Jeg er i en venlig dialog med Energi Fyn som er begyndt at kræve at jeg har Google Play installeret for at bruge deres app på Android.
-
Jeg er i en venlig dialog med Energi Fyn som er begyndt at kræve at jeg har Google Play installeret for at bruge deres app på Android. Det vil jeg naturlig vis ikke, for jeg vil ikke profileres og sælges mere end højst nødvendigt. Jeg har fået en mail og svaret dem - se her: https://himmel.bundsgaard.net/s/WnYPntQRBbtFa4x
Sig endelig til hvis I har kommentarer.
-
Jeg er i en venlig dialog med Energi Fyn som er begyndt at kræve at jeg har Google Play installeret for at bruge deres app på Android. Det vil jeg naturlig vis ikke, for jeg vil ikke profileres og sælges mere end højst nødvendigt. Jeg har fået en mail og svaret dem - se her: https://himmel.bundsgaard.net/s/WnYPntQRBbtFa4x
@jeppe Checker app'en om den er installeret via Google Play?
-
@je5perl Ja, det er noget nyt jeg har oplevet. Faktisk også hos Ingeniørens app af alle.
-
Nu har jeg fået et forbavsende venligt svar fra Energi Fyn - de var tilsyneladende ikke klar over at der var krav om installation af Google Play (/Services). Så han undersøger det nærmere. Interessant hvis Google har lavet et deceptive design pattern som får udviklere til at slå krav om Google Play Services til...
-
@je5perl Ja, det er noget nyt jeg har oplevet. Faktisk også hos Ingeniørens app af alle.
@jeppe Problemet med den type beskeder er, at det er fuldstændigt uklart hvad de checker, og supporten ved det ikke.
Jeg vil anbefale en anden tilgang: har jeg overhovedet brug for en app?
Svaret er generelt NEJ (du kan formentlig checke dit elforbrug på deres hjemmeside? - og deres dødsyge app gør ikke andet), og så er man ude over denne kamp mod app udvikleres idioti.
-
@jeppe Problemet med den type beskeder er, at det er fuldstændigt uklart hvad de checker, og supporten ved det ikke.
Svaret er generelt NEJ (du kan formentlig checke dit elforbrug på deres hjemmeside? - og deres dødsyge app gør ikke andet), og så er man ude over denne kamp mod app udvikleres idioti.
@je5perl Ja, det er en mulighed (og også det Energi Fyn foreslår ...). Men for mig fungerer det ofte godt at tjekke lige når jeg får tanken, og der har jeg min telefon, ikke min computer.
Grunden til at jeg tager det op, er i øvrigt lige så meget politisk som for min egen skyld - vi skal have stoppet disse dovne "gør som google siger"-tilgange.
Hvis vi skal have folk væk fra Google, skal alle apps virke. -
J jwcph@helvede.net shared this topic
-
@je5perl Ja, det er en mulighed (og også det Energi Fyn foreslår ...). Men for mig fungerer det ofte godt at tjekke lige når jeg får tanken, og der har jeg min telefon, ikke min computer.
Grunden til at jeg tager det op, er i øvrigt lige så meget politisk som for min egen skyld - vi skal have stoppet disse dovne "gør som google siger"-tilgange.
Hvis vi skal have folk væk fra Google, skal alle apps virke.@jeppe Hvis du har 100+ apps fra overvågningskapitalismens tvivlsomme økosystem (læs: dem som folk typisk installerer), gør det nærmest ingen forskel, om du bruger en deGoogled telefon i stedet for standard (Google) Android. Den store skurk med datahøst og overvågning er ikke Google Play delen af din telefon, det er dine apps (hvis du har 100+ af dem). Google er ikke den eneste skurk "out there".
Se denne podcast om hvordan apps kan indsamle data https://www.youtube.com/watch?v=rN4nxD59Fyk
-
@jeppe Hvis du har 100+ apps fra overvågningskapitalismens tvivlsomme økosystem (læs: dem som folk typisk installerer), gør det nærmest ingen forskel, om du bruger en deGoogled telefon i stedet for standard (Google) Android. Den store skurk med datahøst og overvågning er ikke Google Play delen af din telefon, det er dine apps (hvis du har 100+ af dem). Google er ikke den eneste skurk "out there".
Se denne podcast om hvordan apps kan indsamle data https://www.youtube.com/watch?v=rN4nxD59Fyk
@je5perl Klart! Jeg gør hvad jeg kan for at undgå disse lede sataner. Men det er ekstremt svært. Men jeg tænker det som en frihedskamp for fællesskabet. Jo mere vi bereder vejen, des lettere bliver det for andre at følge efter.
-
-
@jeppe Jeg har haft et lignende mislykket forsøg på dialog med Zetland hvis app "Zetland Lyd" også kræver google play

Deres første:
"Vi stjæler ikke nogens data, men vi bruger amerikanske cloud services (i deres europæiske datacentre) til at lagre din data.
Det er os selv, der kigger i den. Vi sælger den ikke til nogensomhelst, og vi lader ikke annoncører kigge i den.
Men vi har intet imod USA og deres virksomheder, vi handler gerne med dem, og vi bygger gerne på deres teknologi. Ligesom vi intet har imod App Store eller Play Store, hvor langt de fleste danskere finder deres apps." -
@jeppe Jeg har haft et lignende mislykket forsøg på dialog med Zetland hvis app "Zetland Lyd" også kræver google play

Deres første:
"Vi stjæler ikke nogens data, men vi bruger amerikanske cloud services (i deres europæiske datacentre) til at lagre din data.
Det er os selv, der kigger i den. Vi sælger den ikke til nogensomhelst, og vi lader ikke annoncører kigge i den.
Men vi har intet imod USA og deres virksomheder, vi handler gerne med dem, og vi bygger gerne på deres teknologi. Ligesom vi intet har imod App Store eller Play Store, hvor langt de fleste danskere finder deres apps."Min respons:
I stjæler måske ikke, men i har hyret en dørmand som gør. Når en app afhænger af google play services betyder det at den kun fungerer når google samtidig får lov at opsnuse al ens aktivitet i baggrunden. Det er jeg ikke interesseret i.Og så bare tilbage fra Zetland:
Vi respekterer fuldt ud dit synspunkt.
Vores fokus er dog at udvikle teknologi til de platforme, hvor størstedelen af danskerne henter deres apps.
Det gør vi, fordi vi tror på, at det er her, vi kan skabe den største værdi og gøre den største forskel. -
Min respons:
I stjæler måske ikke, men i har hyret en dørmand som gør. Når en app afhænger af google play services betyder det at den kun fungerer når google samtidig får lov at opsnuse al ens aktivitet i baggrunden. Det er jeg ikke interesseret i.Og så bare tilbage fra Zetland:
Vores fokus er dog at udvikle teknologi til de platforme, hvor størstedelen af danskerne henter deres apps.
Det gør vi, fordi vi tror på, at det er her, vi kan skabe den største værdi og gøre den største forskel.@maltelau Zetland er et elendigt medie af så mange grunde. Denne overlegne, nedladende, samfundsnedbrydende form gør mig ikke positivt stemt.
-
@niklasnisbeth Det er de to mest oplagte muligheder, helt enig, men det kunne også være noget tredje. @jeppe
-
@niklasnisbeth @je5perl Ja, det er rigtigt. Fejlbeskeden siger Google Play. Som jeg antog for play store. Kundeservicemedarbejderne og deres chef antog at det var google chrome jeg blev afkrævet var installeret (for det er åbenbart også et krav!). Nu er det så ved at være klart at det er Services, som er Googles fantastiske instrument til at holde andre ude. Føj for den lede en klam virksomhed. Og føj hvor træls at folk er så følgagtige at de lader Google sætte rammerne uden modstand.
-
@je5perl Klart! Jeg gør hvad jeg kan for at undgå disse lede sataner. Men det er ekstremt svært. Men jeg tænker det som en frihedskamp for fællesskabet. Jo mere vi bereder vejen, des lettere bliver det for andre at følge efter.
@jeppe En app-slankekur er vejen frem, hvis du vil overvåges mindre..
-
@jeppe En app-slankekur er vejen frem, hvis du vil overvåges mindre..
@je5perl Som sagt er jeg ret god til at undgå det. Min dagsorden er politisk. Hvis ikke nogen gør en indsats for at oplyse og afdække virksomhedernes misbrug, så sker der ikke noget.
Politikerne er i sagens natur ikke i nogen god position, for de bliver "nødt" til at være hvor "folk" er. Men jeg tror fuldt og fast på at politikerne og (dog i mindre grad) deres embedsmænd har integriteten i behold og gerne vil vide og forstå når virksomheder misbruger vores tillid.
-
J jeppe@uddannelse.social shared this topic
-
@je5perl Som sagt er jeg ret god til at undgå det. Min dagsorden er politisk. Hvis ikke nogen gør en indsats for at oplyse og afdække virksomhedernes misbrug, så sker der ikke noget.
Politikerne er i sagens natur ikke i nogen god position, for de bliver "nødt" til at være hvor "folk" er. Men jeg tror fuldt og fast på at politikerne og (dog i mindre grad) deres embedsmænd har integriteten i behold og gerne vil vide og forstå når virksomheder misbruger vores tillid.
@jeppe De største datamisbrugere finder du på Christiansborg, så det tror jeg ikke, at du har ret i. Det er muligt, at danske politikere gerne vil have et europæisk Palantir ("digital suverænitet"), men kun hvis den europæiske udgave kan levere samme niveau af overvågning, datamisbrug og "targeting" som det amerikanske Palantir.
-
Min respons:
Det gør vi, fordi vi tror på, at det er her, vi kan skabe den største værdi og gøre den største forskel. -
A anderslund@expressional.social shared this topic
-
-
@jeppe Nydeligt, præcist og velformuleret.