Skip to content
  • Hjem
  • Seneste
  • Etiketter
  • Populære
  • Verden
  • Bruger
  • Grupper
Temaer
  • Light
  • Brite
  • Cerulean
  • Cosmo
  • Flatly
  • Journal
  • Litera
  • Lumen
  • Lux
  • Materia
  • Minty
  • Morph
  • Pulse
  • Sandstone
  • Simplex
  • Sketchy
  • Spacelab
  • United
  • Yeti
  • Zephyr
  • Dark
  • Cyborg
  • Darkly
  • Quartz
  • Slate
  • Solar
  • Superhero
  • Vapor

• Default (No Skin)
  • No Skin
Kollaps
FARVEL BIG TECH
  1. Forside
  2. Ikke-kategoriseret
  3. Hvordan kan vi helt konkret modsætte os milliardærenes technofeudalisme?

Hvordan kan vi helt konkret modsætte os milliardærenes technofeudalisme?

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Ikke-kategoriseret
fælleshjernedanmarkskifter
9 Indlæg 6 Posters 4 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • enhedslisten-svendborg@pixelfyn.socialE This user is from outside of this forum
    enhedslisten-svendborg@pixelfyn.socialE This user is from outside of this forum
    enhedslisten-svendborg@pixelfyn.social
    wrote sidst redigeret af
    Hvordan kan vi helt konkret modsætte os milliardærenes technofeudalisme?
    Hvordan laver vi et #DanmarkSkifter een kommune af gangen.
    Hvad er det første skridt en kommune kan tage mod øget digital autonomi og digital suverænitet?

Til maj er der i Svendborg Kommune planlagt et møde, hvor administrationen vil fremlægge den nuværende data-situation.
    Hvad er vigtigt at få afklaret i den forbindelse? Og hvilke konkrete første skridt vil man kunne igangsætte?

Er det vigtigste at få collabora via OS2 samarbejdet på skolernes netbooks?
    Eller er det at skifte office365+one drive ud med nextcloud?

Har du nogle gode, konkrete forslag - eller har du eksempler på hvordan det gøres helt lav praktisk andre steder?

#fælleshjerne
    1 Reply Last reply
    2
    0
    • benjaminlj@virup.socialB This user is from outside of this forum
      benjaminlj@virup.socialB This user is from outside of this forum
      benjaminlj@virup.social
      wrote sidst redigeret af

@Enhedslisten-Svendborg uh, der er så mange steder man kunne sætte ind!
      Som forælder i en Chromebook-kommune synes jeg eleverne skal have Linux med libreoffice og nextcloud/collabora I stedet.

Uanset hvad bør kommunerne danne sig et overblik over sine afhængigheder og lægge en strategi for på sigt at komme af med Microsoft.

Det blev sagt meget godt i et afsnit af Techtopia podcasten at nogle medarbejdere sagtens kan bruge linux og libreoffice, mens nogle få nok vil være ægte afhængige af Excel. De fleste kommuner ville kunne spare afsindigt mange penge ved at reducere antallet af Microsoft licenser. Og så håber jeg selvfølgelig at bare nogle af de penge de sparer vil blive investeret i andre open-sourceløsninger.

Disclaimer: jeg er biased I denne sag af at arbejde hos #Magenta som leverer #opensource løsninger til bl.a. kommunerne/os2-fællesskabet.

johanuhrupweber@mastodon.socialJ 1 Reply Last reply
      0
      • enhedslisten-svendborg@pixelfyn.socialE This user is from outside of this forum
        enhedslisten-svendborg@pixelfyn.socialE This user is from outside of this forum
        enhedslisten-svendborg@pixelfyn.social
        wrote sidst redigeret af
        @benjaminlj@virup.social Yes! Tak for dine pointer og transperens.
        Så step 1: få installeret libre office + nextcloud collabora på alle netbooks.
        Step 2: bed om et overblik over antal af microsoft licenser og totale udgifter dertil. Evt. over de sidste 5 år.
        Step 2.5: Få igangsat et forsøg hvor en afdeling opsiger microsoft licenser.
        benjaminlj@virup.socialB 1 Reply Last reply
        0
        • jowek@autonomous.zoneJ jowek@autonomous.zone shared this topic
        • enhedslisten-svendborg@pixelfyn.socialE enhedslisten-svendborg@pixelfyn.social
          @benjaminlj@virup.social Yes! Tak for dine pointer og transperens.
          Så step 1: få installeret libre office + nextcloud collabora på alle netbooks.
          Step 2: bed om et overblik over antal af microsoft licenser og totale udgifter dertil. Evt. over de sidste 5 år.
          Step 2.5: Få igangsat et forsøg hvor en afdeling opsiger microsoft licenser.
          benjaminlj@virup.social
          wrote sidst redigeret af

@Enhedslisten-Svendborg ja, altså det med Chromebooks er jo højt på listen for mig, og nok også andre med børn. Og så tror jeg at det er relativt afkoblet så det ikke ødelægger noget i andre it-systemer ved at skifte styresystem for eleverne. Så ja, det er min førsteprioritet.

Jeg tror de fleste kommuner efterhånden har ret godt overblik over antallet af Microsoft licenser, men det jeg mener er hvilke personer/systemer der reelt afhænger af Microsoft. Hvis kommunen fx. skiftede fra Active Directory til OpenLDAP i morgen - hvilke systemer ville så gå i stykker. Et andet eksempel kunne være: Hvilke regneark bruger reelt de avancerede VBA programmerings-funktioner som ikke direkte kan erstattes af libreoffice.

Det gælder om at udskifte lidt ad gangen på en kontrolleret måde. Fx vil ingen komme til at savne Teams hvis det erstattes med Jitzi. Men kommunerne bruger teams fordi det er "med i pakken". Find de lavthængende frugter og start der!

1 Reply Last reply
          0
          • benjaminlj@virup.socialB benjaminlj@virup.social

@Enhedslisten-Svendborg uh, der er så mange steder man kunne sætte ind!
            Som forælder i en Chromebook-kommune synes jeg eleverne skal have Linux med libreoffice og nextcloud/collabora I stedet.

Uanset hvad bør kommunerne danne sig et overblik over sine afhængigheder og lægge en strategi for på sigt at komme af med Microsoft.

Det blev sagt meget godt i et afsnit af Techtopia podcasten at nogle medarbejdere sagtens kan bruge linux og libreoffice, mens nogle få nok vil være ægte afhængige af Excel. De fleste kommuner ville kunne spare afsindigt mange penge ved at reducere antallet af Microsoft licenser. Og så håber jeg selvfølgelig at bare nogle af de penge de sparer vil blive investeret i andre open-sourceløsninger.

Disclaimer: jeg er biased I denne sag af at arbejde hos #Magenta som leverer #opensource løsninger til bl.a. kommunerne/os2-fællesskabet.

johanuhrupweber@mastodon.socialJ This user is from outside of this forum
            johanuhrupweber@mastodon.socialJ This user is from outside of this forum
            johanuhrupweber@mastodon.social
            wrote sidst redigeret af

@benjaminlj @Enhedslisten-Svendborg til sommer vender jeg tilbage som lærer i en chromebook-kommune. Vil jeg kunne installere Linux på min Chromebook - og måske senere mine elevers - og derefter hente LibreOffice?

Kan du du forklare, hvad nextcloud/collabora er, så en gennemsnitlig folkeskolelærer forstår det? Hvordan adskiller det sig fra Proton Drive?

benjaminlj@virup.socialB folfdk@helvede.netF 2 Replies Last reply
            0
            • johanuhrupweber@mastodon.socialJ johanuhrupweber@mastodon.social

@benjaminlj @Enhedslisten-Svendborg til sommer vender jeg tilbage som lærer i en chromebook-kommune. Vil jeg kunne installere Linux på min Chromebook - og måske senere mine elevers - og derefter hente LibreOffice?

Kan du du forklare, hvad nextcloud/collabora er, så en gennemsnitlig folkeskolelærer forstår det? Hvordan adskiller det sig fra Proton Drive?

benjaminlj@virup.social
              wrote sidst redigeret af

@Johanuhrupweber @Enhedslisten-Svendborg mine kollegaer i Magenta har undersøgt det nøje og resultatet er at det kommer an på modellen. Nogle chromebooks er ret nemme at installere linux på andre er næsten umulige.

Nextcloud minder en del om proton drive (tror jeg, jeg kender ikke proton drive så godt). Forskellen er primært at det er open source. Det er Protons services ikke. Så hvis du skifter fra Microsoft onedrive til proton drive så er du stadig afhængig af et bestemt firma så hvis de fx skruer urimeligt højt op for prisen har du samme problem med at skifte som nu.
              Hvis du derimod baserer dig på en open source løsning som Nextcloud kan du til enhver tid skifte leverandør som kan arbejde videre på den samme løsning som før.

jeppe@uddannelse.socialJ 1 Reply Last reply
              0
              • jeppe@uddannelse.socialJ jeppe@uddannelse.social shared this topic
              • benjaminlj@virup.socialB benjaminlj@virup.social

@Johanuhrupweber @Enhedslisten-Svendborg mine kollegaer i Magenta har undersøgt det nøje og resultatet er at det kommer an på modellen. Nogle chromebooks er ret nemme at installere linux på andre er næsten umulige.

Nextcloud minder en del om proton drive (tror jeg, jeg kender ikke proton drive så godt). Forskellen er primært at det er open source. Det er Protons services ikke. Så hvis du skifter fra Microsoft onedrive til proton drive så er du stadig afhængig af et bestemt firma så hvis de fx skruer urimeligt højt op for prisen har du samme problem med at skifte som nu.
                Hvis du derimod baserer dig på en open source løsning som Nextcloud kan du til enhver tid skifte leverandør som kan arbejde videre på den samme løsning som før.

jeppe@uddannelse.socialJ This user is from outside of this forum
                jeppe@uddannelse.socialJ This user is from outside of this forum
                jeppe@uddannelse.social
                wrote sidst redigeret af

@benjaminlj @Johanuhrupweber @Enhedslisten-Svendborg Første trin kunne måske være at Svendborg meldte sig ind i https://www.os2.eu/os2skole. Uanset hvad er der en masse godt forarbejde i det projekt, som kommunen kan tage udgangspunkt i.

Og ellers har Benjamin gode forslag.

1 Reply Last reply
                0
                • johanuhrupweber@mastodon.socialJ johanuhrupweber@mastodon.social

folfdk@helvede.netF This user is from outside of this forum
                  folfdk@helvede.netF This user is from outside of this forum
                  folfdk@helvede.net
                  wrote sidst redigeret af

@Johanuhrupweber

Nextcloud er primært en filhåndterings løsning.

Så du kan have dine filer tilgængelige online, på din Nextcloud server.
                  På en Nextcloud server kan man så også have andre programmer/apps der kan bruge og tilgå filerne.

Der er indbygget kalender/kontakter og en simpel opgave husker. Der er også en mail-app man kan sætte op, så man kan lave rigtig mange ting online via login på Nextcloud.

Collabora er LibreOffice online (basalt set) som du kan bruge i Nextcloud.

1 Reply Last reply
                  0
                  • alf149@social.data.coopA This user is from outside of this forum
                    alf149@social.data.coopA This user is from outside of this forum
                    alf149@social.data.coop
                    wrote sidst redigeret af

@Enhedslisten-Svendborg
                    Huske alle deltagere på at dette ikke er en økonomisk spare runde. Det handler primært om data kontrol.
                    Det er til en start måske enda flere udgifter.
                    Opensource er ikke gratis, men som regel en mere forudsigelig udgift.
                    Der er først en større besparelse nå MS E3 /E5 licenserne i AD og hele AD’et er udskiftet.

1 Reply Last reply
                    0
                    Svar
                    • Svar som emne
                    Login for at svare
                    • Ældste til nyeste
                    • Nyeste til ældste
                    • Most Votes

• Log ind

• Har du ikke en konto? Tilmeld

• Login or register to search.