I dag har jeg downloadet LibreOffice og afmeldt Microsoft Office đȘ
-
I dag har jeg downloadet LibreOffice og afmeldt Microsoft Office

Jeg bad om hjÊlp til at afmelde mit abonnement, og blev sÄ ringet op af en medarbejder. Han spurgte hvad jeg havde tÊnkt mig at bruge istedet?
LibreOffice, svarede jeg. Han ville lige advare mig om at folk der bruger Word ikke kan Äbne i samme format. Ok, jamen jeg vil gerne vÊk fra amerikanske bigtech firmaer, kan du foreslÄ andet? Nej... NÄ, sÄ mÄ jeg jo bare fÄ min familie til ogsÄ at bruge LibreOffice
@lindastisen Eneste grund til, at jeg ikke endnu har fÄet afmeldt MS Office er, at Libre Office ikke findes for iPad
ïž GlĂŠder mig til det bliver muligt at sparke den forbistrede pakke ud med et ordentlig loss. Jeg er sĂ„ rasende pĂ„ dem for at have sat den idiotiske CoPilot ind alle steder uden at spĂžrge. I nogle programmer kan man ikke engang slĂ„ den fra (OneNote f.ex) og pĂ„ mobil ios kan den overhovedet ikke slĂ„s fra. Den minder uhyggelig meget om paperclip'sen fra 90'erne
Lige sÄ irriterende.
-
F folfdk@helvede.net shared this topic
-

Jeg bad om hjÊlp til at afmelde mit abonnement, og blev sÄ ringet op af en medarbejder. Han spurgte hvad jeg havde tÊnkt mig at bruge istedet?
LibreOffice, svarede jeg. Han ville lige advare mig om at folk der bruger Word ikke kan Ă„bne i samme format. Ok, jamen jeg vil gerne vĂŠk fra amerikanske bigtech firmaer, kan du foreslĂ„ andet? Nej... NĂ„, sĂ„ mĂ„ jeg jo bare fĂ„ min familie til ogsĂ„ at bruge LibreOffice
@lindastisen Hvis du fÄr for store udfordringer med at udveksle dokumenter mellem LibreOffice og Microsoft Office, sÄ prÞv at installere OnlyOffice. OnlyOffice kan oprette, Äbne, redigere og gemme dokumenter i Microsoft Office formater (.docx, .xlsx, .pptx). Og OnlyOffice viser Microsoft Office dokumenter pÄ samme mÄde med nogle fÄ, smÄ forskelle. OnlyOffice kan downloades til Windows, MacOS og Linux.
-
@lindastisen Eneste grund til, at jeg ikke endnu har fÄet afmeldt MS Office er, at Libre Office ikke findes for iPad
ïž GlĂŠder mig til det bliver muligt at sparke den forbistrede pakke ud med et ordentlig loss. Jeg er sĂ„ rasende pĂ„ dem for at have sat den idiotiske CoPilot ind alle steder uden at spĂžrge. I nogle programmer kan man ikke engang slĂ„ den fra (OneNote f.ex) og pĂ„ mobil ios kan den overhovedet ikke slĂ„s fra. Den minder uhyggelig meget om paperclip'sen fra 90'erne
Lige sÄ irriterende.@rakel @lindastisen Der er Collabora Office pÄ Apple's App Store, til gengÊld. Den er baseret pÄ LibreOffice. Mon den understÞtter IPad? Er godt nok ogsÄ trÊt af de AI-assistenter overalt. Ser frem at boblen brister.
-
@lindastisen Godt gÄet!
Leif Lodahl - som er lidt af en LibreOffice-guru - har lavet nogle glimrende videoer om LibreOffice, hvis du har brug for en introduktion
@simonjust
Den er vigtigt jo!Jeg forsĂžgte at sĂžge op Leif Lodahl, men det var kun gamle videoer jeg fandt
Tak for link!
-
@simonjust
Den er vigtigt jo!Jeg forsĂžgte at sĂžge op Leif Lodahl, men det var kun gamle videoer jeg fandt
Tak for link!
@folfdk SĂ„ lidt!
đ€© -
@rakel @lindastisen Der er Collabora Office pÄ Apple's App Store, til gengÊld. Den er baseret pÄ LibreOffice. Mon den understÞtter IPad? Er godt nok ogsÄ trÊt af de AI-assistenter overalt. Ser frem at boblen brister.
@marcusxms @lindastisen Collabora Office er ikke stort bedre end Notepad, sÄ det er stort set ubrugeligt
-
J jeppe@uddannelse.social shared this topic
-
@lindastisen Hvis du fÄr for store udfordringer med at udveksle dokumenter mellem LibreOffice og Microsoft Office, sÄ prÞv at installere OnlyOffice. OnlyOffice kan oprette, Äbne, redigere og gemme dokumenter i Microsoft Office formater (.docx, .xlsx, .pptx). Og OnlyOffice viser Microsoft Office dokumenter pÄ samme mÄde med nogle fÄ, smÄ forskelle. OnlyOffice kan downloades til Windows, MacOS og Linux.
@tbhdk @lindastisen jeg har desvÊrre lÊrt herinde at onlyoffice er ejet af et russisk firma. SÄ det gÄr ikke.
https://www.collaboraonline.com/comparing-collabora-with-onlyoffice/#Ownership -
@lindastisen Godt gÄet!
Leif Lodahl - som er lidt af en LibreOffice-guru - har lavet nogle glimrende videoer om LibreOffice, hvis du har brug for en introduktion
@simonjust @lindastisen SĂ„ kan man uddanne sig til LibreOfficer

-
@marcusxms @lindastisen Collabora Office er ikke stort bedre end Notepad, sÄ det er stort set ubrugeligt

@rakel @lindastisen Ah okay, trist! Det lyder til der sÄ mÄ vÊre vÊre stor forskel ml. versionen af Collabora pÄ IOS ift. den i NextCloud.
-
@rakel @lindastisen Ah okay, trist! Det lyder til der sÄ mÄ vÊre vÊre stor forskel ml. versionen af Collabora pÄ IOS ift. den i NextCloud.
@rakel @lindastisen Har OnlyOffice samme problemer?
-
@simonjust @lindastisen SĂ„ kan man uddanne sig til LibreOfficer

@mok0 @lindastisen Haha ja

-
@tbhdk @lindastisen jeg har desvÊrre lÊrt herinde at onlyoffice er ejet af et russisk firma. SÄ det gÄr ikke.
https://www.collaboraonline.com/comparing-collabora-with-onlyoffice/#Ownership@jeppe @tbhdk @lindastisen sÄ vidt jeg kan forstÄ blev ONLYOFFICE udviklet i samarbejde med et russisk firma, men Ascensio System SIA (Letland) er nu eget af et britisk firma - med adresser i London og Riga. SÄ ingen "officiel" forbindelse til Rusland lÊngere. Det sagt, sÄ har jeg lÊst online at den nye firmastruktur stadig fÞrer tilbage til en russisk ejer. Men hvis man bruger ONLYOFFICE i f.eks. CryptPad (eller Murena Workspace) eller som direkte download, uden cloud service, er der sÄ en sikkerhedsrisiko involveret?
-
@lindastisen Godt gÄet!
@simonjust @lindastisen Jeg fandt sgu ogsÄ noget, jeg kunne bruge. Selv om jeg har store, dyre pakker fra Adobe og MS via arbejde, kan jeg se at det er ekstremt meget hurtigere at konvertere til PDF via LibreOffice (det kan godt vÊre, at stÞrre dokumenter med kompleks opsÊtning vil give problemer, men jeg har ofte meget simple layouts, som jeg gerne vil konvertere til PDF, og det tager en krig normalt)
-
@simonjust @lindastisen Jeg fandt sgu ogsÄ noget, jeg kunne bruge. Selv om jeg har store, dyre pakker fra Adobe og MS via arbejde, kan jeg se at det er ekstremt meget hurtigere at konvertere til PDF via LibreOffice (det kan godt vÊre, at stÞrre dokumenter med kompleks opsÊtning vil give problemer, men jeg har ofte meget simple layouts, som jeg gerne vil konvertere til PDF, og det tager en krig normalt)
@trezzer @lindastisen Rigtig fedt at hĂžre
Det er jo med at finde det mest optimale arbejdsmĂžnster. -
F fonsmark@semaphor.social shared this topic
-

LibreOffice, svarede jeg. Han ville lige advare mig om at folk der bruger Word ikke kan Ă„bne i samme format. Ok, jamen jeg vil gerne vĂŠk fra amerikanske bigtech firmaer, kan du foreslĂ„ andet? Nej... NĂ„, sĂ„ mĂ„ jeg jo bare fĂ„ min familie til ogsĂ„ at bruge LibreOffice
@lindastisen Anbefalingen fra Schleswig-Holstin lyder at stÄ for al konvertering pÄ LibreOffice-siden - LibreOffice er mere kompliant med M$-formaterne end omvendt. OgsÄ min egen erfaring gennem Är med kapsejladsdokumenter redigeret i fÊllesskab med windows-brugere.
-
@jeppe @tbhdk @lindastisen sÄ vidt jeg kan forstÄ blev ONLYOFFICE udviklet i samarbejde med et russisk firma, men Ascensio System SIA (Letland) er nu eget af et britisk firma - med adresser i London og Riga. SÄ ingen "officiel" forbindelse til Rusland lÊngere. Det sagt, sÄ har jeg lÊst online at den nye firmastruktur stadig fÞrer tilbage til en russisk ejer. Men hvis man bruger ONLYOFFICE i f.eks. CryptPad (eller Murena Workspace) eller som direkte download, uden cloud service, er der sÄ en sikkerhedsrisiko involveret?
@mathiasblack @tbhdk @lindastisen som jeg mindes, lĂŠste jeg et sted at Letland er cover, og at det leder tilbage til Rusland. Jeg husker ikke hvor. Men jeg afinstallerede og nĂžjes nu med libreoffice.
-
@mathiasblack @tbhdk @lindastisen som jeg mindes, lĂŠste jeg et sted at Letland er cover, og at det leder tilbage til Rusland. Jeg husker ikke hvor. Men jeg afinstallerede og nĂžjes nu med libreoffice.
@jeppe @tbhdk @lindastisen det fik mig til at lede videre, og jeg har fundet en interessant artikel, der kritiserer brug af ONLYOFFICE af det offentlige i Lyon:
https://fossforce.com/2025/07/lyon-france-adopts-onlyoffice-from-russia-with-love/ Det franske CryptPad bruger ogsÄ ONLYOFFICE (og hvis man kender Murena Workspace, som man fÄr adgang til med e/OS/ - fx med Fairphone - sÄ kÞrer det delvist pÄ CryptPad). Her er et svar fra CryptPad om deres brug af ONLYOFFICE: https://forum.cryptpad.org/d/232-onlyoffice-concerns-vendor-makes-shady-moves/4 -
@jeppe @tbhdk @lindastisen det fik mig til at lede videre, og jeg har fundet en interessant artikel, der kritiserer brug af ONLYOFFICE af det offentlige i Lyon:
https://fossforce.com/2025/07/lyon-france-adopts-onlyoffice-from-russia-with-love/ Det franske CryptPad bruger ogsÄ ONLYOFFICE (og hvis man kender Murena Workspace, som man fÄr adgang til med e/OS/ - fx med Fairphone - sÄ kÞrer det delvist pÄ CryptPad). Her er et svar fra CryptPad om deres brug af ONLYOFFICE: https://forum.cryptpad.org/d/232-onlyoffice-concerns-vendor-makes-shady-moves/4@mathiasblack @tbhdk @lindastisen ja, det var en historie i den retning jeg ogsÄ lÊste. SÄ vi skal ikke bruge onlyoffice.
-
P pelle@veganism.social shared this topic