
Men som leder ved jeg også godt, at det i sidste ende er et ledelsesansvar at finde og søge mod en retning, og mit ansvar at det lykkes.
-
@bettina @oerum jeg er overhovedet ikke uenig i det du siger Bettina, og jeg synes det er virkelig godt formuleret.
Jeg kender om nogen med min ADHD, at folk kan føle sig overmandet af mine tanker og holdninger, og jeg hader som pesten at det altid ender med at være mig med handikappet der skal tilpasse.
Men som leder ved jeg også godt, at det i sidste ende er et ledelsesansvar at finde og søge mod en retning, og mit ansvar at det lykkes.
@bettina @oerum så selvom jeg tit kunne ønske mig at noget var anderledes, for det er indlysende at der er noget galt, ved jeg også som leder - at nogle gange er det rigtige at sige det forkerte at sige til andre, hvis det vi ønsker er en (positiv) forandring.
For mig er det vigtigt at hvis man bliver politiker, bliver man en del af landets ledelse, og man har et fælles ansvar for at få den ledelse til at fungere. Det så vi alt for godt mislykkes BIG TIME under folkeskolereformen f.eks.
-
@bettina @oerum så selvom jeg tit kunne ønske mig at noget var anderledes, for det er indlysende at der er noget galt, ved jeg også som leder - at nogle gange er det rigtige at sige det forkerte at sige til andre, hvis det vi ønsker er en (positiv) forandring.
For mig er det vigtigt at hvis man bliver politiker, bliver man en del af landets ledelse, og man har et fælles ansvar for at få den ledelse til at fungere. Det så vi alt for godt mislykkes BIG TIME under folkeskolereformen f.eks.
@bettina @oerum det betyder ikke at man skal acceptere, samtykke og lade stå til. Men det betyder man har et ledelsesansvar for, at vi sammen kan gå i et retning.
Alternativet har altid stået for mig som et parti med mangelfuld, eller direkte fraværende, ledelse. Så jeg forstår også at det er der det er gået galt flere gange. Også selvom jeg sympatiserer med meget af deres indhold, og ville ønske at det ikke var sådan.
-
@bettina @oerum det betyder ikke at man skal acceptere, samtykke og lade stå til. Men det betyder man har et ledelsesansvar for, at vi sammen kan gå i et retning.
Alternativet har altid stået for mig som et parti med mangelfuld, eller direkte fraværende, ledelse. Så jeg forstår også at det er der det er gået galt flere gange. Også selvom jeg sympatiserer med meget af deres indhold, og ville ønske at det ikke var sådan.
@mosgaard @oerum Der er virkeligt meget at udfolde her! Så tak for at give anledning til det!
1. Skal vi forvente, at alle politikere og alle, der skal varetage landets interesser, opfører sig som ledere? Jeg mener også ja, men det bringer mig til næste spørgsmål: 2. Hvordan defineres 'leder' i denne sammenhæng? Og 3. vurderer vi alle ud fra samme målestok? 4. Skal vi overhovedet det, idet vi ved at vi er forskellige og har forskellige styrker, svagheder, etc
Når vi har besvaret det, kan vi gå
-
@mosgaard @oerum Der er virkeligt meget at udfolde her! Så tak for at give anledning til det!
1. Skal vi forvente, at alle politikere og alle, der skal varetage landets interesser, opfører sig som ledere? Jeg mener også ja, men det bringer mig til næste spørgsmål: 2. Hvordan defineres 'leder' i denne sammenhæng? Og 3. vurderer vi alle ud fra samme målestok? 4. Skal vi overhovedet det, idet vi ved at vi er forskellige og har forskellige styrker, svagheder, etc
Når vi har besvaret det, kan vi gå
-
@bettina @oerum det er ekstremt spændende - og vigtigt - og som lockoutet lærer og senere skoleleder i efterdønningerne af folkeskolereformen, brugte jeg meget tid på at reflektere over netop dette.
Vi finder helt sikkert ikke svaret på 500 tegn, men jeg synes vi sammen har mange gode perspektiver man ville ønske politikkerne - som landets ledere - brugte som et objektiv til at se deres eget arbejde igennem.
-
@bettina @oerum det er ekstremt spændende - og vigtigt - og som lockoutet lærer og senere skoleleder i efterdønningerne af folkeskolereformen, brugte jeg meget tid på at reflektere over netop dette.
Vi finder helt sikkert ikke svaret på 500 tegn, men jeg synes vi sammen har mange gode perspektiver man ville ønske politikkerne - som landets ledere - brugte som et objektiv til at se deres eget arbejde igennem.
@bettina @oerum Jeg bruger som regel parallelen med Grundtvigs forkærlighed for det oplyste enevælde, fordi han så hvordan det repræsentative demokrati ville give en ulige kamp - hvor alle var sig selv nærmest, i stedet for at forsøge objektivt at eftersøge hvad der er i landets/folkets bedste interesse.
Nu ved vi enevælde aldrig bliver godt, så det behøver vi ikke diskutere. Men repræsentativt demokrati som vi har det i dag, er virkelig ikke uden problemer. Der er ofte mere magt end værdier.
-
@mosgaard @oerum ja, stilhed, refleksion og metaperspektiv er noget, jeg virkelig savner. Hvad nu hvis der skulle være 15 sekunders stilhed mellem hver taler i en debat? Eller to minutters stilhed hvert kvarter? Hvad hvis man brugte samtykkebaseret beslutningstagen, og derfor skulle udarbejde dokumenterede risikoanalyser, før man kunne sige nej til et forslag?
Og for at vende tilbage til tilfældigt valgte repræsentanter: Hvad hvis folketinget skulle gøre hvad et borgerting foreslog? Osv.