Skip to content
  • Hjem
  • Seneste
  • Etiketter
  • Populære
  • Verden
  • Bruger
  • Grupper
Temaer
  • Light
  • Brite
  • Cerulean
  • Cosmo
  • Flatly
  • Journal
  • Litera
  • Lumen
  • Lux
  • Materia
  • Minty
  • Morph
  • Pulse
  • Sandstone
  • Simplex
  • Sketchy
  • Spacelab
  • United
  • Yeti
  • Zephyr
  • Dark
  • Cyborg
  • Darkly
  • Quartz
  • Slate
  • Solar
  • Superhero
  • Vapor

• Default (No Skin)
  • No Skin
Kollaps
FARVEL BIG TECH
  1. Forside
  2. Ikke-kategoriseret
  3. Jeg bidrog lidt til samtalen om PISA i går i DR P4 København.

Jeg bidrog lidt til samtalen om PISA i går i DR P4 København.

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Ikke-kategoriseret
skolechatteknologiforstapisa
18 Indlæg 3 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • sorentsvendsen.eurosky.social@bsky.brid.gyS sorentsvendsen.eurosky.social@bsky.brid.gy

Fair nok. Lidt nysgerrig på datamaterialet, er det observationer, læreres/elevers selvrapportering.

Synes projektarbejde-fokusset/diskursen har fyldt ret meget i den sidste periode. Men det kan da godt være balancen alligevel har været forrykket sig ift. tidligere. Hvor jeg selv har være eleven.

jeppe@uddannelse.socialJ This user is from outside of this forum
    jeppe@uddannelse.social
    wrote sidst redigeret af

@sorentsvendsen.eurosky.social Jeg har selv deltaget i en række undersøgelser af hvordan underviningen ser ud - se fx blik på undervining, what's going on ..., ICILS mm på min publ.liste:
    https://www.au.dk/jebu@edu.au.dk

sorentsvendsen.eurosky.social@bsky.brid.gyS 1 Reply Last reply
    0
    • jeppe@uddannelse.socialJ jeppe@uddannelse.social

@anderslund Der er nok sammenhæng mellem at have let ved it og alle mulige andre kompetencer - generelt er der stor korrelation mellem alle skolefagligheder (også fx matematik og læsning).
      Men det gælder også for socioøkonomisk nedre gruppe at de klarer sig bedre fx hvis de bruger it til læringsaktiviteter uden for skoletiden.

https://www.vive.dk/da/udgivelser/pisa-2025-bxq12bbz/

anderslund@expressional.socialA This user is from outside of this forum
      anderslund@expressional.socialA This user is from outside of this forum
      anderslund@expressional.social
      wrote sidst redigeret af

@jeppe Så vi skal ikke smide IT helt ud af skolen, bare bruge det godt 🙂

1 Reply Last reply
      0
      • jeppe@uddannelse.socialJ jeppe@uddannelse.social

@sorentsvendsen.eurosky.social Jeg har selv deltaget i en række undersøgelser af hvordan underviningen ser ud - se fx blik på undervining, what's going on ..., ICILS mm på min publ.liste:
        https://www.au.dk/jebu@edu.au.dk

sorentsvendsen.eurosky.social@bsky.brid.gyS This user is from outside of this forum
        sorentsvendsen.eurosky.social@bsky.brid.gyS This user is from outside of this forum
        sorentsvendsen.eurosky.social@bsky.brid.gy
        wrote sidst redigeret af

Det ved jeg godt. Kender dig også godt fra de aktive skolechat dage, da Twitter var en interessant platform. Var selv perifert aktiv. Det var ofte en form for subforum i skoledebatten, der havde en del fokus på IT i undervisningen. Fandt masser ad spændende redskaber igennem det, som så senere blev

0
        • sorentsvendsen.eurosky.social@bsky.brid.gyS sorentsvendsen.eurosky.social@bsky.brid.gy

Det ved jeg godt. Kender dig også godt fra de aktive skolechat dage, da Twitter var en interessant platform. Var selv perifert aktiv. Det var ofte en form for subforum i skoledebatten, der havde en del fokus på IT i undervisningen. Fandt masser ad spændende redskaber igennem det, som så senere blev

wrote sidst redigeret af

lukket eller skiftede fra freemium til premium 🙂 og så var jeg blevet det klogere på mange af de IT-løsninger man støtte på. Det viste sig - i vores egne selvstudier som de undersøgende praktikere man skal være - også ofte at det for mange elever mere handlede om variationen de oplevede, end hvordan

0

lukket eller skiftede fra freemium til premium 🙂 og så var jeg blevet det klogere på mange af de IT-løsninger man støtte på. Det viste sig - i vores egne selvstudier som de undersøgende praktikere man skal være - også ofte at det for mange elever mere handlede om variationen de oplevede, end hvordan

wrote sidst redigeret af

undervisningen var rammesat. Som en kollega tidligt fortalte en elev havde sagt ifbm. et CL-kursus hele skolen var på i start-10'erne: "nåh nu har lærerne været på kursus igen", med en henvisning til at undervisningen var blevet ensformig. Bare på en anden måde 🙂

Nå men tilbage til fokus. I "Blik

0

undervisningen var rammesat. Som en kollega tidligt fortalte en elev havde sagt ifbm. et CL-kursus hele skolen var på i start-10'erne: "nåh nu har lærerne været på kursus igen", med en henvisning til at undervisningen var blevet ensformig. Bare på en anden måde 🙂

Nå men tilbage til fokus. I "Blik

wrote sidst redigeret af

på undervisningen" kan jeg se I netop skelner mellem da/ma og andre fag ift. undervisningsform. Hvor der er meget fokus på træningsopgaver i de førstnævnte. I de praktiske fag opleves individuelt arbejde vel helt sikkert anderledes, da det er en anden slags arbejde man laver her.

0

på undervisningen" kan jeg se I netop skelner mellem da/ma og andre fag ift. undervisningsform. Hvor der er meget fokus på træningsopgaver i de førstnævnte. I de praktiske fag opleves individuelt arbejde vel helt sikkert anderledes, da det er en anden slags arbejde man laver her.

wrote sidst redigeret af

Det billede vil jeg stærkt formode også har været gældende i barndomsskole i 80-90'erne. Og har stadig mange kladehæfter, der kan dokumentere arbejdet. I øvrigt særligt min flotte struktur i matematik-kladdehæftet. Jørn gik meget op i at vi også satte det pænt op i hæftet.

Så var der til gengæld

0

Det billede vil jeg stærkt formode også har været gældende i barndomsskole i 80-90'erne. Og har stadig mange kladehæfter, der kan dokumentere arbejdet. I øvrigt særligt min flotte struktur i matematik-kladdehæftet. Jørn gik meget op i at vi også satte det pænt op i hæftet.

Så var der til gengæld

wrote sidst redigeret af

andre typer arbejde i de praktiske fag. Og selvfølgelig krydret med tværfaglige projektuger/dage, som mine drenge i 10-20'erne også har været igennem.

Men der er måske en tilsvarende observationel kvantificerings-undersøgelse fra 70-90'erne der dokumentere, at min anekdotiske erindring ikke er

0

andre typer arbejde i de praktiske fag. Og selvfølgelig krydret med tværfaglige projektuger/dage, som mine drenge i 10-20'erne også har været igennem.

Men der er måske en tilsvarende observationel kvantificerings-undersøgelse fra 70-90'erne der dokumentere, at min anekdotiske erindring ikke er

wrote sidst redigeret af

repræsentativ?

For tænker at træningsarbejdet i de fleste årgange har været kernen i særligt dansk og matematik - fordi træningen har været fundamentalt for de andre fag og for at kunne arbejde projektorienteret mm.

Ift. spørgsmålet om at finde undervisningen kedelig i dag vs. tidligere.

jeppe@uddannelse.socialJ 1 Reply Last reply
                    0

repræsentativ?

For tænker at træningsarbejdet i de fleste årgange har været kernen i særligt dansk og matematik - fordi træningen har været fundamentalt for de andre fag og for at kunne arbejde projektorienteret mm.

Ift. spørgsmålet om at finde undervisningen kedelig i dag vs. tidligere.

jeppe@uddannelse.social
                      wrote sidst redigeret af

@sorentsvendsen.eurosky.social Det er helt sikkert at træning har været det primære i de to fag i al den tid nogen kan huske. Desværre.
                      Vi kikkede på læremidler til danskfaget (i undersøgelsen læremidlernes danskfag) i 2016. Det er også en måde at undersøge praksis på (med alle de forbehold man kan gøre) - og der kunne man sammenligne med tidligere tider. Som klart vil have en masse af samme slags. Men fx var der mere interessante kritiske undersøgelser (se https://pure.au.dk/portal/da/publications/kommunikationskritik-i-skolen-et-historisk-perspektiv-med-fremtid/)

1 Reply Last reply
                      0
                      Svar
                      • Svar som emne
                      Login for at svare
                      • Ældste til nyeste
                      • Nyeste til ældste
                      • Most Votes

• Log ind

• Har du ikke en konto? Tilmeld

• Login or register to search.