Servicemeddelelse: Hvis man inden for de næste ca 10 år på et givent tidspunkt gerne vil vide, hvad jeg foretager mig, er der en ret god sandsynlighed i dagtimerne for, at jeg er i færd med enten at skrive eller tænke over en bog om Grundtvigs salmer.
-
Ved slutningen af mit disputatsforsvar i 2005 blev jeg spurgt, hvad mit næste Grundtvigprojekt skulle være. Spørgsmålet tog mig på sengen - blandt andet fordi jeg endnu ingen planer havde om et Grundtvigprojekt - så jeg svarede så godt som i blinde og lidt drillende, at jeg gerne ville skrive en bog om "Grundtvig som fugl".
Prøv at gætte, hvilket billede der maser sig på, når man skriver om Grundtvigs salmer.
Altså min hukommelse. Der er en hel masse om det allerede i disputatsen. Det har tilmed en underoverskift for sig selv.
-
Altså min hukommelse. Der er en hel masse om det allerede i disputatsen. Det har tilmed en underoverskift for sig selv.
Vild følelse:
I alle de år, jeg brugte som forsker uden at være i gang med en større monografisk fremstilling (2011-2024), havde jeg glemt, hvor vildt mit hoved bevæger sig, når jeg gør det.
Det er næsten umuligt at beskrive, men det er noget med at alle de ting, man går udenom i en artikel, fordi der ikke er plads, går man ind i i en monografi. Først meget senere begynder man at skære af.
Det giver en ekspansiv tankeform som ens hoved på en måde ikke kan rumme og så gør det alligevel.
-
Emnet "Grundtvigs salmer" har fx lige nu to afsindigt dygtige forskere knyttet til sig.
Den ene, Therese Solten, er nu sognepræst, men hendes ph.d.-afhandling "Troens øjeblik. Et tematisk, hermeneutisk og genreorienteret studie i N.F.S. Grundtvigs salmer" fra 2014 er fortsat måske det vægtigste forskningsbidrag, området overhovedet har.
Er det her værd at bruge en time på? Jeg elskede hans bøger.
-
Er det her værd at bruge en time på? Jeg elskede hans bøger.
Møllehave var på mange måder en skøn figur og en stor formidler. Jeg skylder ham af forskellige grunde virkelig meget.
Men jeg er rent ud sagt den forkerte at spørge om dette. Jeg er forsker ikke bare af job men af gehalt og ville altid sidde og se det igennem med den store røde mentale rettepen fremme, og det er ikke fair.
Hvis du har haft glæde af ham tidligere, får du sikkert også glæde af dette.
-
Vild følelse:
I alle de år, jeg brugte som forsker uden at være i gang med en større monografisk fremstilling (2011-2024), havde jeg glemt, hvor vildt mit hoved bevæger sig, når jeg gør det.
Det er næsten umuligt at beskrive, men det er noget med at alle de ting, man går udenom i en artikel, fordi der ikke er plads, går man ind i i en monografi. Først meget senere begynder man at skære af.
Det giver en ekspansiv tankeform som ens hoved på en måde ikke kan rumme og så gør det alligevel.
@SuneAuken Jeg får lyst til at skrive en monografi nu!
(Sidste gang noget lignende skete var nok min PhD-afhandling i 1999
)
-
@SuneAuken Jeg får lyst til at skrive en monografi nu!
(Sidste gang noget lignende skete var nok min PhD-afhandling i 1999
)
Åh, det var dejligt. Det glæder mig, at du genkender oplevelsen og dens tiltrækning.
-
Vild følelse:
Nej, stupide stavetrold. Når jeg skriver om Yggdrasil, så mener jeg faktisk "verdenstræet" og ikke "verdenstræt".
Med Grundtvig er "add to dictionary" en hverdagshandling.
-
Nej, stupide stavetrold. Når jeg skriver om Yggdrasil, så mener jeg faktisk "verdenstræet" og ikke "verdenstræt".
@SuneAuken det lyder som noget man godt kan blive verdenstræt af...
-
@SuneAuken det lyder som noget man godt kan blive verdenstræt af...
Bare en lille smule, måske.
-
@SuneAuken
Grundtvig var helt klart ikke bange for den knap. -
@SuneAuken
Grundtvig var helt klart ikke bange for den knap.@notsoloud Der sagde du et sandt ord. Jeg tror, der er ordbetydninger i dansk, vi kun har dokumenteret hos Grundtvig.
-
@notsoloud Der sagde du et sandt ord. Jeg tror, der er ordbetydninger i dansk, vi kun har dokumenteret hos Grundtvig.
@notsoloud Nej, nu kan jeg ikke finde eksemplerne.
Så ovenstående påstand er indtil videre trukket tilbage.
-
Altså de der sjove svampe, Grundtvig spiste, inden han begyndte at skrive;* hvor køber man dem? Det må være det vildeste trip.
;* Der foreligger intet forskningsbelæg for denne påstand. Altså andet end at han skriver HELT VILDT syret.