Skip to content
  • Hjem
  • Seneste
  • Etiketter
  • Populære
  • Verden
  • Bruger
  • Grupper
Temaer
  • Light
  • Brite
  • Cerulean
  • Cosmo
  • Flatly
  • Journal
  • Litera
  • Lumen
  • Lux
  • Materia
  • Minty
  • Morph
  • Pulse
  • Sandstone
  • Simplex
  • Sketchy
  • Spacelab
  • United
  • Yeti
  • Zephyr
  • Dark
  • Cyborg
  • Darkly
  • Quartz
  • Slate
  • Solar
  • Superhero
  • Vapor

• Default (No Skin)
  • No Skin
Kollaps
FARVEL BIG TECH
  1. Forside
  2. Ikke-kategoriseret
  3. Som Jeppe peger på.

Som Jeppe peger på.

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Ikke-kategoriseret
skolechatllm
6 Indlæg 2 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • engedal@mstdn.dkE This user is from outside of this forum
    engedal@mstdn.dkE This user is from outside of this forum
    engedal@mstdn.dk
    wrote sidst redigeret af

Som Jeppe peger på.

1. For det første er vi nødt til at begynde med spørgsmålet om, hvad uddannelse egentlig skal kunne. Lige nu arbejder vi os igennem en stribe praktiske problemer i forhold til eksempelvis snyd, eksamen, plagiat, hjælpemidler osv. uden at have afklaret, hvad det egentlig er, vi forsøger at beskytte eller fremme. Vi lapper huller i en konstruktion, vi ikke for nylig har tegnet ordentligt op. Og resultatet er jo desværre temmelig forudsigeligt: løsninger der ikke hænger sammen, retningslinjer der modsiger hinanden, og en praksis der varierer fra institution til institution og fra underviser til underviser. Det kan vi naturligvis ikke være bekendt over for de studerende.

2. ()

3. For det tredje er vi nødt til at tage den digitale infrastruktur alvorligt. Det handler om etik og datasikkerhed, men det handler også om suverænitet. I dag er stort set hele den danske uddannelsessektor dybt afhængig af Microsoft.

https://www.stricker.ai/post/meningsfuld-ai-strategi-for-uddannelse

#skolechat #llm

clausen@masto.nuC 2 Replies Last reply
    1
    0
    • engedal@mstdn.dkE engedal@mstdn.dk

Som Jeppe peger på.

1. For det første er vi nødt til at begynde med spørgsmålet om, hvad uddannelse egentlig skal kunne. Lige nu arbejder vi os igennem en stribe praktiske problemer i forhold til eksempelvis snyd, eksamen, plagiat, hjælpemidler osv. uden at have afklaret, hvad det egentlig er, vi forsøger at beskytte eller fremme. Vi lapper huller i en konstruktion, vi ikke for nylig har tegnet ordentligt op. Og resultatet er jo desværre temmelig forudsigeligt: løsninger der ikke hænger sammen, retningslinjer der modsiger hinanden, og en praksis der varierer fra institution til institution og fra underviser til underviser. Det kan vi naturligvis ikke være bekendt over for de studerende.

2. ()

3. For det tredje er vi nødt til at tage den digitale infrastruktur alvorligt. Det handler om etik og datasikkerhed, men det handler også om suverænitet. I dag er stort set hele den danske uddannelsessektor dybt afhængig af Microsoft.

#skolechat #llm

clausen@masto.nuC This user is from outside of this forum
      clausen@masto.nu
      wrote sidst redigeret af

@engedal (for det tredie) https://masto.nu/@clausen/116816212882276633 her fortæller jeg hvad jeg gør og har gjort i den forbindelse du omtaler.
      Der er meget snak om at gøre noget: https://www.ft.dk/aktuelt/webtv/video/20241/diu/tv.9670.aspx
      Men jeg synes jeg er godt på vej. Jeg bruger hverken Google, Apple eller Microsoft mere.
      Men tablet er en Volla og er udviklet i Tyskland. Min kone har en Volla telefon.

engedal@mstdn.dkE 1 Reply Last reply
      0

Som Jeppe peger på.

2. ()

#skolechat #llm

clausen@masto.nu
        wrote sidst redigeret af

@engedal har du læst @balslev 's bog: Kritik af den digitale fornuft i uddannelse? Der er ingen dokumentation der taler for at indføring af digitale værktøjer i uddannelserne (også folkeskolen) øger indlæringen, tværtimod, og så er der ingen klar definition på, hvad det vil sige at noget er digitalt.

engedal@mstdn.dkE 1 Reply Last reply
        0
        • clausen@masto.nuC clausen@masto.nu

@engedal (for det tredie) https://masto.nu/@clausen/116816212882276633 her fortæller jeg hvad jeg gør og har gjort i den forbindelse du omtaler.
          Der er meget snak om at gøre noget: https://www.ft.dk/aktuelt/webtv/video/20241/diu/tv.9670.aspx
          Men jeg synes jeg er godt på vej. Jeg bruger hverken Google, Apple eller Microsoft mere.
          Men tablet er en Volla og er udviklet i Tyskland. Min kone har en Volla telefon.

engedal@mstdn.dk
          wrote sidst redigeret af

@clausen

Tak for respons. Dejligt at læse. Jeg bruger heller ikke MS, Apple eller Google mere.

Er din kone tilfreds med Volla telefonen.

Jeg vil se hvad du skriver og fortæller om. Tak for at gøre opmærksom på det 🙂

clausen@masto.nuC 1 Reply Last reply
          0
          • clausen@masto.nuC clausen@masto.nu

@engedal har du læst @balslev 's bog: Kritik af den digitale fornuft i uddannelse? Der er ingen dokumentation der taler for at indføring af digitale værktøjer i uddannelserne (også folkeskolen) øger indlæringen, tværtimod, og så er der ingen klar definition på, hvad det vil sige at noget er digitalt.

engedal@mstdn.dk
            wrote sidst redigeret af

@clausen @balslev

Nej, jeg har ikke læst bogen (endnu), men har læst en del andet som @balslev har skrevet. Med stor fornøjelse 🙂

1 Reply Last reply
            0

@clausen

Tak for respons. Dejligt at læse. Jeg bruger heller ikke MS, Apple eller Google mere.

Er din kone tilfreds med Volla telefonen.

Jeg vil se hvad du skriver og fortæller om. Tak for at gøre opmærksom på det 🙂

clausen@masto.nu
              wrote sidst redigeret af

@engedal ja det er hun.

1 Reply Last reply
              0
              • tokeriis@helvede.netT tokeriis@helvede.net shared this topic
              Svar
              • Svar som emne
              Login for at svare
              • Ældste til nyeste