Skip to content
  • Hjem
  • Seneste
  • Etiketter
  • Populære
  • Verden
  • Bruger
  • Grupper
Temaer
  • Light
  • Cerulean
  • Cosmo
  • Flatly
  • Journal
  • Litera
  • Lumen
  • Lux
  • Materia
  • Minty
  • Morph
  • Pulse
  • Sandstone
  • Simplex
  • Sketchy
  • Spacelab
  • United
  • Yeti
  • Zephyr
  • Dark
  • Cyborg
  • Darkly
  • Quartz
  • Slate
  • Solar
  • Superhero
  • Vapor

• Default (No Skin)
  • No Skin
Kollaps
FARVEL BIG TECH
  1. Forside
  2. Ikke-kategoriseret
  3. Undskyld men denne her artikel er ekstremt ufrivilligt sjov https://www.dr.dk/nyheder/indland/nyt-socialt-medie-vil-vaere-hele-danmarks-digitale-landsbytorv

Undskyld men denne her artikel er ekstremt ufrivilligt sjov https://www.dr.dk/nyheder/indland/nyt-socialt-medie-vil-vaere-hele-danmarks-digitale-landsbytorv

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Ikke-kategoriseret
23 Indlæg 11 Posters 22 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • maiathecyberwitch@helvede.netM maiathecyberwitch@helvede.net

@tokeriis @tbhdk Nej men det giver din juridiske identitet, hvilket er et grundlæggende opgør med princippet om anonymitet

anderslund@expressional.socialA This user is from outside of this forum
    anderslund@expressional.socialA This user is from outside of this forum
    anderslund@expressional.social
    wrote sidst redigeret af

@maiathecyberwitch @tokeriis @tbhdk Jeg tror fakisk man har et ønske om at brugere ikke er anonyme. Men de er vældig responsive og positive der inde, brøcrene Oxvad, så man kan spørge, hvis man overvinder sig og opretter en profil. 🙂

Det er jo stadig i et meget tidligt stadie, jeg kan fx se at der er 11 bruger i min kommune, men ikke hvad de skriver endnu.

Under oprettelsen var MitID et krav, men postnummeret kunne man faktisk springe over. Jeg kan slette eller skjule min lokation (postummmer og deraf udtrukket kommune og region), men ikke ændre mit navn, kan jeg se.

reynir@social.data.coopR tokeriis@helvede.netT 2 Replies Last reply
    0
    • anderslund@expressional.socialA anderslund@expressional.social

@maiathecyberwitch @tokeriis @tbhdk Jeg tror fakisk man har et ønske om at brugere ikke er anonyme. Men de er vældig responsive og positive der inde, brøcrene Oxvad, så man kan spørge, hvis man overvinder sig og opretter en profil. 🙂

Det er jo stadig i et meget tidligt stadie, jeg kan fx se at der er 11 bruger i min kommune, men ikke hvad de skriver endnu.

Under oprettelsen var MitID et krav, men postnummeret kunne man faktisk springe over. Jeg kan slette eller skjule min lokation (postummmer og deraf udtrukket kommune og region), men ikke ændre mit navn, kan jeg se.

reynir@social.data.coopR This user is from outside of this forum
      reynir@social.data.coop
      wrote sidst redigeret af

@anderslund @maiathecyberwitch @tokeriis @tbhdk det lyder upraktisk når man ellers har ændret sit navn

1 Reply Last reply
      0

@reynir @m Schrödinger data

reynir@social.data.coop
        wrote sidst redigeret af

@maiathecyberwitch @m det må være det dersens quantum computing folk snakker om

1 Reply Last reply
        0
        • m@helvede.netM m@helvede.net

@maiathecyberwitch "Den data, vi har, opbevares på DTU i Lyngby. Her har de over ti år udviklet en supercomputer med en infrastruktur, der gør, at ikke engang Trump kan få adgang til dataen, fortæller han."

Nu har jeg tænkt over det i flere minutter, og jeg kan stadig ikke forstå hvad manden mener.

niels@social.data.coopN This user is from outside of this forum
          niels@social.data.coop
          wrote sidst redigeret af

@m
          Han mener nok at hans server ligger hos I2 der kører på forskningsnettets infrastruktur, som ganske rigtigt er mere uafhængig af US Big Tech end de fleste.

Det er nu næppe det vi tech-folk ville kalde en supercomputer, nok nærmere en rack-server med Linux. Eller en VM på en.

Han udtrykker sig som en sælger, men jeg ser da et glimt af fremskridt i, at det overhovedet er noget, der tæller positivt.
          @maiathecyberwitch

1 Reply Last reply
          0
          • tokeriis@helvede.netT tokeriis@helvede.net

@tbhdk @maiathecyberwitch Jeg aner intet om den tekniske implementering, men giver MitID virkelig mulighed for at staten kan suge data fra alle de tjenester, der bruger MitID til at logge ind? – forsikring, banker, osv. Det kan jeg ikke tro.

niels@social.data.coop
            wrote sidst redigeret af

@tokeriis
            Og hvis nej:
            - Hvor stor en ændring ville det kræve at implementere det?
            - Ville brugerne opdage denne ændring?
            - Ville de kunne gøre noget ved det?
            (lille,nej,intet)
            @tbhdk @maiathecyberwitch

1 Reply Last reply
            0

Et digitalt bytorv siger du? Wow, den metafor har jeg ikke hørt før? Det bliver sikkert banebrydende

pelle@veganism.socialP This user is from outside of this forum
              pelle@veganism.socialP This user is from outside of this forum
              pelle@veganism.social
              wrote sidst redigeret af

@maiathecyberwitch også skønt hvordan de ikke "fokuserer" på at sælge brugernes data ... uden derved at udelukke at de sælger dataen, selvfølgelig.

1 Reply Last reply
              0
              • tbhdk@social.data.coopT tbhdk@social.data.coop

@maiathecyberwitch Jeg tror ikke at Søren Kierkegaard, som han citere, ville være happy med at alle borgere på dette landsbytorv uden undtagelse skulle identificeres med MitID, så fx en regering, som er imod pro-palæstinensiske ytringer, kunne identificere alle borgere som kom med disse eller noget der bare lugtede af samme.

niels@social.data.coop
                wrote sidst redigeret af

@tbhdk
                Hvis det er et landsbytorv, man vil emulere, så har de aldrig haft anonymitet.

Men vi har selvfølgelig brug for mere end det.
                @maiathecyberwitch

1 Reply Last reply
                0

@reynir @m Schrödinger data

reynir@social.data.coop
                  wrote sidst redigeret af

@maiathecyberwitch @m uhh, jeg har en ide! Folk der har oprettet en konto hos dem kan lave en GDPR-anmodning om deres data og på den måde evt. aflive Schrödingers data!

1 Reply Last reply
                  0
                  • anderslund@expressional.socialA anderslund@expressional.social

tokeriis@helvede.netT This user is from outside of this forum
                    tokeriis@helvede.netT This user is from outside of this forum
                    tokeriis@helvede.net
                    wrote sidst redigeret af

@anderslund @maiathecyberwitch @tbhdk Ja, jeg forstår heller ikke anonymitet som et principielt problem, når det er præmissen for, at man bruger tjenesten. Det ville være mere afgørende for mig, hvis staten principielt kunne få adgang til alle mulige andre data end min identitet, eller hvis identifikationen kunne knyttes til disse data.

1 Reply Last reply
                    0

Undskyld men denne her artikel er ekstremt ufrivilligt sjov https://www.dr.dk/nyheder/indland/nyt-socialt-medie-vil-vaere-hele-danmarks-digitale-landsbytorv

io@helvede.netI This user is from outside of this forum
                      io@helvede.netI This user is from outside of this forum
                      io@helvede.net
                      wrote sidst redigeret af

@maiathecyberwitch ej men altså...

Nej tak til at folk kan se, at man f.eks. deler aktivistisk indhold, der er i opposition til det som Big Mother & co. står for.

Og det der med at man skal verificeres med MitID udelukker igen transpersoner der ikke har adgang til deres navn juridisk (hvis altså man gerne vil være med).

1 Reply Last reply
                      0
                      Svar
                      • Svar som emne
                      Login for at svare
                      • Ældste til nyeste
                      • Nyeste til ældste
                      • Most Votes

• Log ind

• Har du ikke en konto? Tilmeld

• Login or register to search.