uddrag fra efterordet af Økotopias oversættelse af Henry Thoreau’s essay “Civil ulydighed”
-
uddrag fra efterordet af Økotopias oversættelse af Henry Thoreau’s essay “Civil ulydighed”
For mig en påmindelse om hvorfor det er jeg gerne vil være lære og hvorfor man selv i senkapitalismen klør, fremmanende facisme og ved randen til et økologisk kollaps stadig bør kæmpe - kæmpe sig ud af afmagten.
Det frie menneske kan ikke “forstyrres”; lad fantasien, drømmene utopier og legen spire og blomstre frem gennem betonen -
For mig en påmindelse om hvorfor det er jeg gerne vil være lære og hvorfor man selv i senkapitalismen klør, fremmanende facisme og ved randen til et økologisk kollaps stadig bør kæmpe - kæmpe sig ud af afmagten.
Det frie menneske kan ikke “forstyrres”; lad fantasien, drømmene utopier og legen spire og blomstre frem gennem betonen@Marsvinet Jeg er enig.Virksomhedernes magt er den største udfordring for et retfærdigt samfund unden klimakollaps. Der skal opbygges modmagt til virksomhederne. Mens den organisering og kamp står på, så er det stadig vigtigt hvilken regering der er ved magten. Fx en politiker vil lukke et medborgerhus, end anden ikke (lige med det samme). Så er politiker 2 bedre, og vigtig at have ved magten. Men retfærdig forandring kommer ikke fra politiker 2, den skal skabes på gaden og i skoven.
-
@Marsvinet Jeg er enig.Virksomhedernes magt er den største udfordring for et retfærdigt samfund unden klimakollaps. Der skal opbygges modmagt til virksomhederne. Mens den organisering og kamp står på, så er det stadig vigtigt hvilken regering der er ved magten. Fx en politiker vil lukke et medborgerhus, end anden ikke (lige med det samme). Så er politiker 2 bedre, og vigtig at have ved magten. Men retfærdig forandring kommer ikke fra politiker 2, den skal skabes på gaden og i skoven.
@jowek @Marsvinet Jeg kan godt være enig i at vi står i en særlig alvorlig situation som kræver særlige initiativer. Men som almen regel, så fungerer det ikke at hver borger handler efter hvad hen finder retfærdigt. Så har vi netop den situation vi er på vej ind i: Den stærkes ret. Tech-oligarkerne og deres konge mener dybt at de har ret til at smadre det regelbaserede samfund. Vi andre har i den grad brug for at der findes regler som forhindrer de stærke i at udbytte og skade de svage.
-
@jowek @Marsvinet Jeg kan godt være enig i at vi står i en særlig alvorlig situation som kræver særlige initiativer. Men som almen regel, så fungerer det ikke at hver borger handler efter hvad hen finder retfærdigt. Så har vi netop den situation vi er på vej ind i: Den stærkes ret. Tech-oligarkerne og deres konge mener dybt at de har ret til at smadre det regelbaserede samfund. Vi andre har i den grad brug for at der findes regler som forhindrer de stærke i at udbytte og skade de svage.
@jowek @Marsvinet Men der kan formuleres argumenter for civil ulydighed og sabotage. Jeg vil anbefale at læse "Sådan sprænger man en rørledning i luften" af Andreas Malm og "Fremtidsministeriet" af Kim Stanley Robinson.