Skip to content
  • Hjem
  • Seneste
  • Etiketter
  • Populære
  • Verden
  • Bruger
  • Grupper
Temaer
  • Light
  • Cerulean
  • Cosmo
  • Flatly
  • Journal
  • Litera
  • Lumen
  • Lux
  • Materia
  • Minty
  • Morph
  • Pulse
  • Sandstone
  • Simplex
  • Sketchy
  • Spacelab
  • United
  • Yeti
  • Zephyr
  • Dark
  • Cyborg
  • Darkly
  • Quartz
  • Slate
  • Solar
  • Superhero
  • Vapor

• Default (No Skin)
  • No Skin
Kollaps
FARVEL BIG TECH
  1. Forside
  2. Ikke-kategoriseret
  3. Hold da op et nederen indlæg.

Hold da op et nederen indlæg.

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Ikke-kategoriseret
teknologiforsta
32 Indlæg 15 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • khrisdk@metalhead.clubK khrisdk@metalhead.club

@jeppe Der er et par pointer som holder i min optik
    Bl.a idden om at det er FB og sociale medier sammen med Cambridge Analytica der fik Brexit og Trumps første periode til at ske
    Det er ret tvivlsomt og overser de generelle samfundsmæssige problematikker
    Overvågningskapitalismen er såmænd reel nok, men det er mere Palantirtyperne end FB man skal være nervøs for
    Min pointe er at man tillæger SoMe langt større indflydelse end de har, og samtidig overser kapitaliseringen af ex. Overvågningslovene som oven i købet er ideologisk funderet

jeppe@uddannelse.socialJ This user is from outside of this forum
    jeppe@uddannelse.social
    wrote sidst redigeret af

@khrisdk jeg vil mene vi skal være nervøse grænsende til det paniske over for både overvågningskapitalismen og overvågningssystemet a la palantir. Men helt klart at årsagerne til de nuværende kriser er komplekse og også er forårsaget af de liberalistiske globalisters destruktion af lokale fællesskaber, arbejdstagereorganisering osv.

fritjof@social.riversouldiers.dkF 1 Reply Last reply
    0
    • jeppe@uddannelse.socialJ jeppe@uddannelse.social

@khrisdk jeg vil mene vi skal være nervøse grænsende til det paniske over for både overvågningskapitalismen og overvågningssystemet a la palantir. Men helt klart at årsagerne til de nuværende kriser er komplekse og også er forårsaget af de liberalistiske globalisters destruktion af lokale fællesskaber, arbejdstagereorganisering osv.

fritjof@social.riversouldiers.dkF This user is from outside of this forum
      fritjof@social.riversouldiers.dkF This user is from outside of this forum
      fritjof@social.riversouldiers.dk
      wrote sidst redigeret af

@jeppe @khrisdk helt enig.
      Mussolini - for nu at tage et helt vilkårligt historisk eksempel - klarede sig jo også glimrende uden noget som helst internet eller Cambridge Analytica.

Det, der fik mig til at stå af FB i sin tid var væmmelsen ved at de overhovedet legede med den slags ting og delte personoplysninger på sådan et grundlag. Uanset om skidtet så virkede, synes jeg det var/er enormt usympatisk at slå mønt på den slags. det bliver ikke mere sympatisk af at være fejlbarligt.

mok0@mastodon.onlineM 1 Reply Last reply
      0
      • fritjof@social.riversouldiers.dkF fritjof@social.riversouldiers.dk

@jeppe @khrisdk helt enig.
        Mussolini - for nu at tage et helt vilkårligt historisk eksempel - klarede sig jo også glimrende uden noget som helst internet eller Cambridge Analytica.

Det, der fik mig til at stå af FB i sin tid var væmmelsen ved at de overhovedet legede med den slags ting og delte personoplysninger på sådan et grundlag. Uanset om skidtet så virkede, synes jeg det var/er enormt usympatisk at slå mønt på den slags. det bliver ikke mere sympatisk af at være fejlbarligt.

mok0@mastodon.onlineM This user is from outside of this forum
        mok0@mastodon.onlineM This user is from outside of this forum
        mok0@mastodon.online
        wrote sidst redigeret af

@fritjof @jeppe @khrisdk Har i set sagen om Metas "localhost exploit"?

jeppe@uddannelse.socialJ 1 Reply Last reply
        0
        • mok0@mastodon.onlineM mok0@mastodon.online

@fritjof @jeppe @khrisdk Har i set sagen om Metas "localhost exploit"?

jeppe@uddannelse.social
          wrote sidst redigeret af

@mok0 @fritjof @khrisdk ja, meta har ingen grænser.

1 Reply Last reply
          0
          • martin@vonhaller.socialM martin@vonhaller.social

@jeppe @svuorela @mjj Jeg vender tilbage med mine kommentarer snarest!

martin@vonhaller.socialM This user is from outside of this forum
            martin@vonhaller.social
            wrote sidst redigeret af

@jeppe @svuorela @mjj Der er mange forhold i kronikken, som jeg kan forstå, at der er uenighed om. Jeg foreslår, at jeg tager dem en af gangen. Egentligt tro jeg, at der er ret mange forhold, hvor vi nok er mere enige end uenige 🙂

martin@vonhaller.socialM 1 Reply Last reply
            0

Hold da op et nederen indlæg. Fyldt med falske påstande om kritikere af techgiganter og overvågningsteknologier. Øv!

"Elitens dommedagsprofetier om internettet er overdrevne. Der er grund til techoptimisme
              Mange kritikere af big tech nyder fortsat godt af de platforme, de advarer imod. Derfor bærer deres ’aktivisme’ præg af privilegieblindhed snarere end reel indsigt i teknologien og verdens digitale behov"

#teknologiforståelse

https://www.information.dk/debat/2025/06/elitens-dommedagsprofetier-internettet-overdrevne-grund-techoptimisme?kupon=eyJpYXQiOjE3NTA2MTU2NzYsInN1YiI6IjE5NTEwOjgzMDkzOCJ9.EJcIZfPC0o2tm-Obdr_rfw

simonjust@mstdn.dkS This user is from outside of this forum
              simonjust@mstdn.dkS This user is from outside of this forum
              simonjust@mstdn.dk
              wrote sidst redigeret af

@jeppe
              Von Haller kender vist heller ikke The Fediverse. Her er mange af de elementer, der er grundlaget for vores kritik af bigtech, jo pillet ud.

0

@jeppe @svuorela @mjj Der er mange forhold i kronikken, som jeg kan forstå, at der er uenighed om. Jeg foreslår, at jeg tager dem en af gangen. Egentligt tro jeg, at der er ret mange forhold, hvor vi nok er mere enige end uenige 🙂

martin@vonhaller.social
                wrote sidst redigeret af

@jeppe @svuorela @mjj #Inkonsistens
                Big Tech fremstilles som farlig og altgennemtrængende – men kritikken fremføres ofte på selvsamme platforme. Politikere og debattører advarer mod SoMe, mens de tweeter, poster og liker videre. Hvis Facebook var så skadelig, hvorfor bruger de den stadig? Hvis problemet er alvorligt, så vis det med handling – fx ved at vælge Mastodon. Det ville være mere overbevisende end endnu en tråd på X.

0
                • simonjust@mstdn.dkS simonjust@mstdn.dk

@jeppe
                  Von Haller kender vist heller ikke The Fediverse. Her er mange af de elementer, der er grundlaget for vores kritik af bigtech, jo pillet ud.

jeppe@uddannelse.social
                  wrote sidst redigeret af

@simonjust Jo, det viser sig at det er han faktisk... Her første indlæg i hans svar som jeg ser om jeg kan få tid til at respondere på.

https://vonhaller.social/@martin/114731819026906826

1 Reply Last reply
                  0

@jeppe @svuorela @mjj #Inkonsistens
                    Big Tech fremstilles som farlig og altgennemtrængende – men kritikken fremføres ofte på selvsamme platforme. Politikere og debattører advarer mod SoMe, mens de tweeter, poster og liker videre. Hvis Facebook var så skadelig, hvorfor bruger de den stadig? Hvis problemet er alvorligt, så vis det med handling – fx ved at vælge Mastodon. Det ville være mere overbevisende end endnu en tråd på X.

jeppe@uddannelse.social
                    wrote sidst redigeret af

@martin @svuorela @mjj jeg må indrømme at jeg ikke forstår logikken. Din kronik mistænkeliggør med en bred pensel kritik som egeninteressevaretagelse og latterliggør og bagatelliserer.
                    Jeg kan sagtens blive træt af hvor overfladiske og kortsynede og dobbeltmoralske folk er (køb ikke amerikansk organiseret på Facebook! Og nu glemt, vi er videre 🥴). Men vi må undgå at blive hellige og kun acceptere den rene og altopofrende kritik. Små skridt frem, så tilbage. I morgen igen måske et skridt frem...

0

@martin @svuorela @mjj jeg må indrømme at jeg ikke forstår logikken. Din kronik mistænkeliggør med en bred pensel kritik som egeninteressevaretagelse og latterliggør og bagatelliserer.
                      Jeg kan sagtens blive træt af hvor overfladiske og kortsynede og dobbeltmoralske folk er (køb ikke amerikansk organiseret på Facebook! Og nu glemt, vi er videre 🥴). Men vi må undgå at blive hellige og kun acceptere den rene og altopofrende kritik. Små skridt frem, så tilbage. I morgen igen måske et skridt frem...

jeppe@uddannelse.social
                      wrote sidst redigeret af

@martin @svuorela @mjj Og nogle forstår at kommunikere mere tilgængeligt så "almindelige" mennesker forstår og kan følge med og bevæger sig et lille stykke. Hvorfor dog forklejne deres bidrag? Og ærlig talt: hvis nogen tjener til livets opretholdelse og lidt fornøjelse oveni på det, så er det da vist ikke så slemt.

1 Reply Last reply
                      0
                      Svar
                      • Svar som emne
                      Login for at svare
                      • Ældste til nyeste
                      • Nyeste til ældste
                      • Most Votes

• Log ind

• Har du ikke en konto? Tilmeld

• Login or register to search.