Jeg bliver klogere af at læse hvad Morten DD siger.
-
"Morten D.D.: Glem al snak om jernmarker og kald det klimaparker i stedet
For biodiversiteten er en klimapark med solceller og vindmøller uendeligt meget bedre end intensivt dyrket landbrug. Det slår den landskendte biolog og naturnørd Morten D.D. Hansen fast under et besøg i Klimapark Ramme, der ejes af Skovgaard Energy. "
https://greenpowerdenmark.dk/nyheder/morten-dd-glem-al-snak-om-jernmarker-kald-klimaparker-stedet
-
For biodiversiteten er en klimapark med solceller og vindmøller uendeligt meget bedre end intensivt dyrket landbrug. Det slår den landskendte biolog og naturnørd Morten D.D. Hansen fast under et besøg i Klimapark Ramme, der ejes af Skovgaard Energy. "
https://greenpowerdenmark.dk/nyheder/morten-dd-glem-al-snak-om-jernmarker-kald-klimaparker-stedet
@jeppe Det kan vel næppe overraske nogen, at der selvfølgelig findes mere liv mellem solpanelerne (medmindre fårene også der snart får lavet det om til ren græsplæne) end sammenlignet med en intensivt dyrket kornmark. Men selvom det er "uendeligt meget bedre" sammenlignet med sådan et naturnulpunkt, skal man, som han også siger, ikke tro, det for alvor batter noget i forhold til at løse biodiversitetskrisen.
-
@jeppe Det kan vel næppe overraske nogen, at der selvfølgelig findes mere liv mellem solpanelerne (medmindre fårene også der snart får lavet det om til ren græsplæne) end sammenlignet med en intensivt dyrket kornmark. Men selvom det er "uendeligt meget bedre" sammenlignet med sådan et naturnulpunkt, skal man, som han også siger, ikke tro, det for alvor batter noget i forhold til at løse biodiversitetskrisen.
@Lostmonkey nej, det gør det ikke. Jeg bor på landet og har tænkt meget over hvordan jeg, der er eksistentielt angst for konsekvenserne af klimaforandringerne, ville tænke hvis markerne omkring mig blev fyldt med solcellepaneler. Fra et industriområde til et andet. Jeg tror jeg ville foretrække den monokulturelle ørken. Og jeg kan forstå mine naboer som føler foragt for "københavnere" der synes vi på landet skal løse de fælles problemer med overforbrug.
Morten DD giver mig lidt at tænke over. -
@Lostmonkey nej, det gør det ikke. Jeg bor på landet og har tænkt meget over hvordan jeg, der er eksistentielt angst for konsekvenserne af klimaforandringerne, ville tænke hvis markerne omkring mig blev fyldt med solcellepaneler. Fra et industriområde til et andet. Jeg tror jeg ville foretrække den monokulturelle ørken. Og jeg kan forstå mine naboer som føler foragt for "københavnere" der synes vi på landet skal løse de fælles problemer med overforbrug.
Morten DD giver mig lidt at tænke over.@Lostmonkey og nej, biodiversitetskrisen løses ikke med lidt græs mellem solceller. Det kræver omstilling som gør meget ondt. Landbruget skal tage en stor del af smerten her. Vil vi andre respektere deres afsavn og bidrage som vi kan. Fx ved at betale for gode fødevarer? Eller vil vi hellere flyve sydpå og købe den smartphone og de sko og de bukser og den bil som vi bare har så meget brug for?
Vil vi støtte andelsgårde, regenerative og økologiske landbrug så der bliver en alternativ vej? -
@Lostmonkey og nej, biodiversitetskrisen løses ikke med lidt græs mellem solceller. Det kræver omstilling som gør meget ondt. Landbruget skal tage en stor del af smerten her. Vil vi andre respektere deres afsavn og bidrage som vi kan. Fx ved at betale for gode fødevarer? Eller vil vi hellere flyve sydpå og købe den smartphone og de sko og de bukser og den bil som vi bare har så meget brug for?
Vil vi støtte andelsgårde, regenerative og økologiske landbrug så der bliver en alternativ vej?@jeppe 1/2 Jeg vil nok aldrig kunne blive helt enig om prioriteringerne med dem, der ligefrem er eksistentielt angste for klimaforandringerne. Men i hvert fald i forhold til biodiversitetskrisen, er jeg enig i, at der bør tages mere drastiske midler i brug, også selvom vores eksistens ikke er på spil. Jeg er bare lidt træt af forsøget på altid at sidestille klimakamp med forbedring af biodiversitet.
-
@jeppe 1/2 Jeg vil nok aldrig kunne blive helt enig om prioriteringerne med dem, der ligefrem er eksistentielt angste for klimaforandringerne. Men i hvert fald i forhold til biodiversitetskrisen, er jeg enig i, at der bør tages mere drastiske midler i brug, også selvom vores eksistens ikke er på spil. Jeg er bare lidt træt af forsøget på altid at sidestille klimakamp med forbedring af biodiversitet.
@jeppe 2/2 Klimaforandringer ligger et godt stykke nede på listen over ting, der er årsag til biodiversitetskrisen. Og "Landbruget skal tage en stor del af smerten her." Hvad med den "smerte" de har påført resten af samfundet med deres forurening? Og andelsgårde, regenerative og økologiske landbrug som svar på biodiversitetskrisen? Landbrug er landbrug. Måske bedre for miljøet, men igen, rykker ikke for alvor på noget for biodiversitet. Urørt, vild natur gør.
-
@jeppe 2/2 Klimaforandringer ligger et godt stykke nede på listen over ting, der er årsag til biodiversitetskrisen. Og "Landbruget skal tage en stor del af smerten her." Hvad med den "smerte" de har påført resten af samfundet med deres forurening? Og andelsgårde, regenerative og økologiske landbrug som svar på biodiversitetskrisen? Landbrug er landbrug. Måske bedre for miljøet, men igen, rykker ikke for alvor på noget for biodiversitet. Urørt, vild natur gør.
@Lostmonkey landbruget som abstraktion (som jeg selv introducerede) giver sprogligt mulighed for at omtale det som den samme aktør, også over tid. Men konkret er det jo forskellige mennesker, så det bliver en slags arvesynd at give dem ansvar for fortidens synder.
Man kan også sige at landbruget har en væsentlig del af æren for hvor fantastisk rige vi er. Deres dygtighed i at effektivisere og optimere. Vil nutidens landmænd ikke have arven, skal de også være varsomme med at tage æren. 1/2 -
@Lostmonkey landbruget som abstraktion (som jeg selv introducerede) giver sprogligt mulighed for at omtale det som den samme aktør, også over tid. Men konkret er det jo forskellige mennesker, så det bliver en slags arvesynd at give dem ansvar for fortidens synder.
Man kan også sige at landbruget har en væsentlig del af æren for hvor fantastisk rige vi er. Deres dygtighed i at effektivisere og optimere. Vil nutidens landmænd ikke have arven, skal de også være varsomme med at tage æren. 1/2@Lostmonkey 2/2 Og nu står vi sammen med konsekvenserne. Landbruget kan ikke uden meget store omkostninger omlægge deres produktion, for de er så langt nede af effektiviseringens vej. Og det er forståeligt at de oplever at vi er ude efter dem. De er jo så fantastisk dygtige. Selv dem der har været ofre for effektiviseringen, som måtte sælge til naboen der nu har enorme bedrifter, føler sig ramt af kritikken.
Så vi skal finde måder at tale på der udtrykker respekt og nødvendighed af omlægning. -
@Lostmonkey 2/2 Og nu står vi sammen med konsekvenserne. Landbruget kan ikke uden meget store omkostninger omlægge deres produktion, for de er så langt nede af effektiviseringens vej. Og det er forståeligt at de oplever at vi er ude efter dem. De er jo så fantastisk dygtige. Selv dem der har været ofre for effektiviseringen, som måtte sælge til naboen der nu har enorme bedrifter, føler sig ramt af kritikken.
Så vi skal finde måder at tale på der udtrykker respekt og nødvendighed af omlægning.@jeppe Det var egentlig heller ikke meningen, at jeg ville kritisere landbruget, selvom det på nogle områder er oplagt at gøre, men snarere den direkte kobling, der ofte forsøges at laves mellem klimatiltag og forbedringer af biodiversitet. Jeg ville først og fremmest ønske, at flere siger det, som det er, nemlig at selv hvis vi gør alle konventionelle landbrug økologiske, men stadig ønsker samme udbytte og produkt, vil det hverken gøre en reel forskel for klima eller biodiversitet.
-
@jeppe Det var egentlig heller ikke meningen, at jeg ville kritisere landbruget, selvom det på nogle områder er oplagt at gøre, men snarere den direkte kobling, der ofte forsøges at laves mellem klimatiltag og forbedringer af biodiversitet. Jeg ville først og fremmest ønske, at flere siger det, som det er, nemlig at selv hvis vi gør alle konventionelle landbrug økologiske, men stadig ønsker samme udbytte og produkt, vil det hverken gøre en reel forskel for klima eller biodiversitet.
@Lostmonkey helt enig.
-
@jeppe vi lavede et projekt med Morten DD sidste år, virkelig en spændende taler og mange gode perspektiver.
-
A anderslund@expressional.social shared this topic