Skip to content
  • Hjem
  • Seneste
  • Etiketter
  • Populære
  • Verden
  • Bruger
  • Grupper
Temaer
  • Light
  • Brite
  • Cerulean
  • Cosmo
  • Flatly
  • Journal
  • Litera
  • Lumen
  • Lux
  • Materia
  • Minty
  • Morph
  • Pulse
  • Sandstone
  • Simplex
  • Sketchy
  • Spacelab
  • United
  • Yeti
  • Zephyr
  • Dark
  • Cyborg
  • Darkly
  • Quartz
  • Slate
  • Solar
  • Superhero
  • Vapor

• Default (No Skin)
  • No Skin
Kollaps
FARVEL BIG TECH
  1. Forside
  2. Ikke-kategoriseret
  3. Du milde der er noget at tage fat i her.

Du milde der er noget at tage fat i her.

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Ikke-kategoriseret
læringskoleuddannelsechatgpt
17 Indlæg 7 Posters 67 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • mjj@mstdn.dkM mjj@mstdn.dk

@engedal Men er det ikke systematisk konkluderet, at værk-/legetøjet giver en (muligvis illusorisk) følelse af at være på rette spor, giver en god følelse i mavsen og giver en falsk følelse af korrekthed og produktivitet?
    "46 procent oplever, at tekster skrevet i samarbejde med AI fremstår selvstændige og originale" - her kunne jeg mistænke, at man mener, at "46 procent oplever, at EGNE tekster skrevet i samarbejde med AI fremstår selvstændige og originale" - men når man kigger på de andres, så... Måske ikke helt så overbevisende.

engedal@mstdn.dkE This user is from outside of this forum
    engedal@mstdn.dk
    wrote sidst redigeret af

@mjj Jo, det er også min erfaring (og mange studier), at man får fornemmelsen af at have lavet noget, som kan opleves som ‘mit’, og en fornemmelse af også at forstå stoffet.

Cornell-metoden kan hjælpe her: Sluk din chatbot og forklar stoffet med egne ord. Det kan være ret afslørende 😉

Men der er jo mange problemer. F.eks. at de output, man får, er uden kontekst, generiske, gennemsnitlige, uden en forfatter med en målrettethed og intention, og at de ikke er kuraterede.

Men vigtigst at alt, vi skal finde ud af hvad vi vil med skole i det hele taget.

mjj@mstdn.dkM 2 Replies Last reply
    0
    • engedal@mstdn.dkE engedal@mstdn.dk

@mjj Jo, det er også min erfaring (og mange studier), at man får fornemmelsen af at have lavet noget, som kan opleves som ‘mit’, og en fornemmelse af også at forstå stoffet.

Cornell-metoden kan hjælpe her: Sluk din chatbot og forklar stoffet med egne ord. Det kan være ret afslørende 😉

Men der er jo mange problemer. F.eks. at de output, man får, er uden kontekst, generiske, gennemsnitlige, uden en forfatter med en målrettethed og intention, og at de ikke er kuraterede.

Men vigtigst at alt, vi skal finde ud af hvad vi vil med skole i det hele taget.

mjj@mstdn.dkM This user is from outside of this forum
      mjj@mstdn.dk
      wrote sidst redigeret af

@engedal Jeg ser jo som beskæftigelses- og integrations-bureaukrat en del breve med henvisning til lovgivning, der ikke findes, ikke længere findes, er lovgivning fra et helt andet stofområde men indeholder signalord, der fik det til at virke relevant - og så paragraffer, hvor det ikke er angivet, hvilken lov de er løftet fra. Så nej, kontekst er ikke et kriterie for maskinen

engedal@mstdn.dkE decibyte@social.data.coopD 2 Replies Last reply
      0

@engedal Jeg ser jo som beskæftigelses- og integrations-bureaukrat en del breve med henvisning til lovgivning, der ikke findes, ikke længere findes, er lovgivning fra et helt andet stofområde men indeholder signalord, der fik det til at virke relevant - og så paragraffer, hvor det ikke er angivet, hvilken lov de er løftet fra. Så nej, kontekst er ikke et kriterie for maskinen

engedal@mstdn.dk
        wrote sidst redigeret af

@mjj

Vi ser helt klart noget af det samme i kommunerne, hvor jeg arbejder.

Det har givet endnu mere arbejde

mjj@mstdn.dkM 1 Reply Last reply
        0

mjj@mstdn.dk
          wrote sidst redigeret af

@engedal Jeg kunne egentlig godt forestille mig, at det var forbudt i fire femtedele og et værktøj, man lærte i det sidste - som værktøj. Politikere har jo altid haft en hed drøm om at uddanne folk til jobs, som om redskaberne vil være de samme om fem år.

engedal@mstdn.dkE 1 Reply Last reply
          0

@engedal Jeg kunne egentlig godt forestille mig, at det var forbudt i fire femtedele og et værktøj, man lærte i det sidste - som værktøj. Politikere har jo altid haft en hed drøm om at uddanne folk til jobs, som om redskaberne vil være de samme om fem år.

engedal@mstdn.dk
            wrote sidst redigeret af

@mjj

Enig og spot on

mjj@mstdn.dkM 1 Reply Last reply
            0

decibyte@social.data.coopD This user is from outside of this forum
              decibyte@social.data.coopD This user is from outside of this forum
              decibyte@social.data.coop
              wrote sidst redigeret af

@mjj @engedal Men bare rolig, maskinerne bliver MEGET bedre LIGE om lidt 🤡

engedal@mstdn.dkE reynir@social.data.coopR 2 Replies Last reply
              0
              • decibyte@social.data.coopD decibyte@social.data.coop

engedal@mstdn.dk
                wrote sidst redigeret af

@decibyte @mjj

Ja, det gør de nemlig 😉

Så vi skal bare med på toget NU 😆

1 Reply Last reply
                0

@mjj

Vi ser helt klart noget af det samme i kommunerne, hvor jeg arbejder.

Det har givet endnu mere arbejde

mjj@mstdn.dk
                  wrote sidst redigeret af

@engedal Min bekymring er, at det giver borgere en illusion om stringens og argumenters validitet. Det er langt, så det må være godt; det har dyre ord, så det må være godt; men jeg vil til enhver tid foretrække en klar tale på 9 linjer stavet i øst og vest, der forklarer, hvorfor den person ikke føler sig behandlet ordentligt eller synes at vi har brugt lovgivningen forkert.

1 Reply Last reply
                  0

@mjj

Enig og spot on

mjj@mstdn.dk
                    wrote sidst redigeret af

@engedal Det er jo det, man har lært uden maskinen, der skal gøre én kompetent til at vurdere produktet fra maskinen.
                    I diskussionen om mit eget arbejde har det indtil videre været en delkonklusion, at nye medarbejdere ikke skal bruge det, for de forstår ikke og kan ikke vurdere, hvad maskinen siger; og de mere erfarne medarbejdere kan ikke bruge den til noget komplekst, fordi forklaringen, tilpasningen og kvalitetschecket vil være for tidskrævende og ineffektiv en proces. Så er der i bedste fald en smal mellemgruppe.

1 Reply Last reply
                    0
                    • tanyakaroli@expressional.socialT tanyakaroli@expressional.social

@engedal Jeg bliver så nervøs for de yngre generationer, og ikke mindst for risikoen for at skabe endnu større forskelle mellem dygtige og svage elever/studerende.

trezzer@social.linux.pizzaT This user is from outside of this forum
                      trezzer@social.linux.pizzaT This user is from outside of this forum
                      trezzer@social.linux.pizza
                      wrote sidst redigeret af

@tanyakaroli @engedal Jeg er selv gået hovedsageligt computerfri i undervisningen i år. Uden det er aftalt eller påduttet ovenfra kan jeg konstatere, at det er mange andre også. Der købes kladdehæfter i et omfang, jeg ikke har set siden jeg startede i 2010 på samme sted. Det er på den ene side et logistisk helvede, men det er meget sjovere at have timerne med eleverne. De laver mere, de hyggesnakker mere med hinanden (og mig), mens de læser opgaverne, og hvis erfaringen fra forsøg sidste år holder, så kommer de også til at huske nogle ting bedre. Det vilde er, at det her er uden at regne effekten af en LLM med. Min plan er faktisk ikke helt at undgå dem, men at inddrage dem strategisk undervejs for at vise både styrker og svagheder ved dem. Men jeg tror ikke, det vil virke, hvis de ikke har fundamentet på plads først, for hvad skulle de vurdere kvaliteten ud fra, før de har en grad af forståelse?

engedal@mstdn.dkE 1 Reply Last reply
                      0
                      • trezzer@social.linux.pizzaT trezzer@social.linux.pizza

@tanyakaroli @engedal Jeg er selv gået hovedsageligt computerfri i undervisningen i år. Uden det er aftalt eller påduttet ovenfra kan jeg konstatere, at det er mange andre også. Der købes kladdehæfter i et omfang, jeg ikke har set siden jeg startede i 2010 på samme sted. Det er på den ene side et logistisk helvede, men det er meget sjovere at have timerne med eleverne. De laver mere, de hyggesnakker mere med hinanden (og mig), mens de læser opgaverne, og hvis erfaringen fra forsøg sidste år holder, så kommer de også til at huske nogle ting bedre. Det vilde er, at det her er uden at regne effekten af en LLM med. Min plan er faktisk ikke helt at undgå dem, men at inddrage dem strategisk undervejs for at vise både styrker og svagheder ved dem. Men jeg tror ikke, det vil virke, hvis de ikke har fundamentet på plads først, for hvad skulle de vurdere kvaliteten ud fra, før de har en grad af forståelse?

engedal@mstdn.dk
                        wrote sidst redigeret af

@trezzer @tanyakaroli

Hvor bliver jeg glad, når jeg læser det som du skriver her 😃

Rækkefølge og timing. Der skal nemlig noget på plads først

1 Reply Last reply
                        0
                        • folfdk@helvede.netF folfdk@helvede.net shared this topic
                        • decibyte@social.data.coopD decibyte@social.data.coop

reynir@social.data.coopR This user is from outside of this forum
                          reynir@social.data.coopR This user is from outside of this forum
                          reynir@social.data.coop
                          wrote sidst redigeret af

@decibyte @mjj @engedal så sent som i dag skrev jeg til et menneske at jeg helst ville undvære deres AI support chatbot. Jeg fik forsikret om at snart er MEGET bedre. Mit svar var at jeg faktisk helst vil undvære den uanset hvor god den bliver. Det lovede han at sige videre 👍

1 Reply Last reply
                          0
                          Svar
                          • Svar som emne
                          Login for at svare
                          • Ældste til nyeste
                          • Nyeste til ældste
                          • Most Votes

• Log ind

• Har du ikke en konto? Tilmeld

• Login or register to search.