Skip to content
  • Hjem
  • Seneste
  • Etiketter
  • Populære
  • Verden
  • Bruger
  • Grupper
Temaer
  • Light
  • Cerulean
  • Cosmo
  • Flatly
  • Journal
  • Litera
  • Lumen
  • Lux
  • Materia
  • Minty
  • Morph
  • Pulse
  • Sandstone
  • Simplex
  • Sketchy
  • Spacelab
  • United
  • Yeti
  • Zephyr
  • Dark
  • Cyborg
  • Darkly
  • Quartz
  • Slate
  • Solar
  • Superhero
  • Vapor

• Default (No Skin)
  • No Skin
Kollaps
FARVEL BIG TECH
  1. Forside
  2. Snak om tech
  3. "Moderaterne foreslår nyt stort socialt medie, der kan udfordre Facebook"

"Moderaterne foreslår nyt stort socialt medie, der kan udfordre Facebook"

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Snak om tech
52 Indlæg 23 Posters 280 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • B bsdphk@fosstodon.org
    5. mar. 2025, 15.38

@katharsisdrill

Jeg synes det er en fundamentalt god og meget dansk ide.

Hvor meget jeg faktisk kan bidrage med må tiden vise...

K This user is from outside of this forum
    katharsisdrill@hub.volse.no
    wrote on 5. mar. 2025, 16.19 sidst redigeret af
    @Jeppe Bundsgaard @David WBL @Benjamin - Jeg laver en kampagne-profil på norrebro.space (valgte lidt tilfældigt mellem de danske intances, men jeg bor på Nørrebro så derfor fangede den min opmærksomhed) - Så kan vi diskutere, og dele og samle tingene der.

Så skal vi jo nok holde et lille onlinemøde - hvor vi ser hvad der skal gøres. Jeg har allerede en liste. Det kan jeg jo poste på den nye konto.
    (Jeg har valgt at lave en Mastodon-konto fordi jeg ikke er sikker på at Hubzilla får det hele med - siger alt om det kaos fødiverset egentlig er 🙂

@Poul-Henning Kamp - Når kampagnen går i gang er det at skrive rundt til sit netværk med mail, facebook, eller hvad man nu har jo en kæmpe hjælp.
    1 Reply Last reply
    1
    • J jeppe@uddannelse.social
      4. mar. 2025, 22.34

Der er momentum. Det vil være godt hvis et sådant medie er bygget på activitypub så det kan blive en del af fediverset.

https://politiken.dk/del/oxbg59AEx-ig

J This user is from outside of this forum
      jpkolsen@social.data.coop
      wrote on 5. mar. 2025, 16.32 sidst redigeret af

@jeppe findes der en beskrivelse af forslaget der ikke er bag paywall? Jeg har ikke fundet noget…

J 1 Reply Last reply 5. mar. 2025, 16.39
      0
      • J jpkolsen@social.data.coop
        5. mar. 2025, 16.32

@jeppe findes der en beskrivelse af forslaget der ikke er bag paywall? Jeg har ikke fundet noget…

jeppe@uddannelse.social
        wrote on 5. mar. 2025, 16.39 sidst redigeret af

@jpkolsen jeg har kun læst artiklen, og ikke fundet noget egentligt forslag formuleret af Moderaterne. Men linket er til gave så du kan læse ved at oprette bruger hos Politiken.

1 Reply Last reply
        0
        • J jeppe@uddannelse.social
          4. mar. 2025, 22.34

Der er momentum. Det vil være godt hvis et sådant medie er bygget på activitypub så det kan blive en del af fediverset.

https://politiken.dk/del/oxbg59AEx-ig

A This user is from outside of this forum
          anderslund@expressional.social
          wrote on 5. mar. 2025, 16.42 sidst redigeret af

@jeppe Hvor mange af jer der deltager i denne samtale har et handle på friendi.ca? Mit er @anderslund@friendica.world.

J 1 Reply Last reply 5. mar. 2025, 16.48
          0
          • A anderslund@expressional.social
            5. mar. 2025, 16.42

@jeppe Hvor mange af jer der deltager i denne samtale har et handle på friendi.ca? Mit er @anderslund@friendica.world.

jeppe@uddannelse.social
            wrote on 5. mar. 2025, 16.48 sidst redigeret af

@anderslund@expressional.social @anderslund@friendica.world jeg har netop oprettet mig, Tak for skubbet 🙂
            @jeppe@friendica.world

1 Reply Last reply
            0
            • B benjamin@mastodon.lyng.space
              5. mar. 2025, 14.29

@malte @simonjust @maiathecyberwitch @mjj @jeppe beklager, men mit opslag her var 99% sarkasme. Jeg har ikke tænkt mig at hoste en Mastodon instans for Moderaterne. Af mange grunde, men primært fordi det er der andre der allerede gør rigtig godt og billigt. Det vil jeg klart anbefale Moderaterne - og alle mulige andre - at benytte sig af. Her tillader jeg mig bare at gøre grin med at de foreslår at opfinde noget son findes, og så tager jeg Netcompany med i joken fordi de kunne sælge det dyrt.

M This user is from outside of this forum
              M This user is from outside of this forum
              malte@radikal.social
              wrote on 5. mar. 2025, 21.58 sidst redigeret af
              Dette indlæg er slettet!
              1 Reply Last reply
              0
              • S simonjust@mstdn.dk
                5. mar. 2025, 12.02

@jeppe @malte @maiathecyberwitch @benjamin @mjj Det kunne være helt vildt fedt 😀

andreasio@mastodon.social
                wrote on 5. mar. 2025, 22.10 sidst redigeret af
                Dette indlæg er slettet!
                S M 2 Replies Last reply 5. mar. 2025, 23.45
                0
                • A andreasio@mastodon.social
                  5. mar. 2025, 22.10

Dette indlæg er slettet!

S This user is from outside of this forum
                  S This user is from outside of this forum
                  simonjust@mstdn.dk
                  wrote on 5. mar. 2025, 23.45 sidst redigeret af

@andreasio @jeppe @malte @maiathecyberwitch @benjamin @mjj

Nemlig - det kunne de sagtens. Men vi har behov for at fortælle dem, hvorfor de skal bekymre sig om andet end Bluesky 😀

De behøver ikke oprette et helt socialt netværk. Det kunne også bare være en single user instance såsom Wordpress' AP-integration, snac, Mitra eller GotoSocial

Ved første øjekast ser mange potentielle brugere formentlig kun en Twitter- og Instagram-klon i hhv. Mastodon og Pixelfed. Men Fediversets styrke ligger i integrationerne mellem de forskellige instanser. Man ser det bare først, når man begynder at følge brugere udenfor ens egen sfære. Jeg synes det er megafedt at få overskrifter fra Feddit eller anmeldelser fra Bogreol.dk direkte i mit feed.

1 Reply Last reply
                  0
                    5. mar. 2025, 22.10

Dette indlæg er slettet!

M Offline
                    M Offline
                    mj-j
                    wrote on 6. mar. 2025, 06.46 sidst redigeret af mj-j

@andreasio@mastodon.social Ah, se dér var et navn, vi ikke snakkede nok om de seneste 10 år.
                    Diaspora virker en anelse bedaget nu design-wise, men det var federated network før vi talte om federated networks.
                    Det lå ellers godt. Det var et erklæret modstykke til Facebook og fik rimeligt godt fat, da mange nørder var ved at gå videre fra forum-formen (så ja, det her, der er i gang, virker som det største flashback).

Tilføjelse: Jeg kan se, at mit første indlæg på diasp.org er omkring 12 år gammelt.

A 1 Reply Last reply 6. mar. 2025, 08.00
                    1
                    • M mj-j
                      6. mar. 2025, 06.46

@andreasio@mastodon.social Ah, se dér var et navn, vi ikke snakkede nok om de seneste 10 år.
                      Diaspora virker en anelse bedaget nu design-wise, men det var federated network før vi talte om federated networks.
                      Det lå ellers godt. Det var et erklæret modstykke til Facebook og fik rimeligt godt fat, da mange nørder var ved at gå videre fra forum-formen (så ja, det her, der er i gang, virker som det største flashback).

Tilføjelse: Jeg kan se, at mit første indlæg på diasp.org er omkring 12 år gammelt.

andreasio@mastodon.social
                      wrote on 6. mar. 2025, 08.00 sidst redigeret af
                      Dette indlæg er slettet!
                      M 1 Reply Last reply 6. mar. 2025, 08.45
                      0
                        6. mar. 2025, 08.00

Dette indlæg er slettet!

M Offline
                        M Offline
                        mj-j
                        wrote on 6. mar. 2025, 08.45 sidst redigeret af

@andreasio@mastodon.social Ello på Ello.co blev virkelig til El Loco med tiden. På en eller anden måde blev deres free speech-vinkel til en magnet for højrefløjstosser, så det blev nærmest en forgænger til Gab…

1 Reply Last reply
                        0
                        • M malte@radikal.social
                          5. mar. 2025, 10.34

Dette indlæg er slettet!

S Offline
                          S Offline
                          Sanneb
                          wrote on 6. mar. 2025, 09.10 sidst redigeret af Sanneb

@malte@radikal.social @simonjust @jeppe Jeg havde en udveksling med Anders Lemke-Holstein, (der har startet chat-platformen OASE), på KinkedIn (ups, det var en ny Freudian slåfejl ;-)) forleden, før Moderaternes konference i går, hvor han vist var i panelet. Jeg prøvede at foreslå, at man måtte se på uafhængige platforme bl.a. som nødvendig prepping. Han svarede mig at han mente man sagtens kunne forestille sig kommercielle platforme, der ikke ville skabe polarisering… Da jeg samtidig fandt ud af at man ikke havde inviteret folk, der har arbejdet længst med problemerne med BigTech som Mikkel Flyverbom, Anders Kjærulff, Pia Tesdorf, opgav jeg at tage ind til konferencen. Tvivler på at politikerne, i hvert fald Moderaterne, er klar til at forstå nødvendigheden af Fediverset.

M 1 Reply Last reply 6. mar. 2025, 09.25
                          6
                          • S Sanneb
                            6. mar. 2025, 09.10

@malte@radikal.social @simonjust @jeppe Jeg havde en udveksling med Anders Lemke-Holstein, (der har startet chat-platformen OASE), på KinkedIn (ups, det var en ny Freudian slåfejl ;-)) forleden, før Moderaternes konference i går, hvor han vist var i panelet. Jeg prøvede at foreslå, at man måtte se på uafhængige platforme bl.a. som nødvendig prepping. Han svarede mig at han mente man sagtens kunne forestille sig kommercielle platforme, der ikke ville skabe polarisering… Da jeg samtidig fandt ud af at man ikke havde inviteret folk, der har arbejdet længst med problemerne med BigTech som Mikkel Flyverbom, Anders Kjærulff, Pia Tesdorf, opgav jeg at tage ind til konferencen. Tvivler på at politikerne, i hvert fald Moderaterne, er klar til at forstå nødvendigheden af Fediverset.

M Offline
                            M Offline
                            mj-j
                            wrote on 6. mar. 2025, 09.25 sidst redigeret af

@Sanneb Flyverbom ville jo være den oplagte kandidat i forhold til deltagelsen i ekspertgruppen.
                            Hvis han ikke er inviteret, føles det ikke, som om de mener det SÅ meget.

1 Reply Last reply
                            2
                            • B benjamin@mastodon.lyng.space
                              5. mar. 2025, 15.41

@abekonge @katharsisdrill @jeppe YES! Det her ⬆️ det er hvad internettet har brug for. Godt gået 👏

Hvordan kom det i gang? Og hvordan får vi udbredt det?

kaalogkartofler@venner.network
                              wrote on 6. mar. 2025, 21.22 sidst redigeret af

@benjamin @abekonge @katharsisdrill @jeppe (ukrudt.net co-admin her)
                              vi byggede bogstaveligt talt en server af skrald og gammelt hardware vi havde liggende på loftet. Så satte vi den til internettet, mest "for the lulz", og nu hoster vi over 40 hjemmesider og en masse andet..
                              Jeg kan kun anbefale at komme i gang og lære undervejs. Tag en gammel computer og giv den nyt liv med din #foss distro-of-choise. Sæt den til internettet og forward et par porte. Der er massere af gode guides derude.

K M 2 Replies Last reply 7. mar. 2025, 09.43
                              1
                              • K kaalogkartofler@venner.network
                                6. mar. 2025, 21.22

vi byggede bogstaveligt talt en server af skrald og gammelt hardware vi havde liggende på loftet. Så satte vi den til internettet, mest "for the lulz", og nu hoster vi over 40 hjemmesider og en masse andet..
                                Jeg kan kun anbefale at komme i gang og lære undervejs. Tag en gammel computer og giv den nyt liv med din #foss distro-of-choise. Sæt den til internettet og forward et par porte. Der er massere af gode guides derude.

kaalogkartofler@venner.network
                                wrote on 7. mar. 2025, 09.43 sidst redigeret af

@benjamin @abekonge @katharsisdrill @jeppe
                                Her ses f.eks. Ukrudt 1.0 i færd med dagens major overhaul.

1 Reply Last reply
                                0
                                • K kaalogkartofler@venner.network
                                  6. mar. 2025, 21.22

M Offline
                                  M Offline
                                  mj-j
                                  wrote on 7. mar. 2025, 15.59 sidst redigeret af

@kaalogkartofler@venner.network Og jo i det hele taget at reanimere hardware med år på bagen - eller at få gang i computere, der ikke var noget særligt fra starten.
                                  Jeg skrev om det i Det trojanske øg: Nydelig og yderst tvivlsom hardware.

1 Reply Last reply
                                  0
                                  Svar
                                  • Svar som emne
                                  Login for at svare
                                  • Ældste til nyeste
                                  • Nyeste til ældste
                                  • Most Votes

46/52

6. mar. 2025, 08.00

• Log ind

• Har du ikke en konto? Tilmeld