Jeg har selvhostet mailserver i årtier for familien, venner, forskellige foreninger.
-
@jeppe Kan vi ikke finde på et dansk ord for det engelske “hoste”?
Undskyld, jeg ved godt det ikke var det du efterspurgte. Det er bare et virkelig dårligt ord i en dansk sætning.
@Trine_DK tak!! jeg havde det også virkelig dårligt da jeg skrev det. Ondt i halsen, smerter i ørerne
.
Vedligeholde en mailserver tror jeg jeg bruger. Administrere? Beværte ville måske være den direkte oversættelse? Jeg beværter en netværkspostservice? -
J jeppe@uddannelse.social shared this topic
-
@Trine_DK tak!! jeg havde det også virkelig dårligt da jeg skrev det. Ondt i halsen, smerter i ørerne
.
Vedligeholde en mailserver tror jeg jeg bruger. Administrere? Beværte ville måske være den direkte oversættelse? Jeg beværter en netværkspostservice? -
.
Vedligeholde en mailserver tror jeg jeg bruger. Administrere? Beværte ville måske være den direkte oversættelse? Jeg beværter en netværkspostservice?@jeppe Jeg synes “at administrere” fungerer fint. Nemt.
Beværter dur, men lyder lidt forceret imo. -
Undskyld, jeg ved godt det ikke var det du efterspurgte. Det er bare et virkelig dårligt ord i en dansk sætning.
-
@jeppe Jeg synes “at administrere” fungerer fint. Nemt.
Beværter dur, men lyder lidt forceret imo. -
-
@Trine_DK @jeppe
Hej Jeppe.
Det danske ord for "host", som du selvfølgelig har overvejet er vel "vært'.
Hvad gør en vært?
Et tilhørende verbum kunne være "servicere" Men service er jo også engelsk. "Administrere' er et lignende verbum.
Elller bruge substantivet: "Jeppe har længe været vært for et e-'post domæne".Se til Norge, som har lang tradition for at værne om sproget. Ved publicering i Norge har mine artikler gennemgået obligatorisk "sprog-vask".
Mvh Stefan -
Jeg har selvhostet mailserver i årtier for familien, venner, forskellige foreninger.
Det har aldrig været en dans på roser. Når det virker, er det rart. Når det ikke virker, så er det meget u-rart.
Er netop faldet over mail-in-a-box som gør det muligt at hoste en mailserver nærmest uden besvær, ser det ud til. Er der nogen der har erfaringer?
@jeppe jeg har ikke erfaring med mail-in-a-box.
Jeg har gennem mange år benyttet IredMail på en egen hostet virtuel Debian maskine i mit Proxmox setup. -
Det har aldrig været en dans på roser. Når det virker, er det rart. Når det ikke virker, så er det meget u-rart.
Er netop faldet over mail-in-a-box som gør det muligt at hoste en mailserver nærmest uden besvær, ser det ud til. Er der nogen der har erfaringer?
@jeppe email er for svært og for vigtigt til at jeg selv har haft lyst til at administrere det selv. Sådan noget må jo absolut ikke gå ned imens man er på ferie eller ikke har tid til at rode med det. Jeg er ret vild med https://kollektiv.email og bruger det til at sende mails fra virup.social. Tænker også jeg skal have min egen email derover snart.
-
@jeppe email er for svært og for vigtigt til at jeg selv har haft lyst til at administrere det selv. Sådan noget må jo absolut ikke gå ned imens man er på ferie eller ikke har tid til at rode med det. Jeg er ret vild med https://kollektiv.email og bruger det til at sende mails fra virup.social. Tænker også jeg skal have min egen email derover snart.
@jeppe og med svært mener jeg ikke selve hostingen, det er sikkert ikke meget værre end så meget andet, men alt det rundt om. DNS, spam-håndtering, reputation så ens egne emails ikke ryger i spam osv.
-
Hvad er det som gør det så svært og/eller tidskrævende at administrere selv?
-
Hvad er det som gør det så svært og/eller tidskrævende at administrere selv?
@engedal de ting jeg skrev lige bagefter: https://virup.social/@benjaminlj/116980175861981906
Men i virkeligheden handler det nok endnu mere om risikoen. Jeg har det bedst med at selfhoste ting der ikke er kritiske ifht oppetid. Hvis min nextcloud er nede klarer jeg mig okay uden indtil jeg får tid til at fikse det.
-
@jeppe jeg har ikke erfaring med mail-in-a-box.
Jeg har gennem mange år benyttet IredMail på en egen hostet virtuel Debian maskine i mit Proxmox setup.@jensk ja, jeg læste godt i dine kommentarer til phk på Ingeniøren at du brugte det. Jeg læste lidt op på begge og er startet med at afprøve mail-in-a-box. Det tegner faktisk rigtig fint. Har i første omgang løst mit problem med at kunne sende nyhedsbrev til mange abonnenter.