Skip to content
  • Hjem
  • Seneste
  • Etiketter
  • Populære
  • Verden
  • Bruger
  • Grupper
Temaer
  • Light
  • Brite
  • Cerulean
  • Cosmo
  • Flatly
  • Journal
  • Litera
  • Lumen
  • Lux
  • Materia
  • Minty
  • Morph
  • Pulse
  • Sandstone
  • Simplex
  • Sketchy
  • Spacelab
  • United
  • Yeti
  • Zephyr
  • Dark
  • Cyborg
  • Darkly
  • Quartz
  • Slate
  • Solar
  • Superhero
  • Vapor

• Default (No Skin)
  • No Skin
Kollaps
FARVEL BIG TECH
  1. Forside
  2. Ikke-kategoriseret
  3. Jeg er i en venlig dialog med Energi Fyn som er begyndt at kræve at jeg har Google Play installeret for at bruge deres app på Android.

Jeg er i en venlig dialog med Energi Fyn som er begyndt at kræve at jeg har Google Play installeret for at bruge deres app på Android.

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Ikke-kategoriseret
teknologiforstaovervagningskap
25 Indlæg 7 Posters 2 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • je5perl@eupolicy.socialJ je5perl@eupolicy.social

@jeppe Problemet med den type beskeder er, at det er fuldstændigt uklart hvad de checker, og supporten ved det ikke.

Jeg vil anbefale en anden tilgang: har jeg overhovedet brug for en app?

Svaret er generelt NEJ (du kan formentlig checke dit elforbrug på deres hjemmeside? - og deres dødsyge app gør ikke andet), og så er man ude over denne kamp mod app udvikleres idioti.

jeppe@uddannelse.socialJ This user is from outside of this forum
    jeppe@uddannelse.social
    wrote sidst redigeret af

@je5perl Ja, det er en mulighed (og også det Energi Fyn foreslår ...). Men for mig fungerer det ofte godt at tjekke lige når jeg får tanken, og der har jeg min telefon, ikke min computer.
    Grunden til at jeg tager det op, er i øvrigt lige så meget politisk som for min egen skyld - vi skal have stoppet disse dovne "gør som google siger"-tilgange.
    Hvis vi skal have folk væk fra Google, skal alle apps virke.

je5perl@eupolicy.socialJ 1 Reply Last reply
    0
    • jwcph@helvede.netJ jwcph@helvede.net shared this topic
    • jeppe@uddannelse.socialJ jeppe@uddannelse.social

@je5perl Ja, det er en mulighed (og også det Energi Fyn foreslår ...). Men for mig fungerer det ofte godt at tjekke lige når jeg får tanken, og der har jeg min telefon, ikke min computer.
      Grunden til at jeg tager det op, er i øvrigt lige så meget politisk som for min egen skyld - vi skal have stoppet disse dovne "gør som google siger"-tilgange.
      Hvis vi skal have folk væk fra Google, skal alle apps virke.

je5perl@eupolicy.socialJ This user is from outside of this forum
      je5perl@eupolicy.social
      wrote sidst redigeret af

@jeppe Hvis du har 100+ apps fra overvågningskapitalismens tvivlsomme økosystem (læs: dem som folk typisk installerer), gør det nærmest ingen forskel, om du bruger en deGoogled telefon i stedet for standard (Google) Android. Den store skurk med datahøst og overvågning er ikke Google Play delen af din telefon, det er dine apps (hvis du har 100+ af dem). Google er ikke den eneste skurk "out there".

Se denne podcast om hvordan apps kan indsamle data https://www.youtube.com/watch?v=rN4nxD59Fyk

jeppe@uddannelse.socialJ 1 Reply Last reply
      0

@jeppe Hvis du har 100+ apps fra overvågningskapitalismens tvivlsomme økosystem (læs: dem som folk typisk installerer), gør det nærmest ingen forskel, om du bruger en deGoogled telefon i stedet for standard (Google) Android. Den store skurk med datahøst og overvågning er ikke Google Play delen af din telefon, det er dine apps (hvis du har 100+ af dem). Google er ikke den eneste skurk "out there".

Se denne podcast om hvordan apps kan indsamle data https://www.youtube.com/watch?v=rN4nxD59Fyk

jeppe@uddannelse.social
        wrote sidst redigeret af

@je5perl Klart! Jeg gør hvad jeg kan for at undgå disse lede sataner. Men det er ekstremt svært. Men jeg tænker det som en frihedskamp for fællesskabet. Jo mere vi bereder vejen, des lettere bliver det for andre at følge efter.

0

@jeppe Problemet med den type beskeder er, at det er fuldstændigt uklart hvad de checker, og supporten ved det ikke.

Jeg vil anbefale en anden tilgang: har jeg overhovedet brug for en app?

Svaret er generelt NEJ (du kan formentlig checke dit elforbrug på deres hjemmeside? - og deres dødsyge app gør ikke andet), og så er man ude over denne kamp mod app udvikleres idioti.

niklasnisbeth@mastodon.xyzN This user is from outside of this forum
          niklasnisbeth@mastodon.xyzN This user is from outside of this forum
          niklasnisbeth@mastodon.xyz
          wrote sidst redigeret af

@je5perl @jeppe Tror der er brug for lidt sproglig præcision her ifht. forskellen på at appen kommer fra Google Play Store, og om det kræver Google Play Services at køre den.

je5perl@eupolicy.socialJ jeppe@uddannelse.socialJ 2 Replies Last reply
          0

Jeg er i en venlig dialog med Energi Fyn som er begyndt at kræve at jeg har Google Play installeret for at bruge deres app på Android. Det vil jeg naturlig vis ikke, for jeg vil ikke profileres og sælges mere end højst nødvendigt. Jeg har fået en mail og svaret dem - se her: https://himmel.bundsgaard.net/s/WnYPntQRBbtFa4x

Sig endelig til hvis I har kommentarer.

#teknologiforståelse #overvågningskapitalisme

maltelau@expressional.socialM This user is from outside of this forum
            maltelau@expressional.social
            wrote sidst redigeret af

@jeppe Jeg har haft et lignende mislykket forsøg på dialog med Zetland hvis app "Zetland Lyd" også kræver google play 😕

Deres første:
            "Vi stjæler ikke nogens data, men vi bruger amerikanske cloud services (i deres europæiske datacentre) til at lagre din data.
            Det er os selv, der kigger i den. Vi sælger den ikke til nogensomhelst, og vi lader ikke annoncører kigge i den.
            Men vi har intet imod USA og deres virksomheder, vi handler gerne med dem, og vi bygger gerne på deres teknologi. Ligesom vi intet har imod App Store eller Play Store, hvor langt de fleste danskere finder deres apps."

maltelau@expressional.socialM 1 Reply Last reply
            1
            0
            • maltelau@expressional.socialM maltelau@expressional.social

@jeppe Jeg har haft et lignende mislykket forsøg på dialog med Zetland hvis app "Zetland Lyd" også kræver google play 😕

Deres første:
              "Vi stjæler ikke nogens data, men vi bruger amerikanske cloud services (i deres europæiske datacentre) til at lagre din data.
              Det er os selv, der kigger i den. Vi sælger den ikke til nogensomhelst, og vi lader ikke annoncører kigge i den.
              Men vi har intet imod USA og deres virksomheder, vi handler gerne med dem, og vi bygger gerne på deres teknologi. Ligesom vi intet har imod App Store eller Play Store, hvor langt de fleste danskere finder deres apps."

wrote sidst redigeret af

@jeppe

Min respons:
              I stjæler måske ikke, men i har hyret en dørmand som gør. Når en app afhænger af google play services betyder det at den kun fungerer når google samtidig får lov at opsnuse al ens aktivitet i baggrunden. Det er jeg ikke interesseret i.

Og så bare tilbage fra Zetland:
              Vi respekterer fuldt ud dit synspunkt.
              Vores fokus er dog at udvikle teknologi til de platforme, hvor størstedelen af danskerne henter deres apps.
              Det gør vi, fordi vi tror på, at det er her, vi kan skabe den største værdi og gøre den største forskel.

jeppe@uddannelse.socialJ tokeriis@helvede.netT 2 Replies Last reply
              1
              0

@jeppe

Min respons:
                I stjæler måske ikke, men i har hyret en dørmand som gør. Når en app afhænger af google play services betyder det at den kun fungerer når google samtidig får lov at opsnuse al ens aktivitet i baggrunden. Det er jeg ikke interesseret i.

Vores fokus er dog at udvikle teknologi til de platforme, hvor størstedelen af danskerne henter deres apps.
                Det gør vi, fordi vi tror på, at det er her, vi kan skabe den største værdi og gøre den største forskel.

jeppe@uddannelse.social
                wrote sidst redigeret af

@maltelau Zetland er et elendigt medie af så mange grunde. Denne overlegne, nedladende, samfundsnedbrydende form gør mig ikke positivt stemt.

engedal@mstdn.dkE 1 Reply Last reply
                0
                • niklasnisbeth@mastodon.xyzN niklasnisbeth@mastodon.xyz

@je5perl @jeppe Tror der er brug for lidt sproglig præcision her ifht. forskellen på at appen kommer fra Google Play Store, og om det kræver Google Play Services at køre den.

je5perl@eupolicy.social
                  wrote sidst redigeret af

@niklasnisbeth Det er de to mest oplagte muligheder, helt enig, men det kunne også være noget tredje. @jeppe

1 Reply Last reply
                  0
                  • niklasnisbeth@mastodon.xyzN niklasnisbeth@mastodon.xyz

jeppe@uddannelse.social
                    wrote sidst redigeret af

@niklasnisbeth @je5perl Ja, det er rigtigt. Fejlbeskeden siger Google Play. Som jeg antog for play store. Kundeservicemedarbejderne og deres chef antog at det var google chrome jeg blev afkrævet var installeret (for det er åbenbart også et krav!). Nu er det så ved at være klart at det er Services, som er Googles fantastiske instrument til at holde andre ude. Føj for den lede en klam virksomhed. Og føj hvor træls at folk er så følgagtige at de lader Google sætte rammerne uden modstand.

1 Reply Last reply
                    0

@je5perl Klart! Jeg gør hvad jeg kan for at undgå disse lede sataner. Men det er ekstremt svært. Men jeg tænker det som en frihedskamp for fællesskabet. Jo mere vi bereder vejen, des lettere bliver det for andre at følge efter.

je5perl@eupolicy.social
                      wrote sidst redigeret af

@jeppe En app-slankekur er vejen frem, hvis du vil overvåges mindre..

0

@jeppe En app-slankekur er vejen frem, hvis du vil overvåges mindre..

jeppe@uddannelse.social
                        wrote sidst redigeret af

@je5perl Som sagt er jeg ret god til at undgå det. Min dagsorden er politisk. Hvis ikke nogen gør en indsats for at oplyse og afdække virksomhedernes misbrug, så sker der ikke noget.

Politikerne er i sagens natur ikke i nogen god position, for de bliver "nødt" til at være hvor "folk" er. Men jeg tror fuldt og fast på at politikerne og (dog i mindre grad) deres embedsmænd har integriteten i behold og gerne vil vide og forstå når virksomheder misbruger vores tillid.

0
                        • jeppe@uddannelse.socialJ jeppe@uddannelse.social shared this topic

@je5perl Som sagt er jeg ret god til at undgå det. Min dagsorden er politisk. Hvis ikke nogen gør en indsats for at oplyse og afdække virksomhedernes misbrug, så sker der ikke noget.

Politikerne er i sagens natur ikke i nogen god position, for de bliver "nødt" til at være hvor "folk" er. Men jeg tror fuldt og fast på at politikerne og (dog i mindre grad) deres embedsmænd har integriteten i behold og gerne vil vide og forstå når virksomheder misbruger vores tillid.

je5perl@eupolicy.social
                          wrote sidst redigeret af

@jeppe De største datamisbrugere finder du på Christiansborg, så det tror jeg ikke, at du har ret i. Det er muligt, at danske politikere gerne vil have et europæisk Palantir ("digital suverænitet"), men kun hvis den europæiske udgave kan levere samme niveau af overvågning, datamisbrug og "targeting" som det amerikanske Palantir.

1 Reply Last reply
                          0

@jeppe

Min respons:

tokeriis@helvede.netT This user is from outside of this forum
                            tokeriis@helvede.net
                            wrote sidst redigeret af

@maltelau @jeppe Er der nogen teknisk grund til at de ikke bare kan undlade at kræve at man er på Google Play, så de kan fortsætte med at distribuere som de vil?

Det er enten himmelrystende naivt eller helt bevidst manipulation i fht. hvad der spørges ind til. Jeg kan heller ikke holde det medie ud.

maltelau@expressional.socialM 1 Reply Last reply
                            0
                            • anderslund@expressional.socialA anderslund@expressional.social shared this topic

@jeppe Checker app'en om den er installeret via Google Play?

anderslund@expressional.socialA This user is from outside of this forum
                              anderslund@expressional.social
                              wrote sidst redigeret af

@je5perl @jeppe Google Play Integerity API måske?

1 Reply Last reply
                              0

Jeg er i en venlig dialog med Energi Fyn som er begyndt at kræve at jeg har Google Play installeret for at bruge deres app på Android. Det vil jeg naturlig vis ikke, for jeg vil ikke profileres og sælges mere end højst nødvendigt. Jeg har fået en mail og svaret dem - se her: https://himmel.bundsgaard.net/s/WnYPntQRBbtFa4x

Sig endelig til hvis I har kommentarer.

#teknologiforståelse #overvågningskapitalisme

anderslund@expressional.social
                                wrote sidst redigeret af

@jeppe Nydeligt, præcist og velformuleret. 🙂

1 Reply Last reply
                                0

@maltelau Zetland er et elendigt medie af så mange grunde. Denne overlegne, nedladende, samfundsnedbrydende form gør mig ikke positivt stemt.

engedal@mstdn.dkE This user is from outside of this forum
                                  engedal@mstdn.dkE This user is from outside of this forum
                                  engedal@mstdn.dk
                                  wrote sidst redigeret af

@jeppe @maltelau

Jeg er meget på linje med at mene, at Zetland er nedladende etc. Og de er for selvfede efter min smag.

Historiefortællingen som deres stil er hellere ikke mig, men det kan blot være en præference.

Men hvordan samfundsnedbrydende, som du ser det?

0
                                  • engedal@mstdn.dkE engedal@mstdn.dk

@jeppe @maltelau

Jeg er meget på linje med at mene, at Zetland er nedladende etc. Og de er for selvfede efter min smag.

Historiefortællingen som deres stil er hellere ikke mig, men det kan blot være en præference.

Men hvordan samfundsnedbrydende, som du ser det?

jeppe@uddannelse.social
                                    wrote sidst redigeret af

@engedal @maltelau Måske lidt voldsomt udtryk. Men hvis man støtter de lede techgiganter, så bidrager men til at nedbryde vores samfund.

1 Reply Last reply
                                    0
                                    • tokeriis@helvede.netT tokeriis@helvede.net

@maltelau @jeppe Er der nogen teknisk grund til at de ikke bare kan undlade at kræve at man er på Google Play, så de kan fortsætte med at distribuere som de vil?

Det er enten himmelrystende naivt eller helt bevidst manipulation i fht. hvad der spørges ind til. Jeg kan heller ikke holde det medie ud.

wrote sidst redigeret af

@tokeriis @jeppe så vidt jeg er informeret er der et lille argument for at bruge de tjenester, som er at det koster mindre strøm på din telefon at sende push-notifikationer (men det var noget jeg lærte for år siden; ved ikke om det stadig holder).

Det han svarer på er jo på en måde reelt nok -- de "fleste" kører alligevel standard Android hvor man slet ikke kan slå det fra. Så sådan en som mig som forsøger at undgå så meget tracking som jeg kan er for meget en 'niche' til at de vil tage højde for det...

Og lidt mere til deres forsvar -- jeg spurgte dem jo fordi jeg var interesseret i mediet, og hvis det er rigtigt som de siger med at de ikke giver info videre til annoncører så er det en hel del bedre end de fleste andre medier

tokeriis@helvede.netT 1 Reply Last reply
                                      0

@tokeriis @jeppe så vidt jeg er informeret er der et lille argument for at bruge de tjenester, som er at det koster mindre strøm på din telefon at sende push-notifikationer (men det var noget jeg lærte for år siden; ved ikke om det stadig holder).

Det han svarer på er jo på en måde reelt nok -- de "fleste" kører alligevel standard Android hvor man slet ikke kan slå det fra. Så sådan en som mig som forsøger at undgå så meget tracking som jeg kan er for meget en 'niche' til at de vil tage højde for det...

Og lidt mere til deres forsvar -- jeg spurgte dem jo fordi jeg var interesseret i mediet, og hvis det er rigtigt som de siger med at de ikke giver info videre til annoncører så er det en hel del bedre end de fleste andre medier

tokeriis@helvede.net
                                        wrote sidst redigeret af

@maltelau @jeppe Ja, svaret giver fuldstændig mening: de søger det lettest/billigst mulige vej til at nå flest mulige kunder. Og hvis det er teknisk muligt både at være på Google Play og uden for, uden at de går på kompromis med datasikkerheden, så er det fordi de har så lidt holdning til emnet, at de ikke vil betale ekstra for det – for brugere som dig er formodentlig villige til at bruge lidt ekstra strøm for at undgå Google.

0
                                        • tokeriis@helvede.netT tokeriis@helvede.net

@maltelau @jeppe Ja, svaret giver fuldstændig mening: de søger det lettest/billigst mulige vej til at nå flest mulige kunder. Og hvis det er teknisk muligt både at være på Google Play og uden for, uden at de går på kompromis med datasikkerheden, så er det fordi de har så lidt holdning til emnet, at de ikke vil betale ekstra for det – for brugere som dig er formodentlig villige til at bruge lidt ekstra strøm for at undgå Google.

jeppe@uddannelse.social
                                          wrote sidst redigeret af

@tokeriis @maltelau Jeg kom lige til at tænke på regeringens ekspertgruppe om tech-giganter (2022-2024) hvor tre ministre var repræsenteret ved offentliggørelsen af tredje rapport. Anbefaling nummer 5 lyder: "Ingen skal være tvunget til at bruge tech-giganternes tjenester for at få information og deltage i sociale, kulturelle og demokratiske fællesskaber"

Dette bør vi sende til alle de mediehuse vi kan komme i tanke om, hvis de på nogen måde kræver Google-brug.

https://www.digmin.dk/digitalisering/nyheder/nyhedsarkiv/2024/dec/regeringens-ekspertgruppe-praesenterer-ny-rapport-om-tech-giganter-og-digital-infrastruktur

1 Reply Last reply
                                          0
                                          Svar
                                          • Svar som emne
                                          Login for at svare
                                          • Ældste til nyeste
                                          • Nyeste til ældste
                                          • Most Votes

• Log ind

• Har du ikke en konto? Tilmeld

• Login or register to search.