"Windows users keep losing files to OneDrive, and many don't know why | TechSpot"
-
@tokeriis @jeppe @holsta @madsenandersc
Man kan jo godt skræmme folk væk uden at opføre sig skræmmende.
IMHO så er rigtig meget hjælp fra online Linux brugere ikke særlig brugbart, fordi der er for langt fra den person som måske gerne vil prøve, men som kun kender til præinstalleret windows, og så til en Linux bruger som har leget med Raspberry Pi og Docker op har brugt Linux privat i 10+ år.
Så rent uddannelsesmæssigt skal man næsten ned og starte med alfabetet og et nyt sprog.
#dklinux@folfdk @tokeriis @jeppe @holsta @madsenandersc
Der bliver snakket utroligt meget om distroer, software repos, pakke-managers, og det er volapyk og uendeligt uinteressant for en almindelig bruger.
De er ikke interesserede på det niveau, ligesom jeg er ligeglad med tekniske detaljer omkring min bil. Jeg vil have at den starter hver gang, ikke er for dyr at køre i, og ikke skal repareres for tit.
Når en ikke-techie vil bruge linux skal man grundlæggende bare smide Mint eller Ubuntu på den eller måske Bazzite hvis de er gamere og så ellers hjælpe dem med at installere de ting de normalt bruger. Som i sætte sig sammen med dem og gøre det.
-
@madsenandersc @jeppe Og når man ser på hvordan Linux brugere kommunikerer blot her på fedi, skræmmer de ret mange væk fra at turde prøve.
-
"Windows users keep losing files to OneDrive, and many don't know why | TechSpot"
Jeg opdagede forleden at min fars filer var flyttet til onedrive. Jeg troede at han havde godkendt et eller andet. Men nej, det har Microsoft gjort uden at spørge. Vi er enige om at det er tid til at flytte til linux.
Jeg fatter ikke hvordan I der bruger Windows, kan finde rundt og finder jer i at blive behandlet på den måde af Microsoft.
https://www.techspot.com/news/110848-onedrive-backup-feature-making-users-local-files-seemingly.html
@jeppe OneDrive is the new ransomware...
-
@madsenandersc Du er en gammel hvid mand, så du er relativt beskyttet. Mindst hver uge blokerer jeg en techbro der hvæser af en eller anden minoritet.
-
@folfdk @tokeriis @jeppe @holsta @madsenandersc
Der bliver snakket utroligt meget om distroer, software repos, pakke-managers, og det er volapyk og uendeligt uinteressant for en almindelig bruger.
De er ikke interesserede på det niveau, ligesom jeg er ligeglad med tekniske detaljer omkring min bil. Jeg vil have at den starter hver gang, ikke er for dyr at køre i, og ikke skal repareres for tit.
Når en ikke-techie vil bruge linux skal man grundlæggende bare smide Mint eller Ubuntu på den eller måske Bazzite hvis de er gamere og så ellers hjælpe dem med at installere de ting de normalt bruger. Som i sætte sig sammen med dem og gøre det.
@EvilCartyen @folfdk @tokeriis @jeppe @holsta @madsenandersc men ting går stadig i stykker på disse distroer og så bliver folk bedt om at åbne kommandoprompten og taste hvad der ligner volapyk for dem.
"Hvad er output af 'goink -vks --tju'?" bliver man spurgt om, indtil bruger 2 kommer og siger "Goink? ZORPLER er et meget bedre værktøj" og så kommer bruger 3 og poster et screenshot fra discord, som viser at udvikleren af ZORPLER er racist og i øvrigt bruger Goink AI nu, så fuck dem begge. -
@EvilCartyen @folfdk @tokeriis @jeppe @holsta @madsenandersc men ting går stadig i stykker på disse distroer og så bliver folk bedt om at åbne kommandoprompten og taste hvad der ligner volapyk for dem.
"Hvad er output af 'goink -vks --tju'?" bliver man spurgt om, indtil bruger 2 kommer og siger "Goink? ZORPLER er et meget bedre værktøj" og så kommer bruger 3 og poster et screenshot fra discord, som viser at udvikleren af ZORPLER er racist og i øvrigt bruger Goink AI nu, så fuck dem begge.@EvilCartyen @folfdk @tokeriis @jeppe @holsta @madsenandersc jeg kan sagtens navigere de her ting, men de fleste brugere kan ikke forklare dig forskellen på Internet, en browser og en søgemaskine med en pistol for hovedet.
-
@EvilCartyen @folfdk @jeppe @holsta @madsenandersc Der er forskel på at forlange, at Linux-folk skal oversætte tech-lingo til normale brugeres "det skal bare virke"-tilgang, og så, om de stiller umulige krav til, hvad man skal vide for at modtage hjælp, for eksempel.
I mit tilfælde, har jeg fået god hjælp til at hjælpe min nabo med Linux fra jer på Mastodon, men det kunne nok kun ske, fordi jeg selv har en del erfaringer med at rode med edb, og dermed kunne "oversætte".
-
"Hvad er output af 'goink -vks --tju'?" bliver man spurgt om, indtil bruger 2 kommer og siger "Goink? ZORPLER er et meget bedre værktøj" og så kommer bruger 3 og poster et screenshot fra discord, som viser at udvikleren af ZORPLER er racist og i øvrigt bruger Goink AI nu, så fuck dem begge.@infonauten @EvilCartyen @folfdk @tokeriis @jeppe @madsenandersc
I øvrigt er OpenBSD jo Det Eneste Rigtige<tm>
-
"Hvad er output af 'goink -vks --tju'?" bliver man spurgt om, indtil bruger 2 kommer og siger "Goink? ZORPLER er et meget bedre værktøj" og så kommer bruger 3 og poster et screenshot fra discord, som viser at udvikleren af ZORPLER er racist og i øvrigt bruger Goink AI nu, så fuck dem begge.@EvilCartyen (kommentarer ikke rettet direkte til dig, Carsten, men til tråden som sådan)
-
"Hvad er output af 'goink -vks --tju'?" bliver man spurgt om, indtil bruger 2 kommer og siger "Goink? ZORPLER er et meget bedre værktøj" og så kommer bruger 3 og poster et screenshot fra discord, som viser at udvikleren af ZORPLER er racist og i øvrigt bruger Goink AI nu, så fuck dem begge.@infonauten @folfdk @tokeriis @jeppe @holsta @madsenandersc
Ja, man skal forstå at for de fleste er det med computere ikke en hobby og noget de synes er spændende. De vil bare have driftsikkerhed.
Hvilket jo faktisk er noget linux er god til, så det er unødvendigt at overbebyrde dem med IT-udgaven af en lektion omkring turboladere, emissionssensorer, og brændstofdyser.
-
"Hvad er output af 'goink -vks --tju'?" bliver man spurgt om, indtil bruger 2 kommer og siger "Goink? ZORPLER er et meget bedre værktøj" og så kommer bruger 3 og poster et screenshot fra discord, som viser at udvikleren af ZORPLER er racist og i øvrigt bruger Goink AI nu, så fuck dem begge.@infonauten @EvilCartyen @folfdk @tokeriis @jeppe @madsenandersc
Jeg forsøger ofte at undgå at lave detaljeret IT-support netop fordi mit værktøjssæt er meget anderledes end den nye linuxbrugers. Jeg kan snakke i generelle vendinger, men helst ikke for detaljeret (med mindre der er specielle ønsker eller jeg synes jeg har et kendskab til brugeren)Jeg har jo mere eller mindre været helt på linux privat det meste af dette årtusinde.
-
@EvilCartyen @folfdk @jeppe @holsta @madsenandersc Der er forskel på at forlange, at Linux-folk skal oversætte tech-lingo til normale brugeres "det skal bare virke"-tilgang, og så, om de stiller umulige krav til, hvad man skal vide for at modtage hjælp, for eksempel.
I mit tilfælde, har jeg fået god hjælp til at hjælpe min nabo med Linux fra jer på Mastodon, men det kunne nok kun ske, fordi jeg selv har en del erfaringer med at rode med edb, og dermed kunne "oversætte".
@tokeriis @folfdk @jeppe @holsta @madsenandersc
Folk er bestemt meget hjælpsomme, men den måde hjælpen udformer sig på er nogle gange ikke hensigtsmæssig.
Jeg har selv kun fået god hjælp, men det er også en hobby og en interesse for mig at rode med det her.
-
@infonauten @EvilCartyen @folfdk @tokeriis @jeppe @madsenandersc
I øvrigt er OpenBSD jo Det Eneste Rigtige<tm>
@holsta så klog og voksen bliver jeg aldrig

-
"Hvad er output af 'goink -vks --tju'?" bliver man spurgt om, indtil bruger 2 kommer og siger "Goink? ZORPLER er et meget bedre værktøj" og så kommer bruger 3 og poster et screenshot fra discord, som viser at udvikleren af ZORPLER er racist og i øvrigt bruger Goink AI nu, så fuck dem begge.@infonauten @EvilCartyen @folfdk @tokeriis @jeppe @holsta @madsenandersc Når ting går i stykker på Windows, så er min oplevelse, at jeg skal skrive ting i PowerShell, som ikke er mere forståelige end diverse esoteriske Linux-kommandolinje.
-
@madsenandersc Du er en gammel hvid mand, så du er relativt beskyttet. Mindst hver uge blokerer jeg en techbro der hvæser af en eller anden minoritet.
-
@EvilCartyen @folfdk @tokeriis @jeppe @holsta @madsenandersc det der mangler er vel næsten en chromeOS distro der ikke er bundet op på Chrome/google.
-
Jeg opdagede forleden at min fars filer var flyttet til onedrive. Jeg troede at han havde godkendt et eller andet. Men nej, det har Microsoft gjort uden at spørge. Vi er enige om at det er tid til at flytte til linux.
Jeg fatter ikke hvordan I der bruger Windows, kan finde rundt og finder jer i at blive behandlet på den måde af Microsoft.
https://www.techspot.com/news/110848-onedrive-backup-feature-making-users-local-files-seemingly.html
@jeppe jeg kan jo kun tale ud fra, at være på en arbejdsplads, hvor man har valgt windows (ikke nødvendigvis som computer, men som office/mail/drev pakke).
Man vælger ud fra hvad man kender, og i en presset hverdag med meget at gøre, hvor alle nok egentlig har for meget. Så er det at skifte digitalt system en uoverkommelig opgave.
Men jeg vil samtidig sige, at der begynder at være interesse for alternative systemer. Så jeg håber endnu!
-
J jwcph@helvede.net shared this topic
-
@jeppe jeg kan jo kun tale ud fra, at være på en arbejdsplads, hvor man har valgt windows (ikke nødvendigvis som computer, men som office/mail/drev pakke).
Man vælger ud fra hvad man kender, og i en presset hverdag med meget at gøre, hvor alle nok egentlig har for meget. Så er det at skifte digitalt system en uoverkommelig opgave.
Men jeg vil samtidig sige, at der begynder at være interesse for alternative systemer. Så jeg håber endnu!
@mosgaard @jeppe Jeg har også Win/Microsoft på jobz fordi det har man besluttet - men jeg kan heller ikke med min aller-allerbedste vilje forstå, hvordan man kan tilvælge MS til privat brug.
- men mange mennesker oplever selvfølgelig ikke at have et reelt valg; computere skræmmer stadig de fleste, så man prøver ikke at finde en måde man bedre forstår eller kan li', man gør bare "som man skal" - men forhåbentlig stinker mainstream-måden snart så meget at folk får nok...